Zelf je projector calibreren, voor dummy's ;-)

Gestart door hifiman, maart 5, 2009, 20:16:40

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tube-freak

Er staat in die PDF toch een vergelijkings lijst met 3 meters.  Er staat bij wat ze wel en niet kunnen.  Het lijkt me sterk dat je aleen een software upgrade nodig zou hebben.  Maar als dat wel het geval is dan heb ik niets gezegt.

De folder schept wel wat verwarring want de Lt is de Hardware en de display 2 is ook de hardware.  Als ze dan zeggen dat je een software upgrade kan doen begrijp ik het niet helemaal meer.



Citaat van: KillerbeeNL op april 13, 2010, 21:34:27
@ tube-freak

ik lees niet wat ik graag wil lezen en vind zo'n opmerking ook niet nodig.

Het is algemeen bekend  :google: dat de LT en D2 gewoon dezelfde hardware hebben maar de software geleverd bij de i1 LT beperkt in dit geval een luminance meting van een pc display.

@ Frank

Zoals je zelf al vaker aangeeft is er geen all in one meter maar de i1pro is het meest geschikt en die heb ik helaas niet.

Ik denk niet dat Calman voor elk merk weergever een aparte cal file meegeeft maar wel voor het type display wat gemeten gaat worden.

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

KillerbeeNL


Om e.e.a. duidelijker te maken hier een link

http://shop.colourconfidence.com/product.php?xProd=1958&xSec=10280

Citaat van: Tube-freak op april 13, 2010, 21:50:35
Er staat in die PDF toch een vergelijkings lijst met 3 meters.  Er staat bij wat ze wel en niet kunnen.  Het lijkt me sterk dat je aleen een software upgrade nodig zou hebben.  Maar als dat wel het geval is dan heb ik niets gezegt.

De folder schept wel wat verwarring want de Lt is de Hardware en de display 2 is ook de hardware.  Als ze dan zeggen dat je een software upgrade kan doen begrijp ik het niet helemaal meer.
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

KillerbeeNL


1e poging grayscale met en i1LT i.p.v. DTP94 (vele pogingen met de DTP94 zijn hieraan vooraf gegaan)

Wel even vermelden dat ik niet PER kleur via CMS kan instellen met mijn philips CRT dus daar heb ik (bijna) geen invloed op
dus is dit puur wat mijn meter "ziet" qua primaries/secondaries.










Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

Tube-freak

Ziet er volgens mij wel netjes uit.  Gamma zou nog iets netter kunnen maar dan zou je waarschijnlijk custom gammas moeten gaan maken.
De standaard gamma van mijn epson gingen werkelijk nergens over maar die van jou ziet er nog wel redelijk uit.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

KillerbeeNL


Custom gamma's gaat niet lukken op mijn tv (misschien maar goed ook is weer een "zorg" minder)
Ik zit wel met voor de bias een rood/blauw cutoff en groen/blauw cutoff voor maar geen instelling voor blauw dus onderin moet
ik het anders oplossen als voor de drives want die zijn wel appart in te stellen.

ik begin dan de bias/cutoff met alles op 0 en dan met de drives eerst instellen en heen en weer naar de bias/drives om
het recht te krijgen en welke methode ik ook toepast ik kom altijd op nagenoeg hetzelfde uit (1 tikje meer of minder).

De DisplayLT zit erg in de buurt van de 5jaar(?) oudere DTP94 alleen is het weer een tikje of 2 onder/boven verschil dus dat zal de leeftijd
wel zijn van de DTP94 (de DTP94 heb ik niet meer).

Ze gaan de DTP94 wel weer maken/leveren (oude voorraad?) in opdracht van Calman dus lijkt me nog steeds geen slechte budget meter.




Citaat van: Tube-freak op april 19, 2010, 14:03:21
Ziet er volgens mij wel netjes uit.  Gamma zou nog iets netter kunnen maar dan zou je waarschijnlijk custom gammas moeten gaan maken.
De standaard gamma van mijn epson gingen werkelijk nergens over maar die van jou ziet er nog wel redelijk uit.
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

J.A.F._Doorhof

Wat interessanter is, is om een meting te zien van meter 1 vs meter 2.
Direct na elkaar.

