Verschillen in kabels ja/nee

Gestart door J.A.F._Doorhof, januari 14, 2009, 22:50:38

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Ik hoor een verschil tussen de standaard dropveter en een goede interlink

JA
349 (66.5%)
NEE
176 (33.5%)

Totaal aantal stemmen: 515

Snowmaster

#75
@ Walter Zed
Ha, ha, geweldig zo'n bekentenis en ook nog recht uit het hart !  Walter, geen handgranaat op tafel maar gewoon respect voor je experimenten en leuk om te lezen.
Met de meeste zaken heb ik ook ervaring  ;), maar van sommige dingen maak ik geen gebruik meer omdat het in de praktijk te lastig of omslachtig is en ik neem dus genoegen met minder beeld en geluid  ::). (bv. poetsdoek, plaatsing decoder, scheiding kabels, etc.)

Maar een vraagje aan eenieder over iets dat ik nog niet heb geprobeerd:  mijn kabels zijn nu 2 jaar barewire aangesloten en het koper is iets donkerder geworden. Hoe maak je de uiteinden weer blank en helpt dit?  Ik wil liever niet inkorten, want als het helpt, ga ik dit vast vaker doen.

Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

KillerbeeNL

Citaat van: Snowmaster op april  4, 2009, 11:41:42

Maar een vraagje aan eenieder over iets dat ik nog niet heb geprobeerd:  mijn kabels zijn nu 2 jaar barewire aangesloten en het koper is iets donkerder geworden. Hoe maak je de uiteinden weer blank en helpt dit?  Ik wil liever niet inkorten, want als het helpt, ga ik dit vast vaker doen.




;D ;D ;D

serieus.. of aderhulzen gebruiken als het mogelijk is of verzilverde ls kabel gebruiken (o.a vdHul)
Verder denk ik dat je met contactspray en doekje ook een eind komt.
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

Snowmaster

Citaat van: KillerbeeNL op april  4, 2009, 12:26:56

serieus.. of aderhulzen gebruiken als het mogelijk is of verzilverde ls kabel gebruiken (o.a vdHul)
Verder denk ik dat je met contactspray en doekje ook een eind komt.

Brasso....LOL, maar eh....wat gebeurd er met zilver...?  ;).....en ook nog VdH  :-X.

Ik gebruik juist geen aderhulzen of bananen omdat ik dit hoor.
Maar misschien is het geluid ondertussen door de hele lichte oxidatie nog wel slechter  ::). Zo heel druk maak ik mij hier niet meer om. Tegenwoordig geniet ik meer  ;D.     

Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

)p(

Citaat van: Kuipje op april  2, 2009, 23:08:48
Kijk nou eens wat ik gevonden heb: een oud artikel over verschillen in kabels. Leuk leesvoer:

http://www.opusklassiek.nl/audiotechniek/kabels_sprookjeswereld.htm

Yup een klassieker...dat artikel herinner ik mij nog goed als toenmalig abonnee op Luister..ik was toen nog een believer...maar ja ik was nog jong he en goedgelovig  ;D

peter

KillerbeeNL

Citaat van: Snowmaster op april  4, 2009, 12:35:48
Brasso....LOL, maar eh....wat gebeurd er met zilver...?  ;).....en ook nog VdH  :-X.

Ik gebruik juist geen aderhulzen of bananen omdat ik dit hoor.
Maar misschien is het geluid ondertussen door de hele lichte oxidatie nog wel slechter  ::). Zo heel druk maak ik mij hier niet meer om. Tegenwoordig geniet ik meer  ;D.     


Ja zilver heeft hier wel (minder) last van.
VdHul is mij ook niet bevallen maar ik moet eerlijk bekennen dat ik maar 1 type getest hebt.
Nu Canare 4S8 kabel en die "bevalt" beter.

Genieten is zeker nr 1 want toen ik pas dit forum ontdekte en las over beeldcalibratie ben ik anders gaan
kijken en werd soms gek van mezelf omdat ik constant naar grijswaarden en kleuren zat te kijken en van een film genieten was op de 2e plaats :blush: ;D

Ben zelf gaan hobbyen met een colorimeter en kan nu weer genieten (ik betrap mezelf soms nog wel eens met het "anders kijken"  ;))

sorry voor offtopic gaan
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

Snowmaster

Citaat van: KillerbeeNL op april  4, 2009, 12:56:44
Ja Ben zelf gaan hobbyen met een colorimeter en kan nu weer genieten (ik betrap mezelf soms nog wel eens met het "anders kijken"  ;))

TIP : een ISF calibratie bij Frank Doorhof....kijk je nooit meer "anders" maar wel veel beter.

Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

KillerbeeNL

Citaat van: )p( op april  4, 2009, 12:54:53
Yup een klassieker...dat artikel herinner ik mij nog goed als toenmalig abonnee op Luister..ik was toen nog een believer...maar ja ik was nog jong he en goedgelovig  ;D

peter

Jong EN betere oren  :tongue2:
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

KillerbeeNL

Citaat van: Snowmaster op april  4, 2009, 12:59:33
TIP : een ISF calibratie bij Frank Doorhof....kijk je nooit meer "anders" maar wel veel beter.



kom maar eens op de koffie  ;)
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

)p(

#83
Citaat van: KillerbeeNL op april  4, 2009, 13:04:18
Jong EN betere oren  :tongue2:

Oh absoluut betere oren toen...maar ik ben rond die tijd al van mijn geloof gevallen oa door te gaan testen naar aanleiding van dit en andere vergelijkbare artikelen...ben dus altijd audiofiel doof geweest  ;D

Als ik al iets niet vertrouw van mijn huidige Nordost kabels is dat ze zo dun zijn...maar ze waren cheap en konden lekker onder het tapijt door...en ik hoorde geen verschil dus heb ze maar laten zitten ;)

peter

KillerbeeNL

Citaat van: )p( op april  4, 2009, 13:07:45
Oh absoluut betere oren toen...maar ik ben rond die tijd al van mijn geloof gevallen oa door te gaan testen naar aanleiding van dit en andere vergelijkbare artikelen...ben dus altijd audiofiel doof geweest  ;D

peter

nahja wees blij dan houd je de centjes toch mooi in de beurs  ;)

Ben wel bang dat hier binnenkort een slotje op wordt gezet :confused:
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

Snowmaster

Citaat van: KillerbeeNL op april  4, 2009, 13:14:41
Ben wel bang dat hier binnenkort een slotje op wordt gezet :confused:

Als wij ons voldoende inhouden niet  ;).  De bedoeling van deze topic is duidelijk.

 
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

S@m

Citaat van: Snowmaster op april  4, 2009, 11:41:42
mijn kabels zijn nu 2 jaar barewire aangesloten en het koper is iets donkerder geworden. 


Ook oxidatie waar de kabel is geklemd?

manta

#87
Ik zeg hierop JA :

waarom:
Dit heb ik eigenlijk zeer toevallig ontdekt.
Toen ik een jaar of 16 was (zo'n 20jaar geleden) kocht ik mijn eerste stereo set bestaande uit een Rotel RC960BX, RB960BX, Yamaha CD speler (type weet ik niet meer) en een paar KLH luidsprekers en een set Monitor Cobra Silver kabel.
De speakers werden vervangen door Spirit's Absolute 2 nearfield monitoren.
Na een verhuis had ik spoedig mijn set terug opgesteld maar had voor het aansluiten van de speakers gewone 2,5mm² elektriciteit kabel (soepel) gebruikt.  Omdat de andere nog ergens vanonder in een verhuisdoos zat.
Ik was helemaal niet meer tevreden van het geluid en kon er niet aan uit waardoor dit kwam, ik zocht het eerst in de opstelling van de speakers in de kamer en trachtte verschillende plekken uit zonder verbetering, pas als ik later de Cobra's terug had aangesloten was het geluid terug zoals ik het gewoon was.
De Cobra's gebuik ik nu nog steeds, spijtig is deze kabel niet meer te vinden nu, prijs/kwaliteit nog niet beter gevonden.
Duurdere LS kabel durf ik niet te testen omdat ik vrees dat het me geld gaat kosten dan.  :hehe:



Miracle.

#88
Ik heb jaren gedacht dat kabels niets uit KONDEN maken. Stroom is nu eenmaal stroom.
Na lang aandringen van een vaste leverancier van me toch maar eens een aantal sets kabels meegenomen om uit te proberen.
Tot mijn grote verbazing klonk mijn toenmalige set (Marantz PM7200KI + CD7300 + Mission 35i) alleen al met andere speakerkabels duidelijk "anders". Toen ook maar eens wat interlinks die ik ook mee had gekregen uitgeprobeerd.
Ook dat klonk weer "anders".
Omdat ik de filters van de Mission's toch ook al aangepakt had ook daarin maar eens geen experimenteren met andere kabels. Ook dat gaf weer een verandering in het geluid.

