hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hifiman

En nog even een totaal overzicht  ;D

hifiman

Citaat van: RalphH op oktober  6, 2016, 20:41:47
Even nieuwsgierig of je al iets met pro-coustix gedaan hebt en of je hier inderdaad mee aan de gang gaat.
Ik heb ze binnen (8 stuks) , maar nog niks mee gedaan, misschien dit weekend, maar waarschijnlijk pas het weekend daarna dat ik er tijd voor heb.

Citaat van: RalphH op oktober  6, 2016, 20:41:47
Wil hier zelf ook nog eens wat met bass trapping doen en dit lijkt een mooie, betaalbare oplossing, maar persoonlijk zou ik erg huiverig zijn om iets van foam te bestellen. Staat doorgaans (ook voor het hoog overigens) niet echt bekend als heel effectief..
Ik heb wat naar metingen gezocht van de pro-coustix traps, maar kan niks vinden en ze geven zelf ook geen cijfers mbt demping op de verschillende frequenties.

Niet om je te ontmoedigen, maar wellicht goed om wat meer gegevens van het spul te achterhalen. Is niet heel duur spul, maar uiteindelijk toch zuur geld als het niet echt iets doet.
Nog zomaar een linkje  ;D

Maaaar, kan natuurlijk ook zomaar zijn dat it spul "the bomb" is en dan is het een mooi alternatief voor de veelal dure panelen van bijv. glasvezelplaat. :thumbs-up:
Thanks voor de info! Ik moet je bekennen dat ik ook zo mijn twijfels over de effectiviteit van dit spul heb, maar wilde het, mede gezien de betaalbaarheid, gewoon eens proberen.

Ik laat t.z.t. mijn ervaringen weten!

RalphH

Super, ben heel benieuwd. Veel plezier met testen ook weer ;D.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Kjelt

Hey Ronald,
Even voor de zekerheid maar je zult het wel goed gedaan hebben. Heb je met je multimeter bij de 10 ohm weerstandsmeting de offset van je meetsnoeren genulled? Of in ieder geval de offset weerstand gemeten? Die kunnen zo maar 1 a 2 ohm zijn namelijk.

hifiman

Citaat van: Kjelt op oktober  7, 2016, 21:49:22
Hey Ronald,
Even voor de zekerheid maar je zult het wel goed gedaan hebben. Heb je met je multimeter bij de 10 ohm weerstandsmeting de offset van je meetsnoeren genulled? Of in ieder geval de offset weerstand gemeten? Die kunnen zo maar 1 a 2 ohm zijn namelijk.
Yep, was iets van 0,2 Ohm. Die Allen Bradleys wijken gewoon echt >20% af. Een MOX 10R is wel spot on...

Kjelt

Ok dan, poe 20% afwijking is niet echt meer van deze tijd.

hifiman

Citaat van: Kjelt op oktober  7, 2016, 23:28:43
Ok dan, poe 20% afwijking is niet echt meer van deze tijd.
Ze zijn dan ook niet van deze tijd  :devil: ;D ;)

hifiman

Vandaag van een forumlid een Anti Mode 8033C voor de 2de sub overgenomen (ik had al er al jaren eentje voor de andere sub) zodat beide subs straks hun eigen correctie hebben  :pompom:

CZ79

Gisteren bij Ronald op bezoek geweest en ik ben erg onder de indruk van zijn set, natuurlijk komt dat gedeeltelijk door de fantastische speakers die hij heeft  :clapping: en door de akoestiek (erg prettig en natuurlijk).
Zaken zijn goed op orde en de upgade van de tweeters heeft zeker goed gedaan, nu is het lastig vergelijken aangezien de set van Ronald compleet anders is dan die van mij, maar het hoog lijkt dynamischer en wat feller (niet scherp).

In een notendop:

Mooie, heel erg mooie bas
Dynamische hoog en mid
mooie plaatsing, zowel in de breedte als in de diepte

Leuke muziek is de revue gepasseerd en we hebben gezellig gekletst (in mijn geval altijd meer dan een beetje...) over de hobby en muziek.