De grafiekjes zijn natuurlijk leuk om te zien maar zeggen nogmaals helemaal niets, je ziet alleen maar dat DIE meter een rechte grayscale denkt te meten.
Interessanter nogmaals is om het verschil tussen de verschillende meters te zien, ik denk dat je dan snapt wat ik bedoel bij mijn opmerkingen :)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Zie net dat mijn post een crosspost is.
Je geeft zelf al antwoord.
Er zit dus een behoorlijk verschil tussen de meters zoals je geconstateerd hebt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

KillerbeeNL

Nou behoorlijk wil ik niet zeggen (2 tikjes op een schaal van 50) en gezien de leeftijd van de dtp94 vindt ik het best meevallen.
Maar het is en blijven meters met een gel-filter dus die verlopen toch wel door de jaren heen.

Dat wordt dus sparen voor een i1pro of colormunki ;D

p.s. ik kan wel een vergelijking maken want de gemeten waarden en instellingen van de tv noteer ik altijd in HCFR.
Dus als ik de instellingen weer hetzelfde zijn en dan ga meten met de i1 kan ik wel een redelijk 1 op 1 vergelijk maken.
Omstandigheden zoals opwarmtijd en omgevingslicht (pikke donker) en geen menu's op de tv houd ik me altijd aan zodat
dat geen invloed kan hebben ondanks het een contact meter is.





Citaat van: J.A.F._Doorhof op april 19, 2010, 14:59:15
Zie net dat mijn post een crosspost is.
Je geeft zelf al antwoord.
Er zit dus een behoorlijk verschil tussen de meters zoals je geconstateerd hebt.
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

J.A.F._Doorhof

Ligt eraan hoeveel procent die 2 tikjes zijn, bij sommige setups is dat 1% op andere 4-5%.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

KillerbeeNL


Ja vooral de kleuren die we beter zien.Dan zie ik als ik goed kijk bij b.v. een tikje groen meer/minder al (minimaal) verschil.
Dus het zal best meer als 1% zijn.Logisch gezien is het op een schaal van 0-50 1 tikje dus 2 % meer of minder.
Die philips pixelplus (versie 2) heb jij in het verleden ook wel eens gecalibreerd (niet de van mij) dus je bent er bekend mee.

Deze vraag mag je als je hem wilt uitleggen aan mij via pm beantwoorden, hoe zet jij de grayscale
met die red/blue en green/blue offset bias?

Citaat van: J.A.F._Doorhof op april 19, 2010, 18:44:56
Ligt eraan hoeveel procent die 2 tikjes zijn, bij sommige setups is dat 1% op andere 4-5%.
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

J.A.F._Doorhof

Hi,
De offset is gewoon de afstelling van de gehele grayscale gespiegeld aan 2 kleuren.
Dus die moet je eerst goed hebben en dan de rest.
Maar om hem goed te krijgen moet eerst de bovenkant redelijk goed zijn.
Het is een wat afwijkende methode maar werkt op zich goed.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Snowmaster

Ziet er best netjes uit, gezien de beperkte mogelijkheden van je CRT.

Zelf zou ik ook met beide meters een meting doen en deze vergelijken met je persoonlijke indruk.
Je weet dan iets meer over hun afwijking.

Als je echt wilt weten of je meter goed is, benader je een forumlid met een net gecalibreerd scherm, hang je meter eraan en je weet het  :-X.
Challenge noemt Frank dat.
Hebben veel TL balken trouwens invloed?  Een schemerlamp met directe lichtval op de glasplaat is hier wel meetbaar. De glasplaat geleidt het lamplicht zijwaarts tot onder de meter. Zodra de lamp verder weg staat is de invloed verdwenen. Niet schokkend, maar wel meetbaar.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

KillerbeeNL


RED/BLUE en GREEN/BLUE OFFSET is lijkt mij de brightness/bias van rood en groen ten opzichte van de brightness/bias van blauw
Wanneer ik de groene bias dus hoger zet "drukt" dat de blauwe bias weer naar beneden (offset ten opzichte van elkaar) etc.

Rare mensen daar bij philips...

