SUBWOOFER dubbele kast

Gestart door mr TC, december 8, 2007, 22:44:24

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

mr TC

Citaat van: Erik van Voorst op oktober 14, 2008, 18:07:17
Now we are talking.... 8)

Yep, dus zeg maar wanneer je met Anton langs wil komen.

Mijn ouwe accu laat ik bij Intercel achter, om deze te testen zodat ik 100% zeker weet, wat ermee aan de hand is.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

mr TC

Bas is back in town. :D

Beide accu's aan elkaar gekoppeld, en op de condensator aangesloten, met de plus van de ene en de min van de andere.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

mr TC

#578
Het aansluiten op de condensator was niet zonder risico, de afstand tussen de kabelschoenen is 1,5cm.
En de condensator moet eerst opgeladen worden voordat je de kabels kan aansluiten.
Dus eerst de min aansluiten, dan een 12v lampje tussen het andere contact van de condensator en de pluskabel van de accu, totdat het lampje uit gaat, en dan snel de plus vastmaken.
1 keer uitschieten en je hebt sluiting met 12,5V x 1600A = 20.000W :-X
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

mr TC

#579
Het uitzoeken van een betere buffering ging ook weer niet zonder slag of stoot.

Condensatoren geprobeerd uit de hich end wereld, maar de communicatie verliep dusdanig stroef dat bij mij de irritatie opliep tot het niveau van, krijg van mijn part allemaal .........jeuk aan je linker neusvleugel.

Dus maar weer terug naar car-audio.
Het probleem met deze condensatoren is dat ze vaak niet in de buurt komen van de opgegeven specs.
Mijn huidige condensator 1F   ESR <2mohm, getest....0,5F   ESR 15mohm. >:D

Na wat speurwerk op internet kwam ik bij het Duitse merk Brax uit.
Hun zwaarste condensator is 2F en een ESR van <0,9mohm, en in alle testen die ik tot nu toe hebt gelezen voldoen ze 100% aan deze specs.

Hij is alleen 3x zo duur, tussen de 350 en de 400 euro.
Gelukkig heb ik een winkel in duistland gevonden die hem op voorraad heeft en voor 255euro!!!  Met verzend kosten!!! :D

http://www.caraudio-versand.de/shop.pl?action=art&id=116726

Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

apiehapy

 O0 Ha ha zo zie je maar Car Audio is eigenlijk zo gek nog niet, denkende aan jou Amerikaan.  O0

mr TC

Nu ik een paar dagen heb kunnen spelen via mijn nieuwe accu-set,hier de eerste luister impressies.

Vrijdagavond heb ik Deathrace gekeken met Jason Statham, een lekkere actie film waar je niet te veel over moet nadenken.
De film begon al gelijk goed met lekkere diepe "zwammen"  met een intensiteit die je hoofdzakelijk in films hoort
Ook veel muziek geluisterd en mijn conclusie is dat de lat weer een stukje hoger ligt.
Het gemak waarmee zelfs de laagste frequenties worden weergegeven, de detaillering, en de absolute controle, blijft een genot om te ervaren. :)
En al deze aspecten zijn nu nog meer aanwezig.

Ik heb net de nieuwe "Journey To The Center Of The Earth" met Brendan Fraser binnengehaald, die is voor vanavond. ;)

Na een film te hebben gespeeld is de spanning van mijn accu's 12,7V, ook tijdens een film geen spanningsval geconstateerd.
Het monitoren is tot nu toe gedaan met de voltmeter van mijn condensator, dat is een vrij trage meting, dus wat er daadwerkelijk gebeurt kan ik pas zien wanneer ik weer met de scoop ga monitoren.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Erik van Voorst (in memoriam)

 O0

Heerlijk !!!!!!

Zoals je weet...het kan mij niet gek genoeg.... :P
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Onne

Wow, en die 15mohm = miliohm = bijna kortsluiting ...

Dan ben je al redelijk efficient bezig toch,  ??? ;D


mr TC

Citaat van: Onne op oktober 20, 2008, 09:12:58
Wow, en die 15mohm = miliohm = bijna kortsluiting ...

Dan ben je al redelijk efficient bezig toch,  ??? ;D



15mΩ lijkt idd weinig, maar is nog altijd een stuk meer dan de interne weerstand van mijn accu's, nl 1,75mΩ.
Hierdoor zal de condensator de eventuele spanningsval niet direct kunnen opvangen, en met een capaciteit van 0,5F een te kleine buffer voor de hoge stroom die mijn versterker vraagt.

Het nut van deze condensator is dus niet echt groot.
En hoe stabieler de stroom voorziening naar je versterker is, des te beter kan hij zijn werk doen.

De condensator die ik bestelt hebt heeft een interne weerstand van 0,9mΩ, dus weer de helft van de accu's, en is hierdoor veel beter instaat om een spanningsval op te vangen, zeker omdat zijn capaciteit 4x zo hoog is.

Ook omdat de capaciteit van mijn accu's meer dan verdubbeld is, zal een zelfde piekontlading een kleinere spanningsval tot gevolg hebben, wat het voor de condensator ook weer makkelijker maakt omdat op te vangen.

Een heel verhaal, waar eigenlijk om gaat is, dat het een duidelijke hoorbare verbetering tot gevolg heeft gehad! :D

En redelijk efficiënt bezig zijn, is nooit mijn steven geweest, ik probeer altijd het maximale er uit te halen.
Maar dat is natuurlijk afhankelijk van mijn kennis en budget. ;)

Nog ff over de luchtbalgen.
Over een langere termijn zakt de druk een ietsje in, ongeveer 1/2mm per maand, en in 2min weer op druk gebracht.
Voor mij zeer acceptabel.

Teun.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Onne

Wow, nu een hamvraag; is het hoorbaar ?

apiehapy

 O0 Hallo TC zijn Erik en Anton al bij je langs geweest? Hoe klinkt de sub nu, raakt hij al een beetje ingespeeld?Ben zeer benieuwd  O0

mr TC

Hoi Ap,

Nee, van Eric en Anton heb ik niets meer vernomen.

Ik heb mijn Braxx condensator ontvangen, altijd spannend met pre-cash.

En ik ben bezig met de stroomaansluitingen op mijn sub-versterker te verbeteren.
A.s. zaterdag hen ik van plan om dit verder uit te werken en wil ik de condensator aansluiten.

Of dit nog een kwaliteits verbetering tot gevolg heeft, weet ik niet.
De driver was al ingespeeld dus ik denk dat ik al aardig richting het maximaal haalbare zit.

Als het goed is heb ik, wanneer ik uit mijn werk kom, Hell-Boy 2 retail kompleet binnen, die is voor vanavond. ;D

Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

mr TC

Nog ff een foto van de condensator, met als vergelijking een voormaat wat voor de meeste wel bekend zal zijn.
Best wel groot!! :o 8)
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

buizengek

droogt die linkse niet wat snel uit?(lol)
mvg
buizengek

apiehapy

 O0 TC kennende krijgt die geen kans, lekker met een goed stukje muziek.
Maar hij is inderdaad groot.
Ben benieuwd naar het resultaat!  O0

Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

mr TC

Citaat van: buizengek op oktober 31, 2008, 16:27:49
droogt die linkse niet wat snel uit?(lol)
mvg
buizengek
Citaat van: apiehapy op november  1, 2008, 12:02:01
O0 TC kennende krijgt die geen kans, lekker met een goed stukje muziek.
Maar hij is inderdaad groot.
Ben benieuwd naar het resultaat!  O0

Idd, van uitdrogen is bij mij geen spraken. ;)

Citaat van: Erik van Voorst op november  1, 2008, 16:07:55
Hoi Teun je hebt PM

Jij ook! :D


Nieuwe aansluitingen gemaakt voor de spanning van de sub versterker.

Zodat ik ook hier dikkere kabels kan gebruiken.
Alles is nu 50mm2.

Het materiaal voor deze aansluitingen is vertint koper, het zelfde materiaal wat voor aardelektrodes wordt gebruikt.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

mr TC

En alles aangesloten.
De nieuwe condensator heeft niet alleen een digi volt meter, maar hij meet ook de capaciteit van de power-supply.

Deze meting treed alleen in werking wanneer er spraken is van een spannings val.
Daar ben ik wel blij mee, want deze metingen geven best wel veel licht, niet zo prettig tijdens een film.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

mr TC

Hier nog een foto van de condensator in werking.
De Ledjes onder de volmeter geven de capaciteit van de power supply aan.
Wanneer de power supply ontoereikend is, gaan leds van links naar rechts uit, dit is nog niet voorgekomen, maar ik heb ook nog niet op vol vermogen gedraaid.

Ook heb ik een andere interlink geplaatst, alles bij elkaar weer een ietsje meer draagkracht.

Ik vraag me wel eens af waar het eindigt?

Regelmatig denkt ik het maximale bereikt te hebben, en even regelmatig blijkt de lat toch weer een ietsje hoger te kunnen.

Het zal de "hobby" wel zijn, blijven zoeken en uitproberen. ;)

Teun.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

Gisterenavond was het dan zo ver en ben ik op visite gegaan bij Teun.
Ik ken Teun al jaren en voornamelijk associeer ik hem met "de betere car-audio".

Nu ben ik niet iemand die graag een set tegen het licht houd laat staan een component
omdat er nl. een enorm aantal variabelen denkbaar zijn waar iets slechter of beter door kan klinken....dus wat test je... ????

Voor Teun maak ik graag een uitzondering omdat ik niet alleen wil vermelden hoe fenomenaal zijn set klinkt maar ook die vooringenomenheid
omtrent car-audio implementatie in serieuze high-end graag om zeep zou willen helpen.

De "Black Pearl"  subwoofer van Teun is een State Of The Art sub geworden...afwerking is in een woord geweldig en daar
kan Teun heel erg trots op zijn de afwerking is gewoon niveau Kharma...!!!!  8)

Tja de weergave is precies in mijn straatje...super strak...onopvallend...maar een onmisbare ondersteuning als het gaat om
"Realistische Weergave".

De integratie van dit monster is uiterst zorgvuldig gedaan en dat geeft een prachtige beloning in de vorm van een "totaal" set voor film en muziek.

De set van Teun is compleet anders dan het verwachtingspatroon als je bij een gemiddelde audio-liefhebber binnenvalt m.a.w.
ditmaal geen Avalon(klones), Wadia''s, Krells, NordOst, Lab47...you name it.

Nee veel meer Tandberg Pioneer Denon (wel precies de crème-de-la-creme uit hun programma) en "Car-audio"....met uiteraard de vele nodige "aanpassingen"  >:D  >:D
Die "aanpassingen" en het geduld en onderzoeken en combineren dat stuwt deze set in mijn beleving ver boven alles uit....

Ook de akoestische ruimte moest overwonnen worden de speakers kunnen niet echt vrijstaan (gelukkig bij dit model ook niet echt nodig)..ik vind dit gelukt!

Het cd-tje gaat erin ...........de muziekbeleving........fenomenaal.  :o
Alles heeft de revue gepasseerd...Jazz...Blues...Folk...en natuurlijk film....met U-571... ;D

Bakken emotie en je zit meteen er midden in...nergens vervelende pieken..alles super onder controle...en een prachtige micro/macro dynamiek
kortom echt een top-set voor film en muziek.

De enorme power(reserves) kun je zeer gemakkelijk terughoren in de muziek alles heeft enorme kracht en pracht...dat is echt een niveau wat ik zelden in andere sets hoor.....het bruist en swingt dat het een lieve lust is...!!!

Dit is echt voor mij het geleverde bewijs dat je geen astronomische bedragen hoeft te sparen om je set verschrikkelijk mooi
beeld en geluid te kunnen laten weergeven.....nee het is veel meer dan dat....en Teun en zijn audiovriend Jack hebben het geflikt....!!!   O0



HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Onne


mr TC

Hoi Eric,

Ik ben best wel een beetje stil van je review, en ik vond het ook een erg gezellige avond.

In het teken van de muziek, geen zware discussies, maar lekker luisteren naar, ....het aller belangrijkste!!!!! ;)

Teun.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Erik van Voorst (in memoriam)

Als ik naar mooie muziek luister en het klinkt erg lekker dan wil ik dat best neerpennen..... ;)

Ik heb trouwens de cd Solitaire van Spencer Bohren (Valve Records) al gevonden...TOP voor 14.95 Euro incl. verzendkosten.....die is onderweg.. ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!