VERSTERKER DER VERSTERKERS

Gestart door paul groot, juni 16, 2007, 18:50:29

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Erik van Voorst (in memoriam)

Van het..ohhhhhh en ahhhhhh stereo/front had ik wat meer reacties verwacht ivm mijn condensators maar okay... :P >:D

Wie kan mij helpen aan een adres waar ik Riedon weerstanden kan kopen het gaat hier om 1 of meer watters bij 301K.....vervelende waarde maar ja...het bekende verhaal ........I will stay true to ARC... ;D

Dus met andere woorden...een adres in de Benelux waar ik gewoon naar binnen kan lopen en weer naar buiten met de weerstanden.....dwz al die andere trajecten....... Duitsland Riedon e/mail zelf geeft geen antwoord....Nederland HRP Rotterdam e/mail-telefoon geeft geen antwoord.....gewoon niet interessant 8 weerstanden...heb ik alweer achter de rug.... >:(


De draadgewonden Riedons worden de vervanger van de draadgewonden Mills.....vraagje wie heeft er bv nog 4 draadgewonden Mills weerstanden liggen van 301K in ruil voor.......een nieuwe Golf GTI  :P

Meteen weer een waarschuwing voor de DIY die iets moois wil bouwen......je materialen zoeken is meer tijd en frustratie dan denken en bouwen... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

neverywhere

#626
Hier in Dordrecht zit voor elektonika van alle soorten wel een aardige winkel...winkel bestaat uit 2 delen  : 1 hifi gedeelte en een vrij grote elektronika afdeling.

http://www.deradiobeurs.nl/

I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/

Erik van Voorst (in memoriam)

bedankt....ga ik zeker een belletje geven.... :)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

VlisChris

Mooie winkel. Hebben (of toen ik er was in ieder geval) erg mooi spul staan :D
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Erik van Voorst (in memoriam)

...kom net thuis....pakkie bij de buren... ;D

Ik kan niet wachten om DIT in te spelen... :o O0
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

PaulSQ

Waar komt een dergelijke kleine waarde in het ontwerp?

Formaat doet trouwens een flink grotere waarde vermoeden ;D
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

phy

Hoi Erik het zijn mooie condensators
ik heb de 1 uf v cap als uitgang in mijn dac gebruikt
maar ik ben later weer overgestapt op pio
en nu heb ik er weer wat anders in.
Het moet gewoon allemaal net bijelkaar passen
ze klinken  heel steriel en schoon als dat net is wat je nodig hebt
heb je hier een super condensator aan.
Het inspelen valt best mee hoor
het klinkt gelijk goed en gaat na verloop van tijd wat voller klinken
gr Robert 

Erik van Voorst (in memoriam)

#632
0.22 mu is normaal gesproken erg klein maar als je het in V/cap in je handen hebt geweldig zwaar :o.... en groot inderdaad.. 8)

Hij komt op het oude SP/6 schema aan de V5... ;D :-X >:D

Toch lees je veel verhalen over het extreem lange inspelen van V/Caps...enfin voor de echte muziekliefhebber blijft dat natuurlijk een fluitje van een cent.. ;D

De eigenschappen van de V/cap kan ik prima gebruiken in mijn kring.....als het tegen valt is het verlies ook nog wel te overzien...dit in tegenstelling tot mijn eventuele end Vcaps in de 1000 dollar plus range...duur experimenteergeld.... ;)

BTW de 4.7 uF 1200V Silver in Oil Mundorfjes doen het prima en alhoewel ik niet zo een inspeelbeliever ben moet ik toegeven dat ze steeds romiger gaan klinken...een scherpe Diana Krall met Girl Next Door klinkt na een 50/tal uur echt veel minder sisserig en ronder met WEL behoud van resolutie (een zeldzaamheid).....blijf ik dus wel tevreden gestemd over deze aankoop 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

phy

hoi Erik
Die mundorf zilver zijn ook hele mooie condensatoren
ik heb hier ook de 0,47 en 1 uf liggen.
en heb ook een goud zilver van 0,47 maar die vind ik als koppel c minder dan de zilver
je kan nooit genoeg condensatoren hebben  ;D

scrutinizer

#634
Citaat van: Erik van Voorst op december  9, 2007, 18:39:54
...kom net thuis....pakkie bij de buren... ;D

Ik kan niet wachten om DIT in te spelen... :o O0
Dat is nog eens lekker thuis komen, Erik!!!

