Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

Ron_Z en 7 gasten bekijken dit topic.

DM

Die Benchmark is idd erg erg mooi, had'm al eerder getipt hier geloof ik en via importeur (& H&C?) eenvoudig thuis te testen.

Of een ATC P1? Past vast ook heel goed bij je speakers [emoji3526]

Kwabbernoot

Dus zolang de metingen van ASR in jouw straatje passen, is het liefde. Zodra dat niet het geval is, is het haat?

Groeten...

Rob46

Ik vind dit een lastige Huub. Vanochtend nog een review gezien van de Dynaudio Heritage luidsprekers die aangestuurd werden door een Pass Lab ClassA Int (25 watt!?) versterker. Dat blijkt heel erg goed te gaan omdat het niet om de watts gaat maar om de stroom? Ik vind dit lastig omdat ook ik de ervaring heb dat als de Dyns meer power krijgen, deze luidsprekers imho aanzienlijk beter presteren. Ik lees dat B&W luidsprekers ook luidsprekers zijn die veel (wat is veel?) power nodig hebben om goed te kunnen presteren. Wellicht dat techneuten hier op het forum daar in ieder geval voor mij voor eens en altijd in Jip en Janneke taal dit zouden kunnen uitleggen lees verklaren?

Wellicht in een aparte topic om jouw draadje niet onnodig te vervuilen Huub.
[ Accuphase E-280 ][ Auralic Altair G1.1 ][ Sonus Faber Minima Amator II ]

HuubF

Citaat van: Kwabbernoot op augustus 21, 2021, 12:00:46
Dus zolang de metingen van ASR in jouw straatje passen, is het liefde. Zodra dat niet het geval is, is het haat?

Groeten...

Niet-begrijpend lezen is een kunst.  ;)

Dat is niet wat ik schreef. De metingen zullen zeker kloppen maar de conclusies moet ik zelf trekken.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Rob_Dingen

Een bepaalde versterker zorgt voor een bepaalde klank niet het vermogen.
50 watt gaat prima mits hij voldoende stoom kan leveren en stabiel is voor moeilijke belastingen.
Als je een speaker met een rendement van 86dB hebt bij 1 watt (2,83 volt) haal je met een 50 watt versterker = 20 volt aan 8 Ohm = 17dB harder dus 103dB max geluidsdruk
Als je iemand bent die continu rond de 100dB draait dan is het verstandig om een wat zwaardere versterker te nemen.

Rob

HuubF

Citaat van: Rob46 op augustus 21, 2021, 12:03:49
Ik vind dit een lastige Huub. Vanochtend nog een review gezien van de Dynaudio Heritage luidsprekers die aangestuurd werden door een Pass Lab ClassA Int (25 watt!?) versterker. Dat blijkt heel erg goed te gaan omdat het niet om de watts gaat maar om de stroom? Ik vind dit lastig omdat ook ik de ervaring heb dat als de Dyns meer power krijgen, deze luidsprekers imho aanzienlijk beter presteren. Ik lees dat B&W luidsprekers ook luidsprekers zijn die veel (wat is veel?) power nodig hebben om goed te kunnen presteren. Wellicht dat techneuten hier op het forum daar in ieder geval voor mij voor eens en altijd in Jip en Janneke taal dit zouden kunnen uitleggen lees verklaren?

Wellicht in een aparte topic om jouw draadje niet onnodig te vervuilen Huub.

Ja graag in een ander topic.  :nopompom:

De voeding is ook belangrijk inderdaad. Op mijn ATC SCM40's deed een Naim NAP250dr het perfect. Niet zoveel watts maar wel een goede voeding. De Dynaudio Contour 20i's klonken hier goed met een Primaluna buizenversterker van nog geen 40 watt. Ook met goede voeding.

In dat andere topic zal er veel worden geouwehoerd maar uiteindelijk moet je het zelf ervaren. En vooral niet luisteren naar mensen die jou kunnen vertellen dat je huidige versterker echt wel voldoende is.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Citaat van: Rob_Dingen op augustus 21, 2021, 12:50:29
Een bepaalde versterker zorgt voor een bepaalde klank niet het vermogen.
50 watt gaat prima mits hij voldoende stoom kan leveren en stabiel is voor moeilijke belastingen.
Als je een speaker met een rendement van 86dB hebt bij 1 watt (2,83 volt) haal je met een 50 watt versterker = 20 volt aan 8 Ohm = 17dB harder dus 103dB max geluidsdruk
Als je iemand bent die continu rond de 100dB draait dan is het verstandig om een wat zwaardere versterker te nemen.

