Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Barry32

Citaat van: Raphie op maart 21, 2021, 10:43:39
Het blijft puzzelen. mijn voorspelling. er is geld over en na de laatste verkoopronde brandt het al weer in de zak.
Met een paar duizend euro in de pot, zal de conclusie zijn dat CA wel lekker klinkt, maar toch niet high end genoeg is.
De volgende stap zal dus zijn om binnen het budget iets te vinden wat zo goed klinkt als de CA, maar dan "een klasse hoger"

De CA is midrange en dat gaat knagen bij Huubf.

CA mag dan wel midrange zijn maar de value for money is goed en klinkt gewoon lekker. Als ik niet naar all-in-one was gegaan vijf jaar geleden dan stond hier nog steeds de CA 840 met een metrum dac.
Innuos Zen MKII - Linn Akurate DS/1 - Tentlabs b-AMPsi - Phonar Veritas M3.5 Edma

gerard123

Citaat van: HuubF op maart 21, 2021, 09:45:58
Een losse geïntegreerde versterker vind ik wel zinvol. De voorversterker van die dacs is meestal niet echt goed. Zelfs de voorversterker van de Auralic Vega G2 vond ik minder goed klinken.

Het vervelende (nou ja, voor mij dus niet) van de Lyngdorf versterkers is dat je de ingebouwde DAC niet kunt overslaan, het hele ding is in feite een DAC maar dan met een uitvoersignaal dat sterk genoeg is om je luidsprekers mee aan te sturen. Vandaar ook de term powerdac die je wel eens tegenkomt. Als je een externe DAC zou gebruiken en die op een analoge ingang van een Lyngdorf zou aansluiten dan krijg je dus een DA conversie van de DAC onmiddellijk gevolgd door een AD conversie van de Lyngdorf. Hetzelfde geldt voor het analoog aansluiten van een cd speler of streamer.
Het is dus niet zo (zoals bij veel andere apparaten die meerdere functies verenigen) dat je een bepaalde functie kunt overslaan of uitzetten.
Ik moest ook wennen aan het idee dat bij het luisteren naar mijn platenspeler het analoge signaal ook bij binnenkomst wordt gedigitaliseerd vanwege de DSP.

Raphie

Citaat van: Barry32 op maart 21, 2021, 11:08:53
CA mag dan wel midrange zijn maar de value for money is goed en klinkt gewoon lekker. Als ik niet naar all-in-one was gegaan vijf jaar geleden dan stond hier nog steeds de CA 840 met een metrum dac.
Eens, ik vind CA ook een mooi merk, Maar dat gaat voor Huubf niet genoeg zijn.
Hij wil een sierraad in de huiskamer, een Rolex ipv een Casio en dat is de set nu nét niet (even los van de value for money)
JBL PRX Power!

kermy

Citaat van: gerard123 op maart 21, 2021, 11:30:44
Het vervelende (nou ja, voor mij dus niet) van de Lyngdorf versterkers is dat je de ingebouwde DAC niet kunt overslaan, het hele ding is in feite een DAC maar dan met een uitvoersignaal dat sterk genoeg is om je luidsprekers mee aan te sturen. Vandaar ook de term powerdac die je wel eens tegenkomt. Als je een externe DAC zou gebruiken en die op een analoge ingang van een Lyngdorf zou aansluiten dan krijg je dus een DA conversie van de DAC onmiddellijk gevolgd door een AD conversie van de Lyngdorf. Hetzelfde geldt voor het analoog aansluiten van een cd speler of streamer.
Het is dus niet zo (zoals bij veel andere apparaten die meerdere functies verenigen) dat je een bepaalde functie kunt overslaan of uitzetten.
Ik moest ook wennen aan het idee dat bij het luisteren naar mijn platenspeler het analoge signaal ook bij binnenkomst wordt gedigitaliseerd vanwege de DSP.

De vraag is en blijft, hoor je die extra stappen in conversie, ja of nee, en zo ja, wat levert die stap extra ergens anders op. De discussie over wel of niet horen van dergelijke zaken is al in een ander topic gevoerd.

Ik zelf heb al jaren een dsp oplossing staan, en ik kan er geen nadelen van ontdekken, anders dan voordelen. Alles wat ik voor de dsp doe hoor ik terug in mijn eindresultaat.


