Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

chansig

De 625 was de korting prijs...800 was de initiële prijs. Volgens mij ben ik ook de enige die eruit heeft weten te stappen.  :D

Voor de rest ieder zijn ding. Daarnaast denk ik nu dat Berret op de oude koers is en in ieder geval zelf overtuigd is dat hij iets te pakken heeft. Ik twijfel dus ook niet aan zijn oprechtheid.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Citaat van: HuubF op maart  2, 2019, 09:58:46
Wat opvalt is dat de aanhangers van het eerste uur, waar ik mezelf ook bijreken, er nog steeds in geloven. Natuurlijk met uitzonderingen als Chansig. Zoals met alles wen je eraan. Ik hoor het voornamelijk als ik ergens anders ga luisteren. Dan mis ik het.

Wat mij opvalt is dat er geen einde komt aan de toename van de natuurlijkheid, ruimtelijkheid, bubble etc bij ieder nieuw/andere toepassing.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: chansig op maart  2, 2019, 10:11:11
Wat mij opvalt is dat er geen einde komt aan de toename van de natuurlijkheid, ruimtelijkheid, bubble etc bij ieder nieuw/andere toepassing.

Gr. Hans

Dat is vrij algemeen bij de hifi-beleving. Ik ben al bijna 50 jaar bezig en denk nog steeds dat het beter kan.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Das stimmt. Dat denk ik inderdaad ook.

Ik word 50 dit jaar... :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: chansig op maart  2, 2019, 10:07:20
...
Voor de rest ieder zijn ding. Daarnaast denk ik nu dat Berret op de oude koers is en in ieder geval zelf overtuigd is dat hij iets te pakken heeft. Ik twijfel dus ook niet aan zijn oprechtheid.

Ja een ontzettend leuke vent vol met mooie verhalen en een erg sterke overtuiging. Ik ben een keer bij hem geweest toen hij een recital voor Max opnam in het concertgebouw. Hij heeft dan zijn eigen spullen bij zich. Een geweldige ervaring.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Zeker een aardige kerel. Twee jaar terug nog hier geweest op de AF BBQ. Was gezellig.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

xlr8

Citaat van: chansig op maart  2, 2019, 09:41:28
En in dat topic zijn mn mensen aan het woord die geen idee hebben van wat er speelt.

Dat was zoals ik het toen ervoer. Inmiddels is die wijze van ervaren helemaal weg. Ik was ook echt overtuigd dat ik het hoorde. Op de een of andere manier is er bij mij een knak in mijn geloof/ervaren gekomen toen ze commercieel gingen. Toen werd er plots 800 euro voor een tegel gevraagd. Daar kon ik helemaal niets mee, mede omdat de ontwikkelaars geen winstoogmerk hadden en nog meer nobele gedachten. Voor mij viel de basis weg en daarmee het geloof ? Heb ooit nog 1 van die commerciële tegels gehad en toen was het klaar. Lampen ed heb ik niet gehad.

En waarom doen mensen kabels, dac's, versterkers etc, weg die maanden ervoor nog een gordijn wegtrokken, meer laag gaven, enorm veel natuurlijkheid brachten in het geluid etc ?

Gr. Hans

Duidelijke onderbouwing, met name de laatste zin... uh, ja.. weinig aan toe te voegen behalve dat deze 'wisselaars' nog meer honger naar beter
hebben, of door die trigger krijgen.

Citaat van: HuubF op maart  2, 2019, 09:58:46

Een jaar of 8 geleden was ik één van de grootste sceptici. Daartoe uitgedaagd ben ik toen op 5 plekken gaan luisteren. Niet overal was het effect even sterk maar de overeenkomst was gemakkelijk waarneembaar: overal had het geluid een bepaalde echtheid. Bij de beste set was het effect zelfs overdonderend en een beetje occult.


Is dat dan niet eerder een bepaald  positief verwachtingspatroon wat wordt bevestigd ?
Ik bedoel hiermee dat als je geconditioneerd bent door een verwachting van iets en je gaat er écht voor zitten met de oortjes gespitst, alle stoorzenders uit zodat alle ander voelsprieten zijn uitgeschakeld je opeens meer dingen hoort / ervaart ?

Ik denk dat zo'n wondermiddel op dat moment dan juist de focus legt waardoor je snel zegt WOW ! dat komt door die kabel, lamp, tegel of whatever.

HuubF

Citaat van: xlr8 op maart  2, 2019, 14:00:57
...
Is dat dan niet eerder een bepaald  positief verwachtingspatroon wat wordt bevestigd ?
Ik bedoel hiermee dat als je geconditioneerd bent door een verwachting van iets en je gaat er écht voor zitten met de oortjes gespitst, alle stoorzenders uit zodat alle ander voelsprieten zijn uitgeschakeld je opeens meer dingen hoort / ervaart ?

