Emotiva

Gestart door Miesepies, oktober 20, 2009, 10:23:15

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

gast_001

Nou, de Marantz is gebalanceerd uitgevoerd. De XPA-5 is dat niet. In dergelijke situatie hebben XLR's soms (!) een voordeel, soms niet. Ik gebruik voorlopig de xlr's, en als mijn nordosts verkocht zijn kijk ik wel uit naar iets anders. Misschien RCA's, misschien XLRs...
Citaat

Als alles sym. loopt van toespeler tot amps aan toe dan zie ik er het voordeel wel van in, vooral als de afstanden lang zijn. Als ik al lees dat de XPA-5 dat niet is dan hebben ze simpelweg XLR in/uitgangen erop gezet en dat is het dan. Gehele keten loopt dan dus van toespeler, pre-en power niet sym !

Snap het verhaal nog steeds niet, de Nordost moeten normaal gesproken voldoende geisoleerd zijn.
Echter moet het niet moeilijk zijn om de Nordost, voor de grap, eens te vergelijken met anders RCA kabels.
Blijf je met elke kabel het probleem houden, nou dan kan Emotiva schrijven wat ze willen maar dan klopt er iets niet !

Heb hier al diverse amps gehad en al sluit ik ze aan met de goedkoopste cinch kabels die er maar wezen en welke "nauwelijks" geisoleerd zijn dan nog geen problemen. Al trek ik de kabel voor de grap over de TV en langs diverse apparaten, zie en merk geen verschil !

Midcall

Citaat van: daxie op februari  9, 2010, 08:37:24
Nou, de Marantz is gebalanceerd uitgevoerd.

Weet je dit zeker? Dat er een XLR aansluiting op zit betekent vaak niet dat hij ook gebalanceerd is opgebouwd. Het zou me verbazen als de Marantz symetrisch is opgebouwd  :lookaround:
GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Callas Audio Clamprack - Sony VPL-VW590ES - Yamaha CX-A5000 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - XTZ A2-400 - NBS Statement XLR - Korsun D9

daxie

Ik ken de theorie achter xlr wel hoor...  Mijn oortjes zullen mij wel laten weten wat ik het liefste heb...

Ik zal vanavond nog eens wat andere rca-kabels proberen...

Erg afgeschermd zijn de nordosten niet hoor. Helemaal niet zelf... De kabel is omgeven door het plastic omhulsel, that's it.

daxie

Citaat van: Midcall op februari  9, 2010, 09:44:43
Weet je dit zeker? Dat er een XLR aansluiting op zit betekent vaak niet dat hij ook gebalanceerd is opgebouwd. Het zou me verbazen als de Marantz symetrisch is opgebouwd  :lookaround:

Waarom? Voor voorversterkers/processor is de meerkost minimaal...

gast_001

#779
Zover ik weet heeft de AV8003 gewoon symm. in- en uitgangen !
Echter funktioneert het geheel pas enigzins als toespeler, pre- en power ook symm. zijn opgebouwd.
Daar de XPA5 dit blijkbaar niet is zie ik het voordeel absoluut niet van XLR bekabeling.
Dan zitten er gewoonweg wat XLR bussen op de achterzijde van de XPA5  :unhappy: echter dat mag de pret dan toch nog niet drukken.


daxie

#780
Citaat van: darkraver op februari  9, 2010, 09:55:21
Zover ik weet heeft de AV8003 gewoon symm. in- en uitgangen !
Echter funktioneert het geheel pas enigzins als toespeler, pre- en power ook symm. zijn opgebouwd.
Daar de XPA5 dit blijkbaar niet is zie ik het voordeel absoluut niet van XLR bekabeling.
Dan zitten er gewoonweg wat XLR bussen op de achterzijde van de XPA5  :unhappy: echter dat mag de pret dan toch nog niet drukken.

Ik herhaal, ik ken de theorie van XLR. Maar mijn oortjes beslissen.

Ik quote even Arjen:

Citaat van: Audiofiel op september  8, 2009, 22:29:04
Je stelling is veel te breed en alleen daarom al onwaar. Je gaat er namelijk onterecht van uit dat er steeds een conversie plaatsvind van ongebalanceerd naar gebalanceerd (of zelfs nog een tweede keer).

De werkelijkheid is wat complexer. Inderdaad heeft een gebalanceerde kabel voordelen op lange afstanden, maar dat is niet vanwege het 6dB hogere niveau (eigenlijk maar 3 dB per ader). Het principe van een gebalanceerde kabel is dat de ingestraalde storingen elkaar uiteindelijk zullen opheffen.

Apparatuur die gebalanceerde aansluitingen (XLR) heeft, heeft niet altijd een gebalanceerde opbouw. Voor een echt symmetrische (gebalanceerde) opbouw moeten er namelijk dubbele versterkertrappen worden gebruikt, eentje voor de + en eentje voor de – lijn. Niet alle apparatuur heeft dat en als dat niet zo is, dan wordt er inderdaad geconverteerd, meestal met een somversterker in de vorm van een opamp.