@ Phy
Wat betreft de V cap's...ik vind het knap als mensen condensatoren een klankmatige eigenschap toekennen, welke IMO voor een groot deel mede bepaald wordt door de schakeling waarin of achter je deze gebruikt. En het is natuurlijk van belang weer passend te zijn in combinatie met het karakter van de totaal setup.
Dat pio prettige eigenschappen heeft.... :), maar er zijn ook neven verschijnselen zoals bandbreedte beperking (mits dat van belang is) en na verloop van tijd soms DC lekkage. :(
Dit wat vaker voorkomend bij de NOS exemplaren, maar ook bij recent makelij (waar je dat gezien de filosofie niet direkt van verwacht) heb ik dat ervaren.
Als je vindt dat V-cap weinig "toevoegd" (niet veel wegneemd ;) ;D) en de setup kan dit volgens jouw klankbeleving niet gebruiken...alle begrip ;), maar een V cap 'steriel' ??? ...misschien niet lang genoeg tegen de kurk aan laten liggen, Robert ;D

groet,
Anton




     
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

reMC

Citaat van: scrutinizer op december 10, 2007, 09:52:55
maar een V cap 'steriel' ??? ...misschien niet lang genoeg tegen de kurk aan laten liggen. Robert ;D

Ik ken de klankvoorkeur van Robert een beetje (lijkt op die van mij) en ik denk... dat hij en ik, om het zo maar even makkelijk uit te drukken, toch net iets anders van een weergave/reproductie verlangen dan jij en Erik... Hoe vaak heb ik (en Robert ongetwijfeld ook) al niet gelezen of gehoord dat een component/onderdeel/whatever DÉ live weergave zou geven, 'beste van het moment' etc. en dat ik na het horen bij mijzelf dacht .... [vul maar in ;)] Zoektochten blijven verschillen...

Ik vrees (voor Erik ;D) dat we dit moeten uitdiepen tijdens een luistersessie met zijn nieuwe versterker >:D ;)

scrutinizer

Citaat van: reMC op december 10, 2007, 10:06:59
Ik ken de klankvoorkeur van Robert een beetje (lijkt op die van mij) en ik denk... dat hij en ik, om het zo maar even makkelijk uit te drukken, toch net iets anders van een weergave/reproductie verlangen dan jij en Erik... Hoe vaak heb ik (en Robert ongetwijfeld ook) al niet gelezen of gehoord dat een component/onderdeel/whatever DÉ live weergave zou geven, 'beste van het moment' etc. en dat ik na het horen bij mijzelf dacht .... [vul maar in ;)] Zoektochten blijven verschillen...

Ik vrees (voor Erik ;D) dat we dit moeten uitdiepen tijdens een luistersessie met zijn nieuwe versterker >:D ;)
"het licht brand maar er is niemand thuis" ;D ;)
Remco, met alle respekt....er is niets in dat geen ik beschreven heb wat iets aangeeft over een smaak of weergave reproductie die Erik of ik zou verlangen ??? (wat ook niet mogelijk is gezien je mij en mijn wens van een "reproductie" niet kent). ;)
Ik geef alleen mijn mening weer, dat ik een omschrijving van V cap als "steriel" wat kort door de bocht vindt gezien deze afhankelijk is van applicatie.

Groet, ;)
Anton
 
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

reMC

#637
Citaat van: scrutinizer op december 10, 2007, 10:49:13
Remco, met alle respekt....er is niets in dat geen ik beschreven heb wat iets aangeeft over een smaak of weergave reproductie die Erik of ik zou verlangen ??? (wat ook niet mogelijk is gezien je mij en mijn wens van een "reproductie" niet kent). ;)

Het moest een keer gezegd worden ;) Ik sprak natuurlijk ook voor mijn beurt (Robert) maar het is natuurlijk niet de eerste keer dat je je afvraagt waarom ik (hoewel het in dit geval om Robert ging ;D) iets mooi vind/op een bepaalde manier vind klinken en jij weer niet... ;)

Eigenlijk aaste ik gewoon op een uitnodiging van Erik :P ;D

CitaatIk geef alleen mijn mening weer, dat ik een omschrijving van V cap als "steriel" wat kort door de bocht vindt gezien deze afhankelijk is van applicatie.

