hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Joep

Citaat van: garmtz op oktober 30, 2008, 09:08:03
Teveel is het niet zo snel hoor... ;)

Citaat van: Audioloog op oktober 30, 2008, 09:07:50
Hoi Joep,

Goed punt, maar ik ben er niet zo bang voor, ten eerste ga ik in 16:9 mode ook al naar een 8 centimeter breder scherm. Ten tweede kan een beetje extra licht geen kwaad, zeker als we in acht nemen dat een lamp in de loop der tijd alleen maar achteruit gaat en helaas niet vooruit  :P

Ok! :)

hifiman

Heb er nog maar een mailtje aan gewaagd richting prismasonic, zou leuk zijn als ik daar een (zinnig) antwoord op ga krijgen  ^-^

Thank you very much for this info, its good to hear that pass through really
is a pass through (without noticable loss of light) :-)

About the stretch mode (using 1:2.35 source material), the total brightness
"gain" compared to using the zoom method and no lens is about 20%. However
the total surface that needs to be illuminated is about twice as big
compared to no lens and no projector letterbox stretch. Is there anything
that can be said of the loss in brightness when we compare old situation (no
lens, no projector stretch) to the new situation with lens and the projector
strecthing 33%.

My initial though was:

Total loss of light = -10% lens loss + 33% projector using full panel - 50%
because of twice as big surface = -27% loss in intensity.

This probably is not correct ;-)

hifiman

Enigszins tot mijn verbazing kreeg ik het volgende antwoord:

You are correct in your calculations. The comparison must always be done
with the zoomed picture of same size.

The picture with no lens and no zooming will be brighter due to smaller size
as you calculated.

Audiofiel

Hele nette en informatieve reacties van Prismasonic... ik kan niet anders zeggen! 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Citaat van: Audiofiel op oktober 30, 2008, 19:05:40
Hele nette en informatieve reacties van Prismasonic... ik kan niet anders zeggen! 8)
Dat is zeker waar!  :)

hifiman

O man, wat loop ik te twijfelen tussen 240cm of 250 cm breed  :-\ Nu zul je zeggen wat maakt die 10 centimeter uit.. Maar ik ben dus echt bang dat het net even te dim gaat worden allemaal als in cinemascope formaat kijk (met 16:9 zit het wel goed).

Aan de andere kant, ben ik weer bang dat ik spijt ga krijgen als ik 240 cm neem en later een andere projector die meer licht geeft aanschaf (nog geen plannen cq budget voor voorlopig overigens). Scherm kost ook een aardige duit dus ik wil het in 1x goed doen  ^-^

Ik kan de maten nu nog wijzigen, na het weekend niet meer.

Moeilijk, moeilijk..  ::)

kermit

Citaat van: Audioloog op oktober 31, 2008, 14:16:06
O man, wat loop ik te twijfelen tussen 240cm of 250 cm breed  :-\ Nu zul je zeggen wat maakt die 10 centimeter uit.. Maar ik ben dus echt bang dat het net even te dim gaat worden allemaal als in cinemascope formaat kijk (met 16:9 zit het wel goed).

Aan de andere kant, ben ik weer bang dat ik spijt ga krijgen als ik 240 cm neem en later een andere projector die meer licht geeft aanschaf (nog geen plannen cq budget voor voorlopig overigens). Scherm kost ook een aardige duit dus ik wil het in 1x goed doen  ^-^

Ik kan de maten nu nog wijzigen, na het weekend niet meer.

Moeilijk, moeilijk..  ::)

Ga voor de 250cm. Je gaat er spijt van krijgen als je kleiner gaat. Vraag maar aan Ge ,die weet er alles van hoe ik aan het twijfelen was net als jij. ;D. Ik had eerst 235 cm wat te klein was met een HD70 projector.

Ben toen naar de 260 cm overgestapt. Er komt zowieso toch ooit een nieuwe projector . Je gaat geen lichtopbrengst missen. Wordt ruimschoots gecompenseert door de 1.3 gain. Scherm schaf je niet zomaar nog een keer aan. Dus doe het gelijk goed.

hifiman

Citaat van: kermit op oktober 31, 2008, 16:06:17
Ga voor de 250cm. Je gaat er spijt van krijgen als je kleiner gaat. Vraag maar aan Ge ,die weet er alles van hoe ik aan het twijfelen was net als jij. ;D. Ik had eerst 235 cm wat te klein was met een HD70 projector.