Met vriendelijke groet,

Kermy

addesmo


HuubF

Citaat van: Raphie op maart 21, 2021, 11:31:11
Eens, ik vind CA ook een mooi merk, Maar dat gaat voor Huubf niet genoeg zijn.
Hij wil een sierraad in de huiskamer, een Rolex ipv een Casio en dat is de set nu nét niet (even los van de value for money)

Haha een sieraad in de huiskamer... dan moet je vooral geen Naim liefhebber zijn.

Verders is alles wat hier ooit heeft gestaan maximaal hifi van gemiddelde klasse geweest. De Dynaudio Heritage was een uitzondering en daar schrok ik een beetje van. Teveel resolutie klinkt voor mij ook niet tof.

Er zou natuurlijk wel eens een Edge kunnen komen. Maarrrr... de 851n kostte me 800 euro en de Edge zit tegen de 5000. Het is dus wachten op een gebruikt exemplaar.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

gerard123

Citaat van: kermy op maart 21, 2021, 13:02:23
De vraag is en blijft, hoor je die extra stappen in conversie, ja of nee, en zo ja, wat levert die stap extra ergens anders op. De discussie over wel of niet horen van dergelijke zaken is al in een ander topic gevoerd.
Ik weet niet of ik je begrijp, maar wat ik probeerde te zeggen was: Ik kan me niet voorstellen waarom je een cd-speler of streamer analoog zou aansluiten op een Lyngdorf. Wat je dan namelijk doet is het toevoegen van een DA conversie in de cd-speler en vervolgens een AD conversie in de Lyngdorf. Ik kan geen reden bedenken waarom dat beter zou gaan klinken. In het geval van een perfecte DA-AD conversie zal de digitale output op zijn best gelijk zijn aan de digitale input.

Vergelijk het met het opnemen van een cd op een dat-recorder of een minidisc. Niemand gaat dat dat toch via de analoge uit- en ingangen doen?

chansig

Kan je wel een reden bedenken waarom 1 extra conversie slechter zou klinken ?

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

addesmo

Wil hier wel op reageren, hoewel ik nu wel Huub's topic misbruik :wub:
Heb mijn Meridan cd speler zowel op het analoog board als via coax aangesloten en ik moet zeggen dat ik veel cd's prefereer via analoog. Verschil is erg klein, maar blijkbaar voegt de dac van de Meridean (20 jaar oud ;D) toch iets aangenaams toe. Klinkt op een of andere manier erg aangenaam!

jellejanssen

Of je neemt de nieuwe van Joachim Gerhard, de surveyor EX !!

gerard123

Citaat van: chansig op maart 21, 2021, 16:52:40
Kan je wel een reden bedenken waarom 1 extra conversie slechter zou klinken ?

Gr. Hans

Als de input bitjes stroom niet exact gelijk is aan de output bitjes stroom dan is dat een verandering van het digitale signaal, wat mogelijk hoorbaar zou kunnen zijn. Bij voorbeeld door de klanksignatuur van de gebruikte interlinks of de omzetters zelf. Maar dat kan natuurlijk zowel als een verbetering als een verslechtering worden ervaren.

Naar mijn mening is een dergelijke verandering ongewenst, ik wil dat de bitjes uit de streamer ongewijzigd de versterker bereiken. De aanpassingen aan het signaal, daar is de DSP voor aangenomen en ik heb geen behoefte aan een soortement ASP daarvoor.

Bij DSP gebeurt er over het algemeen een AD-DA conversie zodat de DSP in het digitale domein zijn werk kan doen. Een DA-AD conversie om in het analoge domein de klank te verbeteren klinkt mij vreemd in de oren. DSP is nou net uitgevonden om (even kort door de bocht) de problemen en tekortkomingen van de ouderwetse equalizer te omzeilen.

chansig

Citaat van: gerard123 op maart 21, 2021, 17:25:56
Als de input bitjes stroom niet exact gelijk is aan de output bitjes stroom dan is dat een verandering van het digitale signaal, wat mogelijk hoorbaar zou kunnen zijn. Bij voorbeeld door de klanksignatuur van de gebruikte interlinks of de omzetters zelf. Maar dat kan natuurlijk zowel als een verbetering als een verslechtering worden ervaren.

Naar mijn mening is een dergelijke verandering ongewenst, ik wil dat de bitjes uit de streamer ongewijzigd de versterker bereiken. De aanpassingen aan het signaal, daar is de DSP voor aangenomen en ik heb geen behoefte aan een soortement ASP daarvoor.