Weet ik wel (en mee eens).

scrutinizer

#638
Citaat van: reMC op december 10, 2007, 10:59:50
Het moest een keer gezegd worden ;) Ik sprak natuurlijk ook voor mijn beurt (Robert) maar het is natuurlijk niet de eerste keer dat je je afvraagt waarom ik (hoewel het in dit geval om Robert ging ;D) iets mooi vind/op een bepaalde manier vind klinken en jij weer niet... ;)

Eigenlijk aaste ik gewoon op een uitnodiging van Erik :P ;D

Weet ik wel (en mee eens).
Hebben wij die discussie wel eens gehad ::) ...Er staat me wel iets bij dat ik je wat info heb gegeven met als doel het verwezenlijken van jouw klankwens(en). :)

Kwestie van je aas goed aanbieden, denk ik. ;)

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Raphie

Citaat van: scrutinizer op december 10, 2007, 11:19:41
Kwestie van je aars goed aanbieden, denk ik. ;)



???                                                             ;D
JBL PRX Power!

scrutinizer

Citaat van: Raphie op december 10, 2007, 11:20:54
???                                                             ;D
What's in a word. ;D
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Erik van Voorst (in memoriam)

Mijn hart is er goed voor om weer aan het uitnodigen te slaan.....maar ik hou me wat rustiger dan met de xXx/en.
Er zijn zo ongelooflijk veel mensen op bezoek geweest (slechts een deel wilde een verhaaltje pennen ;)) dat doe ik niet meer... ;)

Dat hele condensator verhaal tja ik vind het werkelijk ongelooflijk dat mensen een giga..... best of....lijst kunnen produceren....
Het is natuurlijk wel zo dat je kunt roepen of iets lekt of gebrek aan resolutie heeft enz enz....

Ik snap prima waarom PIO´s het lekker doen in bepaalde ketens....ik gebruik ze zelf ook in mijn dac....maar momenteel wil ik wel zeker weten welke condensators het het beste doen in mijn ESP/6 ....en dan is er maar EEN manier.....luisteren.. :-X

Voor wat betreft mijn aankooponderbouwing ik ben zelf afgegaan op het verhaal van neutraliteit en resolutie (in tegenstelling tot die heerlijke pios in mijn keten) en een direct vergelijk met de zilveren audionote condensatoren in een (met een beetje fantasie) zelfde soort versterker met eenzelfde klankfilosofie
als de mijne ...dit is voor mij van groot belang........dan nog durfde ik niet meteen de grote waarde te kopen (1000 dollar plus) uit vrees voor een mogelijke mismatch....dus eerst maar een kleinere waarde en luisteren wat het in mijn keten doet...

http://www.vhaudio.com/21capacitorshootout.pdf      voor de liefhebber  :)



De discussie is al talloze malen gevoerd waarbij ikzelf vroeger felle standpunten innam....ik leer echter steeds weer dat het gebruik WAAR veel belangrijker is.....enfin misschien heb ik over een tijdje wel HEEL VEEL condensators en weerstanden te koop voor weinig... :P >:D

Een leuke bevestiging van mijn betoog is dat Guido mij de zilver in olie afraadde...Guido wiens mening ik altijd erg respecteer had namelijk met een groepje mensen een testje op gezet (net zoiets als Tony Gee maar dan in het klein)....met een voor hen zeer onderbouwde uitkomst OP BEPAALDE APPARATUUR.

Nu blijkt dat mijn ervaring na een -tigtal uur inspelen er haaks opstaat. :o....en gelukkig maar want dan hoeven de Mundorfies niet de verkoop in... ;D

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

phy

#642
Citaat van: scrutinizer op december 10, 2007, 09:52:55
Dat is nog eens lekker thuis komen, Erik!!!

@ Phy
Wat betreft de V cap's...ik vind het knap als mensen condensatoren een klankmatige eigenschap toekennen, welke IMO voor een groot deel mede bepaald wordt door de schakeling waarin of achter je deze gebruikt. En het is natuurlijk van belang weer passend te zijn in combinatie met het karakter van de totaal setup.
Dat pio prettige eigenschappen heeft.... :), maar er zijn ook neven verschijnselen zoals bandbreedte beperking (mits dat van belang is) en na verloop van tijd soms DC lekkage. :(
Dit wat vaker voorkomend bij de NOS exemplaren, maar ook bij recent makelij (waar je dat gezien de filosofie niet direkt van verwacht) heb ik dat ervaren.
Als je vindt dat V-cap weinig "toevoegd" (niet veel wegneemd ;) ;D) en de setup kan dit volgens jouw klankbeleving niet gebruiken...alle begrip ;), maar een V cap 'steriel' ??? ...misschien niet lang genoeg tegen de kurk aan laten liggen, Robert ;D

groet,
Anton 

hoi Anton
Het is zeker geen slechte condensator versta me goed,
en er bestaat ook geen beste condensator alleen de beste voor de juiste plek
en dan ook nog smaak afhankelijk.
Wel hebben de verschillende typen condensatoren een bepaalde klank eigenschap
ik heb hier 4  verschillende teflon condensatoren liggen
10tallen verchillende olie met papier en poly propyleen ,koper  zilver en alluminium folie
en 0,1 mica's
en nog een berg andere types
als je mij dan vraagt welke is je favoriet?............
Heb ik niet  :)
Ik kan er wel een bepaalde klank richting aan toekennen . Het is zoals ik al zei net wat je nodig hebt.

