Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

CinéHome

Zoals je eerste wagen je ongetwijfeld veel rijplezier heeft gegeven... maar zou je vandaag nog willen ruilen?  :D
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

NAF

Citaat van: MichelDW op januari 21, 2021, 18:13:22
Hoe meer je het 'overtollige vet' weghaalt uit de weergave, hoe minder je over houdt.
Zolang dat wát je over houdt nog de essentie is gebleven, is er niets aan de hand.
Maar wanneer je in het proces gaandeweg ook delen van die essentie verliest, kom je op een punt uit dat het resultaat geen voldoening meer geeft.

In de eerste zin bedoel jij waarschijnlijk te zeggen: hoe minder vet er aan de weergave wordt toegevoegd in plaats van hoe meer vet er wordt weggehaald want in dit laatste geval ben je de originele opname al geweld aan het aandoen toch?

Want met "de essentie" bedoel jij neem ik aan de opname zoals deze door de artiest/producent ooit bedoeld was.

Wanneer bovenstaande aannames kloppen ben je in de laatste zin van de quote de originele opname dus gewoon geweld aan het aandoen.
Dit kan bij Huub niet het probleem zijn want zijn componenten meten recht wat juist betekend dat het origineel onveranderd wordt weergegeven.

Ik denk eerder dat Huub toch een beetje naar een "eigen sound" zoekt wat prima is maar wel haaks staat op zijn stelling dat alle apparatuur recht moet meten.
New Audio Frontiers 845 SE Special Edition (Tentlabs modified)
PS Audio Perfectwave MkII met Bridge II
Klipschorns met modified top sectie (naar Volti audio) en Werner Jagusch crossovers

HuubF

Citaat van: Kwabbernoot op januari 21, 2021, 18:26:08
Ik denk dat ik het prima begrijp maar ik zit eigenlijk te wachten op Huub's uitleg over wat hij met "de ziel" bedoelt.  Maar ik begrijp dat het een lastig iets is om in woorden te vangen?

Groeten...

Huub was bezig met koken en consumeren van het avondeten voor 2 personen (met z'n 2-en).  :wub:

Wat ik met de 'ziel' bedoel is eigenlijk muzikaliteit. Maar dat begrijpen jullie ook niet want dan krijg je daar weer een ellenlange discussie over.

Je begrijpt het het best als je een keer iets hoort waar die ziel, of muzikaliteit, NIET aanwezig is. Neem bijvoorbeeld de Devialet Phantom, het model maakt niet uit. Het eerste kwartier is het genieten omdat het laag zo diep en strak is. De rest lijkt ook aanwezig. Maar als je dan wat nummers draait die je goed kent mis je iets. Het zit er allemaal in maar er is te weinig samenhang, er klopt iets niet in het ritme, het swingt al helemaal niet. Maar ondertussen kun je de huig van de zangeres wel exact aanwijzen.

WEL aanwezig, helemaal aan de andere kant van de medaille, was de ziel met een setje van uitsluitend 47Labs spullen, inclusief de speaker met die enkele 10cm unit. Dat sleurde en stampte als een gek, maar hifi-technisch klopte daar geen bal van.

Dus wat is die ziel? Het esoterische antwoord is: als de muziek je blijft boeien, zelfs als niet alles perfect is.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

vergeerr72

Citaat van: HuubF op januari 21, 2021, 19:28:04
Huub was bezig met koken en consumeren van het avondeten voor 2 personen (met z'n 2-en).  :wub:

Wat ik met de 'ziel' bedoel is eigenlijk muzikaliteit. Maar dat begrijpen jullie ook niet want dan krijg je daar weer een ellenlange discussie over.

Je begrijpt het het best als je een keer iets hoort waar die ziel, of muzikaliteit, NIET aanwezig is. Neem bijvoorbeeld de Devialet Phantom, het model maakt niet uit. Het eerste kwartier is het genieten omdat het laag zo diep en strak is. De rest lijkt ook aanwezig. Maar als je dan wat nummers draait die je goed kent mis je iets. Het zit er allemaal in maar er is te weinig samenhang, er klopt iets niet in het ritme, het swingt al helemaal niet. Maar ondertussen kun je de huig van de zangeres wel exact aanwijzen.