Bedankt Frank

Citaat van: J.A.F._Doorhof op april 19, 2010, 19:44:39
Hi,
De offset is gewoon de afstelling van de gehele grayscale gespiegeld aan 2 kleuren.
Dus die moet je eerst goed hebben en dan de rest.
Maar om hem goed te krijgen moet eerst de bovenkant redelijk goed zijn.
Het is een wat afwijkende methode maar werkt op zich goed.
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

KillerbeeNL


De DTP94 heeft een marktplaats rondje gedaan dus niet meer in bezit.
Rest dan nog de mogelijkheid om met de waarden/instellingen die ik altijd noteer de tv te meten met de i1 en dan een vergelijk maken.

Over een challenge , dan moet dat wel het liefst een CRT weergever zijn dan is enig vergelijk een eerlijke uitdaging  ;D
Of gewoon een meter/meter vergelijking vind ik ook wel interessant. ergens in Gelderland of liefst omgeving Arnhem iemand een uitnodiging?

Verlichting (zeker direct licht op een glasplaat van je beeldbuis) tijdens een meting heeft altijd wel invloed daarom
ook bij een "contactmeting" lekker donker maken.

TL verlichting ? tja die heb ik thuis niet ;D
Wel is er voor de profs TL buizen te krijgen die D65 of D50 licht afgeeft zodat het werk op kantoor niet wordt beinvloed door
omgevingslicht  wanneer je bedrijfsmatig met fotobewerking etc. bezig bent (vanaf een kleine 100 euro p/st).

Citaat van: Snowmaster op april 19, 2010, 19:54:30
Zelf zou ik ook met beide meters een meting doen en deze vergelijken met je persoonlijke indruk.
Je weet dan iets meer over hun afwijking.

Als je echt wilt weten of je meter goed is, benader je een forumlid met een net gecalibreerd scherm, hang je meter eraan en je weet het  :-X.
Challenge noemt Frank dat.
Hebben veel TL balken trouwens invloed?  Een schemerlamp met directe lichtval op de glasplaat is hier wel meetbaar. De glasplaat geleidt het lamplicht zijwaarts tot onder de meter. Zodra de lamp verder weg staat is de invloed verdwenen. Niet schokkend, maar wel meetbaar.
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

Tube-freak

Citaat van: KillerbeeNL op april 19, 2010, 22:06:29
RED/BLUE en GREEN/BLUE OFFSET is lijkt mij de brightness/bias van rood en groen ten opzichte van de brightness/bias van blauw
Wanneer ik de groene bias dus hoger zet "drukt" dat de blauwe bias weer naar beneden (offset ten opzichte van elkaar) etc.

Rare mensen daar bij philips...

Bedankt Frank


Volgens mij is dat niet raar.  Is altijd zo.   Meer blauw betekend minder rood en/of groen.  je kan ook aleen blauw en rood aanpassen om groen goed te krijgen. 
Ligt er een beetje aan wat de afwijkingn zijn natuurlijk.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

J.A.F._Doorhof

Is inderdaad een normale manier, echter niet de meest gebruikte.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

KillerbeeNL


Voor de bias geld dan in mijn geval wanneer ik de RED/BLUE offset hoger zet GREEN/BLUE dan ook ook veranderd en dus hoger wordt
want BLUE wordt door RED naar beneden gedrukt waardoor GREEN ten opzichte van BLUE een andere (hogere) OFFSET krijgt.

Wanneer BLUE bias dus te hoog is zal ik dus met de drives EN de bias heen en weer moeten om het goed te krijgen.

Maakt ook niet uit maar werkt net ff anders als wanneer er voor alle drie de bias appart in te stellen is.
Ook heeft GREEN bias de meeste invloed op de brightness en als die verkeerd staat ( te hoog) krijg je zo'n mistige waas in de donkere scenes.

Ik krijg er het heen en weer van ;D maar het blijft leuk als ik weer eens de boel naloop en zoveel tijd zit daar niet in w.b.t. de grayscale.

Citaat van: Tube-freak op april 20, 2010, 10:16:20
Volgens mij is dat niet raar.  Is altijd zo.   Meer blauw betekend minder rood en/of groen.  je kan ook aleen blauw en rood aanpassen om groen goed te krijgen. 
Ligt er een beetje aan wat de afwijkingn zijn natuurlijk.
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

Tube-freak

Als je een kleur hoger zet worden de andere 2 minder.  Je moet gewoon de balans zoeken dat is alles.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

KillerbeeNL

of de andere 2 kleuren meer dan wordt de andere minder  ;D.

