Front der Fronts

Gestart door Erik van Voorst (in memoriam), juni 27, 2003, 09:42:43

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Erik van Voorst (in memoriam)

En voila het 2e Kefje is via de 2e lijmmethode afgewerkt....vond best wel meevallen eigenlijk...
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Audiofiel

Wederom heel erg fraai, Erik. Ik wist niet eens dat er rollers voor 2 handen bestonden...

Maar een klein vraagje: waarom haal je de units er niet uit tijdens het fineren?
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

BOUBOU

Citaat van: Audiofiel op mei 23, 2005, 17:31:25
Waar haal je dat nou vandaan? Zilveroxide geleidt goed, maar niet beter dan puur zilver. Zilveroxide geleidt een klein beetje slechter dan (ongeoxideerd) koper zelfs.

Even opgezocht, geleidbaarheid in kilosiemens / cm (hoger is beter).

Zilver 629 ks/cm
Koper 598 ks/cm
Goud 426 ks/cm
Aluminium 377 ks/cm
Rhodium 222 ks/cm
Nickel 146 ks/cm
Platina 94 ks/cm
Chroom 77.5 ks/cm

Met dank aan Drboom

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: Audiofiel op mei 23, 2005, 19:25:15
Wederom heel erg fraai, Erik. Ik wist niet eens dat er rollers voor 2 handen bestonden...

Maar een klein vraagje: waarom haal je de units er niet uit tijdens het fineren?

Bewust niet...
Dan ga ik DAT filter ook nog ....oef wat een lelijke aansluitklemmen...

EN UITERAARD MET ZILVERSOLDEER..... :P

PS.
Het echte antwoord.....niet aan gedacht...te gefixeerd op mijn doel...hoe ga ik fineren... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

richardkrol

Beste Erik,

Het ziet er allemaal prachtig uit !

Waar ik nu benieuwd naar ben is welke methode geeft de beste optische resultaten ? Voor alle duidelijkheid, laat de moeilijkheidsgraad even in het midden..

1) Koud lijmen en persen
2) Koude lijm met de strijkijzermethode
3) De contactlijmmethode

Die xXx-en gaan er wel errug blits uitzien...

Gr,

Ries
Richard Krol
Hexateq Audio Visual

Erik van Voorst (in memoriam)

#2405
Optisch maakt het niets uit welke lijmmethode je toepast.... ;)

Ja ik ben blij dat ik dat contactgebeuren toch nog even gedaan heb...soort onterechte angst overwonnen.... :P

Ik krijg mijn speakers vermoedelijk binnen 2 weken terug...ik heb op het laatste moment voor beide xXx-en nog een zilverspoel besloten te nemen...dus in bestelling...

Gaaf joh dat je een tweekleurige stam binnen hebt...MAAK ME NIET GEK HOOR.....(zit alweer aan andere toepassingen te denken).... >:D)

Dennis uiteraard ben je uitgenodigd als ze spelen....maar ook dat doe ik op mijn gemakkie....een luisteraar die komt luisteren hoort ze meteen optimaal....of anders niet... ;D

Ik hoop dat de rest begrijpt dat ik met 75.000 hits niet iedereen kan uitnodigen... :-\ :'(
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Rudo

Citaat van: Erik van Voorst op mei 23, 2005, 20:15:12


EN UITERAARD MET ZILVERSOLDEER..... :P


Hou toch eens op over de noodzaak van zilversoldeer.... ;)
Dat bevat slechts 4% zilver, dat is zo ontzettend weinig, die hoeveelheid is te verwaarlozen.
De reden om dat spul wél te gebruiken is dat het mooier soldeert -de WBT versie gebruik ik ook- vanwege het lagere smeltpunt. De reden om het niet te gebruiken is dat het veel te duur is.
importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten

Shorty

Citaat van: Audiofiel op mei 23, 2005, 17:31:25
Waar haal je dat nou vandaan? Zilveroxide geleidt goed, maar niet beter dan puur zilver. Zilveroxide geleidt een klein beetje slechter dan (ongeoxideerd) koper zelfs.
....vraaggesprek met mensen van Siltech, in HomeStudio van zo'n 15 jaar geleden. Men beweerde dat men het liefst ook zilveren (nu ja, verzilverde dan...) in- en uitgangen op de markt zou willen brengen (omdat die beter geleiden dan goud), maar dat de consument zou afknappen op oxiderende pluggen en entrées. Vond het destijds zo'n intrigerende opmerking dat ik 'm altijd onthouden heb.
Maar volgens jou geleidt het dus slechter? Zou jammer zijn.... weer een mythe naar de eeuwige jachtvelden......  :-\  ;D

VrGr,

Bart J.   

