Front der Fronts

Gestart door Erik van Voorst (in memoriam), juni 27, 2003, 09:42:43

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sullivan

Citaat van: Erik van Voorst op maart 14, 2004, 18:03:46
Als het speakersnoer op zijn plek zit kit ik het begin en het eind
van de doorvoer dicht...want ik wil geen poort.... ;D

Precies! Dus je kan helaas niet zo makkelijk tweaken met verschillende bedrading.

mvg,
Frank

Erik van Voorst (in memoriam)

Jawel  ;D

Ik kan als het moet de draad er geforceerd uittrekken (al proefjes mee gedaan)

Aan de andere kant geloof ik al jaren heilig in puur zilver met teflon afscherming dus ben ik niet zo tweakerig....... op dit gebied. ;D


Groetjes
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Rob_Dingen

Hoi Erik

Begint ergens op te lijken.
Waarom heb je voor ons niet even een foto gemaakt met het bovenste deel ook er op.

Rob

Erik van Voorst (in memoriam)

Rob,

Had ik al gemaakt maar dat zag er werkelijk niet uit...waarom niet?
...wel de kast heeft nog niet zijn echte uiteindelijke (grotere en diepere) maten dus het geheel gaf een vreselijk door zijn hoeven gezakte indruk...dus zo een publicatie ging mij te veel aan het hart....
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Arno P

Erik,

Je handelsmerk is duidelijk...grondig of anders niet... ;)...zelf je noppenschuim uit hout zagen is wel het extreemste dat ik ooit heb gezien... :D...ga door en verbaas ons gerust verder... :o

mr TC

Hai Eric,

Ziet er allemaal schitterend uit.
Ik ben nieuw op dit forum dus neem mij niet kwalijk als ik met opmerkingen kom
die al eerder besproken zijn.
61 pagina's doornemen is wel erg veel.

Dat je voor zilver gaat als bedrading is te begrijpen, maar hoe krijg je zilver magnetisch neutraal?

En ben je niet bang dat de vmvk mantels die je gebruik voor je bedrading een eigen leven gaan leiden?
Ook al sluit je ze af er blijft toch een holle ruimte over die makkelijker meetrilt dan wanneer het massief zou zijn.

En heb je er al over nagedacht om de binnen kant van de kasten te impregneren met bv waterglas?

Zie dit niet als commentaar maar alleen als ondersteuning waar je misschien iets aan hebt.

Gr. Teun.     
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Arno P

Zilver magnetisch neutraal ??  ???


Erik van Voorst (in memoriam)

#907
...Het originele idee van tubing kwam natuurlijk van de Sentinel.....ik heb het iets aangepast.... ;).

Maar ik denk dat de mantel mischien wel juist (als extra) een positief effect zou kunnen hebben op de bedrading.

Normaal gesproken zou de bedrading, denk ik, heftiger kunnen trillen door de membraan-energie  dan wanneer de bedrading "beschermd" wordt door een soort tubing.

Je vraag over magnetisme bij zilver begrijp ik niet kun je dat toelichten.

Ook aanvullende info over "waterglas"  ??? wordt gewaardeerd.

Leuk dat je meedenkt en het meteen als nieuwe inschrijver gewoon op het forum knalt !!!!!
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

mr TC

Wat de bedrading betreft:

Zelf maak ik een sleuf in bv de zijkant of de bodemplaat waar ik de bedrading inleg.
Ik maak een mengsel van MDF slijpsel wat hout lijm en eventueel constructielijm,
Maak hier een papje van en smeer het sleufje met de bedrading dicht.
Hier leg ik dan een krant op, en daar bovenop een plankje met een aantal gewichten
En laat dit drogen.
Het mengsel zal zich hechten aan de krant wat eenvoudig is weg te schuren.

Maar wanneer jouw methode van Avalon zelf komt doe ik een stapje terug.