Ben toen naar de 260 cm overgestapt. Er komt zowieso toch ooit een nieuwe projector . Je gaat geen lichtopbrengst missen. Wordt ruimschoots gecompenseert door de 1.3 gain. Scherm schaf je niet zomaar nog een keer aan. Dus doe het gelijk goed.
Ok, ik ben overtuigd, de bestelde maat blijft zoals tie is : 250 cm  ;D

hifiman

Gisteravond weer een filmpje in 1:2.35 gekeken en er erg van genoten (ondanks dat het nog steeds deels op de muur is :P ).

We vinden het zo gaaf dat we laatst een filmpje die we opzetten en die 16:9 bleek te zijn gelijk overgeslagen hebben  :-X

;D

Het grote wachten is op het nieuwe grote scherm  ;D Dit zal de 22e november gaan worden  ^-^ Nog even geduld dus  :P

celerontje

Zou je niet een groot breed wit doek kunnen spannen om de tijd te overbruggen?
Liever iets minder contrast en kleur, dan die vervelende nietjes en randen door het beeld heen, toch?

En die U-571 ging zeker heeeeeeeeeeeeeeel erg diep in het sublaag? ;D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: celerontje op november  1, 2008, 17:00:51
Zou je niet een groot breed wit doek kunnen spannen om de tijd te overbruggen?
Liever iets minder contrast en kleur, dan die vervelende nietjes en randen door het beeld heen, toch?

En die U-571 ging zeker heeeeeeeeeeeeeeel erg diep in het sublaag? ;D
Dat zou kunnen ja, maar daar ben ik te lui voor  ;D Nietjes zie je niet die zitten aan de zijkanten van de MDF plaat  ^-^ Het is minder irritant als je zou denken, je focussed toch blijkbaar grotendeels op het midden van het beeld..

Die gaat lekker diep ja, de bass shakers waren er blij mee  ;D

Kjelt


celerontje

Ik ben niet zo´n liefhebber van bassshakers, een tell-sell trilapparaat kan dat veel beter ;D
Ik vind dat mooi sublaag een drukveld af moet geven, maar toch mooi moet integreren met de rest van het surroundgeluid en niet gaat overheersen.
Basshakers laten je bank alleen maar een beetje rammelen, wat erg goed werkt bij goedkope ´´seats and sofa´s´´ banken- ;D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman


hifiman

Citaat van: celerontje op november  1, 2008, 17:26:53
Basshakers laten je bank alleen maar een beetje rammelen, wat erg goed werkt bij goedkope ´´seats and sofa´s´´ banken- ;D
Mits subtiel afgesteld lijkt het net of je subwoofer een stuk dieper gaat  ^-^
Dat het trillen te vroeg in de tijd gebeurd tov het geluid is dan weer net effe een nadeel  :-\

hifiman

De jaarlijkse "we zijn klaar  voor de winter" calibratie  heeft vanavond plaatsgevonden ;D

Ging dit keer vrij snel omdat sinds de nieuwe lamp erin zat (januari 2008) er na 300 uurtjes draaien eigenlijk niet zo gek veel aan de grayscale gewijzigd was.  ^-^

celerontje

Dat ziet er goed uit, maar had je niet beter even op het nieuwe scherm kunnen wachten?
Helderheid en contrast heb je ook aangepast?
Voor de kleurverzadeging heb je toch geen optie op jouw beamer?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: celerontje op november  1, 2008, 23:44:51
Dat ziet er goed uit, maar had je niet beter even op het nieuwe scherm kunnen wachten?
Helderheid en contrast heb je ook aangepast?
Voor de kleurverzadeging heb je toch geen optie op jouw beamer?
Calibreren doe je met het licht wat uit de projector komt, niet met het gereflecteerde licht. Heeft dus niks met het scherm te maken  ;)

Yep helderheid en contrast zijn ook ge-optimaliseerd.

Kleurverzadiging zit er niet op (of misschien wel voor analoge ingangen).

Kjelt

Citaat van: Audioloog op november  1, 2008, 19:27:13
Hetgeen niet wegneemt dat de zijkanten er ook goed uit moeten zien natuurlijk  ;D
Daarvoor zei ik het niet  ;) Het was meer dat dit soort opmerkingen bij mij persoonlijk de indruk wekken dat het scherm te breed is voor de kijker.
Oftewel de kijker gaat vanzelf vanwege vermoeiing en automatisme maar in het midden focussen. Voor mij is de optimale hoek zodanig dat als ik ontspannen ben toch het hele beeld kan overzien. Voor THX was dit geloof ik 36 graden.
Je kunt perifeer zicht wel trainen dus het zal wel los lopen op de langere termijn maar ik vraag me nu wel serieus af wat je kijkhoek is?
Oftewel je scherm wordt 2m50 breed, wat is de kijkafstand? Voor de THX 36 graden zou dit 3m85 moeten zijn of groter. Valt op zich wel mee dus.