scrutinizer

Was ook niet vervelend bedoeld, Robert. Ik vind het nogmaals knap wanneer mensen de tijd ervoor nemen het oor daar in te trainen, dat zegt mijn inziens ook meer over het individue en de manier waarop deze zijn muziekweergave benaderd. ;)


Groet,
Anton
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

phy

#644
Ach knap... Ik heb nu volgens mij meer dan 20 eindversterkers gebouwd en een paar voorversterkers
Ook de nodige gemodificeerd
en ook de nodige dac's
en ik wil nog lang niet stoppen .

Het is dan makkelijk als je gewoon wat condensatoren kan proberen
meestal blijft het bij 2 tot 3
ook omdat ik de klankeigenschap al een beetje kan voorspellen.

De laatste 4 versterkers waren trouwns interstage gekoppelde
maar daar zit net zo'n verschil in als condensatoren
het moet ook een goed huwelijk vormen

De allerlaatste versterker is een kopie van de WE91a
met maar 1 310a driver en WE300b deze is wel weer een c koppeling
omdat dit ontwerp een beetje donkerbruin klinkt voldoet hier heel mooi een teflon of mica



DA BoSS

#645
Waarom maak je eigenlijk zo veelvuldig gebruik van duur-duurder-duurst onderdelen, Erik?

-----

Het komt op mij een beetje over of alleen het duurste goed genoeg is voor dit ontwerp?

Ik kan me goed voorstellen dat het hobby aspect ermee van doen heeft. (leuk om te proberen)
En dat het luistermatige aspect zeer belangrijk is.
Maar is het nou echt nodig?
Kan het bv niet goedkoper?

Ik denk eigenlijk dat die 1000 euro per condensator slechts marginale verschillen zal laten horen.
Of maak ik nu een hele grove inschattingsfout ???




PS:

Ik ben een mee-lezer zonder ervaring op het gebied van hifi modificatie :)

Het laatste wat ik wil, is de deur hier openzetten om fanatiek kritisch uit te halen richting dit ontwerp. ...
Mijn vraag is dan ook niet negatief maar gewoon belangstellend bedoeld.
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

Erik van Voorst (in memoriam)

Hoi Da Boss

Geen probleem hoor ik weet dat je geen vijandige insteek hebt.... ;)

Ik ben door de jaren heen er jammer genoeg achter gekomen dat de best klinkende componenten vaak ook een prijs hebben....deze prijs is lang niet altijd gerelateerd aan de gebruikte materialen (maar ook bv aan research of de bekende te kleine vraag, oplage) wat de frustratie alleen maar groter maakt.... >:(

Als je met alles rekening wilt houden...dus bv een goed concept....een goede behuizing....dan volgt automatisch goede componenten...
Wil je alles voor jezelf over the top bouwen dan komen dat soort achterlijk geprijsde artikelen ineens ook aan bod....sterker nog als je ze niet in aanmerking neemt laat je echt wat extras liggen... :(

Een praktijk voorbeeld was het filter van mijn xXx...zoals je toen hebt kunnen lezen was ik helemaal in de wolken met mijn ontworpen filter opgebouwd uit normale componenten....

Eigenlijk wilde ik het zo laten....PRACHTIG... 8)....maar ik had de eerste deal met die persoon dat ik de vele male duurdere componenten zou afnemen....achteraf klonk dit wel weer een stap mooier dat is waar :o, maar het is dan ineens aan ieder individu hoe ver hij wil gaan en of zijn budget toereikend is.......zo gaat het met huizen auto.s vrouwen sieraden (of een combinatie :P) vulpennen wijnen kleding kortom....niets nieuws onder de zon... ;D

Een zeer vervelend aspect in veel mensen (niet in jou hoor ;D) dat er vaak een factor jalouzie spelbreker is in de objectiviteit van de ander ,wat zich dan weer uit in hevige discussies of het wel of niet beter klinkt, woont, glimt, drinkt, schrijft of draagt.......uiteraard ga ik hier niet dieper meer op in want ik leer snel... ;D ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

phy

#647
Citaat van: DA BoSS op december 10, 2007, 18:45:41
Waarom maak je eigenlijk zo veelvuldig gebruik van duur-duurder-duurst onderdelen, Erik?