In de praktijk kun je grofweg 3 situaties tegenkomen:
A) Beide apparaten zijn echt gebalanceerd opgebouwd (en hebben dus dubbele versterkerlijnen).
B) Slechts één van beide apparaten is echt gebalanceerd opgebouwd, de andere gebruikt bij de ingang (of uitgang) een conversie.
C) Geen van beide apparaten is echt gebalanceerd opgebouwd; beide gebruiken een conversie.

Ik heb met alle 3 de situaties ervaringen en kan je vertellen dat ik in situatie A) altijd de voorkeur gaf aan de gebalanceerde verbinding. In situatie C) was mijn ervaring dat het zelden beter klinkt met XLR en dat cinch dus de voorkeur heeft. Het grijze gebied is situatie B) en daarbij is mijn ervaring dat het vaker beter klinkt met XLR dan met cinch.

Bedenk ook goed dat bronnen en voorversterkers met een XLR-uitgang vaak wel degelijk dubbele versterkerlijnen hebben. Dat is ook niet zo extreem kostenverhogend voor de bouwers. Bij eindversterkers zie je het echter zelden. Degene die werkelijk volledig symmetrisch ofwel gebalanceerd zijn opgebouwd van ingang tot uitgang zijn te herkennen aan het feit dat ze de –pool van de luidspreker-aansluitingen niet aan massa hebben gekoppeld. Dat kan namelijk niet omdat het in feite twee gebrugde eindversterkers zijn en anders zou kortsluiting ontstaan. ;)

Situatie B) komt in de praktijk dus heel vaak voor. Daarom is mijn advies: als je zowel XLR als cinch aansluitingen hebt: altijd zélf proberen welke beter klinkt! 8)

weirdorob

mail binnen van emotia en bestelling bevestigt van de xpa-2
dus ff op de rekening wachten.
hoe lang kan dit alles gaan duren vanaf moment betalen tot levering in nederland??
kan niet wachten :-[
infinity kappa 100. infinity kappa center b. infinity kappa 90. infinity kappa 70 . sony bdp s-770. optoma hd33. mede8er. samsung le46a786.emotiva xpa-2 emotiva xpa-5 emotiva umc-1 emotiva erc-1 svs pb-13ultra. Acoustic solid small.

Midcall

Citaat van: darkraver op februari  9, 2010, 09:55:21
Zover ik weet heeft de AV8003 gewoon symm. in- en uitgangen !
Echter funktioneert het geheel pas enigzins als toespeler, pre- en power ook symm. zijn opgebouwd.


De AV8003 zelf is al niet symetrisch opgebouwd, dus het functioneert in geen enkel geval lijkt me. De XLR in- en uitgangen zijn gewoon kortgesloten met de RCA in- en uitgangen.
GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Callas Audio Clamprack - Sony VPL-VW590ES - Yamaha CX-A5000 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - XTZ A2-400 - NBS Statement XLR - Korsun D9

daxie

Citaat van: Midcall op februari  9, 2010, 10:19:26
De AV8003 zelf is al niet symetrisch opgebouwd, dus het functioneert in geen enkel geval lijkt me. De XLR in- en uitgangen zijn gewoon kortgesloten met de RCA in- en uitgangen.

ik meet het vanavond eens uit...

clockwork

Citaat van: weirdorob op februari  9, 2010, 10:12:46
mail binnen van emotia en bestelling bevestigt van de xpa-2
dus ff op de rekening wachten.
hoe lang kan dit alles gaan duren vanaf moment betalen tot levering in nederland??
kan niet wachten :-[

Join the club.  ;)
Ik heb mijn XPA-5 vorige week betaald en gisteren de bestiging binnen gekregen dat het geld binnen is.  Ze melden dat ze deze week of begin volgende week zullen verzenden. Daarna wordt het pakket meestal na een dag of 4 verstuurd.
Ik heb overigens nooit een echte rekening gekregen maar alleen een totaal bedrag met 'wire instructions.'
De XPA-2 lijkt me overigens een fijne versterker.   
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

weirdorob

oke bedankt gaat nog ff duren dan , maar wachten rustig af :headbanging:
infinity kappa 100. infinity kappa center b. infinity kappa 90. infinity kappa 70 . sony bdp s-770. optoma hd33. mede8er. samsung le46a786.emotiva xpa-2 emotiva xpa-5 emotiva umc-1 emotiva erc-1 svs pb-13ultra. Acoustic solid small.

gast_001

quote]De AV8003 zelf is al niet symetrisch opgebouwd, dus het functioneert in geen enkel geval lijkt me. De XLR in- en uitgangen zijn gewoon kortgesloten met de RCA in- en uitgangen.[/quote]

ghe, dus gewoon XLR bussen / connectoren en dat is het dan.
Zo kun je maar zien dat veel mensen denken dat ze iets geweldigs in huis gehaald hebben echter je krijgt gewoonweg XLR bussen  :(
Life is like a bitch and then you die !

daxie

#787
Citaat van: darkraver op februari  9, 2010, 11:11:02
quote]De AV8003 zelf is al niet symetrisch opgebouwd, dus het functioneert in geen enkel geval lijkt me. De XLR in- en uitgangen zijn gewoon kortgesloten met de RCA in- en uitgangen.

ghe, dus gewoon XLR bussen / connectoren en dat is het dan.
Zo kun je maar zien dat veel mensen denken dat ze iets geweldigs in huis gehaald hebben echter je krijgt gewoonweg XLR bussen  :(
Life is like a bitch and then you die !

ik had nooit verwacht van gebalanceerd te hebben hoor :) (ik voelde me even aangesproken :p)

Is jammer, maar wel te verwachten. Gebalanceerd is voor huisgebruikers nog altijd iets exotisch. Ondanks dat de meeste afstanden kort zijn zou er nochtans baat bij zijn.

Miesepies

Citaat van: weirdorob op februari  9, 2010, 10:39:57
oke bedankt gaat nog ff duren dan , maar wachten rustig af :headbanging:

Mwah... bij mij was het 6 dagen van trackingnr tot mijn voordeur (incl weekend pause), dus het valt best wel mee. :)

daxie

Vandaag eindelijk eens met afgeschermde RCA's kunnen werken (Profigold :))...

Beestje speelt lekker door... Ligt dus effectief aan de kabels.

tiptop

Wel interessant verhaal Daxie!

Weer wat geleerd :)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Technics78

Goed te horen dat probleem is opgelost, en ook weer wat bijgeleerd,

Dan hadden ze toch gelijk daar ivm afscherming kabels
SONY 60W855 - B&W CDM9NT CDM1NT HTM2 ASW650 - EMOTIVA XPA5 - MARANTZ SR8002 - GUSTARD X12 - MINIX X8HPLUS

Ejorne

Maar waren de gebruikte dure kabels onafgeschermd of waren ze defect?

daxie

Citaat van: Ejorne op februari  9, 2010, 21:22:39
Maar waren de gebruikte dure kabels onafgeschermd of waren ze defect?

zowel de solar wind als blue heaven (en ik denk ook black knigh) zijn onafgeschermd bij nordost. Dit heeft ze een heel lage capaciteit wat de klank alleen maar ten goede komt, maar heeft blijkbaar ook gevolgen...

MartijnR

En dan is mijn vraag: zijn de X-series RCA's van Emotiva afgeschermd? Ik heb deze meebesteld bij mijn binnenkort te leveren XPA-5, welke aangesloten gaat worden op een later nog te leveren UMC-1.

Martijn
Bluesound Pokernode 2i | Audio Physic Sittara | LG oled 55"

clockwork

Citaat van: MartijnR op februari 10, 2010, 11:42:26
En dan is mijn vraag: zijn de X-series RCA's van Emotiva afgeschermd? Ik heb deze meebesteld bij mijn binnenkort te leveren XPA-5, welke aangesloten gaat worden op een later nog te leveren UMC-1.

Martijn


•100% double shielding using a solid mylar wrap overlaid with tin-plated, oxygen-free copper braiding.

Bron: emotiva.com
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

Pieter-Jan

Citaat van: MartijnR op februari 10, 2010, 11:42:26
En dan is mijn vraag: zijn de X-series RCA's van Emotiva afgeschermd? Ik heb deze meebesteld bij mijn binnenkort te leveren XPA-5, welke aangesloten gaat worden op een later nog te leveren UMC-1.

Martijn

Dat zou pas een verhaal zijn als de kabels die ze verkopen niet 100% compatibel zouden zijn met hun apparatuur  :P >:D  ;)
Dutch&Dutch 8C, MK Sound In-wall & In-ceiling ATMOS surround, Arcam AV860, OPPO BDP-105, Sonos Connect, LG OLED E6V

Roger Black

Mijn pa gaat maandag voor een 3 daagjes naar de States. Nu wil ik de ERC-1 laten bezorgen op het adres van zijn hotel. Dit heeft een collega reeds gedaan en werkt perfect en scheelt een hóóp kosten!

Echterrrrrrr, de ERC-1 is niet op voorraad. Nu wil ik toch een poging wagen en Emotiva mailen en het hele verhaal uitleggen. De vraag aan jullie met al jullie ervaringen: Wie kan ik hier het beste voor contacteren?!

clockwork

Citaat van: Roger Black op februari 11, 2010, 09:54:38
Mijn pa gaat maandag voor een 3 daagjes naar de States. Nu wil ik de ERC-1 laten bezorgen op het adres van zijn hotel. Dit heeft een collega reeds gedaan en werkt perfect en scheelt een hóóp kosten!

Echterrrrrrr, de ERC-1 is niet op voorraad. Nu wil ik toch een poging wagen en Emotiva mailen en het hele verhaal uitleggen. De vraag aan jullie met al jullie ervaringen: Wie kan ik hier het beste voor contacteren?!

Ik zou Nooff even pm'en. die heeft een direct hotline.
Zou wel leuk zijn als het lukt. :clapping: :pompom:
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

Roger Black