Waterglas ( natriumsilicaat ):

Wordt bv gebruikt bij GRONDSTABILISATIE
Grondstabilisatie is het verstenen van de grond onder een fundering. Wanneer de draagkracht van de grondlaag onder de fundering te laag is wordt de draagkracht door bodeminjectie vergroot.
Methode
- Een mengsel van waterglas en harder wordt gecontroleerd in de bodem geinjecteerd.
- Hierdoor worden de zandkorrels 'aan elkaar gekit'
- Na verharding is de bodem massief genoeg om meer gewicht te dragen.
Dit verhardings effect heeft waterglas ook bij hout en word al door sommige speaker bouwers
gebruikt om de kast echt "dood " te maken.
Is niet duur en volgen mij verkrijgbaar bij Doeland.

Magnetisch neutraal:

Stroompjes met verschillende frequenties veroorzaken verschillende magnetische velden die elkaar weer beïnvloeden waardoor informatie vervuiling ontstaat.
Dit effect kan geminimaliseerd worden door de aders op een bepaalde manier te twisten.
Deze methode wordt al bij sommige hoogwaardige audio kabels gebruikt .
Maar ik heb ze tot nu toe nog niet gezien in een zilver uitvoering.
Vandaar mijn vraag.


Gr. Teun
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Erik van Voorst (in memoriam)

Allereerst bedankt voor de uitleg.

Komt inderdaad van Avalon zelf.....alleen hebben ze de Sentinel kop en body aan elkaar vastgemaakt....de bedrading loopt dan alleen door de subkasten. Ik weet niet wat de reden is geweest om hiervoor te kiezen maar ...enfin

Dat waterglas ga ik in ieder geval even uitzoeken want ik wil er wel meer over leren...mijn eerste idee zelf is dat het als harde laag weer "klinkt",  maar dat zal wel niet omdat je stelt dat er al meerdere bouwers mee aan de gang zijn gegaan... ;)

Ik begrijp nu wat je bedoelt...had het al een beetje in die buurt gezocht...er wordt zeker ook met massief zilver getwist door sommige fabrikanten....als het zo ver is zal ik het zeker even dieper uitzoeken omdat ik sowieso van plan zelf uit zilver de speakerbedrading te vervaardigen.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Niet actief

Citaat van: Erik van Voorst op maart 15, 2004, 13:07:40
Komt inderdaad van Avalon zelf.....alleen hebben ze de Sentinel kop en body aan elkaar vastgemaakt....de bedrading loopt dan alleen door de subkasten. Ik weet niet wat de reden is geweest om hiervoor te kiezen maar ...enfin

Erik,
Hoe ga je het straks doen met de elektrische scheidbaarheid van de verschillende modules? Ik bedoel, moet je straks tussen de kasten onderling ook contactovergangen maken voor bekabeling? Of is het niet de bedoeling om ze makkelijk te kunnen scheiden?
Misschien heb je het al weleens gezegd, maar ik heb niet alle voorgaande 61 pagina's over dit topic gelezen......

Waar ik zelf nogal benieuwd naar ben is naar het filter. Hoe kom je er op en op welke gronden ga je de componenten daarvoor kiezen? Wordt het passief? Zo ja, dan ga je diep in de buidel moeten tasten voor je lowpass spoel(en) en high-/bandpass cascade(s) denk ik.
Als het ergens anders thuishoort hoor ik het wel, anders wil je misschien wel iets over het filter kwijt?

Erik van Voorst (in memoriam)

#911
De bedrading wordt middels tubes (holle vmvk) van module naar module doorgevoerd
tot aan een losstaande filterkast (zo ook bij de Sentinel), dus elke draad heeft maar 2 soldeerpunten (1 op de unit en 1 op het filter).