Rob

Het gaat mijn inziens niet alleen over de geluidsdruk maar ook over de klank bij lagere volumes. Vooral in het laag kunnen vervelende luidsprekers bij bepaalde versterkers nog wel eens wollig klinken.

Puur ervaring en subjectief natuurlijk.  ;D
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Tsjemig Huub, ik zou bijna medelijden met je krijgen met hoe ingewikkeld het allemaal voor je is. Maar dat gaat niet gebeuren..dit overkomt je namelijk niet. Je zoekt het op.  :D

Volgende week nog een mooi technisch boek over akoestiek erbij en dan wordt het allemaal weer een beetje makkelijker.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: chansig op augustus 21, 2021, 13:04:25
Tsjemig Huub, ik zou bijna medelijden met je krijgen met hoe ingewikkeld het allemaal voor je is. Maar dat gaat niet gebeuren..dit overkomt je namelijk niet. Je zoekt het op.  :D

Volgende week nog een mooi technisch boek over akoestiek erbij en dan wordt het allemaal weer een beetje makkelijker.

Gr. Hans

Ik krijg bij de verhalen uit jullie hoek niet de indruk dat het er allemaal gemakkelijker op wordt.  :worship:
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Ik denk dat je die, verhalen, zelf weer ingewikkeld maakt. Ik ervaar namelijk geen ingewikkeldheid. :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

twani

Met alles wat er zoal gebeurt, luister je nog weleens muziek eigenlijk Huub?😁

HuubF

Citaat van: twani op augustus 21, 2021, 14:14:18
Met alles wat er zoal gebeurt, luister je nog weleens muziek eigenlijk Huub?😁

Meer dan jij. Ik ben met pensioen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Citaat van: chansig op augustus 21, 2021, 13:48:07
Ik denk dat je die, verhalen, zelf weer ingewikkeld maakt. Ik ervaar namelijk geen ingewikkeldheid. :D

Gr. Hans

Begrijp ik, voor mij zijn mijn wegen ook volkomen doorgrondelijk en logisch.

Maar als je dan gelooft in de heilige graal van metingen vind ik het dan weer lastig in te voelen waarom zelfs perfect metende spullen niet het eeuwige leven hebben.

Kennelijk zit onrust in de mens, ongeacht zijn geloofsovertuiging.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Jij bent met een einddoel bezig. Ikke niet...nooit geweest ook. Maar na zoveel tijd leuk om weer eens wat anders te proberen. Ik ervaar dat niet als onrust, ook nooit zo ervaren. Wat dat betreft hebben we volgens mij altijd anders in de hobby gestaan.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: chansig op augustus 21, 2021, 16:00:04
Jij bent met een einddoel bezig. Ikke niet...nooit geweest ook. Maar na zoveel tijd leuk om weer eens wat anders te proberen. Ik ervaar dat niet als onrust, ook nooit zo ervaren. Wat dat betreft hebben we volgens mij altijd anders in de hobby gestaan.

Gr. Hans

Dat is ook weer waar.  ;D
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

twani

Citaat van: chansig op augustus 21, 2021, 16:00:04
Jij bent met een einddoel bezig. Ikke niet...nooit geweest ook. Maar na zoveel tijd leuk om weer eens wat anders te proberen. Ik ervaar dat niet als onrust, ook nooit zo ervaren. Wat dat betreft hebben we volgens mij altijd anders in de hobby gestaan.

Gr. Hans

Das ook het beste Hans.

T einddoel wordt door ons allen vanzélf gehaald.

Daar is geen upgrade of tweak voor nodig.....

chansig

Laatste doel wat ik had was om met 4 subs zo min mogelijk correctie door de DSP te laten doen. Daar werd ik wel wat onrustig van. Schuiven, meten, schuiven, meten etc. Was blij dat ik het gehaald had en vervolgens dat doel kon loslaten.

Subs allemaal verkocht en klaar. Nu is het wachten op de nieuwe speakers. Daar zit behoorlijk wat geld in, zonde om dat te gaan verbranden door ze over een x periode weer te gaan verkopen. Dus ik ga er vanuit dat het mijn laatste speakers zijn. De JBL's gaan naar de fietskamer.

Nu een beetje de zolder aan het opruimen. Matrassen gaan naar de stort. Achter de schotten staat veel speelgoed, knutselspullen, spellen etc. Die gaan achter het schot aan de andere kant. Misschien dat ik het achter de speakers helemaal vol ga proppen met rukwol.

Dan eens een jaar nadenken over de aankleding van de zolder om ws tot de conclusie te komen: Het is goed. :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kingpin

Zolang je hier op het forum vertoeft is er geen einddoel  ;)
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Leeuwarden

Citaat van: Kingpin op augustus 22, 2021, 08:47:50
Zolang je hier op het forum vertoeft is er geen einddoel  ;)

Jawel, je bent alleen nog onderweg en je TomTom heeft je verteld dat je net in een mega file aangesloten bent...

HuubF

Nog steeds kunnen er kleine stapjes worden gemaakt, vorige week kwam de nieuwste versie van de microRendu binnen; ik had nog de 1e versie en ze zijn al 2 versies verder. Ik vertrouwde mijn mR ook niet helemaal meer omdat hij een tijdje kapot leek en het ogenschijnlijk zo maar weer besloot te gaan doen. De nieuwe moest een weekje inspelen, jawel, maar past nu mooi in het geheel. De wetenschap dat AudioScienceReview vindt dat het apparaatje niets doet geeft rust.

Voor de audiofielen onder ons: het geluid van de 1.5 klinkt wat voller dan de 1.3. Wat volwassener lijkt het. De muzikaliteit die er volgens mij in die microRendu zit is nog aanwezig. Dat houdt me ook een beetje tegen een hoger model te nemen van Small Green Computer; een ultra of optical klinkt vast nog wel wat beter, zijn veel duurder maar blijft het dan ook zo lekker klinken? De Topping dac en A*BNB versterker zullen genadeloos zijn...

Wat inspelen betreft: ik heb nu achtereenvolgens moeten wachten tot de ATC's waren ingespeeld (dat duurde een maand), toen de Topping D90se, daarna de A*BNB en nu weer de microRendu. De laatste tijd heb ik wat bezoekjes afgelegd aan forumgenoten en heb wat demo's bijgewoond en dan ben je binnen een paar minuten gewend aan het geluid en kun je er iets over zeggen. Ik ben er nu toch echt van overtuigd dat speakers en elektronica een tijdje moeten draaien om op stoom te komen. Dat wist ik al maar na zoveel verwisselingen is er voor mij geen enkele twijfel meer.

Zo tegen het eind beginnen er toch wat kwartjes definitief op de juiste plek te vallen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

roeleken

Citaat van: HuubF op augustus 25, 2021, 06:51:55

Zo tegen het eind beginnen er toch wat kwartjes definitief op de juiste plek te vallen.
Dat klinkt alsof je ons binnenkort gaat verlaten. Of bedoel je dat je zoektocht bijna beëindigd is, maar dat geloof je zelf toch zeker ook niet?  ;D
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

HuubF

Citaat van: roeleken op augustus 26, 2021, 00:11:05
Dat klinkt alsof je ons binnenkort gaat verlaten. Of bedoel je dat je zoektocht bijna beëindigd is, maar dat geloof je zelf toch zeker ook niet?  ;D

Nee, dat geloof ik zelf zeker ook niet.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

De speakers staan op de juiste plek, er zijn veel en mooie details te horen, het geluid is evenwichtig, bij geen van de testtracks  wordt misgeslagen, het laag is mooi en diep, de set klinkt mooi als de boel zachtjes staat en spectaculair als er gas wordt gegeven, klassiek komt er exact uit zoals ik wil, pop bijna altijd, afhankelijk van de opnamekwaliteit, en ik heb een kek mini-hifirack gemaakt van onderdelen die ik uit een glazen rack heb geschroefd.

Nog iets te wensen?

Nee eigenlijk niet.  :worship: :pompom:
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

kermy

Citaat van: HuubF op september  1, 2021, 12:52:04
De speakers staan op de juiste plek, er zijn veel en mooie details te horen, het geluid is evenwichtig, bij geen van de testtracks  wordt misgeslagen, het laag is mooi en diep, de set klinkt mooi als de boel zachtjes staat en spectaculair als er gas wordt gegeven, klassiek komt er exact uit zoals ik wil, pop bijna altijd, afhankelijk van de opnamekwaliteit, en ik heb een kek mini-hifirack gemaakt van onderdelen die ik uit een glazen rack heb geschroefd.

Nog iets te wensen?

Nee eigenlijk niet.  :worship: :pompom:

Ik heb de stopwatch ingedrukt Huub, maar alle gekheid op een stokje, mooi dat het zo uitgepakt is.


Met vriendelijke groet,

Kermy



Tabcam

Leuk om te lezen Huub, altijd fijn als de dingen ineens samen lijken te komen tot een harmonieus geheel. Leuke is dat dan ook vervormd geluid veel beter klinkt :music:.

Heb je een lijstje van jouw testtracks? Vond zowel Birds of Fire van het Mahavishnu Orchestra als Cellophane van FKA twigs een aanvulling om mijn eigen set op een hoger plan te krijgen :pompom:!

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i