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: Rudo op mei 23, 2005, 21:18:27
Hou toch eens op over de noodzaak van zilversoldeer.... ;)
Dat bevat slechts 4% zilver, dat is zo ontzettend weinig, die hoeveelheid is te verwaarlozen.
De reden om dat spul wél te gebruiken is dat het mooier soldeert -de WBT versie gebruik ik ook- vanwege het lagere smeltpunt. De reden om het niet te gebruiken is dat het veel te duur is.


Rudo kijk naar het mannetje  :P...ik wilde de discussie eindigen die men in deze topic start want dat kan wel eens wat meer pagina's opleveren... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Audiofiel

Citaat van: Erik van Voorst op mei 23, 2005, 21:59:33
...ik wilde de discussie eindigen die men in deze topic start want dat kan wel eens wat meer pagina's opleveren... ;)
Dat is het off-topic virus wat op dit forum de laatste tijd welig tiert... :-\
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Hanz71

Mooi fineertje! Knap gedaan. doet me denken aan de handleidinkjes van Hobby hifi en Klang und Ton: Handje, gereedschapje, boxje, fineertje, stapje fotootje   :) ... Leuk. Dat belooft wat voor je xXx'en...

Ikzelf heb reeds 4 speakers gefineerd met goedkoop fineer, ook om te kijken of dat iets voor mij is. Het is vrij dik fineer met een vrij grove structuur (je kunt cellen zien), van een vrij zachte houtsoort. Daarom denk ik ook vrij vocht/warmtegevoelig. Met de strijkbout-methode heb ik toch een paar keer na de eerste laag beits een blaas onder het fineer gekregen. Kan iemand de reden verklappen? Zou het door een combinatie van het oplosmiddel van de beits (akryl, rambo binnenbeits) en de wateroplosbaarheid van de lijm kunnen komen die misschien nog niet geheel uitgehard is (D3-lijm, Bison en pattex gebruikt)?
Uiteidelijk is het me meegevallen, wel af en toe een 'matig' randje en een niet fantastische voegnaad (fineer 25  breed tegen speaker 30 diep) maar dat komt ook door de grove structuur van het fineer denk ik. Ik vermoed dat fijner fineer van harder hout makkelijker te verwerken is.
Volgende keer ga ik denken over de houtlijm-samendruk-methode... Misschien toch nog eens een lading proefstukjes scoren.....

Rudo

Citaat van: Erik van Voorst op mei 23, 2005, 21:59:33
Rudo kijk naar het mannetje 
Erik, jij hebt kennelijk veel mannetjes in dienst 8)
De functie van smile-mannetje begreep ik niet, dat was me wat duister
Het  fineermannetje en filtermannetje echter weer wel...
importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten

Erik van Voorst (in memoriam)

D3 is watervaste lijm dus dat zou niet kunnen.
wat een mogelijkheid is ...de lijm heeft op bepaalde plekken niet gehouden...als je daar het hout gaat nat maken gaat het blazen...

Als je te snel bent geweest met beitsen betekend dit dat je bv. een dag later al begint te lakken/beitsen...dat is te snel...de witte normale houtlijm moet zeker 2 dagen uitdampen.

@Rudo zo een xXx-project red je niet zonder netwerk (letterlijk en figuurlijk ;D)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

sphere

Even voor de goede orde, zilveroxide geleidt drie miljoen keer beter dan koperoxide (cupro).
Hoe zit dat dan ten opzichte van zilver? Zilveroxide geleidt 6 biljard keer slechter dan zilver.

Dan nog even over zilver, koper en goud: zilver is de beste geleider van die drie, daarna koper en dan pas goud. Het is allemaal wel in de zelfde grootte orde. Als je op zoek bent naar betere geleidbaarheid voor een small beurs, kan je beter een dikkere koperkabel nemen, dan dezelfde dikte kabel in zilver. Verder heeft het geen zin om 5cm (diameter) kabels te leggen van je versterker naar je speakers.

On topic: Erik, hoe blijf je er allemaal onder? Twee jaar van je leven komt eindelijk tot een finale. Wat is het volgende project, high-end voor in de badkamer? Kan je fijn Mozart luisteren terwijl je je in staat te soppen  ;D
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: sphere op mei 24, 2005, 09:47:42

On topic: Erik, hoe blijf je er allemaal onder? Twee jaar van je leven komt eindelijk tot een finale. Wat is het volgende project, high-end voor in de badkamer? Kan je fijn Mozart luisteren terwijl je je in staat te soppen  ;D

Nou er wordt een behoorlijk beroep op mijn geduld gedaan.... >:(...nog even en ik ga mijn voordeur fineren... :)

Mijn Bryston 10B-Sub zou vandaag binnenkomen....nee dus... :'(

Ik luister trouwens liever naar Beethoven als ik me LAAT insoppen... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Audiofiel

Citaat van: Erik van Voorst op mei 24, 2005, 10:15:12
>:(...nog even en ik ga mijn voordeur fineren... :)
ROTF LOL  ;D ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

sphere

Of de garagedeur, die heeft je vrouw toch net afgestoft  :-X
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

Hanz71

Citaat van: Erik van Voorst op mei 24, 2005, 08:50:12
D3 is watervaste lijm dus dat zou niet kunnen.
wat een mogelijkheid is ...de lijm heeft op bepaalde plekken niet gehouden...als je daar het hout gaat nat maken gaat het blazen...

Als je te snel bent geweest met beitsen betekend dit dat je bv. een dag later al begint te lakken/beitsen...dat is te snel...de witte normale houtlijm moet zeker 2 dagen uitdampen.

@Rudo zo een xXx-project red je niet zonder netwerk (letterlijk en figuurlijk ;D)
Bedankt voor je reactie, ik heb het bedacht denk ik..... Ik zag dat je je bout op max temp zet.
Ik heb mijn strijkbout niet op max temperatuur staan. Daardoor zal je wel meer kans hebben dat de lijm niet goed versmelt. Ik had ergens gelezen dat je je bout het best tussen zijde en wol (de 2 laagste) zou kunnen zetten..... Niet doen dus. Gewoon max temperatuur....

Erik van Voorst (in memoriam)

O Wat ben ik weer een blij mens....

Zo teleurgesteld als ik vanochtend was.....(Bryston nog niet binnen)

Zo vrolijk ben ik nu.....Wat is er aan de hand...ALLE dunne bruine randjes WEG.... 8)

Het bleek dat dit de nog natte olie was....nu is de derde laag Chinese Tung Noten Olie droog (na 3 maal 24 uur)en de vlakken sluiten (weer) onzichtbaar op elkaar aan......

Het is dus echt mogelijk als DIY-er  om de Avalon fineer kwaliteit te behalen.... :)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Audiofiel

Citaat van: Erik van Voorst op mei 24, 2005, 20:37:50
Het is dus echt mogelijk als DIY-er  om de Avalon fineer kwaliteit te behalen.... :)
Ik zeg niets over de audio-kwaliteten, maar ik vraag me soms af of jouw fineer-kwaliteiten niet gewoon hoger liggen dan bij de fabrieks-speakerbouwers... ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

blue-eyes

Wanneer ga je met pensioen Erik? Nog wat zwart werk nodig? ;D

Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Wowly

Erik, iik vroeg me af, hoe werk je de naden af.
overlap maken en dan schuin afschuren
Overlap maken en dan afsnijden/schaven
Hoe gaat het samenvoeg van 2 stroken fineer eigenlijk?

Ik heb gisteren ook wat geprobeerd met proefstukjes en de contactlijmmethode: werkt perfect!
Zijn die rollers noodzakelijk?, bij mij gisteren kleine stukjes zonder roller: muurvast!

Heb je met zo'n roller niet dat je de lijm eronder uit rolt?

Greetz Wowly

Erik van Voorst (in memoriam)

#2422
Hoi,

Ik zorg voor een overlap van plm. 1 cm. deze plak ik af met crepe-tape tegen het inscheuren, dan langs een stalen lineaal snijd ik het af tot een overlap van enkele mm.

Daarna schuur ik met een klosje HAAKS (nooit schuin bij backing paper !!) de overlap gelijk met de tegenliggende fineerlaag.
Je hebt op die manier de mooiste overgang..

Je begint met korrel 180 en eindigt bij polijstpapier korrel 1000, hier moet je veel geduld hebben want je haalt met 180 langzaam een laagje van de zijkant van het fineer af..

Deze korrel 1000 gebruik ik ook om elke laag olie in te wrijven/schuren...

Je MOET een rollertje of een klosje gebruiken bij het verlijmen want de fineer moet onder druk (zeer belangrijk) van bv. 80 kg per cm2...verlijmd worden...dit bepaald in hoge mate het eindresultaat....

Jouw manier lijkt in eerste instantie goed maar kan op de lange duur voor ellende zorgen... :-\

Samenvoegen van stroken...dat moet je eerst maar eens een paar keer doen want dat is echt voor gevorderden...

Je legt de 2 stroken plm. 2 cm over elkaar heen ...plak alles aan de tafel vast met tape en snij de 2 stroken in eenkeer doormidden...

Je hebt nu een mooie snijnaad...(bij Maple snij je NIET in een keer maar snij je meerdere malen onder bijne geen druk)...

Aan elkaar hechten met tape en verlijmen.....let op dit is moeilijk...  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

YYYYYYYEEEEEESSSSSSSSSSSSSSS  O0

Mijn Bryston 10B-sub elektronische xover is zojuist binnengekomen...ga ik straks in mijn pauze halen....
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Audiofiel

Citaat van: Erik van Voorst op mei 26, 2005, 10:47:32
...ga ik straks in mijn pauze halen....

Heb je zolang vrij van school? ;) ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.