WEL aanwezig, helemaal aan de andere kant van de medaille, was de ziel met een setje van uitsluitend 47Labs spullen, inclusief de speaker met die enkele 10cm unit. Dat sleurde en stampte als een gek, maar hifi-technisch klopte daar geen bal van.

Dus wat is die ziel? Het esoterische antwoord is: als de muziek je blijft boeien, zelfs als niet alles perfect is.
Amen.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

CinéHome

Citaat van: NAF op januari 21, 2021, 18:57:21
... want zijn componenten meten recht wat juist betekend dat het origineel onveranderd wordt weergegeven..
Daar zit hem net de misvatting.
Niet omdat het recht meet, wordt alles onverpest weergegeven. Wat niet door de trechter geraakt is niet te horen... maar daardoor zal de lijn niet afwijken. Het zijn de microdetails.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

twani

Citaat van: HuubF op januari 21, 2021, 19:28:04
Huub was bezig met koken en consumeren van het avondeten voor 2 personen (met z'n 2-en).  :wub:

Wat ik met de 'ziel' bedoel is eigenlijk muzikaliteit. Maar dat begrijpen jullie ook niet want dan krijg je daar weer een ellenlange discussie over.

Je begrijpt het het best als je een keer iets hoort waar die ziel, of muzikaliteit, NIET aanwezig is. Neem bijvoorbeeld de Devialet Phantom, het model maakt niet uit. Het eerste kwartier is het genieten omdat het laag zo diep en strak is. De rest lijkt ook aanwezig. Maar als je dan wat nummers draait die je goed kent mis je iets. Het zit er allemaal in maar er is te weinig samenhang, er klopt iets niet in het ritme, het swingt al helemaal niet. Maar ondertussen kun je de huig van de zangeres wel exact aanwijzen.

WEL aanwezig, helemaal aan de andere kant van de medaille, was de ziel met een setje van uitsluitend 47Labs spullen, inclusief de speaker met die enkele 10cm unit. Dat sleurde en stampte als een gek, maar hifi-technisch klopte daar geen bal van.

Dus wat is die ziel? Het esoterische antwoord is: als de muziek je blijft boeien, zelfs als niet alles perfect is.

Já😉. 

Kwabbernoot

Citaat van: HuubF op januari 21, 2021, 19:28:04
Huub was bezig met koken en consumeren van het avondeten voor 2 personen (met z'n 2-en).  :wub:

Wat ik met de 'ziel' bedoel is eigenlijk muzikaliteit. Maar dat begrijpen jullie ook niet want dan krijg je daar weer een ellenlange discussie over.

Je begrijpt het het best als je een keer iets hoort waar die ziel, of muzikaliteit, NIET aanwezig is. Neem bijvoorbeeld de Devialet Phantom, het model maakt niet uit. Het eerste kwartier is het genieten omdat het laag zo diep en strak is. De rest lijkt ook aanwezig. Maar als je dan wat nummers draait die je goed kent mis je iets. Het zit er allemaal in maar er is te weinig samenhang, er klopt iets niet in het ritme, het swingt al helemaal niet. Maar ondertussen kun je de huig van de zangeres wel exact aanwijzen.

WEL aanwezig, helemaal aan de andere kant van de medaille, was de ziel met een setje van uitsluitend 47Labs spullen, inclusief de speaker met die enkele 10cm unit. Dat sleurde en stampte als een gek, maar hifi-technisch klopte daar geen bal van.

Dus wat is die ziel? Het esoterische antwoord is: als de muziek je blijft boeien, zelfs als niet alles perfect is.
Ik hoop dat het gezellig en lekker was.

Wat betreft jouw verhaal over "de ziel" kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat het voornamelijk een kwestie van verwachting is. Bijvoorbeeld zo'n aan elkaar gepuntlast setje 47Labs met een 10 cm speakertje. Dat kan toch helemaal niet klinken, denk je dan. Vervolgens komt er prima geluid uit en Huub is happy. Zo'n setje Phantoms ziet er al high tech en kil uit en zal dus ook wel zo klinken dus Huub is niet happy. Misschien iets te kort door de bocht maar toch...

Groeten...

brt

Beleving van het geluid schijnt wel een relatie te hebben met het uiterlijk van de apparatuur.