-----

Het komt op mij een beetje over of alleen het duurste goed genoeg is voor dit ontwerp?

Ik kan me goed voorstellen dat het hobby aspect ermee van doen heeft. (leuk om te proberen)
En dat het luistermatige aspect zeer belangrijk is.
Maar is het nou echt nodig?
Kan het bv niet goedkoper?

Ik denk eigenlijk dat die 1000 euro per condensator slechts marginale verschillen zal laten horen.
Of maak ik nu een hele grove inschattingsfout ???




PS:

Ik ben een mee-lezer zonder ervaring op het gebied van hifi modificatie :)

Het laatste wat ik wil, is de deur hier openzetten om fanatiek kritisch uit te halen richting dit ontwerp. ...
Mijn vraag is dan ook niet negatief maar gewoon belangstellend bedoeld.

Hoi DaBoss
Het gaat altijd maar om marginale verschillen.
In de audio word dit vaak opgeblazen tot werelden van verschil
of het ene component word finaal weggespeeld ,tegen de muur zelfs  :-\
Maar die marginale verschillen opgeteld maakt een apparaat net dat beetje beter waar we allemaal naar op zoek zijn het ultieme..... meestal is er zelfs nog geen vinger op te leggen waar het dan in zit
maar de beleving voelt goed en daar gaat het om.
Dure exotische componenten zijn vaak (niet altijd) beter en kunnen net das gewisse etwas brengen
daarom vinden er ook zoveel modificaties plaats aan apparatuur
fabrieksmatig is zo'n apparaat altijd goed voor zijn prijs.
Wil je meer zullen er meestal duurdere componenten in moeten
die in in kleine series en soms handgemaakt worden
en die je net dat stapje hoger laten klimmen tegen soms belachelijke prijzen.
Maarja stel je hebt echt alles gedaan en dat ene component is toch de sleutel tot het nirwana
dan word dat gewoon gekocht.
als je dat dan vervangen hebt word een ander component de bottle neck en zo ga je stap voor stap verder,
daarom heeft Erik denk ik gekozen om het maar gelijk goed aan te pakken en er direct de creme de la creme in te zetten .

Maar het is absoluut niet waar om alleen maar dure componenten te kopen
en er van uitgaan dat succes verzekerd is
zo makkelijk is het zeker niet :)

DA BoSS

helder, bedankt voor de toelichting.






(ik vind het prachtig  ---> de passie druipt er van af 8))
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

neverywhere

#649
Citaat van: phy op december 10, 2007, 22:13:17
Hoi DaBoss
Het gaat altijd maar om marginale verschillen.
In de audio word dit vaak opgeblazen tot werelden van verschil
of het ene component word finaal weggespeeld ,tegen de muur zelfs  :-\
Maar die marginale verschillen opgeteld maakt een apparaat net dat beetje beter waar we allemaal naar op zoek zijn het ultieme..... meestal is er zelfs nog geen vinger op te leggen waar het dan in zit
maar de beleving voelt goed en daar gaat het om.
Dure exotische componenten zijn vaak (niet altijd) beter en kunnen net das gewisse etwas brengen
daarom vinden er ook zoveel modificaties plaats aan apparatuur
fabrieksmatig is zo'n apparaat altijd goed voor zijn prijs.
Wil je meer zullen er meestal duurdere componenten in moeten
die in in kleine series en soms handgemaakt worden
en die je net dat stapje hoger laten klimmen tegen soms belachelijke prijzen.
Maarja stel je hebt echt alles gedaan en dat ene component is toch de sleutel tot het nirwana
dan word dat gewoon gekocht.
als je dat dan vervangen hebt word een ander component de bottle neck en zo ga je stap voor stap verder,
daarom heeft Erik denk ik gekozen om het maar gelijk goed aan te pakken en er direct de creme de la creme in te zetten .

Maar het is absoluut niet waar om alleen maar dure componenten te kopen
en er van uitgaan dat succes verzekerd is
zo makkelijk is het zeker niet :)


Duidelijk....maar hoe zit het dan met de buisjes? In de jaren 80 was er een beetje paniek bij de gitaarversterkerbouwers over de matige kwaliteit van de chinese en tjechische buisjes....de aloude pilips kwaliteit was verdwenen...

Is dat probleem nu geheel opgelost of zijn de buisjes nu nog steeds de ,,zwakke "schakel?

I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/