hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joris1971


Automaat

Reading the HTForum is learning every day!!

williams

Hoi Ronald  bedankt voor je kaart en natuurlijk nog de beste wensen .

m.v.g. William
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

hifiman

Citaat van: williams op januari  8, 2011, 11:56:13
Hoi Ronald  bedankt voor je kaart en natuurlijk nog de beste wensen .

m.v.g. William
Dank je William!  :)


hifiman

Probeer de (hobby) draad maar weer een beetje op te pakken  ;)

Ben momenteel een beetje aan het stoeien met een buizenbuffer tussen logitech transporter en de symphonic line versterker. Het idee hierachter is twee ledig, enerzijds vanwege het feit dat ik tegenwoordig zonder voorversterker of buffer in de geintegreerde versterker speel (gebruik nu de digitale volumeregeling van de transporter) en anderzijds om een beetje buizenmagie (harmonischen) te injecteren in het geluid  8)

De X10 is flink onder handen genomen en van de oorspronkelijke schakeling is weinig meer over  ;) De nieuwe schakeling is een simpele kathodevolger met unity gain en zonder het bruine (qua klank) filter wat er oorspronkelijk inzat. De intentie is om als dit een succes wordt de schakeling uiteindelijk netjes op en in te bouwen in de Symphonic Line versterker.


tiptop

Je bent weer lekker bezig. :)

Hoop dat het resultaat zo uitpakt als jij het wil. :)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

hifiman

Citaat van: tiptop op februari 10, 2011, 14:03:25
Hoop dat het resultaat zo uitpakt als jij het wil. :)
Ik hoop het ook  :D

Speel nu (anders als op de foto) met Wima in en output caps om te kijken hoe dat bevalt. De originele caps die in de X10 gebruikt worden vind ik net effe een wat te rond/verdoezelend karakter hebben. Ook de dioden vervangen door snelle schottky's. Wil de elco's ook nog gaan vervangen door Panasonic FM of FC en eens kijken hoe dat het dan (na inspelen) bevalt.

Verder ook het plan om het eens met een 225V plaatspanning te proberen ipv de nu wat rare voedingsschakeling die van 12V AC tweemaal 30V DC maakt. Het lastigste (met het draaien op die lage spanning) is een goed (klasse A) werkpunt van de buis te kiezen. Wat ik een groot nadeel vind is het risico wat komt kijken bij dergelijke spanningen, zal dan wel wat gedisciplineerder moeten werken om niet tussen zes plankjes te eindigen  ;)

Overigens mijn eerste DHZ ervaring met buisjes, leuk om mee te klooien  :)

Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

hifiman


hifiman

Weer wat verder met de X10 buizen buffer. Heb alle elco's vervangen door Panasonic FM en de bruine in en output caps vervangen door Wima MKPtjes en de weerstanden door Kiwame's.

Het klinkt net effe wat lekkerder zo naar mijn smaak  8) Binnenkort nog even de 12V AC adapter vervangen door een lekker oversized ringkerntrafo en ben heel benieuwd hoe het dan uiteindelijk speelt. Waarschijnlijk ook nog even wat tube rolling en als het dan allemaal op smaak is en goed bevalt is het niet uitgesloten dat ik het zo 1:1 (zonder de behuizing uiteraard) in de symphonic line versterker ga inbouwen  ;)


hifiman

Krijg nou wat, door de foto die ik net gepost heb zie ik dat ik een panasonic FC elco als vreemde eend in de bijt tussenzit, dat was me niet eerder opgevallen, effe kijken of ik nog een FM van de juiste waarde heb liggen  :-X
Voor de oplettende kijker, er zit ook nog 1 "gewone" diode op de print, maar die is voor de LED aan de voorkant  :D

Edit: had nog een Panasonic FM liggen dus het is alweer rechtgebreid ondertussen  ;)

tiptop

Citaat van: Audioloog op februari 14, 2011, 13:22:56
Krijg nou wat, door de foto die ik net gepost heb zie ik dat ik een panasonic FC elco als vreemde eend in de bijt tussenzit, dat was me niet eerder opgevallen, effe kijken of ik nog een FM van de juiste waarde heb liggen  :-X
Voor de oplettende kijker, er zit ook nog 1 "gewone" diode op de print, maar die is voor de LED aan de voorkant  :D

Edit: had nog een Panasonic FM liggen dus het is alweer rechtgebreid ondertussen  ;)
;D
Gelukkig hebben we een forum, anders had je nooit die foto gepost. :P
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Kjelt