Ik merk zelf in elk geval dat de sfeervolle looks van een mooie buizenversterker in de avond mij extra luisterplezier verschaffen tov een anoniem klasse D doosje.
Dat heeft invloed op hoe je de muziek beleeft. Denk dat de verschillen tussen bijv. versterkers ook kleiner zijn als je niet weet waar je naar luistert (blind luisteren dus).
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

scrutinizer

Citaat van: brt op januari 21, 2021, 21:44:05
Beleving van het geluid schijnt wel een relatie te hebben met het uiterlijk van de apparatuur.

Ik merk zelf in elk geval dat de sfeervolle looks van een mooie buizenversterker in de avond mij extra luisterplezier verschaffen tov een anoniem klasse D doosje.
Dat heeft invloed op hoe je de muziek beleeft. Denk dat de verschillen tussen bijv. versterkers ook kleiner zijn als je niet weet waar je naar luistert (blind luisteren dus).
Als je niet weet waar je naar luistert .....heeft alles invloed op hoe je muziek beleeft ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Tabcam

Citaat van: scrutinizer op januari 21, 2021, 22:45:21
Als je niet weet waar je naar luistert .....heeft alles invloed op hoe je muziek beleeft ;)
Is dat niet altijd zo? We zijn wezens met een hormonaal en psycho-beïnvloedbaar brein. Jij bent al uit de circle of confusion ontsnapt?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

scrutinizer

Citaat van: TabCam op januari 21, 2021, 22:51:40
Is dat niet altijd zo? We zijn wezens met een hormonaal en psycho-beïnvloedbaar brein. Jij bent al uit de circle of confusion ontsnapt?
Was een leuke zinspeling.Toch?  ::)
Confused? You won't be after this episode of soap.....
Nee, na jaren niet echt meer, TC.
En Toole .....Ieder zijn ding. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

HuubF

Citaat van: brt op januari 21, 2021, 21:44:05
Beleving van het geluid schijnt wel een relatie te hebben met het uiterlijk van de apparatuur.

Ik merk zelf in elk geval dat de sfeervolle looks van een mooie buizenversterker in de avond mij extra luisterplezier verschaffen tov een anoniem klasse D doosje.
Dat heeft invloed op hoe je de muziek beleeft. Denk dat de verschillen tussen bijv. versterkers ook kleiner zijn als je niet weet waar je naar luistert (blind luisteren dus).

Tuurlijk, alle Naim apparaten zien er hetzelfde uit. Beetje simpel.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Citaat van: scrutinizer op januari 21, 2021, 22:57:45
Was een leuke zinspeling.Toch?  ::)
Confused? You won't be after this episode of soap.....
Nee, na jaren niet echt meer, TC. ;)
En Toole .....Ieder zijn ding. ;)

Tool is cool!
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

scrutinizer

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

HuubF

Citaat van: Kwabbernoot op januari 21, 2021, 21:18:36
Ik hoop dat het gezellig en lekker was.

Wat betreft jouw verhaal over "de ziel" kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat het voornamelijk een kwestie van verwachting is. Bijvoorbeeld zo'n aan elkaar gepuntlast setje 47Labs met een 10 cm speakertje. Dat kan toch helemaal niet klinken, denk je dan. Vervolgens komt er prima geluid uit en Huub is happy. Zo'n setje Phantoms ziet er al high tech en kil uit en zal dus ook wel zo klinken dus Huub is niet happy. Misschien iets te kort door de bocht maar toch...

Groeten...

Ja het leven kan bij sommigen zo simpel zijn.

Kijk, ik beluister veel van die dingen. Als dat jouw verklaring is wens ik je sterkte bij het beoordelen van je speakers.  ;)
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Hannibal_

Citaat van: MichelDW op januari 21, 2021, 18:51:56
Zoals je eerste wagen je ongetwijfeld veel rijplezier heeft gegeven... maar zou je vandaag nog willen ruilen?  :D

That's true...
Hij staat op mijn studeerkamer stoffig te worden nu, als reserve want daar ook niet in gebruik momenteel  :unsure:  :laugh:

Maar als het niet strikt nodig is wordt er niet terug gewisseld idd.
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Kwabbernoot

Citaat van: HuubF op januari 22, 2021, 00:09:28
Ja het leven kan bij sommigen zo simpel zijn.

