Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HuubF

Waar ik al een tijdje naar luister als ik wat vrolijkheid nodig heb: Regina Spektor. Afwisselend en een mooie donderende piano. Mooi, geestig en gewoon goed.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Raphie

Maar ik snap het probleem nog steeds niet
Je had een nuc in de de meterkast de dac direct op de blak dan gebruik je een tablet om de nuc te benaderen en dan ben er er toch? Waarom nu in godsnaam weer een PC er tussen prakken.... Less is more Huub...
JBL PRX Power!

Mitch--

Citaat van: Geert (gvc) op april 15, 2021, 11:52:23
Omdat ik durf vragen waarom je een bepaald forum viseert vind je blijkbaar dat je telkens onder de gordel mag trappen? Echt beneden niveau.

Gewoon maar doorgaan is ook een kunst...
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

Geert (gvc)

Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

CZ79

Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Mitch--

Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

HuubF

Citaat van: Raphie op april 15, 2021, 12:42:58
Maar ik snap het probleem nog steeds niet
Je had een nuc in de de meterkast de dac direct op de blak dan gebruik je een tablet om de nuc te benaderen en dan ben er er toch? Waarom nu in godsnaam weer een PC er tussen prakken.... Less is more Huub...

Ik probeer gewoon de laatste stapjes te zetten richting mijn favoriete geluid. De enige variatiemogelijkheid die ik daarin nog heb is de stap voor de dac. Dus de streamer of Roon end point. En daarmee kun je het geluid nog maken of breken.

Omdat ik gebruik wil blijven maken van Roon heb ik altijd te maken met 1 of 2 computers. De 2e is een eventueel end point. De Ayre QB-9 dac is ontworpen om direct op een PC aan te sluiten; ze zijn al 10 jaar bezig met het optimaliseren. De Ayre kan dus direct op een PC.

Een eerste experiment met de Ayre direct op de Roon NUC liep niet goed af; het geluid was wel gedetailleerd en strak maar niet echt mooi.

Toen de microRendu het niet meer deed moest ik een vervanger hebben. Dat is de Nimitra geworden, een gestripte fanless Windows PC waarop je Roon op 2 verschillende manieren kan configureren: als server of als end point. Hij is dus ook te gebruiken als ik later weer eens een end point wil hebben zoals een Optical Rendu. Dus een handig apparaat dat ook de NUC met Roon Rock overbodig maakt.

Omdat het een logische stap was heb ik de Nimitra eerst als end point gebruikt. Dat viel me tegen; de klank was wel mooi vol maar het laag was wollig. De bouwer tipte me dat het geluid zou verbeteren als ik de Nimitra zou configureren met de volledige Windows Roon configuratie. Geen end point meer dus. Dat bleek inderdaad te werken. Nu was het geluid vol en redelijk strak. Door de Roksan Blak weer op de Audioquest Niagara aan te sluiten (wat in eerdere configuraties te klinisch was) is het laatste stukje van de (huidige) puzzel gevallen.

Dus de Ayre QB-9 heeft geen endpoint nodig maar wel een computer waarop Roon draait.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Raphie

Ik geloof niet dat ik het met je eens ben
voor ROON heb je een server en een end point (compatible DAC) nodig.
De server kan alles zijn, PC, NAS, NUC maakt niet uit, hier staat je data en deze verzorgd de streaming connecties, je Ayre kan dit ook transcoden toch? Zelfs je Blak dac kan hier met USB al aan.
Dan heb je nog een ROON remote nodig (AB) ik neem aan dat je daarvoor een iPad gebruikt?
Waarom dan toch nog die extra PC er tussen, dat voegt toch totaal NIKS toe, anders dan dat jij het gevoel hebt dat het "de" missing link was en het beter klinkt?
Als het een kabel issue is, vond ik die transcoder die je een paar weken geleden een week in huis had een mooiere oplossing dan zo'n overgehypte PC, zet dan gewoon je NUC weer in de huiskamer.
JBL PRX Power!

HuubF

Citaat van: Raphie op april 15, 2021, 14:02:26
Ik geloof niet dat ik het met je eens ben
voor ROON heb je een server en een end point (compatible DAC) nodig.
De server kan alles zijn, PC, NAS, NUC maakt niet uit, hier staat je data en deze verzorgd de streaming connecties, je Ayre kan dit ook transcoden toch? Zelfs je Blak dac kan hier met USB al aan.
Dan heb je nog een ROON remote nodig (AB) ik neem aan dat je daarvoor een iPad gebruikt?
Waarom dan toch nog die extra PC er tussen, dat voegt toch totaal NIKS toe, anders dan dat jij het gevoel hebt dat het "de" missing link was en het beter klinkt?
Als het een kabel issue is, vond ik die transcoder die je een paar weken geleden een week in huis had een mooiere oplossing dan zo'n overgehypte PC, zet dan gewoon je NUC weer in de huiskamer.

Er is toch geen extra PC? Iets of iemand moet aan het netwerk hangen waarop wat software kan draaien. De iPad wordt gebruikt als bediening, de dac staat direct op de computer, klaar!
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

katwax

Als ik het goed begrijp is de NUC nu niet meer betrokken toch.
Het is internet/local lan-> Nimitra -> QB9, waar het daarvoor internet/local lan -> NUC -> Microrendu -> QB9 was

Er was ook kort de setup internet/local lan -> NUC -> QB9, echter de Nuc heeft een fan die stoort :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Raphie

JBL PRX Power!

twani

Citaat van: HuubF op april 15, 2021, 12:42:30
Waar ik al een tijdje naar luister als ik wat vrolijkheid nodig heb: Regina Spektor. Afwisselend en een mooie donderende piano. Mooi, geestig en gewoon goed.

