Wel of niet een Alr tab tension scherm

Gestart door remanus, november 23, 2023, 21:39:18

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

remanus

Ik ben al heel wat uren aan het lezen en heb ook advies van Annewiek en Viktor gehad. Maar krijg geen keuze gemaakt wat voor mij het beste scherm zou zijn.

Ik moet mijn scherm gaan vervangen omdat de JVC DLA-N5B een kleiner beeld geeft dan mijn Sony VPL-HW65ES. Dus ik krijg mijn scherm niet meer gevuld tot het zwart kader.

De projector hangt in mijn huiskamer met een grijze achterwand, maar het plafond en achter muur zijn wit. Ook heb ik overdag natuurlijk licht vanaf de zijkanten bij de ramen als ik het gordijn niet laat zakken.

Ik heb nu een wit scherm van 1.0 gain neem ik aan va I-visions en simpel gezegd dit nooit meer. Dus nu op zoek naar een scherm van betere kwaliteit. en liefst zou ik overdag niet alles willen verduisteren en de letterbox wat zwarter willen hebben. 

Van beide forum sponsors heb ik goed advies gekregen en werd het merk Adeo en Screenint aangeraden. Adeo heb ik op de beurs in Tilburg van Iear kunnen bekijken en hoewel de setting zeer teleurstellend was ben ik er niet echt onder de indruk van. Het Alr doek wat daar werd gepresenteerd vond mijn vrouw een te donker plaatje geven. Nu zijn wij afgelopen week bij Corné langs geweest(nogmaals bedankt daarvoor.) Hij heeft een Adeo grijs reference grey scherm met 0.5 gain. Nu heb ik het gevoel dat dit een veel te lage gain is voor mijn situatie en ik miste daar ook toch wel een bepaalde pop(felheid) in de kleuren.

Aangezien schermen op maat gemaakt worden en ik ze dus niet retour kan sturen als het niet bevalt(ik heb hier geen enkele intentie toe.) Zoek ik wat advies in de keuze tussen een hoog contrast scherm of ALR of toch gewoon mat wit zoals ik nu heb. Al het advies is welkom, ook voor een merk wel of niet te nemen.

een paar foto's van de huidige situatie

J.A.F._Doorhof

Indien er geen direct licht op het scherm valt zou ik persoonlijk gewoon mat wit of bv 1.2-1.4 gain nemen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Thamaesta

Vnx black horizon, had deze in de woonkamer nu in de kelderbios en heel tevreden mee.
Voldoende gain 1.0-1.1 geen sparkles in het scherm en top beeld 8)
JVC X7500 - Philips OLED 4K 65"- Marantz av7703 - 4x QSC CX versterkers- QSC AD speakers - Arendal 1723s LCR- 7.1.4 DD Atmos -Sony X700 4K blu ray - PS5 - Nvidia Shield - RU Connected - In-Akustik - VNX Black Horizon Edgefree - Vicoustic

remanus

Direct licht heb ik van de achterdeur op 4 meter zoals te zien op de foto en ik weet dat jij en Annewiek een voorstander zijn van een gewoon mat wit scherm. Ik had alleen de gedachte dat ik er met een ALR of lichtgrijs scherm net wat meer uit zou kunnen halen, het kan ook gewoon zijn dat ik er helemaal naast zit. Maar zoals jij(frank) al vaak aangeeft een scherm hangt vaak langer dan de projector wil ik toch graag de juiste keuze maken.

VNX heb ik naar gekeken maar edge free lijkt me niet echt prettig en ook hier zou ik het toch wel eerst willen zien voor dat ik een keuze zou maken.

J.A.F._Doorhof

Edge free zou ik absoluut niet aanraden. De rand is erg belangrijk voor je contrast en beeld ervaring.

We verkopen beide soorten schermen
Ben alleen zelf meer een liefhebber van lichte gain of matwit tenzij er vanuit de zijkanten licht op het scherm valt.

Licht wat recht op het scherm valt werkt ook een speciaal scherm niet tegen jammer genoeg

We hebben voorbeeld doeken als je het naast elkaar wil zien.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

remanus

Vandaag en gisteren de Jvc eens wat meer op het witte scherm bekeken wat ik heb hangen. En misschien heb je wel gelijk Frank en is wit wel de juiste weg om te kiezen. Zwart ziet er eigenlijk dik in orde uit en kon ook overdag met sfeer licht en gordijnen op de formule 1 kijken. Film zou ik toch nooit in deze situatie kijken.

Vraagje Frank waarom raad je een gain van 1.2 aan? En als ik dit zou volgen is mijn keuze op het moment tussen Adeo vison white en Screen int Matt white of pure matt white KS. geen idee wat de verschillen zijn. Ook zie ik op de Screenint site nog een lumi grey staan met 0,8 gain enige ervaring met dit doek?

Ik neem aan dat Adeo en Screenint gelijkwaardig zijn als merk.

Ik zal ook met Annewiek weer het email contact oppakken om te horen welke jullie als voorbeeld hebben om te bekijken.


J.A.F._Doorhof

Mat wit tot ongeveer 1.4 geven weinig nadelen tov de voordelen.

