Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

B-art

Hier wordt je in ieder geval niet gelukkiger van, ik zou minder technisch gaan luisteren en gewoon muziek draaien
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

op eigen verzoek verwijderd.


HuubF

Citaat van: Baardmannetje op maart 23, 2019, 07:32:26
Wanneer je het laag aanpakt met een DSP dan laat je de frequenties die goed gaan doorgaan met rust. Die lekkere frequenties klinken dus even lekker alleen die minder lekker klinkende frequenties lekkerderder...

Klinkt logisch maar met de voorbeelden die ik heb gehoord wordt dan ook voor mij te netjes. Ik heb het zelf ook verschillende keren geprobeerd.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Citaat van: B-art op maart 23, 2019, 07:32:39
Hier wordt je in ieder geval niet gelukkiger van, ik zou minder technisch gaan luisteren en gewoon muziek draaien

Ik draai in perioden als deze juist veel muziek!
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: HuubF op maart 23, 2019, 07:45:42
Klinkt logisch maar met de voorbeelden die ik heb gehoord wordt dan ook voor mij te netjes. Ik heb het zelf ook verschillende keren geprobeerd.

Je weet, ik kan niets met een begrip als te netjes.

En iets proberen wil nog niet zeggen dat het ook goed gaat/lukt. Niemands eerste keer seks was immers een succes, of wel?

;D

Ralf67

En als je de Audiolamp nu eens uit doet ?

Hoe klinkt het dan, serieuze graag .

op eigen verzoek verwijderd.


HuubF

Vanochtend heb ik eerst een uurtje naar de Elacs geluisterd. Klassiek en daarna een standaard riedeltje pop waarvan ik vind dat het goed moet klinken (PJ Harvey, QOTSA, Radiohead, Nine Inch Nails, Veel Zingende Meisjes). Na dat uur was ik zowaar opgewonden. Het werd niet perfect weergegeven maar het was wel meeslepend. Zouden de nieuwe Audioquest interlinks een nachtje nodig hebben gehad om in te spelen?

Toen natuurlijk datzelfde uurtje voor de Naim en ATC. De afgelopen dagen schrok ik dan en begreep ik niet waar ik mee bezig was. Deze keer was het anders. Wat blijft is het gevoel dat de combi technisch gewoon beter is. Het geluid is evenwichtiger, de grotere inhoud van de ATC's hoor je natuurlijk, stemmen en instrumenten kloppen beter, het laag vliegt nergens uit de bocht. Maar de opwinding was minder. Wel schoot door mijn hoofd dat ik nog wat te doen heb aan de bron-kant, een prijzige zaak.

Dus op dit moment is De Keuze niet meer zo voor de hand liggend. Met de Elacs zou ik een keuze maken voor minder kwaliteit maar wel lekker niet-technisch luisteren. Maar wacht... als ik de Elacs laat staan valt mijn oog vroeg of laat op de (veel duurdere) vloerstaander. Met de Elac is een dure streamer niet zo nodig want dat verschil hoor je toch niet. Met de Elac is een dure streamer niet zo'n noodzaak want dat verschil hoor je toch niet zo. Als ik anders beslis: de Naim/ATC combi is technisch hoogwaardiger dus ga ik vroeg of laat wel aan de dure (Naim-) streamer om de set af te maken. Dan heb ik wel iets audiophilia nervosa bestendigs (hoewel?).

Het is ook een beetje een soort afkicken van een verslaving voordat ik met pensioen ga.  :nopompom:
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Richi

Huub, vergis je niet in de invloed van de kwaliteit van je bron. Ik vind zelf de bron één van de belangrijkste onderdelen van een set.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

chansig

Kutspeakers als die de verschillen tussen bronnen niet kan laten horen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: Richi op maart 23, 2019, 09:20:38
Huub, vergis je niet in de invloed van de kwaliteit van je bron. Ik vind zelf de bron één van de belangrijkste onderdelen van een set.

