hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

hifiman

Citaat van: scrutinizer op juni  4, 2008, 11:45:13
Ronald, ik hoor wat je zegt....en begrijp ook wat je bedoelt (gedramatiseerd)... maar kan mezelf niet aan de indruk ontrekken dat jij daar zelf ook wel wat debet aan bent....  bijv. doordat je (te) veel handelingen kort na elkaar toepast... en dat je daardoor het overzicht wat kwijtraakt. :P
Dat is inderdaad waar ja, hoeven we verder geen woorden aan vuil te maken  :P
De grap is dat ik op mijn werk altijd er tegenin ga als iemand meer dan 1 wijziging tegelijk wil uitvoeren  :-X

Citaat van: scrutinizer op juni  4, 2008, 11:45:13
Ik denk bijvoorbeeld dat je je vergist in het belang van de int. bekabeling van deze luidsprekers...... het zijn 'polymeer coated strands' welke d.m.v. een vloeistof ontdaan worden van het polymeer voor het solderen. Wanneer de polymeer niet goed verwijderd is zal een slecht en vervuilde verbindings ontstaan (zelfs vaak een 'droge' verbinding door te heet solderen) welke de overgang van het signaal negatief (vooral in het hoog) beinvloed.
Je had hier laatst al wat over verteld inderdaad, echter na dit nogmaals onder de loep te nemen begin ik nu het belang ervan in te zien.
Ik schrik er wel een beetje van omdat in elk geval 1 stuk kabel in de speaker volgens mij nu al te kort is om nogmaals te strippen.
Maar goed, stel ik zou toch een poging willen doen om dit opnieuw te doen en goed te doen, wat voor vloeistof heb ik nodig dan  ???

scrutinizer

Citaat van: Audioloog op juni  4, 2008, 11:56:54
Dat is inderdaad waar ja, hoeven we verder geen woorden aan vuil te maken  :P
De grap is dat ik op mijn werk altijd er tegenin ga als iemand meer dan 1 wijziging tegelijk wil uitvoeren  :-X
Je had hier laatst al wat over verteld inderdaad, echter na dit nogmaals onder de loep te nemen begin ik nu het belang ervan in te zien.
Ik schrik er wel een beetje van omdat in elk geval 1 stuk kabel in de speaker volgens mij nu al te kort is om nogmaals te strippen.
Maar goed, stel ik zou toch een poging willen doen om dit opnieuw te doen en goed te doen, wat voor vloeistof heb ik nodig dan  ???

Ik zal eens in het medicijnkastje kijken. ;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

garmtz

Als het Cardas kabel is, dan zijn de strands inderdaad individueel gecoat. Is de reden dat cardas hun eigen ls-kabels termineert. Alleen de Crosslink heeft kale litze geleiders die zelf af te monteren zijn.

hifiman

Even voor de meelezers, wat ik nooit hier verteld heb maar toevallig wel aan de heren Scrutinizer en Garmtz, is dat tijdens de bi-wire naar single wire omsoldeeraktie in de Avalon speakers ik problemen had met het vertinnen van de (opnieuw gestripte) kabels. Dit omdat (zoals ik op dat moment dacht) de kabels groen geoxideerd waren.

Dat was dus ook de voornaamste reden om de aktie een keer opnieuw te doen waarbij ik schuurpapier en een vijltje gebruikt heb, echter nog steeds ging het vertinnen "matig", echter beter kon ik het niet maken op dat moment en dus had ik er vrede mee.

Nu lijkt het er dus op dat er wat anders aan de hand was van het feit dat het vertinnen een klein drama bleek. Als ik dat vantevoren geweten had was ik er waarschijnlijk niet aan begonnen  ::) Maar goed met spijt bereik ik niks dus ik wil deze aktie nogmaals overdoen, echter niet voordat ik nu zeker weet hoe dit aan te pakken.

Ik hoop dat Anton was moois vind in zijn medicijnkastje  ;)

hifiman

In de pauze heb ik al mediterend over het schelle hoog een rondje door een park gelopen alwaar ik weer met beide voeten op de grond kwam toen ik per ongeluk met mijn hand langs een brandnetel ging  :-X

Toch kwam ik alles nog even resumerend tot een heldere conclusie. Deze is dat het "schelle hoog" mij inderdaad voor het eerst echt opgevallen is na het solderen in de Avalons! Weliswaar had ik voor deze wijziging dus nog de W&M kabels omgesoldeerd, maar na nog eens teruglezen in dit topic blijkt daar 9 dagen tussen te zitten.