Witte muren en meer lichtoutput 1.4
Batcave 1.0
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

buckler

In jou situatie zou ik persoonlijk nooit voor matwit kiezen...
Adeo is gewoon een zeer goed doek voor jou situatie en ze hebben de Reference Grey en Ambiant Grey ook in 0,9 gain.
Dat gaat je echt meer bieden dan een matwit scherm.
Matwit gain 1.0 is het beste maar dan moet je wel een donkere kamer hebben met donkere muren en plafond en de ruimte kunnen verduisteren.

Nog beter dan de Adeo zijn de Stewart screens en dan voor jou situatie de doeken Grayhawk en Firehawk.
Maargoed die kosten vier keer zo veel als de Adeo.
Adeo is hetzelfde als Screen Research (zelfde Poolse fabriek) en dat is gewoon heel erg goed voor het geld.

SI was een 'hit' met hun Black Diamond doek maar nu een paar jaar later zijn er veel klanten die last hebben van blaasjes tussen het doek ivm de lijmlaag.
En ook die desbetreffende schermen hebben een prijskaartje zoals Stewart, Athans ongeveer.

Xtreme Screens (uit Frankrijk) hebben ook wel goede daylight schermen voor redelijke prijs kwaliteit verhouding.
En uit mijn hoofd dacht ik dat die zelfs tot 1.5 gain gaan (al zou ik het bij 0,9/1.0 houden).
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

remanus

Mijn budget is niet voor een steward scherm. Adeo reference 2 is 0,5 gain staat op hun site en het alr scherm ambient grey 0,9 gain. viel ons tegen op de iear beurs.

Mijn logica zegt dat een licht grijs scherm de beste optie zou moeten zijn. Maar wat we tot nu toe gezien hebben valt het tegen. En lijkt het net alsof ik gewoon minder licht over ga houden met een grijs scherm.

bartvv

De gain waarden van de Adeo doeken staan ondertussen goed op de website.
https://klankbart.nl/adeo-projectiedoeksoorten/


Distributeur van: Adeo projectieschermen, Barco residentieel, DVDO, Fortress bioscoopstoelen, Gefen, KanexPro, Optoma projectoren en schermen, Screen Excellence met geluiddoorlatend doek.

vik

Misschien er even bij vermelden dat je de lamp op low modus gebruikt. Dat kost je sowieso "pop en dynamiek" vooral bij UHD en zou ik zeker niet adviseren. Maar goed ik kan me voorstellen dat het geluid dan hinderlijk wordt maar we hebben al zo weinig licht.  :) (tenzij je kiest voor een NZ7/NZ8) CornĂ© heeft hem denk ik ook op low staan.

De enige optie is dan inderdaad een scherm met een hogere gain maar wit zou ik persoonlijk nooit adviseren en ook zeker niet als je de balken wat donkerder wil hebben. Dat blijft met een wit scherm gewoon grijs en je hebt altijd licht wat vanaf het plafond op het scherm valt.

De enige optie is dan inderdaad kijken naar een scherm met een hogere gain maar dit gaat vaak gepaard met neven effecten en het is maar de vraag of je dat wil hebben. Als je toch de keuze maakt voor een wit scherm zou ik niet hoger gaan als een gain van 1.1 max 1.2. en wellicht de JVC op locatie laten kalibreren.

Citaat van: remanus op november 26, 2023, 21:38:23Mijn budget is niet voor een steward scherm. Adeo reference 2 is 0,5 gain staat op hun site en het alr scherm ambient grey 0,9 gain. viel ons tegen op de iear beurs.

Mijn logica zegt dat een licht grijs scherm de beste optie zou moeten zijn. Maar wat we tot nu toe gezien hebben valt het tegen. En lijkt het net alsof ik gewoon minder licht over ga houden met een grijs scherm.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

J.A.F._Doorhof

Tussen matwit en 1.4 even afhankelijk van de leverancier doe je weinig concessies.
Alleen sommige 1.4 schermen willen wat schitteren, dit is zoals aangegeven afhankelijk van prijs/fabrikant.

Het meeste wat we verkopen zijn 1.0-1.2 en ALS
Ben alleen zelf meer een voorstander van de ruimte duister maken (kan met flinke gordijnen) en ervoor zorgen dat er geen direct licht op het scherm valt en dan is 1.0-1.1 een fantastische oplossing als je de juiste maat scherm bij de projector kiest.

Het is niet zo dat je 3mtr breed kan met elke projector :D
Een goede dealer zal je daar goed over kunnen inlichten, een scherm is vaak de sluitpost maar hoort eigenlijk nog belangrijker te zijn dan de projector in mijn optiek.

Calibraties op locaties ben ik geen voorstander van.
We hebben hier sowieso test stukken liggen die we meten en de afwijking meenemen als die er is.
Voordeel van onze ruimte is dat we alles gestandaardiseerd hebben, zelfde afstanden en de ruimte is volledig duister. Bij veel mensen thuis is er toch meer licht aanwezig dat mensen vaak denken en vooral in het laag krijg je dan flinke afwijkingen.

Heb regelmatig in het verleden projectoren gedaan op locatie die pas bij 30IRE begonnen op te lopen, dit betekend dus dat alles onder de 50IRE in feite een infectie heeft van aanwezig licht.

Vandaar dat wij liever projectoren in Emmeloord doen. tenzij iemand een kelder heeft die echt pikdonker is.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"