Alle onderdelen zijn belangrijk. Het is opvallend hoeveel meer informatie de Naim en ATC uit dezelfde bron weten te peuren dan de Elacs.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Citaat van: chansig op maart 23, 2019, 09:23:53
Kutspeakers als die de verschillen tussen bronnen niet kan laten horen.

Het is maar net hoe je het bekijkt. Ik denk dat de Elacs heus wel iets preciezer kunnen klinken met een betere bron. Het heeft alleen weinig zin als je bewust kiest voor speakers met een wat mindere resolutie.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Ik weet dat je dit allemaal serieus meent maar op mij komt het laatste gedeelte van het proces over als "rennen als een kip zonder kop".

Hoop dat je er in ieder geval fit van blijft. Veel plezier eraan beleven doe je sowieso wel.

Mooi weekend, sporten schoonmaken, zomerbanden, muziek staan op mijn zaterdag lijst.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: chansig op maart 23, 2019, 09:34:07
Ik weet dat je dit allemaal serieus meent maar op mij komt het laatste gedeelte van het proces over als "rennen als een kip zonder kop".

Hoop dat je er in ieder geval fit van blijft. Veel plezier eraan beleven doe je sowieso wel.

Mooi weekend, sporten schoonmaken, zomerbanden, muziek staan op mijn zaterdag lijst.

Gr. Hans

Tsja ik ben nu eenmaal niet gezegend met De Waarheid.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Richi

De Andrew Jones ontwerpen die ik heb gehoord, zijn meer afgestemd op homogeniteit en rust in de weergave. Ze doen niets fout, maar ook niet alles perfect. Veel van de andere luidsprekers die ik ken, blinken uit op één of meerdere vlakken, maar laten het weer liggen op andere vlakken. Bij de AJ ontwerpen heb ik dat idee nooit. Het klinkt altijd lekker. Niet het laatste beetje detail. Niet 360 graden surround. Maar gewoon goed en lekker.

Dat is denk ik wat je vanochtend hoorde Huub. Als je 'technisch' blijft luisteren, dan ben je nooit klaar. Althans, dat is mijn ervaring.  ;)
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

chansig

 :dozingoff:
Citaat van: HuubF op maart 23, 2019, 09:43:36
Tsja ik ben nu eenmaal niet gezegend met De Waarheid.

Tsjemig Huub. Zeg het maar post ik hier ook niet meer.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Sirius666

Citaat van: HuubF op maart 23, 2019, 09:09:55
Vanochtend heb ik eerst een uurtje naar de Elacs geluisterd. Klassiek en daarna een standaard riedeltje pop waarvan ik vind dat het goed moet klinken (PJ Harvey, QOTSA, Radiohead, Nine Inch Nails, Veel Zingende Meisjes). Na dat uur was ik zowaar opgewonden. Het werd niet perfect weergegeven maar het was wel meeslepend. Zouden de nieuwe Audioquest interlinks een nachtje nodig hebben gehad om in te spelen?

Zouden de Elacs niet (wat meer) in moeten spelen? Dat klinkt m.i. wat logischer dan een interlink. En ik zou eerst eens goed experimenteren met plaatsing en indraaien.

Had je de Elacs nieuw gehaald? Dan kunnen ze binnen 14dgn sowieso terug ;)

HuubF

Citaat van: chansig op maart 23, 2019, 10:04:55
:dozingoff:
Tsjemig Huub. Zeg het maar post ik hier ook niet meer.

Gr. Hans

Ik vind je erg lief maar ik kan net zo naar doen als jij.  :inlove:
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Citaat van: Sirius666 op maart 23, 2019, 10:19:39
Zouden de Elacs niet (wat meer) in moeten spelen? Dat klinkt m.i. wat logischer dan een interlink. En ik zou eerst eens goed experimenteren met plaatsing en indraaien.