Toen ik wat betere apparatuur had aangeschaft ben ik ook eens gaan experimenteren met stroomkabels, wat toen volgens mij helemaal geen verandering KON geven. Stroom is nu eenmaal stroom.
Ook dit bleek weer "veranderingen" te geven. :wacko: ???

Zelfs aan een VPI Scout bleek dat met een andere stroomkabel de plop bij aan en uit zetten van de motor verdwenen te zijn, en deze zelfs meetbaar stabieler loopt. :butbut: ??? (Nee, niet de polariteit omgedraaid.)

Aan Jadis JCA-30 monoblokken is het ook meetbaar dat ze minder brom/ruis produceren met goede powercords eraan.

Mijn conclusie is dus dat kabels wel degelijk verschil maken. Of dat nu ten goede of ten kwade is zal ik in het midden laten, maar ik heb er iig goede ervaringen mee.

Mvg. Miracle.

Snowmaster

Citaat van: S@m op april  4, 2009, 19:49:59
Ook oxidatie waar de kabel is geklemd?

Het verkleuren van het koper (donkerder worden) is al een vorm van oxidatie.
Maar als je bedoeld : van die witte en groene gecorrodeerde aanslag zoals op accu klemmen........ha,ha, nee, die heb ik niet.  Maar binnenkort zal ik eens kijken of ik een middel kan vinden dat de uiterst lichte vorm van oxidatie kan verwijderen. Ik vraag mij af of het verschil hoorbaar zal zijn. Misschien in het hoog of in de transparantie ?
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Paul1967

Citaat van: Snowmaster op april  5, 2009, 11:02:34
Het verkleuren van het koper (donkerder worden) is al een vorm van oxidatie.
Maar als je bedoeld : van die witte en groene gecorrodeerde aanslag zoals op accu klemmen........ha,ha, nee, die heb ik niet.  Maar binnenkort zal ik eens kijken of ik een middel kan vinden dat de uiterst lichte vorm van oxidatie kan verwijderen. Ik vraag mij af of het verschil hoorbaar zal zijn. Misschien in het hoog of in de transparantie ?

Alcohol (zo puur mogelijk >90%). En liever niet met je vingers aan de uiteinden van je kabels zitten bv met het twisten ervan. ;)

Snowmaster

Citaat van: Paul1967 op april  5, 2009, 11:38:01
Alcohol (zo puur mogelijk >90%). En liever niet met je vingers aan de uiteinden van je kabels zitten bv met het twisten ervan. ;)

Natuurlijk........stom, stom, stom, dat is de oorzaak !
Al verschillende keren heb ik mij afgevraagd waardoor de oxidatie versneld zou kunnen worden. 
Maar ja, als ik met mijn vette vingertjes ga zitten twisten...... ::)
Thanx ! 
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

hifiman

Je kamer vullen met halon helpt ook  ^-^

peterrr

mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmpfoe

(zoekt naar lucht  ;D)


groet peterr
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

S@m

Citaat van: Snowmaster op april  5, 2009, 11:02:34
Het verkleuren van het koper (donkerder worden) is al een vorm van oxidatie.

Dat bedoel ik...

...is de kabel ook al donker gekleurd (oxidatie  ;) ) waar hij geklemd is?

Snowmaster

Citaat van: S@m op april  5, 2009, 16:00:11
Dat bedoel ik...

...is de kabel ook al donker gekleurd (oxidatie  ;) ) waar hij geklemd is?

Ja, er is niet zoveel verschil tussen onder de klem en ernaast.  Dat vond ik zelf bijzonder omdat ik onder de klem helderder koper verwachte.  Maar ik denk te snappen waar je naar toe wilt.... ;).
Heb je ervaring hiermee en met het resultaat na schoonmaken? 
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

S@m

Ik maak al geruime tijd gebruik van kabels met een massieve kern (Audioquest) en de oxidatie die daarop ontstaat verwijder ik met een heel licht schuurpapiertje of een koperborsteltje.

Misschien is zo'n borsteltje ook iets voor stranded kabel...

tiptop

Je kan ook gewoon een stukje strippen weer. ;)

Hoewel dat toentertijd met mijn Monster kabel niks uit maakte. Die had na 6 jaar over de gehele kabel groene vlekken. :crazy: :(

Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

S@m

Citaat van: Snowmaster op april  4, 2009, 11:41:42Ik wil liever niet inkorten, want als het helpt, ga ik dit vast vaker doen.



tiptop

Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.