Al met al lijkt de enige logische conclusie dus dat met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ik het inderdaad in de omsoldeeraktie van de Avalons moet zoeken. Ik heb deze conclusie waarschijnlijk voorheen wat in mijn onderbewustzijn teruggeduwd omdat na de 2de omsoldeer aktie ik dacht dat het wel ok zou zijn (en het ook niet nog beter zou kunnen dus waarom erover wakker liggen).


hifiman



hifiman

Citaat van: garmtz op juni  4, 2008, 15:03:56
Lees ook even de Cardas FAQ:

http://www.cardas.com/content.php?area=faqs&content_id=5&pagestring=Cable+Construction

Bedankt Garmt!  :)

Dit is dus het antwoord op mijn vraag:

Soldering Litz Conductors

Q.) I'll be using a lot of your 21.5 gauge hookup wire for a project and I'm wondering about the best way to remove the litz coating before soldering. I am told that you use an acid, which would probably work best for me. If so, can you tell me what that acid is, and at what strength you use it?

A.) Do not use acid of any type! Do not try to burn off the insulation with a flame! There are several things that you can do: We have a termination kit that will work for a project or if you are going into production we can put a faster method together. If you want to try it yourself here are some of the ways you can do it.

1. Use a solder pot (best, easiest and most reliable)
2. Sand off (220-320-grit wet or dry unravel strand and lay flat on table, a couple of strokes on each side) the insulation and use a little rosin flux on the wire. With a good 900 degree tip on a 100 watt iron you can pre-tin the wire.
3. Twist a little piece of unenamled wire around the litz such as a resistor lead and solder normally using using some rosin flux (such as Kester sp88). Heat the bare copper wire you have wound around the litz and add solder and rosin flux until you see the litz suck up the solder.
4. If the wire is to be soldered to a pc board, placed through an eyelet, crimped in a spade or other connector or otherwise surrounded by solder. In a closed loop you can solder it by just putting a little rosin flux on the wire as you twist the strands after stripping. On the surrounding piece of metal heat the metal or the very tip of the Cardas litz and watch for the smoke of the coating coming off and the tinning of the wire near the surrounding metal.
5. You can pre tin the wire by applying some rosin flux during the striping operation and heating the very tip of the wire in a pool of solder on the tip (850-900deg.) of a 100w Iron.
6. You can get a large iron with a hot tip and dimple the tip so that it will hold a little solder and use it for a solder pot.

I have heard 100 other ways over the years, but basically, if you can hold some hot solder around the wire or at the tip of the conductor and use some rosin flux it will tin in a second if the tip of the Iron is hot enough. The chief downfall of this method is not using a hot enough or large enough iron. We use 100 watt Wellers with 900 degree pencil tips. Anything this hot/big or bigger will work.

We have small pots and termination kits available or you can hunt down an Essico model 20 if you want something real nice. I suggest using our 63-37 ultra pure in the pots and our Quadeutectic solder for your soldering process. - George

hifiman

Even een kleine opmerking nog. Is het zeker dat er cardas bekabeling intern wordt gebruikt of is het MIT  ???

garmtz

Ik weet dat niet zeker, ik denk dat scrutinizer daar het juiste antwoord op heeft (of Avalon zelf). Ik vermoed geen MIT.

hifiman

Citaat van: garmtz op juni  4, 2008, 15:14:12
Ik weet dat niet zeker, ik denk dat scrutinizer daar het juiste antwoord op heeft (of Avalon zelf). Ik vermoed geen MIT.
Avalon had ik al eens gemaild (met een andere vraag) maar nooit antwoord gekregen  :-X
Maar de vraag was inderdaad meer aan Scrutinizer gericht, hij twijfelde namelijk tussen Cardas of MIT vertelde hij mij laatst  ;)

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op juni  4, 2008, 15:08:31
Dit is dus het antwoord op mijn vraag:

Zo te lezen heb je het de laatste keer toch niet zo slecht aangepakt als je ons deed voorkomen... ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Citaat van: Audiofiel op juni  4, 2008, 16:47:45
Zo te lezen heb je het de laatste keer toch niet zo slecht aangepakt als je ons deed voorkomen... ;)
Ik weet niet meer precies hoe ik het heb doen voorkomen, maar ik heb toen in elk geval geen flux gebruikt en mijn soldeerbout (temperatuurgeregeld) haalt ook bij lange na die 900 graden niet :P (ehhh dat zal wel fahrenheit zijn bedenk ik mij opeens , zo eens even omrekenen..)

Edit: 900 fahrenheit is 482 celcius

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op juni  4, 2008, 17:01:19
Edit: 900 fahrenheit is 482 celcius

Ik had eerlijk gezegd sowieso fahrenheit gelezen.... bij 900 celsius is je soldeerbout vloeibaar. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Erik van Voorst (in memoriam)

Avalon is mij in het verleden met e-mails erg behulpzaam geweest en ik heb zo een beetje iedereen wel een keer aan de telefoon gehad ... 8)

In ieder geval weet ik te melden dat in de eerdere Avalons Cardas werd gebruikt...straight out of the horse his mouth.. ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

hifiman

Citaat van: Erik van Voorst op juni  4, 2008, 18:17:32
Avalon is mij in het verleden met e-mails erg behulpzaam geweest en ik heb zo een beetje iedereen wel een keer aan de telefoon gehad ... 8)
Dan heb ik waarschijnlijk die ene keer pech gehad, vond het al wat raar dat ze niet eens de moeite namen om een antwoord te geven :P (geen idee meer wat de vraag was)

Citaat van: Erik van Voorst op juni  4, 2008, 18:17:32
In ieder geval weet ik te melden dat in de eerdere Avalons Cardas werd gebruikt...straight out of the horse his mouth.. ;D
Haha ok  :)

scrutinizer

In dit type Avalon Monitor zit Cardas, Ronald. Wat betreft de termination...  laat ik nou bij toeval een 'soldeerpot' hebben met 'Kester' zilversoldeer. :D
Oei!! .... hebben we beeld 8) ....'soldeer pot' onder de Avalon luidspreker ... waar de bedrading minimaal uitsteekt :o .........dat wordt een "Burnt Weenie Sandwich" :P

By thr way ... afhankelijk van de soort polymeer .....heeft iedereen - zoals bijv. MIT (B.Brisson), Straight wire, Wireworld (D. Salz)......etc, etc - zo zijn eigen manier en filosofie over de 'termination'. ;)

Anton.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Erik van Voorst (in memoriam)

Houston...we have got contact ....here ground control....you lucky bastard.... ;D

Mijns inziens komt er heel wat hitte vrij op de bbq-dag.... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

hifiman

Jongens, kennen jullie mij nou nog niet goed genoeg?  ;)
De klus is al geklaard en ditmaal ging het vertinnen uit de kunst!  :D 100Wattjes dom soldeervermogen in combinatie met de flux deed wonderen, de keuken staat er nog blauw van  ;D

Morgen meer, ga nu eerst even de hersencellen wat rust geven  :P

)p(

Citaat van: Audioloog op juni  4, 2008, 23:17:50
Jongens, kennen jullie mij nou nog niet goed genoeg?  ;)
De klus is al geklaard en ditmaal ging het vertinnen uit de kunst!  :D 100Wattjes dom soldeervermogen in combinatie met de flux deed wonderen, de keuken staat er nog blauw van  ;D

Morgen meer, ga nu eerst even de hersencellen wat rust geven  :P

23:17 ... Valt mij eigenlijk een beetje tegen, had toch zeker het sein van brand meester verwacht voor 19.00 uur of zo... je wordt traag Ronald!  ;) :)

peter

hifiman

Citaat van: )p( op juni  5, 2008, 06:59:39
23:17 ... Valt mij eigenlijk een beetje tegen, had toch zeker het sein van brand meester verwacht voor 19.00 uur of zo... je wordt traag Ronald!  ;) :)

peter
Ik moest eerst nog een 100 Watt soldeerbout en flux regelen, die had ik namelijk niet in de collectie  ;D

hifiman

Citaat van: scrutinizer op juni  4, 2008, 20:10:18
In dit type Avalon Monitor zit Cardas, Ronald. Wat betreft de termination...  laat ik nou bij toeval een 'soldeerpot' hebben met 'Kester' zilversoldeer. :D
Oei!! .... hebben we beeld 8) ....'soldeer pot' onder de Avalon luidspreker ... waar de bedrading minimaal uitsteekt :o .........dat wordt een "Burnt Weenie Sandwich" :P
Dat was hem inderdaad niet geworden met die soldeerpot Anton! Qua lengte van de bekabeling is het allemaal net gaan lukken en ik moest uit het losse handje solderen (geen 3de handjes enzo) ivm de krappe lengte. Nog een keer strippen zit er dus nu niet meer in, maar gelukkig is dat ook niet meer nodig want het is prima gelukt :) Hetgeen een hele opluchting is  want ik kneep hem wel eventjes (ivm die krappe lengte).