Zit je nou gewoon ongegeneerd muziek te luisteren i.p.v. kabels te versteken?

Tssss......

HuubF

Citaat van: twani op april 15, 2021, 15:10:50
Zit je nou gewoon ongegeneerd muziek te luisteren i.p.v. kabels te versteken?

Tssss......

Haha nou ik luister altijd muziek hoor! De ene keer klinkt het wat beter dan de andere keer, dat wel.

Maar nu ben ik heel tevreden over het Walhalla. Er is uiteraard nog een lineaire voeding onderweg voor de Nimitra en dat is het dan voorlopig wel.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

katwax

Citaat van: Raphie op april 15, 2021, 15:07:19
Ahh ok, dus NUC is vervangen door "hifi PC" (Fanless)
Zo heb ik het begrepen, vandaar dat het nu Roon Core is geworden ipv Roon Ready op die "hifi PC"
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

roeleken

Om dit topic te bestendigen vind ik toch dat je ook vinyl moet gaan draaien Huub.......
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

katwax

Citaat van: roeleken op april 15, 2021, 16:22:24
Om dit topic te bestendigen vind ik toch dat je ook vinyl moet gaan draaien Huub.......
Daar vul je zo terug 300 pagina's mee in je topic als je dat pad zou bewandelen  ;)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

addesmo

Citaat van: roeleken op april 15, 2021, 16:22:24
Om dit topic te bestendigen vind ik toch dat je ook vinyl moet gaan draaien Huub.......
Ja kan ik ook weer beetje mee praten. Begrijp niks van dat hele Roon endpoint en whatever gedoe. :-X
Mijn Lyngdorf zit alles lekker in via wifi!  ;D

gerard123

Als collega old horse it-er heb ik een gedachten experiment voor je. Heeft een beetje met het vd Heide gedachtengoed te maken. Stel ik pak een digitaal stuk muziek. In plaats van dat via internet naar je meterkast te transporteren pons ik dat, zeg in Zweden, op een aantal bakken 80 koloms ponskaarten. Je transporteert dat met een vrachtwagen naar je huisadres alwaar je het zaakje weer inleest en op een harde schijf plaatst.
Zou het soort papier van de ponskaarten, het merk vrachtwagen of de versie van de jaren 70 ponsmachine van IBM verschil kunnen maken in het geluid?

fugazi_2009

Denk dat die ponsmachines de bitrate niet kunnen bijhouden, dus ja dat maakt verschil in het geluid. (En alle gekheid op een stokje, dat is deel van het antwoord)
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

gerard123

Het idee dat de ponsmachine de bitrate moet kunnen bijbenen is denk ik niet juist. Ook al duurt dat een week, uiteindelijk heb je het bestand weer gereconstrueerd. Nog afgezien van het feit dat de vrachtwagen van Zweden naar Nederland moet rijden.

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: gerard123 op april 15, 2021, 17:34:23
Als collega old horse it-er heb ik een gedachten experiment voor je. Heeft een beetje met het vd Heide gedachtengoed te maken. Stel ik pak een digitaal stuk muziek. In plaats van dat via internet naar je meterkast te transporteren pons ik dat, zeg in Zweden, op een aantal bakken 80 koloms ponskaarten. Je transporteert dat met een vrachtwagen naar je huisadres alwaar je het zaakje weer inleest en op een harde schijf plaatst.
Zou het soort papier van de ponskaarten, het merk vrachtwagen of de versie van de jaren 70 ponsmachine van IBM verschil kunnen maken in het geluid?

Wat een interessant gedachten experiment! Het antwoord is nee, ondanks de wat omslachtige streaming middels het bestellen van ponskaarten.

Het komt via een andere weg binnen maar het is gewoon een ander, maar identiek, bestandje op de harde schijf dat door één en hetzelfde streaming-apparaat wordt opgepikt. Inmiddels weet ik wel dat elk apparaat daar vervolgens een eigen draai aan geeft.

Ik weet ook niet waar het verschil wordt gemaakt tussen spullen die wel of niet zijn 'behandeld'. Boze tongen beweren dat het tussen de oren zit. Zoals ik dan pleeg te zeggen: zal mij een zorg zijn, als het effect maar blijft.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Tabcam

Citaat van: gerard123 op april 15, 2021, 17:34:23
Als collega old horse it-er heb ik een gedachten experiment voor je. Heeft een beetje met het vd Heide gedachtengoed te maken. Stel ik pak een digitaal stuk muziek. In plaats van dat via internet naar je meterkast te transporteren pons ik dat, zeg in Zweden, op een aantal bakken 80 koloms ponskaarten. Je transporteert dat met een vrachtwagen naar je huisadres alwaar je het zaakje weer inleest en op een harde schijf plaatst.
Zou het soort papier van de ponskaarten, het merk vrachtwagen of de versie van de jaren 70 ponsmachine van IBM verschil kunnen maken in het geluid?
Grote verschil in jouw gedachtenexperiment, voor zover ik jouw punt begrijp, is dat je geen elektrisch gekoppeld systeem hebt. Dat is met een roon core/nuc/audio pc  wel het geval tenzij je optisch ontkoppelt en een reclocking dac hebt.

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

gerard123

Ik kan ook de netwerkkabel uit mijn streamer trekken, dan speelt ie nog een halve minuut door tot de buffer leeg is.

HuubF

Citaat van: gerard123 op april 15, 2021, 19:35:12
Ik kan ook de netwerkkabel uit mijn streamer trekken, dan speelt ie nog een halve minuut door tot de buffer leeg is.

Toch een prettig idee!
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)