Ook niet verkeerd hoor die andere elco, zat mensen die daar al super tevree mee zouden zijn :)

hifiman

Citaat van: Kjelt op februari 14, 2011, 23:24:48
Ook niet verkeerd hoor die andere elco, zat mensen die daar al super tevree mee zouden zijn :)
Ja ach, het ging meer om het idee, beetje lullig 1 afwijkende elco ertussen  ;)

Groetjes,

Ronald

hifiman

Ondertussen een 12V 50VA ringkerntrafo gehaald als vervanging van de meegeleverde 12V 500mA adapter en aangesloten op de omgebouwde X10. Het is wat lastig AB vergelijken ivm de buisjes die warm moeten worden en zo dus ik begin er maar niet eens aan, baat het niet dan schaadt het niet.  ;)

Kjelt

Heb je trouwens bewust voor de FC serie gekozen tov de FM serie of had je ze liggen?
Want als ik in de datasheets kijk zie ik dat de FM een lagere ESR heeft, een lagere ripple current een langere levensduur en nog goedkoper is ook.
Ook is er nu de nieuwe FR serie met een nog langere levensduur maar die zal nog wel lastig te verkrijgen zijn. Was gewoon benieuwd, zeker omdat ze wellicht flink warm worden met die buizen of is de behuizing daar op ontworpen?

hifiman

Citaat van: Kjelt op februari 16, 2011, 10:48:31
Heb je trouwens bewust voor de FC serie gekozen tov de FM serie of had je ze liggen?
Want als ik in de datasheets kijk zie ik dat de FM een lagere ESR heeft, een lagere ripple current een langere levensduur en nog goedkoper is ook.
Ook is er nu de nieuwe FR serie met een nog langere levensduur maar die zal nog wel lastig te verkrijgen zijn. Was gewoon benieuwd, zeker omdat ze wellicht flink warm worden met die buizen of is de behuizing daar op ontworpen?
Hee Wicher,

Ik heb juist de FM serie gekozen en wel om de door jou genoemde redenen.
Er zat per ongeluk 1 FC cap tussen ;-) Het bestaan van een FR serie was mij niet bekend.

Groetjes,

Ronald

hifiman

Even met terugwerkende kracht nog een foto'tje van iets wat ik een maand of twee geleden al gedaan heb. De plank waar mijn projector op stond was helemaal kromgetrokken en heb deze vervangen door een plaat trespa.

kermit

Citaat van: Audioloog op februari 19, 2011, 21:52:10
Even met terugwerkende kracht nog een foto'tje van iets wat ik een maand of twee geleden al gedaan heb. De plank waar mijn projector op stond was helemaal kromgetrokken en heb deze vervangen door een plaat trespa.

Staat idd mooier dan het ander plankje. Het zal ook wel wat meer gekost hebben .... ;)

hifiman

Viel wel mee, heb er geloof ik een tientje voor betaald en dat ging in de fooienpot  :coffee:

kermit

Citaat van: Audioloog op februari 19, 2011, 22:04:05
Viel wel mee, heb er geloof ik een tientje voor betaald en dat ging in de fooienpot  :coffee:

Dan heb je mazzel. Trespa is duur spul..... :D

hifiman

Citaat van: kermit op februari 19, 2011, 22:09:13
Dan heb je mazzel. Trespa is duur spul..... :D
Ja ik weet het, ze stonden al raar te kijken toen ik om zo'n klein plankje vroeg. Ze hebben toen en afval stukkie op maat gezaagd voor me onder voorwaarde dar ik geen bon hoefde ;-)

hifiman

Nog even over de x10 buizenbuffer, met een paar biertjes achter mun kiezen begint tie steeds beter te klinken  :D

kermit

Citaat van: Audioloog op februari 19, 2011, 22:32:28
Nog even over de x10 buizenbuffer, met een paar biertjes achter mun kiezen begint tie steeds beter te klinken  :D

Misschien kan ik nu je sub ook kopen voor een prakkie nu je niet meer helder bent.... :D :D :clapping: :pompom:

hifiman

Citaat van: kermit op februari 19, 2011, 22:37:14
Misschien kan ik nu je sub ook kopen voor een prakkie nu je niet meer helder bent.... :D :D :clapping: :pompom:
Geen punt, ben nu toch bezopen dus wil hem best ruilen voor je jvc 950, maar dan moet je nu wel gelijk komen   :D