Ik heb netjes het advies van Cardas gevolgd, de draden eerst opnieuw gestript, vervolgens in de flux gedoopt, dan de adertjes met de vingers "gedraaid", en dan verhitten op de brede tip van de 100 Watt soldeerbout met daarop een gesmolten badje van zilversoldeer. Naast rook begon het spul ook echt te branden (oranje gloed) waarna het koper zich netjes volzoog met tin. Dit alles in enkele seconden :P Het enige wat ik fout heb gedaan gisteravond is dat ik vergeten was effe een
raam open te zetten want echt gezond kunnen die dampen niet geweest zijn :-X

Zo'n niet gereguleerde 100 Watt soldeer bout wordt echt stukken heter dan mijn Weller soldeerstation. Waar het met de Weller een minuut duurde om een draad goed los te solderen van de Avalon "terminals" duurde het met de 100 Watt bout nog g
een seconde! Het is dan ook niet echt verbazingwekkend dat het vertinnen van dit speciale Cardas draad met de Weller niet lukte en met deze bout wel :P

Uiteraard ben ik gelijk gaan luisteren en tot mijn vreugde klonk het wel degelijk beter nu! Het schelle randje is van het hoog af en tevens constateerde ik een subtiele doch duidelijk waarneembare verbetering in focussering hetgeen vooral bij stemmen evident was!

Vanochtend voor ik naar het werk ging nog even snel een muziekje opgezet en het was de vrouw die opmerkte dat het opeens mooier klonk. Dat is frappant omdat zij helemaal niet weet wat ik gedaan heb (ze was er niet bij namelijk, wel had ik haar verteld dat ik een soldeerklus ging doen).

Ik heb haar gevraagd welk verschil ze hoorde (erg interessant omdat zij niet weet wat er precies gebeurd is en dus ook geen bepaalde verwachting heeft itt mijzelf). Ze noemde 2 zaken, ten eerste dat ze meer bas hoorde en ten tweede dat stemmen losser in de ruimte klonken. Dat van die bas was mij niet opgevallen, maar het tweede komt dus overeen met wat ik ervaarde, namelijk meer focus met name hoorbaar met stemmen. Het schelle hoog heeft ze niet specifiek genoemd, maar het feit dat ze opmerkte dat het beter klonk en dat we beiden een verbetering met stemmen hoorden zegt mij genoeg.

Het moge duidelijk zijn dat ik tevreden ben over deze aktie en dat de Avalons nu nooit meer opengaan! (tenzij ze ooit kapot gaan natuurlijk :P) en ik er verder vanaf blijf.

Ik twijfel nog even welke wijze les ik nu geleerd heb?:
- Nooit meer een Avalon proberen om te solderen  ???
of
- Voortaan gelijk met flux en een 100 Watt bout aan de slag  ;D

Gelukkig hoef ik die vraag voorlopig niet te beantwoorden  ;)

hifiman

Dan kan ik me nu weer op andere zaken gaan richten  :)

Zoals:
- andere luidsprekerbekabeling (en wellicht ook analoge interlinks) proberen
- een eigen netfilter regelen/klussen
- in de toekomst eens een keer een Audionote DAC proberen

Ik weet het, even tot 10 tellen en rustig ademhalen  ;D  ;)

Belangrijk is dat het nu lekker klinkt zonder echte probleemgebieden  :D De rest wordt finetuning, oftewel de puntjes op de bekende i  8)

En, o ja! Had ik al verteld dat de MIT Digital Reference een blijvertje is  ^-^

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op juni  5, 2008, 08:37:08
Ik twijfel nog even welke wijze les ik nu geleerd heb?:
- Nooit meer een Avalon proberen om te solderen  ???
of
- Voortaan gelijk met flux en een 100 Watt bout aan de slag  ;D
Ik zou zeggen:

- Dat een slecht contact een degradatie van het geluid tot gevolg heeft
of
- Dat je niet direct naar de soldeerbout moet grijpen als je iets hebt open geschroefd.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Citaat van: Audiofiel op juni  5, 2008, 09:31:32
- Dat een slecht contact een degradatie van het geluid tot gevolg heeft
Ik moet toegeven dat ik niet verwacht had dat dat (duidelijk) hoorbaar zou zijn! Inderdaad een goede les op zich!

Citaat van: Audiofiel op juni  5, 2008, 09:31:32
- Dat je niet direct naar de soldeerbout moet grijpen als je iets hebt open geschroefd.
Volgens mij was de volgorde andersom  ;D