Erg genoten, dank je wel voor je gastvrijheid Ronald!
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

hifiman

#9859
Dank voor je verslagje Chris  :pompom:

Ik vond het ook gezellig en altijd welkom voor een eventuele vervolg sessie  :coffee:

Wat mijn stereo set betreft, ik ben zelf ook erg content over de tweeter upgrade en hoe de set nu in zijn geheel performed.  :thumbs-up: Binnenkort alleen nog even de tweeter weerstanden vervangen door duelund's en dan is het voorlopig even helemaal goed zo  :angel:

Het grappige is dat het laag (subjectief) eens stuk strakker is geworden sinds de nieuwe tweeters. En ja het hoog van de Accutons zou je kunnen omschrijven als wat feller t.o.v. de MB Quart, persoonlijk vind ik dat niet verkeerd, maar dat is uiteraard een kwestie van smaak.

RalphH

Citaat van: cz79 op november  3, 2016, 10:17:16
door de akoestiek (erg prettig en natuurlijk).


Mooie, heel erg mooie bas

Fijn bezoekje dus :thumbs-up:

Betekent dit trouwens dat de bass traps ook al geplaatst zijn?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

hifiman

#9861
Citaat van: RalphH op november  3, 2016, 14:28:16
Fijn bezoekje dus :thumbs-up:

Betekent dit trouwens dat de bass traps ook al geplaatst zijn?
Ja klopt! Was er nog niet van gekomen om het daar hier over te hebben. Ik heb in 5 hoeken een bass trap kunnen plaatsen, in 1 hoek van die 5 heb ik er 2 kunnen plaatsen. Ik heb de indruk dat het inderdaad helpt, alhoewel dit puur subjectief is, ik heb (nog) geen metingen gedaan of de staande golven ook echt "minder" geworden zijn.

hifiman

#9862
Verder heb ik onlangs nog een gratis upgrade weten te realiseren  :pompom:

Na de constatering dat het voor de 2de maal een track afspelen in de logitech mediaserver beter klinkt dan de eerste maal ben ik dit nader gaan onderzoeken.

De tweede maal staat de file in kwestie namelijk in de disk cache van het besturingssysteem (ik heb het even specifiek over linux) en wordt dus vanuit het RAM geheugen afgespeeld i.p.v. vanaf de harde schijf.

Ik zocht dus naar een manier om een track eerst naar het RAM geheugen te kopieren alvorens deze af te spelen. Ik heb een simpele oplossing bedacht die prima werkt  :headbanging:

Door in de custom-convert.conf een kleine wijziging aan te brengen, van:


flc flc * *
  # FT:{START=--skip=%t}U:{END=--until=%v}
[flac] -dcs $START$ $END$ -- $FILE$ | [sox14.4.2] -v0.98 --buffer 32768 -q -t wav - -t flac -e signed -C0 -b24 - rate -v -M -a -b 90.7 96000 dither -S


naar:


flc flc * *
  # FT:{START=--skip=%t}U:{END=--until=%v}
cp $FILE$ /dev/null; [flac] -dcs $START$ $END$ -- $FILE$ | [sox14.4.2] -v0.98 --buffer 32768 -q -t wav - -t flac -e signed -C0 -b24 - rate -v -M -a -b 90.7 96000 dither -S


Zoek de 7 verschillen  ;D

Het gaat dus om:
cp $FILE$ /dev/null;
voor de sox upsampling regel.

Wat dit doet is de file (track) in kwestie naar het null device te kopieren. Dit gaat razendsnel aangezien het null device iets virtueels is en het resultaat is dat de file een keer helemaal gelezen wordt en daarmee in zijn geheel in de disk cache staat.  :clapping:

Middels wat testjes (op OS nivo) heb ik kunnen aantonen dat dit ook echt werkt. Vanaf nu spelen alle tracks bij mij dus vanuit RAM geheugen met een stabieler/rustiger stereo beeld als gevolg  :music: :coffee: En ja dat laatste is puur subjectief vastgesteld  ;)

hifiman

De 2de Anti Mode bevalt overigens prima. Beide subs hebben nu hun eigen correctie en dat hoor je terug in een strakker laag  :thumbs-up: :popcorn:

RalphH

Citaat van: Audioloog op november  3, 2016, 14:36:44
Ja klopt! Was er nog niet van gekomen om het daar hier over te hebben. Ik heb in 5 hoeken een bass trap kunnen plaatsen, in 1 hoek van die 5 heb ik er 2 kunnen plaatsen. Ik heb de indruk dat het inderdaad helpt, alhoewel dit puur subjectief is, ik heb (nog) geen metingen gedaan of de staande golven ook echt "minder" geworden zijn.