Kijk, ik beluister veel van die dingen. Als dat jouw verklaring is wens ik je sterkte bij het beoordelen van je speakers.  ;)

Dit proeft een beetje alsof je in je kuif gepikt bent. Ik had geen enkele intentie om jou weg te zetten als een dorpsidioot, mocht je dat denken. Ik geef toe dat de genoemde voorbeelden wat simplistisch zijn maar daar zijn het dan ook voorbeelden voor. Er speelt mijns inziens uiteraard veel meer mee.

Ik weet dat het bij mij ook zo werkt zoals ik heb beschreven. Ik ben mij daar al heel lang van bewust. Dat was het pijnlijke moment (Groningen, 1989 moet dat zo'n beetje zijn geweest) dat ik geen verschil kon horen tussen mijn nieuwe tweedehandse Musical Fidelity A1 (het bekende tosti-ijzer) en de nieuwe receiver van mijn huisgenoot (Proton dingetje). "Ah, dat komt omdat ik niet rustig kon luisteren" dacht ik nog. Test stress enzo. Dus daarna nog eens een test gedaan tussen de A1 en mijn oude Luxman L210. Lekker chill op mijn eigen kamertje, alle tijd ervoor genomen en... geen verschil. Waarom vond ik toch die A1 aanvankelijk (en daarna) dan toch prettiger? Dat heeft denk ik alles te maken met mijn verwachtingen van het product welke ik had opgebouwd aan de hand van recensies, teksten van de verkoper, klasse A verhaal en het uiterlijk. Het apparaat heeft IMO een vorm-volgt-functie uiterlijk. Daarnaast is het zo'n onhandig apparaat met die hete bovenkant en half verstopte draaiknoppen. Als men het gebruiksgemak heeft opgeofferd, dan moet dat haast wel gedaan zijn om de geluidskwaliteit zo goed mogelijk te maken. Toch? Nou... nee. En toch haalt dat ding "warme gevoelens" (copyright H.Freak) bij mij naar boven.

Als ik kijk naar de apparatuur die ik heb/had staan is deze min of meer in te delen in apparaten waar ik vroeger van droomde maar toen niet kon betalen (Musical Fidelity P270-2, Audio Research SP11, VPI HW-19 mkIV, SME IV, Nottingham Analogue Hyperspace, Threshold T2) en apparatuur die ik puur op functionaliteit heb gekocht (Topping, Paradigm PW-Link, Squeezebox (receiver en Touch), Behringer UltraCurve, Antimode Dual core, Bluesound Node 2). Er zit geen apparaat tussen dat ik heb gekozen na lang vergelijken. En met al deze apparaten was ik uiteindelijk toch tevreden met het geluid.

Je merkt dat ik de luidsprekers niet meeneem in deze opsomming. Ik denk namelijk dat daar wel degelijk serieuze verschillen hoorbaar zijn alhoewel ook daar de verwachting een erg grote rol speelt. Waarmee ik kom op het beoordelen van mijn nieuwe speakers: dat heb ik al grotendeels gedaan voordat ik ze heb gekocht. Ik heb zo ongeveer alles gelezen wat ik op het internet kon vinden en dat gaf mij voldoende vertrouwen de sprong te maken. En tot nu toe ben ik er erg blij mee.

Groeten...

scrutinizer

Citaat van: TabCam op januari 21, 2021, 22:51:40
Is dat niet altijd zo? We zijn wezens met een hormonaal en psycho-beïnvloedbaar brein. Jij bent al uit de circle of confusion ontsnapt?
Toch nog even terugkomend op je vraag......
Circle of confusion heeft betrekking en referentie op het zicht.  Toole heeft deze misbruikt om op zijn zienswijze een dwaling aan te geven.
Maar als de opname wereld je bekend is en je gebruik kunt maken van  materiaal waarbij je zelf betrokken bent geweest, en deze als referentie gebruikt voor je setup van weergave, is al hetgeen je afspeelt niet meer voorzien van confusion maar neemt acceptatie plaats.
Maar dit in mijn beleving van dit alles. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

HuubF

Citaat van: Kwabbernoot op januari 22, 2021, 12:59:12
Dit proeft een beetje alsof je in je kuif gepikt bent. Ik had geen enkele intentie om jou weg te zetten als een dorpsidioot, mocht je dat denken. Ik geef toe dat de genoemde voorbeelden wat simplistisch zijn maar daar zijn het dan ook voorbeelden voor. Er speelt mijns inziens uiteraard veel meer mee.

Ik weet dat het bij mij ook zo werkt zoals ik heb beschreven. Ik ben mij daar al heel lang van bewust. Dat was het pijnlijke moment (Groningen, 1989 moet dat zo'n beetje zijn geweest) dat ik geen verschil kon horen tussen mijn nieuwe tweedehandse Musical Fidelity A1 (het bekende tosti-ijzer) en de nieuwe receiver van mijn huisgenoot (Proton dingetje). "Ah, dat komt omdat ik niet rustig kon luisteren" dacht ik nog. Test stress enzo. Dus daarna nog eens een test gedaan tussen de A1 en mijn oude Luxman L210. Lekker chill op mijn eigen kamertje, alle tijd ervoor genomen en... geen verschil. Waarom vond ik toch die A1 aanvankelijk (en daarna) dan toch prettiger? Dat heeft denk ik alles te maken met mijn verwachtingen van het product welke ik had opgebouwd aan de hand van recensies, teksten van de verkoper, klasse A verhaal en het uiterlijk. Het apparaat heeft IMO een vorm-volgt-functie uiterlijk. Daarnaast is het zo'n onhandig apparaat met die hete bovenkant en half verstopte draaiknoppen. Als men het gebruiksgemak heeft opgeofferd, dan moet dat haast wel gedaan zijn om de geluidskwaliteit zo goed mogelijk te maken. Toch? Nou... nee. En toch haalt dat ding "warme gevoelens" (copyright H.Freak) bij mij naar boven.

Als ik kijk naar de apparatuur die ik heb/had staan is deze min of meer in te delen in apparaten waar ik vroeger van droomde maar toen niet kon betalen (Musical Fidelity P270-2, Audio Research SP11, VPI HW-19 mkIV, SME IV, Nottingham Analogue Hyperspace, Threshold T2) en apparatuur die ik puur op functionaliteit heb gekocht (Topping, Paradigm PW-Link, Squeezebox (receiver en Touch), Behringer UltraCurve, Antimode Dual core, Bluesound Node 2). Er zit geen apparaat tussen dat ik heb gekozen na lang vergelijken. En met al deze apparaten was ik uiteindelijk toch tevreden met het geluid.

Je merkt dat ik de luidsprekers niet meeneem in deze opsomming. Ik denk namelijk dat daar wel degelijk serieuze verschillen hoorbaar zijn alhoewel ook daar de verwachting een erg grote rol speelt. Waarmee ik kom op het beoordelen van mijn nieuwe speakers: dat heb ik al grotendeels gedaan voordat ik ze heb gekocht. Ik heb zo ongeveer alles gelezen wat ik op het internet kon vinden en dat gaf mij voldoende vertrouwen de sprong te maken. En tot nu toe ben ik er erg blij mee.

Groeten...

Nee joh ik was niet in de kuif gepikt, zeker niet bij jou. Wel een beetje gestresst omdat iedereen ineens bovenop me dook.

Ja mooi verhaaltje. Ik geloof ook dat dat er enorme valkuilen zijn, zeker als je op je gevoel af gaat zoals ik.

Maar langzamerhand begin ik toch een heel klein beetje een grotere niet zo aardig persoon te worden; ik begin namelijk te denken dat het horen van ontzettend veel verschillende apparaten je toch ook wel ontwikkelt. Soms sta ik zelfs versteld van mezelf als ik iets koop uit nostalgie (Xindak, Roksan, microRendu) en dat dan ook precies uitpakt zoals ik verwachtte. Kennelijk heb ik wel een prima audiogeheugen. Of een rijke fantasie, dat kan en wil ik niet uitsluiten.

Want als je fantasie en inlevingsvermogen dan zo groot is dat je hifi-hobby volkomen logisch blijft, voor wie zou dat dan een probleem kunnen zijn?

Uiteraard gooi ik het op intelligentie, ervaring en goede smaak.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Contour

@ Kwabbernoot, Is je bron wel goed op orde? Alles wat daar misgaat ben je daarna kwijt.