Had je de Elacs nieuw gehaald? Dan kunnen ze binnen 14dgn sowieso terug ;)

De Elacs waren demo-modellen dus waarschijnlijk weinig gebruikt en ze stonden al een tijdje stil. Inspelen van interlinks geloof ik ook wel in. Heb het er nooit over om gezeik te voorkomen. Het 'veranderen' van de sound zal wel een combinatie van alles zijn, inclusief gewenning. Inmiddels heb ik de ATC's aan de kant gezet dus nu heb ik ruimte om wat te gaan experimenteren.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Citaat van: chansig op maart 23, 2019, 09:34:07
Ik weet dat je dit allemaal serieus meent maar op mij komt het laatste gedeelte van het proces over als "rennen als een kip zonder kop".

Hoop dat je er in ieder geval fit van blijft. Veel plezier eraan beleven doe je sowieso wel.

Mooi weekend, sporten schoonmaken, zomerbanden, muziek staan op mijn zaterdag lijst.

Het helpt misschien als je niet post alsof ik een soort knuffel-idioot ben.  :clapping:
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Citaat van: Richi op maart 23, 2019, 10:01:28
De Andrew Jones ontwerpen die ik heb gehoord, zijn meer afgestemd op homogeniteit en rust in de weergave. Ze doen niets fout, maar ook niet alles perfect. Veel van de andere luidsprekers die ik ken, blinken uit op één of meerdere vlakken, maar laten het weer liggen op andere vlakken. Bij de AJ ontwerpen heb ik dat idee nooit. Het klinkt altijd lekker. Niet het laatste beetje detail. Niet 360 graden surround. Maar gewoon goed en lekker.

Dat is denk ik wat je vanochtend hoorde Huub. Als je 'technisch' blijft luisteren, dan ben je nooit klaar. Althans, dat is mijn ervaring.  ;)

Hmm in je kwalificatie van de AJ ontwerpen kan ik me wel vinden. Natuurlijk bij mij gebaseerd op slechts 1 ervaring.  ;)

Nu zijn de Elac Navis'en natuurlijk de budget-variant van de Andrew Jones filosofie. De versterkers die erin zitten kunnen nooit zo goed zijn als een losse kwaliteitsversterker maar ze hebben weer het voordeel dat ze afgestemd zijn op de 3 units. Goddank geen digitalia, althans als je ze analoog aansluit. Een nieuw ontwerp, dus ik neem aan dat dan ook zijn laatste inzichten erin zitten. Inderdaad niet het laatste woord wat betreft resolutie.

Dat technische luisteren valt overigens wel mee. Ik kan ongelofelijk genieten van random klassiek en dat doe ik dan ook meestal. Om echt te vergelijken draai ik dan even een paar standaardnummertjes die ik goed ken. Het gevoel bij klassiek is het belangrijkst.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Citaat van: HuubF op maart 23, 2019, 10:26:45
Ik vind je erg lief maar ik kan net zo naar doen als jij.  :inlove:

Das waar. Toch even een proefje:

Je rent als een kip zonder kop die denkt De Waarheid in pacht denkt te hebben.

Nu ben ik nieuwsgierig welk gedeelte van de regel je als vervelender ervaart en waarom.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Citaat van: HuubF op maart 23, 2019, 10:40:52
Het helpt misschien als je niet post alsof ik een soort knuffel-idioot ben.  :clapping:

Begin dan eerst om het niet zo te lezen.....scheelt al een heleboel.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

scrutinizer

Citaat van: HuubF op maart 23, 2019, 09:09:55
[.....]
Het is ook een beetje een soort afkicken van een verslaving voordat ik met pensioen ga.  :nopompom:

Komt mij over als het in stand houden ervan.
Maar he...  ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

HuubF

Citaat van: chansig op maart 23, 2019, 11:16:38
Das waar. Toch even een proefje:

Je rent als een kip zonder kop die denkt De Waarheid in pacht denkt te hebben.

Nu ben ik nieuwsgierig welk gedeelte van de regel je als vervelender ervaart en waarom.

Gr. Hans

Die 'kip zonder kop'. Dat vind ik oprecht niet leuk, is overduidelijk een opmerking vanuit een ander hifi-universum en, wat het belangrijkst is, helpt me niet echt.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)