Bij DSP gebeurt er over het algemeen een AD-DA conversie zodat de DSP in het digitale domein zijn werk kan doen. Een DA-AD conversie om in het analoge domein de klank te verbeteren klinkt mij vreemd in de oren. DSP is nou net uitgevonden om (even kort door de bocht) de problemen en tekortkomingen van de ouderwetse equalizer te omzeilen.

Als..dan..misschien..mogelijk. Geen probleem hoor. Zou allemaal kunnen. Zelf geen idee. Ik begreep dat er testen gedaan zijn met omzetting en aantal. Schijnt aardig hoog te zijn voordat men een verschil waarneemt in meting. Kans dat het gehoor eerder verschillen waarneemt is mijn inziens klein.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Rowdy

Vroeger had je zelfs CD's, van Elton John bijvoorbeeld, die DAD waren. Digitaal opgenomen, Analoog bewerkt, Digitaal weergegeven.

gerard123

Citaat van: chansig op maart 21, 2021, 17:30:30
Als..dan..misschien..mogelijk. Geen probleem hoor. Zou allemaal kunnen. Zelf geen idee. Ik begreep dat er testen gedaan zijn met omzetting en aantal. Schijnt aardig hoog te zijn voordat men een verschil waarneemt in meting. Kans dat het gehoor eerder verschillen waarneemt is mijn inziens klein.

Gr. Hans

Helemaal mee eens. Maar waarom zou je het dan doen, zo'n overbodige extra omzetting?

Raphie

Ophouden met die onzin - Een interlink veranderd geen "bitjes" - Een digitale interlink heeft geen signatuur, hij is heel of kapot.

wanneer 0110111011011110111011100111110111 aankomt als 0110111011010110111011100111110111 dan is er (1) wat stuk, (2) hoor je een keiharde tik of mute en niet een soort van digitale EQ :D

Hou toch eens op met ONZIN te praten hier. De enige wanneer output anders is als input is bij een DSP, waar er gericht aanpassingen gedaan worden.
Voor mensen die eens willen ervaren wat een bitje doet qua geluid, ga eens GRATIS spelen met https://new.steinberg.net/spectralayers/ om überhaupt een beetje het gevoel te krijgen van het domein.

Nee, de aarde is ook niet plat en de tandenfee bestaat ook niet.....

Citaat van: gerard123 op maart 21, 2021, 17:25:56
Als de input bitjes stroom niet exact gelijk is aan de output bitjes stroom dan is dat een verandering van het digitale signaal, wat mogelijk hoorbaar zou kunnen zijn. Bij voorbeeld door de klanksignatuur van de gebruikte interlinks of de omzetters zelf. Maar dat kan natuurlijk zowel als een verbetering als een verslechtering worden ervaren.

Naar mijn mening is een dergelijke verandering ongewenst, ik wil dat de bitjes uit de streamer ongewijzigd de versterker bereiken. De aanpassingen aan het signaal, daar is de DSP voor aangenomen en ik heb geen behoefte aan een soortement ASP daarvoor.

Bij DSP gebeurt er over het algemeen een AD-DA conversie zodat de DSP in het digitale domein zijn werk kan doen. Een DA-AD conversie om in het analoge domein de klank te verbeteren klinkt mij vreemd in de oren. DSP is nou net uitgevonden om (even kort door de bocht) de problemen en tekortkomingen van de ouderwetse equalizer te omzeilen.
JBL PRX Power!

chansig

Citaat van: gerard123 op maart 21, 2021, 17:42:21
Helemaal mee eens. Maar waarom zou je het dan doen, zo'n overbodige extra omzetting?

Vanuit praktisch oogpunt ?

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

frank2

Citaat van: Raphie op maart 21, 2021, 17:42:35
Ophouden met die onzin - Een interlink veranderd geen "bitjes" - Een digitale interlink heeft geen signatuur, hij is heel of kapot.

wanneer 0110111011011110111011100111110111 aankomt als 0110111011010110111011100111110111 dan is er (1) wat stuk, (2) hoor je een keiharde tik of mute en niet een soort van digitale EQ :D

Hou toch eens op met ONZIN te praten hier. De enige wanneer output anders is als input is bij een DSP, waar er gericht aanpassingen gedaan worden.
Voor mensen die eens willen ervaren wat een bitje doet qua geluid, ga eens GRATIS spelen met https://new.steinberg.net/spectralayers/ om überhaupt een beetje het gevoel te krijgen van het domein.