Voorbeeldje:

Ik heb een paar jaar gespeeld met een door Guido Tent gemodificeerde Lua Cantilena SEL cd speler, ding had ik van Rene van Es, de bekende recencent overgekocht voor 1000 euro weet ik nog. Man man, wat een verbetering was dat t.o.v. mijn oude Harman Kardon HD-970. Rene zelf schreef de speler ook erg hoog aan.

De jaren gingen voorbij, ik ging over op losse Metrum HEX DAC, streamen etc.

Nu ben ik uitgekomen bij een Merging Hapi DAC met een externe Grimm clock. Laatst heb ik de Tentlabs Lua cd speler er eens naast gezet, man man wat een drama, in verhouding klinkt deze nergens meer naar.

Zo zie je maar weer dat de bron echt een mega verschil kan maken. Maar ook dat je oren snel wennen aan beter of slechter geluid...

Groetjes Walter


katwax

Citaat van: scrutinizer op januari 22, 2021, 13:13:11
Toch nog even terugkomend op je vraag......
Circle of confusion heeft betrekking en referentie op het zicht.  Toole heeft deze misbruikt om op zijn zienswijze een dwaling aan te geven.
Maar als de opname wereld je bekend is en je gebruik kunt maken van  materiaal waarbij je zelf betrokken bent geweest, en deze als referentie gebruikt voor je setup van weergave, is al hetgeen je afspeelt niet meer voorzien van confusion maar neemt acceptatie plaats.
Maar dit in mijn beleving van dit alles. ;)
Als het de bedoeling is van de artiest om iets visueels toe te voegen aan beleving dan heb je gelijk.
Snap het misbruik niet echt, Toole stelt iets heel simpels dat indien we iets visueel zien we er een bepaalde verwachting bij hebben en dus al deels beoordelen. Doen we bij mensen ook, puur op zicht.
Moesten we met leden van dit forum een gelijke test doen, waarbij ze eerst mogen oordelen terwijl ze het zien en dus weten naar wat ze luisteren en achteraf dezelfde test doen zonder dat ze weten naar wat ze luisteren er ook een groot verschil in de resultaten zal zitten.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Kwabbernoot

Citaat van: Contour op januari 22, 2021, 13:22:17
@ Kwabbernoot, Is je bron wel goed op orde? Alles wat daar misgaat ben je daarna kwijt.

Voorbeeldje:

Ik heb een paar jaar gespeeld met een door Guido Tent gemodificeerde Lua Cantilena SEL cd speler, ding had ik van Rene van Es, de bekende recencent overgekocht voor 1000 euro weet ik nog. Man man, wat een verbetering was dat t.o.v. mijn oude Harman Kardon HD-970. Rene zelf schreef de speler ook erg hoog aan.

De jaren gingen voorbij, ik ging over op losse Metrum HEX DAC, streamen etc.

Nu ben ik uitgekomen bij een Merging Hapi DAC met een externe Grimm clock. Laatst heb ik de Tentlabs Lua cd speler er eens naast gezet, man man wat een drama, in verhouding klinkt deze nergens meer naar.

Zo zie je maar weer dat de bron echt een mega verschil kan maken. Maar ook dat je oren snel wennen aan beter of slechter geluid...

Groetjes Walter

Of dat je jezelf erg gemakkelijk voor de gek kunt houden. Kan ook.
Ik ben in ieder geval wel klaar met zoeken naar beter. Ik ben tevreden met wat ik heb. Misschien dat er op den duur nog een streamer komt met een digitale AES uitgang maar dan gaat het ook alleen om die functionaliteit en niet omdat ik denk dat het er beter door gaat worden.

Groeten...