Wil ik 1 module losmaken...soldeer ik de draad op het filter los.. ;)

Het filter is passief voor de tweeter/midden/laag en actief voor het sublaag (zo ook bij de Sentinel).
De tweeter en het midden krijgen een eigen OTL Buizenversterker.
Het laag krijgt een Buizenversterker met eindtrafo.
Het sublaag een Transistorversterking (waarschijnlijk module).

Voor info zie My Homepage....My System


Mijn uitgangspunt zal een parallel 6dB filter zijn met
"Edge of the Art" componenten (citaat N. Patel ;D) dus zilver in olie caps Mundorf o.i.d. en zilverspoelen van AE o.i.d. zilveren bedrading.

Ik heb ruim budget uitgetrokken voor het filter daar wil ik gewoon niet op bezuinigen...trouwens de Sentinels zijn 97.000 Euro dus....

......maar goed ik heb mezelf nog niet in detail hierover gebogen want het bouwen van de xXx neemt al mijn aandacht en meer.... ;)...

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

dddac

Hi Erik,

Als je de OTL aan de ingang al filtert met een heel simpel NF filterje (CR) op 150-200Hz spaar je een hele dure Serie kondensator in het passive filter voor de top-kop. Hetzelfde voor de C95. Als je hier een (RC) filtertje op ca 150Hz neemt, spaar je een hele vette dure spoel. Betere kontrolle en slam is hier je beloning, een transparanter hoog is je beloning in de top-kop.

Blijft alleen passief de kop C79-D20 te filteren. Begin rustig met 6dB maar houdt de weg naar 12dB open. Je kent mijn ervaringen met dit setje inmiddels......

mvg
doede

Erik van Voorst (in memoriam)

Wacht even je bedoelt denk ik de C95 in de xXx-Body
ACTIEF aansturen met de Audio-Research D-90 middels een netwerkje aan de ingang.

De xXx-Head PASSIEF aansturen met een OTL op de D-20 en een OTL op de C79 met Mundorf oid 6 of en/12 dB... :)

....of begrijp ik het verkeerd... ???

Je noemt nl. 2 maal de Top-Kop... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

dddac

Ha Erik,

was ik weer eens warrig  ::)

Ik bedoel:

C95 "actief" met een 6dB CR netwerkje voor de versterker
de top kop C79-D20, passife filter op zeg ca 2kHz en dan de OTL actief 6dB met een RC filter voor de versterker voor het laag, zeg 150-200Hz.......

Dat past binnen het aantal versterkers wat je hebt en spaart dus de filter komponenten voor het 200Hz kantelpunt, die duur en groot zijn.....

mvg
doede

Erik van Voorst (in memoriam)

duidelijk

ik wou dat het al zover was........ >:D

in plaats van te bouwen kom ik net weer terug van een luistershow te hilversum....wel gaaf pass met kronos...enfin

variatie anders hou ik het niet vol...na de cpc morgen ga ik
verder met een bracing te maken voor de 2 maal C220
dus mischien weer pics... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Niet actief

Citaat van: Erik van Voorst op maart 16, 2004, 11:33:26
De bedrading wordt middels tubes (holle vmvk) van module naar module doorgevoerd tot aan een losstaande filterkast (zo ook bij de Sentinel), dus elke draad heeft maar 2 soldeerpunten (1 op de unit en 1 op het filter).
Wil ik 1 module losmaken...soldeer ik de draad op het filter los.. ;)

Het filter is passief voor de tweeter/midden/laag en actief voor het sublaag (zo ook bij de Sentinel).
De tweeter en het midden krijgen een eigen OTL Buizenversterker.
Het laag krijgt een Buizenversterker met eindtrafo.
Het sublaag een Transistorversterking (waarschijnlijk module).
Voor info zie My Homepage....My System
Mijn uitgangspunt zal een parallel 6dB filter zijn met
"Edge of the Art" componenten (citaat N. Patel ;D) dus zilver in olie caps Mundorf o.i.d. en zilverspoelen van AE o.i.d. zilveren bedrading.
Ik heb ruim budget uitgetrokken voor het filter daar wil ik gewoon niet op bezuinigen...trouwens de Sentinels zijn 97.000 Euro dus....
......maar goed ik heb mezelf nog niet in detail hierover gebogen want het bouwen van de xXx neemt al mijn aandacht en meer.... ;)...