Nee, de aarde is ook niet plat en de tandenfee bestaat ook niet.....

Datzelfde geldt voor jou,  hou eens op met die grote onzin dat een digitale kabel geen verschil  maakt. Het maakt duidelijk verschil. Iedereen kan dat meteen horen... iets met jitter en ruis
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Contour


gerard123

Citaat van: Raphie op maart 21, 2021, 17:42:35
Ophouden met die onzin - Een interlink veranderd geen "bitjes" - Een digitale interlink heeft geen signatuur, hij is heel of kapot.

wanneer 0110111011011110111011100111110111 aankomt als 0110111011010110111011100111110111 dan is er (1) wat stuk, (2) hoor je een keiharde tik of mute en niet een soort van digitale EQ :D

Hou toch eens op met ONZIN te praten hier. De enige wanneer output anders is als input is bij een DSP, waar er gericht aanpassingen gedaan worden.
Voor mensen die eens willen ervaren wat een bitje doet qua geluid, ga eens GRATIS spelen met https://new.steinberg.net/spectralayers/ om überhaupt een beetje het gevoel te krijgen van het domein.

Nee, de aarde is ook niet plat en de tandenfee bestaat ook niet.....

Het ging over een al dan niet overbodige extra DA-AD conversie. Als ik tussen die DA en AD conversie een analoge equalizer zet en dan flink met de schuifjes ga spelen, nou reken maar dat de bitjes die eruit komen niet meer gelijk zijn aan de bitjes die erin gingen.

De vraag was of dat een wenselijk iets is om te doen. Waarbij equalizer natuurlijk een extreem voorbeeld is maar even voor de beeldvorming.

Ik wil Huubs topic overigens niet vervuilen maar hou het voor zover ik mezelf teruglees over het algemeen behoorlijk gezellig dus hopelijk geen kwade gezichten van die kant.

gerard123

Citaat van: addesmo op maart 21, 2021, 16:54:39
Wil hier wel op reageren, hoewel ik nu wel Huub's topic misbruik :wub:
Heb mijn Meridan cd speler zowel op het analoog board als via coax aangesloten en ik moet zeggen dat ik veel cd's prefereer via analoog. Verschil is erg klein, maar blijkbaar voegt de dac van de Meridean (20 jaar oud ;D) toch iets aangenaams toe. Klinkt op een of andere manier erg aangenaam!
Waar gaan de digitale resp. analoge signalen van de Meridian vervolgens naar toe als ik mag vragen?

Raphie

Citaat van: gerard123 op maart 21, 2021, 18:05:51
Het ging over een al dan niet overbodige extra DA-AD conversie. Als ik tussen die DA en AD conversie een analoge equalizer zet en dan flink met de schuifjes ga spelen, nou reken maar dat de bitjes die eruit komen niet meer gelijk zijn aan de bitjes die erin gingen.

De vraag was of dat een wenselijk iets is om te doen. Waarbij equalizer natuurlijk een extreem voorbeeld is maar even voor de beeldvorming.

Ik wil Huubs topic overigens niet vervuilen maar hou het voor zover ik mezelf teruglees over het algemeen behoorlijk gezellig dus hopelijk geen kwade gezichten van die kant.
Maar dan zit je in het analoge domein bewust wat aan te passen. Daar ging het niet over...
JBL PRX Power!

Raphie

Citaat van: Contour op maart 21, 2021, 17:57:21
Niet iedereen hoort dit soort verschillen.
Net als stemmen in je hoofd, heeft ook niet iedereen last van, maar is ook een medische verklaring voor.
JBL PRX Power!

chansig

Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

gerard123

Citaat van: Raphie op maart 21, 2021, 18:16:13
Maar dan zit je in het analoge domein bewust wat aan te passen. Daar ging het niet over...

Mijn oorspronkelijke opmerking, over het analoog aansluiten van een cd-speler of streamer op een Lyngdorf gaat precies daarover.

addesmo

Citaat van: gerard123 op maart 21, 2021, 18:14:05
Waar gaan de digitale resp. analoge signalen van de Meridian vervolgens naar toe als ik mag vragen?
Lyngdorf 3400 ;D met optioneel analoog board.