Hmm, ik ben bijna in staat om die dingen gewoon ook eens te bestellen...Of je moet op de planning hebben binnenkort een metinkje te doen, dan wacht ik nog ff. ;D

Wel mooi dat je gevonden hebt dat het in de buffer laden wat met de afspeelkwaliteit doet. Heb je er nog een verklaring voor kunnen bedenken waarom dit een beter resultaat geeft?

Je hebt de subs dus afzonderlijk ingeregeld en niet als "1"? Ook interessant omdat je vaak hoort dat je ze juist als 1 in moet regelen voor het beste resultaat. Geeft me weer Food for thought/proberen... ;)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

hifiman

#9865
Citaat van: RalphH op november  3, 2016, 16:47:39
Hmm, ik ben bijna in staat om die dingen gewoon ook eens te bestellen...Of je moet op de planning hebben binnenkort een metinkje te doen, dan wacht ik nog ff. ;D
Ik zou er vooral niet op gaan wachten, mijn weekenden de rest van dit jaar zitten nogal vol  ;D

Citaat van: RalphH op november  3, 2016, 16:47:39
Wel mooi dat je gevonden hebt dat het in de buffer laden wat met de afspeelkwaliteit doet. Heb je er nog een verklaring voor kunnen bedenken waarom dit een beter resultaat geeft?
De eer van deze ontdekking is aan een ander forumlid, de eer voor de oplossing is aan mij  ;)
En nee ik kan het niet verklaren, net als de verschillen tussen cd loopwerken, ik hoor het verschil ook en zelfs al zou het verbeelding zijn dan valt dit in de categorie: baat het niet dan schaadt het niet  :thumbs-up:

Citaat van: RalphH op november  3, 2016, 16:47:39
Je hebt de subs dus afzonderlijk ingeregeld en niet als "1"? Ook interessant omdat je vaak hoort dat je ze juist als 1 in moet regelen voor het beste resultaat. Geeft me weer Food for thought/proberen... ;)
Klopt. Waarom zou als 1 inregelen beter zijn??

RalphH

Citaat van: Audioloog op november  3, 2016, 17:02:32
Klopt. Waarom zou als 1 inregelen beter zijn??

De theorie is dat je dan de effecten die de subs op elkaar hebben, ook meeneemt. De auto-meting van Audyssey (niet dat dat heilig is ;D) doet het ook zo. 1 meting afzonderlijk voor afstand en volume, de opvolgende metingen samen.

Citaat
De eer van deze ontdekking is aan een ander forumlid, de eer voor de oplossing is aan mij  ;)
En nee ik kan het niet verklaren, net als de verschillen tussen cd loopwerken, ik hoor het verschil ook en zelfs al zou het verbeelding zijn dan valt dit in de categorie: baat het niet dan schaadt het

Mooi stukje oploswerk ;)
En inderdaad, baat het niet dan schaadt het niet en in jouw geval hoor je het, mooi toch!

Citaat
Ik zou er vooral niet op gaan wachten, mijn weekenden de rest van dit jaar zitten nogal vol  ;D

Clear ;D
Klinkt herkenbaar trouwens, dat van die weekenden ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

hifiman

Citaat van: RalphH op november  3, 2016, 17:09:23
De theorie is dat je dan de effecten die de subs op elkaar hebben, ook meeneemt. De auto-meting van Audyssey (niet dat dat heilig is ;D) doet het ook zo. 1 meting afzonderlijk voor afstand en volume, de opvolgende metingen samen.
Het lijkt mij juist dat dat een reden is om WEL beiden apart te corrigeren. Maar nu ik er verder over nadenk: voorkomen is beter dan genezen, dus wellicht is het inderdaad beter de subs eerst via natuurlijke weg (interferentie patroon) elkaars room modes deels te laten uitdoven alvorens je het restant gaat corrigeren waardoor er minder correctie nodig is.