Wel heb ik begrepen dat als b.v R=102% G=98% B=98% je R een tikje naar onder moet geven en G+B een tikje naar boven dus niet
R alleen naar onderen totdat G en B weer op 100% staan.


Citaat van: Tube-freak op april 20, 2010, 11:46:43
Als je een kleur hoger zet worden de andere 2 minder.  Je moet gewoon de balans zoeken dat is alles.

Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

Rob_Dingen

Hoi KillerbeeNL

Als het een crt is vind ik het vreemd dat je afwijkingen hebt in de secondaire kleuren zeker geel.
Ook de gamma snap ik niet.
Het kan natuurlijk zijn dat er veel digitale afstellingen in zitten maar de gamma van een crt is van zichzelf al netjes rond de 2.2.
Ook moet je window patterns gebruiken geen fields anders klopt de gamma meting ook niet maar neem aan dat je dat al weet.
Ik zou dus eens wat metingen doen en wat wijzigingen maken in de contrast instelling.

Rob

KillerbeeNL


Wat betreft de afwijking van de secundaries zal dit te wijten zijn aan de i1LT
Als ik geel op de plek wil hebben zal ik de colorcontrol hoger moeten zetten maar dan vallen de andere
weer buiten de driehoek,misschien dat ik een middenweg kan zoeken dus dat probeer ik even.

Ik heb alle beeldverbeteraars uit staan dus als dat invloed heeft (zoals dynamisch contrast)
is dit reeds uitgeschakeld en kan ik eventueel brightness en contrast aanpassen om de gamma beter te krijgen.

Gaat dat dan niet lukken dan pak ik de DVE dvd er even bij en stel ik contrast/brightness op het oog af en kijk dan met de meter
hoeveel ftl ik meet (als het goed is ergens tussen de 30 en 40 ftl)

Ik meet met de HCFR patronen en die windows zijn +/- 10 a 15 % van het beeld

Bedankt voor de reaktie

Citaat van: Rob_Dingen op april 20, 2010, 14:28:38
Hoi KillerbeeNL

Als het een crt is vind ik het vreemd dat je afwijkingen hebt in de secondaire kleuren zeker geel.
Ook de gamma snap ik niet.
Het kan natuurlijk zijn dat er veel digitale afstellingen in zitten maar de gamma van een crt is van zichzelf al netjes rond de 2.2.
Ook moet je window patterns gebruiken geen fields anders klopt de gamma meting ook niet maar neem aan dat je dat al weet.
Ik zou dus eens wat metingen doen en wat wijzigingen maken in de contrast instelling.

Rob
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

Tube-freak

Zou misschien kunnen dat hij de secondaries niet goed kan meten.  Die meter is in principe gemaakt om de primaries te meten (RGB).
Zelfs de i1pro kan alleen RGB in principe maar door truukjes kunnen ze ook secondaries meten.  Hoe dat werkt weet ik niet.  Maar hardwaremaig zit er aleen RGB op die meter.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

KillerbeeNL


Alleen RGB met een i1pro? ik denk dat de software er dan een berekening op los laat zodat je de waarden voor secondaries berekend worden.
Als dat het niet is dan weet Frank het denk ik wel  ;)

Citaat van: Tube-freak op april 20, 2010, 15:31:37
Zou misschien kunnen dat hij de secondaries niet goed kan meten.  Die meter is in principe gemaakt om de primaries te meten (RGB).
Zelfs de i1pro kan alleen RGB in principe maar door truukjes kunnen ze ook secondaries meten.  Hoe dat werkt weet ik niet.  Maar hardwaremaig zit er aleen RGB op die meter.

Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

J.A.F._Doorhof

Een spectrum radio meter meet als het goed is wel de secondaries.
De meeste tristimilus meters gaan er de mist bij in inderdaad.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Tube-freak

De i1pro meet de secondaries wel goed maar kunstmatig.  Hij meet in feite alleen RGB.  In elk geval het werkt.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai