4-weg Avaclone die toch een 3-weg geworden is.

Gestart door fgroen, mei 11, 2005, 11:57:21

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Erik van Voorst (in memoriam)

Lekker strak........!!!!!!....(je speaker bedoel ik natuurlijk :P)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

sphere

Citaat van: Merijn op juli 13, 2006, 12:49:59
Mag dat zomaar van jouw vriendin? In de badkamer zagen?  :P

Citaat van: sphere op mei 22, 2006, 16:23:29
Maar he, moet je nou steeds zelf die badkamer uitsoppen als je weer eens hebt lopen frezen  ;)

Citaat van: fgroen op mei 22, 2006, 16:53:04
:D

Nee hoor, het is al dik 6 maanden een stofhok. Gelukkig hebben we nóg een badkamer die wèl bruikbaar is.  ;D

By the way, ik moet binnenkort de wastafels weer eens leegmaken, die hebben de neiging helemaal vol te zitten met houtstof.....  :-[
Ik heb de stoppen erin zitten om te zorgen dat de zwanehalzen niet vol gaan zitten.  ;)

Als deze speakers klaar zijn (dwz gefineerd kunnen worden, dat doe ik in mijn luisterruimte) zal het nog wel een behoorlijke klus worden om de klusbadkamer (kijk, weer een nieuw woord!!) weer een beetje stofvrij te krijgen. Het stof zit werkelijk overal.  :o
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

Merijn

Duidelijk, ik moet terug naar de basisschool, en weer leren lezen  ;D
I Prefer Coffee For Mental Stability...

fgroen

Citaat van: Merijn op juli 13, 2006, 13:33:32
Duidelijk, ik moet terug naar de basisschool, en weer leren lezen  ;D

Ik wou net zeggen... Je moest eens weten wat ik allemaal in die badkamer heb uitgespookt. (Qua DIY dan, voor de rest is die badkamer nog nergens voor gebruikt...  ;)) >:D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Bart_M


Sander Sassen

Kinderen maken, of oefenen daarvoor is toch ook DIY?  ;D
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

Audiofiel

Ziet er allemaal prachtig uit, Fokke. Ik ben echt reuze benieuwd naar het eindresultaat! :D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

fgroen

Citaat van: Audiofiel op juli 13, 2006, 14:29:19
Ziet er allemaal prachtig uit, Fokke. Ik ben echt reuze benieuwd naar het eindresultaat! :D

Thanks! je bent tzt natuurlijk van harte uitgenodigd. (als die units zijn ingespeeld  ;))

Kun je ook je kindje weer eens bezoeken....  ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

.... en dat heeft NIETS met die badkamer te maken!!!!!  :D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Audiofiel

Citaat van: fgroen op juli 13, 2006, 15:37:11
Thanks! je bent tzt natuurlijk van harte uitgenodigd. (als die units zijn ingespeeld  ;))

Kun je ook je kindje weer eens bezoeken....  ;D

Kindjes zul je bedoelen. Er hebben er twee van mij bij jou een goed huis gevonden. Of is er alweer eentje het huis uitgegaan? ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

fgroen

Indeed. Nee hoor, ze wonen nog allebei thuis, voorlopig hebben zo nog helemaal geen zin om het huis uit te gaan.  O0
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

sphere

"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

fgroen

Citaat van: Audiofiel op juli 13, 2006, 17:39:42
.


Dat is toch geen acoustat waar Sparky in zit?  ;D

Die kat van ons heeft altijd de neiging om zijn reet te warmen aan Classé eindbakken of Wadia CD-spelers.  :-[
Die staan nu dus achter slot en grendel.  ;D Hij moet het nu doen met een Densen, en daar heb ik een stenen hagedis op gezet, zodat hij er niet goed meer bij past. En de randen van een B100 zijn best scherp....  >:D 

Nu ik toch een post doe: gister niets gedaan qua zagen. Ik ga volgende week naar Turkije en kwam er achter dat je daar Hepatitis-A vaccinatie voor nodig hebt, en volwassenen ook DTP. Mijn vriendin was al voorzien maar mijn kinderen en ik nog niet.  :-\

Dus gister hals over kop naar de KLM travel clinic om die shots te halen. Dien ten gevolge zijn allebei mijn schouders nu stijf.  ;D

Mijn rechter gelukkig wat minder dan mijn linker, dus vanavond ga ik weer vrolijk doorzagen. (hoe heette dat "gewoon dóóóóóóóóórgaan" jurylid bij de soundmix show ook al weer?) O0

Misschien wordt mijn schouder wel wat losser van die beweging...  ;)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

sphere

"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

fgroen

Citaat van: sphere op juli 14, 2006, 10:48:25
Barry Stevens  ;D




YAHOOOOOOOOOOO!!!!

Die was 't!!

U gaat door voor de wasmachine!!!  ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Weer terug van weggeweest.