Ik ga het toch nog eens testen en vergelijken met de situatie met 1 anti mode! Wellicht heb ik mijn conclusie iets teveel ge-ent op de gedacht dat het toch "beter moest zijn" met 2 anti mode's.

yorkie13

Ga ook eens testen met 2 subwoofers op 1 antimode.

Werkt in de praktijk ook heel goed.

hifiman

Citaat van: RA SUBS op november  4, 2016, 09:51:19
Ga ook eens testen met 2 subwoofers op 1 antimode.

Werkt in de praktijk ook heel goed.
Dat zeg ik  ;D Dat ga ik dus doen!  :thumbs-up:

RalphH

Citaat van: Audioloog op november  4, 2016, 09:36:51
Het lijkt mij juist dat dat een reden is om WEL beiden apart te corrigeren. Maar nu ik er verder over nadenk: voorkomen is beter dan genezen, dus wellicht is het inderdaad beter de subs eerst via natuurlijke weg (interferentie patroon) elkaars room modes deels te laten uitdoven alvorens je het restant gaat corrigeren waardoor er minder correctie nodig is.

Ik ga het toch nog eens testen en vergelijken met de situatie met 1 anti mode! Wellicht heb ik mijn conclusie iets teveel ge-ent op de gedacht dat het toch "beter moest zijn" met 2 anti mode's.


Was initieel ook mijn gedachte inderdaad --> afzonderlijk corrigeren. Maar las links en rechts ook wat andere meningen. Moet eerlijk bekennen dat ik hier nog met de minidsp (die er al ff ligt....) aan de gang moet en dus nog zelf geen vergelijk heb gedaan.

Los van dat..Heb ik toch de leverancier van de bassblox eens gemaild of ze een testrapportje en wat tips hadden.
Meteen antwoord incl. een rapportje wat ik ter lering ende vermaak hieronder bijzet. Zit nog wat op google rond te lezen en kan er nog niet helemaal over uit of een lage absorbtie coeffienent de blox voor mijn situatie (diepe nulls en hoge pieken tussen 30 en 60 Hz en een fors gat in de frontweergave vanaf 90hz) meteen totaal onbruikbaar maakt. De theorie lijkt "ja" te zeggen ;D.
Ze absorberen overigens wel flink door vanaf een Hz of 150 richting de hogere tonen. Dit zal ook zeker wel wat doen voor de algehele akoestiek van de ruimte. Lijkt me wat dat betreft wel erg positief.

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

hifiman

Leuk om een absorptie tabel te zien van de BassBlox  ;D

Tsja lastig om op basis van die tabel wat over te roepen, vergeet echter niet dat je room modes vooral "ontstaan" in de hoeken en dat 20% absorptie per hoek wellicht toch de (hoorbare)  moeite waard is.

RalphH

Daar heb je zeker gelijk ik. De leverancier zei echter nog dit:

"The frequencies you are facing issues on are extremely low and would require enormous foam bass traps to deal with. I have attached our extreme bassblox test data as you can see below 100Hz the absorption coefficient drops to under 0.5.
For such low frequencies you are best off looking at fibre glass panels or a tuned bass trap tuned to the troublesome frequencies."


Beetje een afweging tussen groot volume en wat minder en dan iets minder effectief.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

hifiman

#9873
Ok now you got me , ik ga straks meten met en zonder  :notify:

Mijn ergste piek zit namelijk op 37 Hz en de absorptie coefficeint is dan aan de grafiek te zien wel heel erg laag.

hifiman

Ik heb gelijk de daad bij het word gevoegd en hier de resultaten met en zonder bass traps, gemeten op de luisterplek met 1 subwoofer zonder dsp correctie.

Conclusie: het doet geen ene moer in het echte laag en zeker niet op mijn probleempiek van 37 Hz  :nopompom: De minieme verschillen tussen beide grafieken zijn in dezelfde orde van grootte als 2 metingen na elkaar zonder iets te wijzigen.

Ik ga de bass traps weer wegdoen voor een zacht prijsje.