Rob_Dingen

Er word hier zo vaak over recht metende apparaten gesproken, is leuk maar we luisteren naar een set.
Dan is het zo wat en hoe word er eigenlijk gemeten meestal bij versterkers statisch met een vaste weerstand wat een speaker niet is.
Er zijn versterkers die niet goed stabiel blijven bij grote impedantie wisselingen en bijv bij capacitieve belasting.
Waar word naar gekeken? Bijv bij klasse D versterkers zoal Purifi en Hypex nCore.
Als je daar een oscilloscoop aanhangt zie je dat er gewoon 2V schakelende rotzooi op de uitgang staat maar die word niet meegenomen omdat het buiten het hoorbare gebied ligt.
Terwijl als je dat mee zou nemen de S/N rond de 32dB uitkomt.
Ook heb ik al een eerder verteld dat er bijv buizenversterkers zijn die zich gedeeltelijk als een current amp gedragen met als resultaat dat dan de speaker een stuk minder gaat vervormen.
Dus die niet zo mooi metende buizen versterker zou in dat geval i.c.m een speaker wel eens minder vervorming kunnen hebben op een bepaald gebied als met bijv een Purifi.
Voor degene die de Ki speaker van Bruno kennen die gebruikt deze techniek om lagere vervorming uit de speaker te krijgen.

En wat is ziel in de muziek, bij mij is dat ik bij de ene set kippenvel krijg en de andere doet dat niet terwijl toch alles kan kloppen.

Rob

HuubF

Citaat van: katwax op januari 22, 2021, 13:34:29
Als het de bedoeling is van de artiest om iets visueels toe te voegen aan beleving dan heb je gelijk.
Snap het misbruik niet echt, Toole stelt iets heel simpels dat indien we iets visueel zien we er een bepaalde verwachting bij hebben en dus al deels beoordelen. Doen we bij mensen ook, puur op zicht.
Moesten we met leden van dit forum een gelijke test doen, waarbij ze eerst mogen oordelen terwijl ze het zien en dus weten naar wat ze luisteren en achteraf dezelfde test doen zonder dat ze weten naar wat ze luisteren er ook een groot verschil in de resultaten zal zitten.

Waarom zou een aantal fabrikanten dan voor hun hele lijn hetzelfde design handhaven? Zouden Atoll, Naim en Cyrus dat dan niet doorhebben?

Of is het alleen maar een redenering die voortvloeit uit het feit dat bij een ABX test de meeste mensen jammerlijk falen?
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Tabcam

Citaat van: Rob_Dingen op januari 22, 2021, 13:36:09
Er word hier zo vaak over recht metende apparaten gesproken, is leuk maar we luisteren naar een set.
Dan is het zo wat en hoe word er eigenlijk gemeten meestal bij versterkers statisch met een vaste weerstand wat een speaker niet is.
Er zijn versterkers die niet goed stabiel blijven bij grote impedantie wisselingen en bijv bij capacitieve belasting.
Waar word naar gekeken? Bijv bij klasse D versterkers zoal Purifi en Hypex nCore.
Als je daar een oscilloscoop aanhangt zie je dat er gewoon 2V schakelende rotzooi op de uitgang staat maar die word niet meegenomen omdat het buiten het hoorbare gebied ligt.
Terwijl als je dat mee zou nemen de S/N rond de 32dB uitkomt.
Ook heb ik al een eerder verteld dat er bijv buizenversterkers zijn die zich gedeeltelijk als een current amp gedragen met als resultaat dat dan de speaker een stuk minder gaat vervormen.
Dus die niet zo mooi metende buizen versterker zou in dat geval i.c.m een speaker wel eens minder vervorming kunnen hebben op een bepaald gebied als met bijv een Purifi.
Voor degene die de Ki speaker van Bruno kennen die gebruikt deze techniek om lagere vervorming uit de speaker te krijgen.

En wat is ziel in de muziek, bij mij is dat ik bij de ene set kippenvel krijg en de andere doet dat niet terwijl toch alles kan kloppen.

Rob

Ik denk dat we vervorming of een SNR van 32 dB wel zouden horen. Denk dat als de verstoring ver voorbij het ultrasone gebied zit, we het echt niet horen. Voor de rest wel eens dat men te eenzijdig naar een rechte frequentiecurve kijken en niet naar fasegedrag, belastingsgedrag, multi-tone IMD-vervorming, etc. Het vereenvoudigen van technische observaties tot een enkel cijfertje (vermogen) of enkele grafiek (frequentie/fase) heeft wat mij betreft de veel meer kwaad dan goeds gedaan.

Kippenvel is wel iets raars, dat kan op elke set omdat de emotie die iets oproept binnenkomt. Verder merk ik ook dat als iets heel mooi klinkt het sneller emotie zal oproepen. Een beetje vervorming kan het ook mooier doen klinken dus eventueel meer emotie oproepen?



Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i