hifiman

Citaat van: Kjelt op november  2, 2008, 11:01:48
Daarvoor zei ik het niet  ;) Het was meer dat dit soort opmerkingen bij mij persoonlijk de indruk wekken dat het scherm te breed is voor de kijker.
Oftewel de kijker gaat vanzelf vanwege vermoeiing en automatisme maar in het midden focussen. Voor mij is de optimale hoek zodanig dat als ik ontspannen ben toch het hele beeld kan overzien. Voor THX was dit geloof ik 36 graden.
Je kunt perifeer zicht wel trainen dus het zal wel los lopen op de langere termijn maar ik vraag me nu wel serieus af wat je kijkhoek is?
Oftewel je scherm wordt 2m50 breed, wat is de kijkafstand? Voor de THX 36 graden zou dit 3m85 moeten zijn of groter. Valt op zich wel mee dus.

Ik zit inderdaad op pakweg 380 cm afstand  ^-^ Ik vind het echt niet te breed, sterker nog zou van mij nog iets breder mogen  ;D

Het is inderdaad ook een kwestie van wennen, mensen die nog nooit een film op 180 breed gezien hebben vinden het al te groot en zeggen dat ze met hund hoofd continu van L naar R moeten om de ondertiteling te lezen. Wij hebben daar zelf totaal geen last van... :P

Groetjes,

Ronald

Kjelt

Citaat van: Audioloog op november  2, 2008, 21:13:01
Het is inderdaad ook een kwestie van wennen, mensen die nog nooit een film op 180 breed gezien hebben vinden het al te groot en zeggen dat ze met hund hoofd continu van L naar R moeten om de ondertiteling te lezen. Wij hebben daar zelf totaal geen last van... :P
Analfabeten hebben daar ook geen last van   ;D
Het is inderdaad een kwestie van wennen en als je kijkafstand 380 cm en je scherm 250cm is, dan is je kijkhoek met 36,4 graden praktisch de THX norm dus echt niets aan de hand.  ;)

hifiman

Citaat van: Kjelt op november  2, 2008, 21:21:15
Analfabeten hebben daar ook geen last van   ;D
Het is inderdaad een kwestie van wennen en als je kijkafstand 380 cm en je scherm 250cm is, dan is je kijkhoek met 36,4 graden praktisch de THX norm dus echt niets aan de hand.  ;)
Ik was ook niet degene die zich daar zorgen over maakte  ;D

hifiman

Nu ik toch bezig ben met het verbeteren van de bioscoop-beleving is er nog iets wat ik wil gaan veranderen  ;D

Ik loop er eigenlijk al een paar maanden op te broedden, ik vind het surroundgeluid veels te direkt en wens een diffuser en ruimtelijker geluid met meer "ambience". In eerste instantie zal ik te denken om de speakers bijna tegen het plafond aan te hangen en zo de afstand tot de luisterplek te vergroten maar dat is nou ook niet echt ideaal. Los nog van het feit dat deze speakers vanwege de diepte (32 cm) vrij lastig op te hangen zijn.

Het idee is nu dus om de huidige surround speakers (Paradigm Mini Monitor) en de stands te verkopen een set speciaal voor surround bedoelde bi of di-pole luidsprekers aan te schaffen...

To be continued  ;D

Audiofiel

Verkopen is misschien niet eens nodig. Ook je huidige monitor-rears zouden beter gaan presteren als je ze zou ophangen en daarmee zowel een diffuser geluid zou krijgen als een meter extra afstand tot de luisterplek (zoals ik zelf ook doe met mijn Dynaudio Gemini rears). Als je een setje steunen koopt en eerst gaat experimenteren, dan kun je altijd nog andere speakers gaan ophangen, toch!?! 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Citaat van: Audiofiel op november  2, 2008, 21:51:53
Verkopen is misschien niet eens nodig. Ook je huidige monitor-rears zouden beter gaan presteren als je ze zou ophangen en daarmee zowel een diffuser geluid zou krijgen als een meter extra afstand tot de luisterplek (zoals ik zelf ook doe met mijn Dynaudio Gemini rears). Als je een setje steunen koopt en eerst gaat experimenteren, dan kun je altijd nog andere speakers gaan ophangen, toch!?! 8)
Tsa dat het punt Arjen, ik had vandaag een setje TV beugels (net zoiets als bij jou) gekocht maar ik heb ze uiteindelijk teruggebracht, ik zag er geen brood in als ik zag onder welke hoe ik het spul moest plaatsen (kan bij mij alleen aan de achtermuur), erg lelijk om te zien in mijn situatie , instabiel en de diepte (32 cm) en gewicht (8 kg) van de speaker werkt ook niet mee.