Ik had voor mijn vakantie nog net mijn eerste speaker in deze toestand gekregen:



Dat wilde ik toch niet achterhouden.  ;D

De tweede speaker staat momenteel in de steigers voor dezelfde behandeling. De onderste facetten zijn er al afgezaagd, en de tweede afdekking staat momenteel te drogen. Dan moet dat weer allemaal netjes vlakgefreesd / geschuurd worden en dan de bovenfacetten.Als dat gedaan is zal ik die badkamer eens uit gaan mesten.  >:D

Volgende week weer een week vrij, dan ga ik op jacht naar fineer.  8) De lijmmethode ben ik nog niet uit. De vorige keer heb ik het gewoon met houtlijm en afklemmen gedaan, dat is mij toen goed bevallen. Zeker grote vlakken. Het klemmen deed ik toen door het hele vlak vol te stapelen met bakstenen. Dat leverde toen wel voldoende druk. Ik denk dat ik het nu met enigzinzs rond geschaafde balken zou willen doen. Moet ik nog wel wat lijmklemmen erbij hebben denk ik...  8)

Desalniettemin zal ik een paar proefstukjes maken met de strijkbout methode en contactlijm. Voor dat laatste ben ik toch een beetje huiverig, omdat het zo drastisch fout kan gaan, de lijm altijd een beetje flexibel blijft waardoor randen kwetsbaarder zijn en m.i. de lijmverbinding op lange duur niet zo stabiel is.  :-\
Bij de twee houtlijm methoden is er nog voldoende ruimte om "te sturen", en is na droging de lijmverbinding knalhard.  :)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Sander Sassen

Frank,

Hou er rekening mee dat je de randen van het 4-mm MDF waar je de facetten mee afgewerkt hebt altijd weer zichtbaar worden als je ervoor kiest om de kast te laten spuiten, zelfs een royale hoeveelheid polyester plamuur helpt hier nauwelijks, fineren is dus wel 't devies.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

hifijoost

Kan je ook eroverheen fineren zonder de afdekking? Of blijf je dat dan zien?

Vr.gr. Joost

fgroen

Citaat van: hifijoost op augustus  1, 2006, 12:50:05
Kan je ook eroverheen fineren zonder de afdekking? Of blijf je dat dan zien?

Kan waarschijnlijk wel. Alleen is het dan erg kritisch om het zaagvlak volledig glad te hebben. Ik zou het dan moeten vlakken met de bovenfrees denk ik. (of net als John Eekels een formaatzaag aanschaffen)  ;)
Probleem met die gezaagde vlakken is, dat ze nooit helemaal 100% vlak zijn. Dat levert dus gedonder op met het fineren, zeker als je niet-vlakheid niet 1-dimensionaal is. (probeer e.g. maar eens een vel papier strak en zonder kreukels op een voetbal te lijmen, dat gaat niet werken)

Voordeel van de 3mm MDF afwerking is, dat het facetvlak volledig vlak is en alle kleine oneffenheden van het facetvlak mooi zijn weggemoffeld.  ;D

Uiteindelijk is de stap, om 3mm MDF op de zaagvlakken te lijmen niet erg tijdsintensief. Het levert dus meer voordeel op, dan het nadeel van de extra bewerkingsstap. Tevens zijn de lijmnaden nu dicht bij de rand, zodat eventueel doordrukken van de lijmnaad door het fineer minder storend is. Verder denk ik, dat een dunne plaat MDF minder hard werkt dan een plaat van 18mm of meer. Hierdoor zullen de naden m.i. minder prominent zichtbaar worden. Echter, alleen de tijd zal het leren.  ;)

De beste methode is om de kast onder verstek te zagen en lijmen, zoals Gydotron en Marc Heijligers gedaan hebben. Dan heb je op geen enkel vlak naden zitten. ;)
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

fgroen

Citaat van: Sander_Sassen op augustus  1, 2006, 11:05:42
Frank,

Hou er rekening mee dat je de randen van het 4-mm MDF waar je de facetten mee afgewerkt hebt altijd weer zichtbaar worden als je ervoor kiest om de kast te laten spuiten, zelfs een royale hoeveelheid polyester plamuur helpt hier nauwelijks, fineren is dus wel 't devies.


Het stond bij mij vanaf het begin al vast dat ik de kasten met een mooie fineer ging afwerken. Spuiten en MDF-naden is inderdaad een hel...  :-\

Ik heb een keer een paar Focal Onyx kasten gehad die door een meubelmaker waren gemaakt en hoogglans donkergrijs waren gespoten. Die waren zo goed afgewerkt en geplamuurd dat op die kasten naden zo goed als onzichtbaar waren. (maar achterop nog steeds licht zichtbaar....  ;D)

Fokke.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

Sander Sassen

Fokke? Ik dacht dat je Frank heette? Sorry! ;D

Het kan inderdaad wel, ik heb in 't verleden wel eens een V-groef gefreesd precies op de naad en die opgevuld met polyester plamuur, dit gaat prima, maar zet er een donkere lak op en plaats de luidsprekers daar waar grote temperatuurschommelingen zijn (naast de verwarming, in de zon, etc.) en je krijgt ook dan naden, alleen moet je goed zoeken.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Cute, cuddly and colorful, but beware the nasty bite

hifijoost

Citaat van: fgroenprobeer e.g. maar eens een vel papier strak en zonder kreukels op een voetbal te lijmen, dat gaat niet werken

Mmm....... ja, klinkt logisch. Ga ik het ook maar zo doen....

Thnx!

P.s tot nu toe errug mooi geworden!

fgroen

Citaat van: Sander_Sassen op augustus  1, 2006, 13:41:13
ik heb in 't verleden wel eens een V-groef gefreesd precies op de naad en die opgevuld met polyester plamuur

Goeie truuk! die ga ik onthouden. O0

Tweede kast vordert gestaag. Onderkant is klaar, kast omgedraaid en het eerste bovenfacet eraf gezaagd. Dat zijn de echte "bastards", omdat ze zo lang zijn en bovenaan zo breed. De 3mm afdekking is nu aan het drogen.

Gister nog een fotootje van het proces:



Beetje cliché. Iedereen die facetten zaagt zal wel zo'n foto hebben. ;) Maar ja, als je er bent neem je er toch een.

Net zoiets als het piazza San Marco. Als je in Venetië bent, MOET je daar een fotootje van maken.  ;D
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

advr

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster