Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

Hannibal_

Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

HuubF

Vandaag worden de Naim nDac, de Topping D10S en een goed-is-goed-genoeg coax kabeltje van 2 meter bezorgd.

Ik ben erg benieuwd of het Naim DNA een beetje in de set te pompen is op die manier. De dac lijkt tamelijk weinig verouderingsgevoelig alhoewel het gemis van USB wel een punt is. Dat was het 10 jaar geleden ook al. Bij het inlezen moest ik erg lachen over het zelfs bij die dac eindeloze upgradepad door middel van losse voedingen. De ultieme voeding kost 9000 euro. Ik kan me nog herinneren dat men op hififorum helemaal gek werd omdat een voeding natuurlijk geen verschil kan maken.

Geloof ik dat zelf? Jazeker, mijn Naim NAC272 werd ooit iets transparanter toen ik er een Teddy Pardo voeding aan had gehangen. Maar er verdween ook iets van de aantrekkelijke bruutheid die Naim apparaten zo aanstekelijk doet klinken (totdat je de verfijning weer gaat missen).
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Lion of Judah

Citaat van: HuubF op maart  9, 2021, 08:16:47
Bij het inlezen moest ik erg lachen over het zelfs bij die dac eindeloze upgradepad door middel van losse voedingen. De ultieme voeding kost 9000 euro. Ik kan me nog herinneren dat men op hififorum helemaal gek werd omdat een voeding natuurlijk geen verschil kan maken.

Geloof ik dat zelf? Jazeker, mijn Naim NAC272 werd ooit iets transparanter toen ik er een Teddy Pardo voeding aan had gehangen. Maar er verdween ook iets van de aantrekkelijke bruutheid die Naim apparaten zo aanstekelijk doet klinken (totdat je de verfijning weer gaat missen).
Dat hoor ik zelfs.
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Musical Fidelity MX-Vnyl met Plixir BDC, Rega P6 met AT VM-540ML

Barry32

Ik begrijp, op basis van wat ik van wijsneuzen lees op audiosciencereview, dat juist bij DAC's voeding een 'groot' verschil kan maken en dus schone voeding van belang kan zijn. Tegelijkertijd als het lekker(der) klinkt zonder teveel op voeding te letten dan is dat meer waard dan de rankings op ASR.
Innuos Zen MKII - Linn Akurate DS/1 - Tentlabs b-AMPsi - Phonar Veritas M3.5 Edma

Koen K

Ben je weer lekker aan het vissen Huub? Verveel je je of zo?  ;)

HuubF

Citaat van: Koen K op maart  9, 2021, 11:34:45
Ben je weer lekker aan het vissen Huub? Verveel je je of zo?  ;)

Nee ik ben niet aan het vissen. Ik schrijf gewoon op wat ik denk en waar ik mee bezig ben.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Hannibal_

Citaat van: HuubF op maart  9, 2021, 08:16:47
Vandaag worden de Naim nDac, de Topping D10S en een goed-is-goed-genoeg coax kabeltje van 2 meter bezorgd.

Ik ben erg benieuwd of het Naim DNA een beetje in de set te pompen is op die manier. De dac lijkt tamelijk weinig verouderingsgevoelig alhoewel het gemis van USB wel een punt is. Dat was het 10 jaar geleden ook al. Bij het inlezen moest ik erg lachen over het zelfs bij die dac eindeloze upgradepad door middel van losse voedingen. De ultieme voeding kost 9000 euro. Ik kan me nog herinneren dat men op hififorum helemaal gek werd omdat een voeding natuurlijk geen verschil kan maken.

Geloof ik dat zelf? Jazeker, mijn Naim NAC272 werd ooit iets transparanter toen ik er een Teddy Pardo voeding aan had gehangen. Maar er verdween ook iets van de aantrekkelijke bruutheid die Naim apparaten zo aanstekelijk doet klinken (totdat je de verfijning weer gaat missen).

hififorum? lol....
Daar hoorde ze überhaupt geen verschil tussen DAC's, laat staan voedingen voor DAC's...
Overigens ook niet tussen versterkers....
Of kabels...

Heel soms een verschil tussen luidsprekers....

De harde kern daar dan he.

Mooi bezig zeg ik, je oren volgen, man

Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Koen K

Citaat van: HuubF op maart  9, 2021, 12:12:10
Nee ik ben niet aan het vissen. Ik schrijf gewoon op wat ik denk en waar ik mee bezig ben.

Wel grappig dat je dan blijkbaar nog steeds bezig bent met de gebeurtenissen van 15 jaar geleden op een ander forum.

Citaat van: Hannibal_ op maart  9, 2021, 12:42:50
Mooi bezig zeg ik, je oren volgen, man

Dat doe ik ook, dus ik snap niet wat de tegenstelling is. Je zou zeggen dat mensen die hun oren volgen ook geïnteresseerd zijn in de vraag wat die oren daadwerkelijk kunnen in plaats van er allerlei magische eigenschappen aan toe te schrijven...

Hannibal_

Citaat van: Koen K op maart  9, 2021, 13:05:37
Wel grappig dat je dan blijkbaar nog steeds bezig bent met de gebeurtenissen van 15 jaar geleden op een ander forum.

Dat doe ik ook, dus ik snap niet wat de tegenstelling is. Je zou zeggen dat mensen die hun oren volgen ook geïnteresseerd zijn in de vraag wat die oren daadwerkelijk kunnen in plaats van er allerlei magische eigenschappen aan toe te schrijven...

ik zie geen tegenstelling wat jou betreft, koen?
Wat bedoel je?
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Koen K

Het lijkt net alsof je een tegenstelling ziet tussen "je oren volgen" en "geen verschil tussen kabels horen". Die tegenstelling bestaat m.i. niet. Ik zie alleen een tegenstelling tussen wel of niet geïnteresseerd zijn om er meer over te begrijpen dan de eerste de beste rationalisatie die zich aan de luisteraar opdringt.

HuubF

Citaat van: Koen K op maart  9, 2021, 13:05:37
Wel grappig dat je dan blijkbaar nog steeds bezig bent met de gebeurtenissen van 15 jaar geleden op een ander forum.

Dat doe ik ook, dus ik snap niet wat de tegenstelling is. Je zou zeggen dat mensen die hun oren volgen ook geïnteresseerd zijn in de vraag wat die oren daadwerkelijk kunnen in plaats van er allerlei magische eigenschappen aan toe te schrijven...

Koen, ik zat al op forums toen jij nog op de lagere school zat. Als ik herinneringen ophaal van lang geleden hoef jij je niet aangesproken te voelen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Citaat van: Koen K op maart  9, 2021, 13:09:45
Het lijkt net alsof je een tegenstelling ziet tussen "je oren volgen" en "geen verschil tussen kabels horen". Die tegenstelling bestaat m.i. niet. Ik zie alleen een tegenstelling tussen wel of niet geïnteresseerd zijn om er meer over te begrijpen dan de eerste de beste rationalisatie die zich aan de luisteraar opdringt.

Ik vind ook dat er geen tegenstelling is. Het kan wel zo zijn dat iemand totaal niet geïnteresseerd is in elektronica. Waarom ook, je kunt toch gewoon het eindresultaat beluisteren?
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Hannibal_

Citaat van: Koen K op maart  9, 2021, 13:09:45
Het lijkt net alsof je een tegenstelling ziet tussen "je oren volgen" en "geen verschil tussen kabels horen". Die tegenstelling bestaat m.i. niet. Ik zie alleen een tegenstelling tussen wel of niet geïnteresseerd zijn om er meer over te begrijpen dan de eerste de beste rationalisatie die zich aan de luisteraar opdringt.

Geen enkele intentie om een relatie te leggen tussen de oren en kabels hoor.
Ook geen enkele, maar dan ook werkelijk geen enkele verwijzing naar jouw oren of kabels.
Mijn eigen oren horen tussen sommige kabels geen verschil, tussen andere weer wel.
Gaat te ver om daar nu een boom over op te zetten, bovendien kunnen mijn oren het mis hebben en heb ik op sommige kabel vlakken een technische blokkade.
Het relaas over hififorum was simpelweg dat mijn ervaring is dat je daar geen verschil mocht horen van de harde kern.