Duidelijk, bedankt Erik.
Het is zeer wijs om niet op filtercomponenten te bezuinigen of compromissen te sluiten bij de noodzakelijke contactovergangen.
Succes!

Erik van Voorst (in memoriam)

#917
...Gister voordat ik mijn CPC-medaille bij mekaar gelopen heb op de heenweg weer een nieuwe voorraad Berkenhout gehaald voor de xXx-Sub zijwanden.

Zoals al eerder vermeld gaan de zijwanden bestaan uit
(van binnen naar buiten) Berken-Zand-MDF.





Op de foto's zie je dat ik eerst een koppelrachel lijm van hardhout deze koppel ik met de eerste baffle-laag dmv deuvels
dit doe ik voor de  "dwarskrachten" op de zijwanden en extra stevigheid op een " kopse kant".

De racheldikte 17 mm laat meteen zien hoe dik de zandvulling wordt in de lege tussenruimte, want aan weerszijde van de rachel worden de uiteindelijke houtplaten verlijmd. Berken aan de binnenkant en MDF aan de buitenkant.





Voor de maat heb ik even 2 proefstroken MDF gebruikt om de rachel op zijn juiste plek te krijgen.



Verder nog gewerkt aan beide xXx-Heads...dus de laatste pic is een
"over-all look" zodat je kunt zien hoever het staat... ;D.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

richardkrol

Beste Erik,

Welke zaagtafel gebruik jij en heb jij enig advies hieromtrent?

Gr,

Richard
Richard Krol
Hexateq Audio Visual

Erik van Voorst (in memoriam)

Hoi Richard,

Je hebt vast niet alle 62 pages gelezen... ;D

Het is de Electra Beckum Pk255 2500Watt.

Klinkt een beetje gewichtig maar zo een tafel is gewoon een noodzaak voor dit bouwproject.




HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

richardkrol

Beste Erik,

Ik denk dat ik dan een pagina heb gemist !

Wat een fantastisch project! Ik heb enorm veel bewondering voor jouw bouwkunsten! Begrijp ik uit jouw plaatjes dat een electrische schaaf een onmismaar stuk gereedschap is bij het afvlakken van de grote verstekken of kan de Electra Beckum dit aan?

Gr,

Richard
Richard Krol
Hexateq Audio Visual

Erik van Voorst (in memoriam)

#921
Neen, zelfs de Beckum  8) kan dat jammer genoeg niet aan.

Dat komt door de gradeninstelling. Recht gaat hij door 11.5 cm maar het verhaal houdt heel snel op als je het zaagblad onder een hoek gaat kantelen..... ;)

PS
Don't worry...ik geloof achteraf dat ik inderdaad het merk niet genoemd heb... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Jaqo

Erik,

Uiteraard worden dit fantastiche speakers, twijfel er niet aan wat een vakmanschap en bezieling!

MAAR wat ga je met die prachtige werkplaats doen als alles af is....  durf het bijna niet te vragen maaruh ga je ook nog een setje Rear der Rears maken?

Ik wil je niet onder druk zetten hoor  ;D

Groet,
Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Erik van Voorst (in memoriam)

...als ik ooit ontslagen wordt...... ;D

Ik denk aan 1 project tegelijk.......ben eigenlijk altijd wel
"bezig" met iets... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Jaqo

Citaat van: Erik van Voorst op maart 22, 2004, 11:22:51
...als ik ooit ontslagen wordt...... ;D

Ah joh, maak je geen zorgen, je kunt ze altijd in serie gaan fabriceren, er zijn op dit forum vast wel afnemers te vinden  ;)

Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid