Wat is je laatste fotografie aanschaf

Gestart door J.A.F._Doorhof, april 1, 2008, 08:53:43

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

LittleNinja

#4625
Citaat van: VTEC_genieter op februari  6, 2022, 20:20:44
Dan ga jij de lens toch reviewen? [emoji16]

En wat is dat ronde ding linksboven?

:D Dat is één van mijn geduldige proef modellen. Een houder met onderzetters.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

VTEC_genieter

HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

LittleNinja

"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

noot87

Beste medeforummers,

Ik heb zelf zo goed als geen verstand van fotografie en de toestellen. Maar mijn vrouw zit er aan te denken om dit toestel te kopen: Sony A7 mark 3

Hebben jullie tips? Voor bij welke zaak?
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

J.A.F._Doorhof

Kamera express of Cameranu zijn beide erg groot
Fotodevakman kun je ook eens proberen.
Cameratools is ook nog een optie
En calumet ken je denk ik ook wel.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

ajbeefde

Citaat van: J.A.F._Doorhof op februari 10, 2022, 14:20:35
Kamera express of Cameranu zijn beide erg groot
Fotodevakman kun je ook eens proberen.
Cameratools is ook nog een optie
En calumet ken je denk ik ook wel.

Cameratools in Apeldoorn is sinds ruim een jaar al onderdeel van Camernu !
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

J.A.F._Doorhof

#4631
Klopt inderdaad ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

#4632
Citaat van: noot87 op februari 10, 2022, 13:28:28
Beste medeforummers,

Ik heb zelf zo goed als geen verstand van fotografie en de toestellen. Maar mijn vrouw zit er aan te denken om dit toestel te kopen: Sony A7 mark 3

Hebben jullie tips? Voor bij welke zaak?

Er zijn zeer regelmatig cashback acties op die camera. Dat kan een paar honderd euro opleveren als je wat geduld hebt.

Mocht ze iets compacters willen, kan ze ook kijken naar bijvoorbeeld de A6400 of A6600. Veel vrouwen vinden de A7C trouwens erg mooi.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

PatrickP

Citaat van: LittleNinja op februari 11, 2022, 06:40:43Mocht ze iets compacters willen, kan ze ook kijken naar bijvoorbeeld de A6400 of A6600. Veel vrouwen vinden de A7C trouwens erg mooi.
Dan zou ik eerder naar Fujifilm X camera's kijken. Veel ruimer aanbod aan objectieven en fijne camera's!
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

LittleNinja

#4634
Citaat van: PatrickP op februari 11, 2022, 13:34:50
Dan zou ik eerder naar Fujifilm X camera's kijken. Veel ruimer aanbod aan objectieven en fijne camera's!

Of het ruimer is weet ik niet. Bij Fuji komen ze nu pas mondjesmaat met 3rd party lenzen.

Maar de Fuji eigen lenzen, zoals de f2 serie zijn wel briljant: mooi compact, rete scherp en goed te betalen.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

PatrickP

Vergeet de bouwkwaliteit niet. Op zich niets mis met goed kunstof, maar een metalen objectief ziet er geweldig uit en werkt ook erg fijn!
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

LittleNinja

Sorry, maar dat doet mij weinig. Ja het voelt lekker zo'n metalen body. Maar het gaat mij om de prestatie/prijs met als bijkomend voordeel dat die (deels) kunststof lenzen ook nog een stuk lichter zijn (in ieder geval voor mijn Sony Full frame). Dat vind ik ook belangrijk.

Bij Fuji zijn die f2 lenzen ook gewoon compact en licht, simpelweg omdat ze een kleinere sensor hoeven te bedienen. Het verschil in gewicht tussen metaal en kunststof wordt dan ook kleiner.

Die grotere lenzen van Fuji (de snellere lenzen) zijn ook gewoon weer zwaar en vind ik dan weer niet zo interessant.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

J.A.F._Doorhof

Qua crop en FF camera's heeft Sony de markt wel voor beste kwaliteit. Ze zijn wat duurder maar wel elke cent waard.

Ik heb een groot hart voor Fuji. Maar qua kwaliteit en mogelijkheden in die sector is het wel wat beperkter.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

Citaat van: J.A.F._Doorhof op februari 13, 2022, 08:40:25
Qua crop en FF camera's heeft Sony de markt wel voor beste kwaliteit. Ze zijn wat duurder maar wel elke cent waard.

Ik heb een groot hart voor Fuji. Maar qua kwaliteit en mogelijkheden in die sector is het wel wat beperkter.


Is dat zo Frank? Ik heb toch het wel het idee dat Fuji koning is van de APS-C camera's. Al snap ik wel dat ieder merk voordelen heeft tov de ander en dat de gebruiker moet bepalen welke aspecten hij zelf het belangrijkst vindt..

Het enige wat ik niet snap is dat er altijd geroepen wordt dat Fuji "zo leuk is om mee te schieten". Vaak wordt dit toebedeeld aan de directe knoppen die er op zitten voor sluitertijd, diafragma  en ISO bijvoorbeeld.. maar die knoppen zitten naar mijn mening op (bijna) alle camera's, alleen staan er misschien geen cijfertjes bij. Dan denk ik "als die cijfertjes je zoveel plezier geven... die kun je ook gewoon kopen bij een skin bijvoorbeeld."

Ik heb eens een paar uurtjes mogen schieten met een X100V, maar het is nu niet dat ik dit nou een hele andere ervaring vond dan met mijn Sony. Wat mij wel weer een andere beleving gaf was het feit dat het ding niet lekker wilde focussen. Ik twijfel echter of dit nu bedoeld wordt met "leuker om mee te schieten". 
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

J.A.F._Doorhof

Fuji heeft een enorm aantrekkingskracht door de JPG kwaliteit en de enorm goede lenzen, compactheid en de directe bediening.
Je kan in feite alles met de hand doen zonder aan draai knopjes te hoeven zitten die voor veel mensen toch wat moeilijk lijken.

Op MF heeft Fuji denk ik enorm goede papieren en zou op dit moment mijn keuze zijn als ik een nieuwe MF zou kopen
En daar zit je een beetje

Het segment waar Fuji zit is voornamelijk de crop cameras
Maar ze hebben bijna geen ondersteuning voor bv third party accessoires, wil je tethered schieten is dat onmogelijk of een beperkte optie (net als sony in het begin), speedlights en triggers zijn er ook pas sinds een paar jaar en ook nog steeds wat beperkter.

Aan de ene kant jammer want zoals gezegd ik vind het super camera's en een gigantisch leuk team in nederland (ben een tijdje ambassadeur voor ze geweest) ik ben alleen bang dat ze toch ingehaald worden nu door canon en sony in die prijsklasse die meer functies en MPs leveren.

De sensor layer die ze toevoegen is trouwens geniaal en ik zou willen dat meer fabrikanten van bayer afstappen maar goed dat is een ding. Uiteindelijk gaat het erom wat de klant wil.

Geef je niets om third party dingen of extra flitsers etc. En wil je gewoon een camera die fricking gave foto's maakt zonder al te veel heisa dan is Fuji gewoon super. Zelf merkte ik dat met de komst van de eerste a7r ik ook op reis de Fuji eigenlijk altijd thuis had liggen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

LittleNinja

Ze hebben het inmiddels wel open gezet voor third party (voor wat betreft de lenzen). Sigma heeft de drie bekende lenzen al aangekondigd: 16, 30 & 56mm f1.4 Fuji versies. Dat zijn erg goed lenzen als ik iedereen mag geloven.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

PatrickP

Veel hangt ook af van het soort fotografie dat je beoefent. Fuji is geen logische keus voor sport en vogeltjes. Maar op straat wat mij betreft de beste keus. Maar het kan natuurlijk wel allemaal met deze camera's.

Ik zie nu eigenlijk pas camera's komen die een alternatief zouden zijn, met name omdat deze wel een fullframe sensor bevatten hetgeen niet nodig is maar wel wat voordelen biedt. Maar ik zit veel te dik in het Fujifilm systeem om eruit te stappen. Is ook niet nodig: ik kan vrijwel alles aan met wat ik (nodig) heb!
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

LittleNinja

Full frame heeft ook nadelen...

Het uitlezen van de sensor duurt langer, lenzen zijn groter en duurder (in de meeste gevallen), zwaarder, vallen meer op, lensbereik.. er is vast nog meer te noemen. :D
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

FS249

Mijn setje bestaat inmiddels uit:

Sony Alpha 6000 met Sony e-mount lenzen:

- Pancake f 3.5-5.6, 16-50 mm zoom
- f 1.8, 35 mm
- f 4, 18-105 mm zoom G.

Alles past mooi in een kleine Case Logic tas.

Ik gebruik eigenlijk de pancake nog het meest. Maakt de combi klein en je kunt er ook nog mooi mee inzoomen.
Al met al gebruik ik de set nog te weinig. Voor speciale gelegenheden en vakanties heb ik de set altijd bij me. Hoop er in de komende tijd meer mee te gaan doen, nu mijn vrije tijd toeneemt.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

VTEC_genieter

Citaat van: LittleNinja op februari 13, 2022, 13:26:30
Full frame heeft ook nadelen...

Het uitlezen van de sensor duurt langer, lenzen zijn groter en duurder (in de meeste gevallen), zwaarder, vallen meer op, lensbereik.. er is vast nog meer te noemen. :D
Paar jaar geleden zeiden ze nog dat een systeemcamera kleiner is dan een spiegelreflex.

Maarruh......
Ik ga nu effe afzeiken hoor:

Een Sony A7R4 met een FE 24-70/2.8 GM past nog steeds niet in m'n broekzak.

En een Canon EOS R5 met een RF 28-70/2.0 schrikt helemaal af.

Ik wil zelf een compactcamera met groot sensor met veel zoombereik met heel veel lichtsterkte en het moet in mijn broekzak passen!
En het moet ook betaalbaar zijn hè.
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

J.A.F._Doorhof

Rx100 van sony
Niets mis mee en past in je zak.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

PatrickP

Citaat van: LittleNinja op februari 13, 2022, 13:26:30
Full frame heeft ook nadelen...

Het uitlezen van de sensor duurt langer, lenzen zijn groter en duurder (in de meeste gevallen), zwaarder, vallen meer op, lensbereik.. er is vast nog meer te noemen. :D
Vandaar mijn "wat voordelen". Voor de meeste fotografie vind ik een APS-C sensor een uitstekend compromis; kwaliteit genoeg en inderdaad compacter en lichter dan die bakbeesten. Temeer ook daar de laatste tijd de objectieven alleen maar groter en zwaarder worden om al die pixels goed op de sensor te krijgen. Het is steeds meer slepen met dat spul.
Audiogenot voortkomend uit een bouillabaise met ingrediënten van Hegel, Focal, Moon, Vpi, Creek, Denon, AudioQuest, Isotek, Grado, Ortofon, Hana, Benz Micro, Siltech, Tellurium Q en John van Gent. Foto's: https://www.instagram.com/patrickput/

LittleNinja

Ze zijn ook een klap compacter dan een spiegelreflex camera...
Maar jij zet meteen in op onmogelijke combinaties. :D

Maar zoals Frank zegt.. Sony RX100, Panasonic LX100 II... 1" sensoren in een compacte body.

Citaat van: VTEC_genieter op februari 13, 2022, 14:49:01
Paar jaar geleden zeiden ze nog dat een systeemcamera kleiner is dan een spiegelreflex.

Maarruh......
Ik ga nu effe afzeiken hoor:

Een Sony A7R4 met een FE 24-70/2.8 GM past nog steeds niet in m'n broekzak.

En een Canon EOS R5 met een RF 28-70/2.0 schrikt helemaal af.

Ik wil zelf een compactcamera met groot sensor met veel zoombereik met heel veel lichtsterkte en het moet in mijn broekzak passen!
En het moet ook betaalbaar zijn hè.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

LittleNinja

Het glas is niet groter geworden om meer megapixels goed in beeld te kunnen brengen.. de sensor is even groot als voorheen. Alleen wil men een steeds groter diafragma en autofocus. Daardoor groeien die dingen wel ja.. f1.4/1.2 met AF. Altijd stevige jongens inderdaad.

Citaat van: PatrickP op februari 13, 2022, 18:10:05
Vandaar mijn "wat voordelen". Voor de meeste fotografie vind ik een APS-C sensor een uitstekend compromis; kwaliteit genoeg en inderdaad compacter en lichter dan die bakbeesten. Temeer ook daar de laatste tijd de objectieven alleen maar groter en zwaarder worden om al die pixels goed op de sensor te krijgen. Het is steeds meer slepen met dat spul.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

FS249

Ik mocht laatst een paar opnamen maken met de Canon van mijn zoon. Mij viel op de dit allemaal heel traag ging. Scherm op zwart en daarna een klik. Dat was ik niet gewend. Mijn Sony is dan veel sneller. Is dat bij al die grotere camera's zo? Foto's waren wel goed, maar het kwam op mij toch erg traag over.

Heb daarna ook gevraag aan mijn zoon om de flitser uit te zetten, dat maakte het nog erger voor mijn gevoel.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.