hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

hifiman

Als tussendoortje even een foto van de binnenkant  8)

De 1000VA trafo is kleiner dan ik dacht  :P (foto van internet geplukt overigens)

Binnenkort zal ik even toelichten hoe en wat over gisteravond  ;)

Richi

Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

hifiman

En nog wat teasers.

Ik moest nog een extra stuk uit de achterkant van de kast zagen (voor betere koeling en dat de stekkers er ook inpassen :P) maar dat mag de pret niet drukken  ;D

hifiman

En de blauwe spdif kabel op de vorige foto is ondertussen "netjes" gemaakt.  :-X

hifiman


scrutinizer

 ;D...hij blijft gewoon in huize Audioloog staan. ;)

Nu nog een 'goed' gekozen plaats voor het apparaat, Ronald....... :-\

Anton.

Ps. Of loop 'ik' nu iets te hard van stapel ...... ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op augustus 28, 2008, 11:09:37
Als tussendoortje even een foto van de binnenkant  8)

De 1000VA trafo is kleiner dan ik dacht  :P (foto van internet geplukt overigens)

Dat is dan ook niet een foto van de goede versie (EU). De werkelijk binnenkant ziet er als volgt uit. ;)


Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op augustus 28, 2008, 11:25:53
Ik moest nog een extra stuk uit de achterkant van de kast zagen (voor betere koeling en dat de stekkers er ook inpassen :P) maar dat mag de pret niet drukken  ;D

Na al onze besprekingen gisteravond over de juiste plek....... is de foto toch een grapje, neem ik aan Ronald. Je gaat hem toch niet serieus IN de kast plaatsen? ::)

Citaat van: scrutinizer op augustus 28, 2008, 11:33:44
Nu nog een 'goed' gekozen plaats voor het apparaat, Ronald....... :-\

Met voldoende vrijheid voor de warmte-afgifte. O0
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Citaat van: scrutinizer op augustus 28, 2008, 11:33:44
;D...hij blijft gewoon in huize Audioloog staan. ;)
Dat klopt  ;D

Citaat van: scrutinizer op augustus 28, 2008, 11:33:44
Nu nog een 'goed' gekozen plaats voor het apparaat, Ronald....... :-\
Hoi Anton en Arjen,

:-\ Tsja audiofiel zijn en getrouwd zijn geeft soms toch wat "issues"  ;D  ;)
Dat ding moest dus de kast in en het leek me een aardige oplossing temeer ik er nu alleen de stereo op heb staan en het apparaat nooit meer dan 87 Watt aangeeft bij mijn luisternivo.

Hij wordt inderdaad best warm, wel is het zo dat de kast aan de achterkant nu helemaal open is tot aan de plank zeg maar.
Verder kan het deurtje een stukje open als ik "speel".

Afijn ik kijk het even aan de komende dagen..

Ervaring "tot nu toe": fan gaat niet aan als ik geen muziek luister, met luisteren en deurtje dicht gaat de fan aan, ik probeer het nu met deurtje open tijdens luisteren. Ik ga er even vanuit dat zolang de fan niet aangaat het allemaal wel los zal lopen (maar dat moet dus nog blijken).


hifiman

Citaat van: Audiofiel op augustus 28, 2008, 12:49:43
Dat is dan ook niet een foto van de goede versie (EU). De werkelijk binnenkant ziet er als volgt uit. ;)
Dank voor de correctie. Fijn om te zien dat ik meer apparaat en minder lucht heb gekocht als ik even dacht  ;D

hifiman

Ik begin maar even met het laatste, we hebben gisteravond als toetje Arjan's snaaraangedreven gemodificeerde CEC TL5100Z loopwerk vergeleken met mijn gemodificeerde TEAC VRDS-10 loopwerk. Arjen en ik waren het eens over de verschillen, de CEC klonk wat analoger (afgeronder, goed hoorbaar met stemmen) de TEAC had meer detail. De verschillen waren niet erg groot. Arjen zei een lichte voorkeur te hebben voor de CEC, dat geldt ook voor mij  ^-^

Arno P

Citaat van: Audioloog op augustus 28, 2008, 14:57:02
Arjen zei een lichte voorkeur te hebben voor de CEC, dat geldt ook voor mij  ^-^

De laatste dagen van de VRDS10 zij geteld  >:D ;D

hifiman

Citaat van: Arno P op augustus 28, 2008, 15:06:01
De laatste dagen van de VRDS10 zij geteld  >:D ;D
Nee hoor  ^-^ De CEC speelt niet echt lekker cdr's en dat is voor mij toch ook een "eis".

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: Audioloog op augustus 28, 2008, 14:57:02
Ik begin maar even met het laatste, we hebben gisteravond als toetje Arjan's snaaraangedreven gemodificeerde CEC TL5100Z loopwerk vergeleken met mijn gemodificeerde TEAC VRDS-10 loopwerk. Arjen en ik waren het eens over de verschillen, de CEC klonk wat analoger (afgeronder, goed hoorbaar met stemmen) de TEAC had meer detail. De verschillen waren niet erg groot. Arjen zei een lichte voorkeur te hebben voor de CEC, dat geldt ook voor mij  ^-^

Ik ben wel nieuwsgierig of je cd-geluid (uit de CEC en/of VRDS)  hier en daar ook negatief veranderde met de PS-Audio......
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

hifiman

Gisteravond kwam Arjen dus mijn wens vervullen om een PS Audio AC regenerator in mijn eigen set te kunnen horen.  :)

We hebben eerst even geluisterd met mijn eigen filter en zonder filter. Het was (wederom) duidelijk hoorbaar dat het filter duidelijk goed doet, het haalt een stuk grain uit het geluid en er is meer diepte en een bredere stage.

Na het spul aansluiten op de P500 (zonder mijn filter) bleek dat dit nog een grote stap vooruit was tov mijn eigen filter. Het geluid werd nog rustiger, de soundstage nog breder en nog meer diepte, daarnaast klinken instrumenten natuurlijk, of anders gezegd, het hoog wordt minder agressief  :D

Alhoewel mijn filter het helemaal niet slecht doet is dit duidelijk op alle fronten (nog) beter. Tsja eigenlijk doet het precies wat ik gehoopt had en combineert het de goede dingen die ik de laatste tijd tijdens mijn experimenten gehoord heb met filters en scheidingstrafo's  8)

Ik was van plan om voor een andere bron te gaan sparen maar als ik even terugdenk aan het verschil tussen de transporter (digitaal uit) en mijn squeezebox (digitaal uit) dan is dat verschil een stuk kleiner dan met of zonder de PS Audio powerplant! Dat geldt ook voor het verschil tussen CEC en TEAC versus met en zonder P500. Het zal jullie dan ook niet verbazen dat de interesse voor de P500 opeens een stuk groter was dan mij interesse voor een nieuwe bron  :P

Arjen had al aan mij aangegeven dat de P500 niet (meer) te koop stond maar dat hij eventueel wel te koop was. Om een lang verhaal kort te maken we hadden vrij snel een deal en de P500 was (voor beiden) onverwacht snel van eigenaar gewisseld.  :o

Dat wil overigens niet zeggen dat ik nu geen andere bron meer wil, het is duidelijk dat een betere bron (en dan met name tov de squeezebox) nog veel goed kan doen. Feit is wel dat dit nu niet meer dit jaar zal worden, maar daar kan ik mee leven  ^-^

We hebben vervolgens ook nog de surroundset en de TV op de P500 aangesloten. Met name de TV hakte erin (qua opgenomen vermogen) en de fan in de P500 begon gelijk flink te loeien. Mede omdat ik eigenlijk toch geen verschil in beeldkwaliteit zag is de 180Watt consumerende LCD maar weer snel van de P500 afgehaald. De surroundversterker heb ik er wel op laten staan, deze leek ook duidelijk mee te profiteren van de schone spanning  :)  De Marantz bleek maar weinig extra vermogen te slurpen, dit ongetwijfeld dankzij het feit dat deze alleen de twee surround speakers hoeft aan te sturen.

De avond (of moet ik zeggen nacht  ;D ) werd afgesloten met wat blu-ray fragmenten  :)

Arjen, het was erg gezellig en ik zou zeggen tot een volgende keer maar weer!  8)

scrutinizer

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Citaat van: Erik van Voorst op augustus 28, 2008, 15:24:53
Ik ben wel nieuwsgierig of je cd-geluid (uit de CEC en/of VRDS)  hier en daar ook negatief veranderde met de PS-Audio......
Ik heb geen negatieve zaken kunnen constateren! Jij wel Arjen ?  ;)

hifiman

Citaat van: scrutinizer op augustus 28, 2008, 15:28:59
Just a hunch... ;)
Ga ik door voor de was/droog combinatie? :)
Je kent me duidelijk al een beetje  ;D  ;)

Overigens, ik schreef je een tijdje terug per PM dat ik een stuk gelaagdheid "kwijt" was, dat is met de P500 weer terug in elk geval  ;)

Leg je gewassen kleding maar achter de ventilator uitgang van de P500, dan zijn ze zo droog  :-X

Jean Sibelius

Citaat van: Audioloog op augustus 28, 2008, 15:28:35
We hebben eerst even geluisterd met mijn eigen filter en zonder filter. Het was (wederom) duidelijk hoorbaar dat het filter duidelijk goed doet, het haalt een stuk grain uit het geluid en er is meer diepte en een bredere stage.