Ik heb nog even terug gelezen en zelfs dan zie ik niet waar ik een onbedoelde relatie gelegd heb.
En die IS dus ook niet bedoeld. Laat dat kristal helder zijn.

Ik vind het alleen mooi dat Huub zo hartstochtelijk zijn oren en gevoel volgt.
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Koen K

Citaat van: HuubF op maart  9, 2021, 13:10:26
Koen, ik zat al op forums toen jij nog op de lagere school zat. Als ik herinneringen ophaal van lang geleden hoef jij je niet aangesproken te voelen.

Oh, ik voel me er niet echt door aangesproken. Ik vraag me alleen af waar bij jou de noodzaak vandaan komt om steeds maar weer neerbuigend te doen over mensen waar je al jaren niks meer mee te maken hebt.

Citaat van: HuubF op maart  9, 2021, 13:13:33
Ik vind ook dat er geen tegenstelling is. Het kan wel zo zijn dat iemand totaal niet geïnteresseerd is in elektronica. Waarom ook, je kunt toch gewoon het eindresultaat beluisteren?

Natuurlijk kun je dat. Je moet alleen aanvaarden dat je dan niet alleen het geluid waarneemt, maar ook alle andere zaken. En dat die andere zaken een steeds grotere rol gaan spelen naarmate het verschil kleiner wordt.

Citaat van: Hannibal_ op maart  9, 2021, 13:19:04
Het relaas over hififorum was simpelweg dat mijn ervaring is dat je daar geen verschil mocht horen van de harde kern.

Ja, daar heb je volgens mij ook wel gelijk in. Vermoedelijk las ik meer dan er stond. Excuses.

Geert (gvc)

Citaat van: HuubF op maart  9, 2021, 13:13:33
Het kan wel zo zijn dat iemand totaal niet geïnteresseerd is in elektronica. Waarom ook, je kunt toch gewoon het eindresultaat beluisteren?
Nu toch aan het vissen dan, want dat 'gewoon luisteren' niet volstaat is al tot vervelens toe toegelicht. Dat negeren toont een algemene desinteresse in kennis en niet enkel specifiek in electronica.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Rob_Dingen

Citaat van: Geert (gvc) op maart  9, 2021, 13:35:02
Nu toch aan het vissen dan, want dat 'gewoon luisteren' niet volstaat is al tot vervelens toe toegelicht. Dat negeren toont een algemene desinteresse in kennis en niet enkel specifiek in electronica.
Toch is dat ook voor mij het enige wat telt.
En wat Koen zegt is ook waar hoe kleiner het verschil hoe meer andere zaken gaan tellen.
Maar voor mij persoonlijk is er geen andere verificatie manier als luisteren.
Dat geld voor het bouwen van speakers, versterkers DAC enz.
Er vanuit gaan dat je naar technisch kloppende apparatuur luistert.
Als er een andere manier zou zijn die door wat dan ook kan voorspellen wat ik mooi vind zou ik die graag willen leren.
Ben benieuwd hoe jij dat doet.

Rob

HuubF

Citaat van: Geert (gvc) op maart  9, 2021, 13:35:02
Nu toch aan het vissen dan, want dat 'gewoon luisteren' niet volstaat is al tot vervelens toe toegelicht. Dat negeren toont een algemene desinteresse in kennis en niet enkel specifiek in electronica.

Wat een onzin. Ik ben overal in geïnteresseerd maar het moet wel een doel dienen. Omdat ik niet van plan ben iets te gaan bouwen hoef ik niet meer van elektronica te weten dan wat ik ooit op de HBS heb gehad.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Geert (gvc)

Citaat van: Rob_Dingen op maart  9, 2021, 13:51:00
Maar voor mij persoonlijk is er geen andere verificatie manier als luisteren.
....
Als er een andere manier zou zijn die door wat dan ook kan voorspellen wat ik mooi vind zou ik die graag willen leren.
Ben benieuwd hoe jij dat doet.
Ik heb het over het verschil tussen wat men in de topic als 'gewoon luisteren' bestempelt en luistermethoden om alle soorten van bias te vermijden.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

HuubF

Citaat van: Geert (gvc) op maart  9, 2021, 14:02:03
Ik heb het over het verschil tussen wat men in de topic als 'gewoon luisteren' bestempelt en luistermethoden om alle soorten van bias te vermijden.

Waarom toch... als je iets gelijk niks vind wordt het nooit wat en als het mooi lijkt te klinken valt het kwartje later vanzelf. Zo ingewikkeld is dat niet hoor.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Koen K

Citaat van: Rob_Dingen op maart  9, 2021, 13:51:00
Als er een andere manier zou zijn die door wat dan ook kan voorspellen wat ik mooi vind zou ik die graag willen leren.
Ben benieuwd hoe jij dat doet.

Het is moeilijk als geheel te voorspellen wat een individu mooi gaat vinden. Maar wat mensen over het algemeen goed vinden klinken (dus puur op gehoor) is vrij goed te voorspellen. Dat is namelijk de afwezigheid van hoorbare fouten in termen van frequentierespons, vervorming, en overmatige tijdsafhankelijke effecten zoals galm.

En inderdaad, the proof of the pudding is in the eating. Als je er geen plezier aan beleeft is het niet in orde. Daar zijn we het volgens mij allemaal wel over eens  ;)

Citaat van: HuubF op maart  9, 2021, 13:54:45
Wat een onzin. Ik ben overal in geïnteresseerd maar het moet wel een doel dienen. Omdat ik niet van plan ben iets te gaan bouwen hoef ik niet meer van elektronica te weten dan wat ik ooit op de HBS heb gehad.

Nou, blijkbaar ben je in ieder geval niet geïnteresseerd in de vraag of het überhaupt mogelijk is of ergens op slaat wat je zegt.

HuubF

Citaat van: Koen K op maart  9, 2021, 14:14:01
...
Nou, blijkbaar ben je in ieder geval niet geïnteresseerd in de vraag of het überhaupt mogelijk is of ergens op slaat wat je zegt.

Beetje rare zin Koen. Wie is hier aan het vissen?

Ik hoor wat ik hoor. En jij vindt wat jij hoort. Of is dat ook al te ingewikkeld?
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Koen K


Geert (gvc)

Citaat van: HuubF op maart  9, 2021, 13:54:45
Wat een onzin. Ik ben overal in geïnteresseerd maar het moet wel een doel dienen. Omdat ik niet van plan ben iets te gaan bouwen hoef ik niet meer van elektronica te weten dan wat ik ooit op de HBS heb gehad.
Ik heb geen uitspraak gedaan over jouw interesses, ik heb enkel een algemene opmerking gemaakt over negeren van listening bias.

Zoals in:
Citaat van: HuubF op maart  9, 2021, 13:54:45
Waarom toch... als je iets gelijk niks vind wordt het nooit wat en als het mooi lijkt te klinken valt het kwartje later vanzelf. Zo ingewikkeld is dat niet hoor.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

HuubF

Citaat van: Geert (gvc) op maart  9, 2021, 14:22:53
Ik heb geen uitspraak gedaan over jouw interesses, ik heb enkel een algemene opmerking gemaakt over negeren van listing bias.

Zoals in:

Nou hebben we dat ook weer gehad. Heb jij een eigen topic?
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Rob_Dingen

Citaat van: Koen K op maart  9, 2021, 14:14:01
Het is moeilijk als geheel te voorspellen wat een individu mooi gaat vinden. Maar wat mensen over het algemeen goed vinden klinken (dus puur op gehoor) is vrij goed te voorspellen. Dat is namelijk de afwezigheid van hoorbare fouten in termen van frequentierespons, vervorming, en overmatige tijdsafhankelijke effecten zoals galm.

Daar ben ik het in grote lijnen mee eens technisch kloppend product zoals ik omschreef en een goede of zo goed mogelijke luister ruimte.
Maar bij versterkers hoeft het niet zo te zijn dat de versterker met minder vervorming ook beter klinkt.

Rob