Na het spul aansluiten op de P500 (zonder mijn filter) bleek dat dit nog een grote stap vooruit was tov mijn eigen filter. Het geluid werd nog rustiger, de soundstage nog breder en nog meer diepte, daarnaast klinken instrumenten natuurlijk, of anders gezegd, het hoog wordt minder agressief  :D
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!

Mijn collega herkent het bovenstaande beeld met betrekking tot de staging en het loskomen van de muziek.
Hij claimed tevens dat het laag beter is geworden na het aansluiten van de PS-audio in zijn set.

Naar zijn idee is er relatief minder hoog te horen. Is dat hetzelfde wat jij hoort of is het een ander effect?
(helaas heb ik het verschil zelf niet gehoord, maar hij zit nu in dubio)

Heb jij trouwens getest of er verschil is qua polariteit van de PS-audio en mag de uitgangsspanning hiervan afhankelijk zijn?

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

celerontje

Mooi dat je vooruitgang hebt geboekt, maar het filter bovenop de versterker is niet zo'n goed idee.
Straks kan je nog een eitje bakken op de Marantz.
Waarop zet je 'm niet gewoon naast de kast, net als je zelfbouwfilter?

Welke Blu-ray fragmenten hebben jullie eigenlijk gekeken?
Planet Earth zeker? maar wat nog meer?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: Jean Sibelius op augustus 28, 2008, 15:40:09
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!
Dank je  :)

Citaat van: Jean Sibelius op augustus 28, 2008, 15:40:09
Mijn collega herkent het bovenstaande beeld met betrekking tot de staging en het loskomen van de muziek.
Dat vergeet ik zowaar te noemen, alles komt inderdaad lekkerder los van de speakers en ik ervaar meer "lucht".

Citaat van: Jean Sibelius op augustus 28, 2008, 15:40:09
Hij claimed tevens dat het laag beter is geworden na het aansluiten van de PS-audio in zijn set.
Dat was al niet slecht dankzij mijn filter maar de PS Audio doet er inderdaad nog een schepje bovenop. Er is zeker niet meer laag, maar wel een strakker laag.

Citaat van: Jean Sibelius op augustus 28, 2008, 15:40:09
Naar zijn idee is er relatief minder hoog te horen. Is dat hetzelfde wat jij hoort of is het een ander effect?
(helaas heb ik het verschil zelf niet gehoord, maar hij zit nu in dubio)
Nee dat ervaar ik niet zo, wel ervaar ik het als een prettiger, minder agressief hoog, een schoner hoog zo gij wilt  ;)

Citaat van: Jean Sibelius op augustus 28, 2008, 15:40:09
Heb jij trouwens getest of er verschil is qua polariteit van de PS-audio en mag de uitgangsspanning hiervan afhankelijk zijn?
De PS Audio geeft gebalanceerde spanning uit, uiteraard heb ik dit even gecheckt en een spanningszoeker licht inderdaad op op beide polen :P Je laatste vraag snap ik niet helemaal..

Ronald.

hifiman

Citaat van: celerontje op augustus 28, 2008, 15:41:14
Mooi dat je vooruitgang hebt geboekt, maar het filter bovenop de versterker is niet zo'n goed idee.
Een echtscheiding ook niet  ;D

Citaat van: celerontje op augustus 28, 2008, 15:41:14
Straks kan je nog een eitje bakken op de Marantz.
De Marantz is niet waar ik mij zorgen over maak, zo heet wordt tie niet.

Citaat van: celerontje op augustus 28, 2008, 15:41:14
Planet Earth zeker? maar wat nog meer?
Geen idee, ik concentreerde mij vooral op de toastjes het laatste deel van de avond  >:D

Erik van Voorst (in memoriam)

Mocht je volgende week een ander filter kopen .......dan ben je van harte welkom met de PS audio bij mij thuis......en bij gebleken geschiktheid in mijn set-up..... ;D :-X >:D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

hifiman

Citaat van: Erik van Voorst op augustus 28, 2008, 15:52:39
Mocht je volgende week een ander filter kopen .......dan ben je van harte welkom met de PS audio bij mij thuis......en bij gebleken geschiktheid in mijn set-up..... ;D :-X >:D
Nou deze jongen koopt de komende tijd even niks meer, rijst en vissaus (equivalent voor "droog brood") zou Phannee zeggen  ;D

Maarre jij wilt van je 19 inch rack af begrijp ik  >:D  ;)

)p(

Citaat van: Audioloog op augustus 28, 2008, 15:28:35

Arjen had al aan mij aangegeven dat de P500 niet (meer) te koop stond maar dat hij eventueel wel te koop was. Om een lang verhaal kort te maken we hadden vrij snel een deal en de P500 was (voor beiden) onverwacht snel van eigenaar gewisseld.  :o


Feli weer Ronald...en na de aankondiging van de shootout gisteren eerlijk gezegd al min of meer verwacht  ;D

peter