Ik denk dat zo'n wondermiddel op dat moment dan juist de focus legt waardoor je snel zegt WOW ! dat komt door die kabel, lamp, tegel of whatever.

Wie weet. Overigens was ik juist sceptisch en ben ik na 8 jaar nog steeds overtuigd van de werking. De meeste hypes houden hoogstens een paar jaar.

Maar ik kan niets uitsluiten. Voorlopig ben ik blij dat de illusie bij mij zo mooi blijvend is.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Contour

Heel goed opgemerkt, dat heeft zeker zijn invloed. Tegenwoordig neem ik zelf daarom weken tot maanden de tijd om de meerwaarde van een tweak of andere component te beoordelen. Voordeel is ook dat het geld dan minder snel de deur uit vliegt...  :laugh:

Groetjes Walter

op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: HuubF op maart  1, 2019, 13:02:05
Ik zie jou en Eelco dan weer in een cafetaria zitten...

Onverlet dat ik graag met Hans in een cafetaria zit snijdt je vergelijking in mijn ogen geen hout.

Wat ik beoog, en Hans ook volgens mij, is dat een frikandel, als deze wordt opgediend, niet smaakt naar haring.

HuubF

Citaat van: Baardmannetje op maart  2, 2019, 15:45:45
Onverlet dat ik graag met Hans in een cafetaria zit snijdt je vergelijking in mijn ogen geen hout.

Wat ik beoog, en Hans ook volgens mij, is dat een frikandel, als deze wordt opgediend, niet smaakt naar haring.

Gadver, haring.  :crazy:

Ik neem aan dat je niet bedoelt dat het schort aan het beoordelingsvermogen van iedereen behalve Hans en jij?
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

DofN

Citaat van: HuubF op maart  2, 2019, 09:58:46
De meeste mensen die zo redeneren hebben nooit enige poging gedaan om het zelf te ervaren.

(..)
Wat opvalt is dat de aanhangers van het eerste uur, waar ik mezelf ook bijreken, er nog steeds in geloven. Natuurlijk met uitzonderingen als Chansig. Zoals met alles wen je eraan. Ik hoor het voornamelijk als ik ergens anders ga luisteren. Dan mis ik het.

Je vergeet misschien dat heel veel mensen er ook naar geluisterd hebben en niets opmerkelijks waarnamen. En dat is de grootste groep, als ik zo even om me heen kijk op het Audiofreaks forum. En ook op dit forum is het aantal adepten ook op 1 hand te tellen. Goed beschouwd is er maar een heel klein en heel select groepje dat daadwerkelijk gelooft in het Gehakt-fenomeen. Dat er adepten van het eerste uur zijn die stevig vasthouden aan hun overtuiging zegt natuurlijk helemaal niets over de feitelijke werking ervan. Hier is nul verband.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: HuubF op maart  2, 2019, 15:49:48
Ik neem aan dat je niet bedoelt dat het schort aan het beoordelingsvermogen van iedereen behalve Hans en jij?

Schorten is ook weer zoiets, twijfelen zeker.

;D

Maar er zijn er nog een heel aantal hoor die ongeveer dezelfde ideeën als ik (en Hans) aanhangen.

Als je nog eens hier of bij Hans komt is het misschien leuk om je esoterica Mee te brengen. Eens zien wat dat brengt met ons geluid en jouw beleving.

HuubF

Citaat van: doorofnight op maart  2, 2019, 15:57:16
Je vergeet misschien dat heel veel mensen er ook naar geluisterd hebben en niets opmerkelijks waarnamen. En dat is de grootste groep, als ik zo even om me heen kijk op het Audiofreaks forum. En ook op dit forum is het aantal adepten ook op 1 hand te tellen. Goed beschouwd is er maar een heel klein en heel select groepje dat daadwerkelijk gelooft in het Gehakt-fenomeen. Dat er adepten van het eerste uur zijn die stevig vasthouden aan hun overtuiging zegt natuurlijk helemaal niets over de feitelijke werking ervan. Hier is nul verband.

Ik probeer niets te bewijzen hoor. Slechts vragen aan het beantwoorden.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

DofN

Ik weet dat je niets probeert te bewijzen. Je postte een berichtje. Ik reageerde. Het gewone forumwerk.



You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

HuubF

Citaat van: Baardmannetje op maart  2, 2019, 16:01:58
Schorten is ook weer zoiets, twijfelen zeker.

;D

Maar er zijn er nog een heel aantal hoor die ongeveer dezelfde ideeën als ik (en Hans) aanhangen.

Als je nog eens hier of bij Hans komt is het misschien leuk om je esoterica Mee te brengen. Eens zien wat dat brengt met ons geluid en jouw beleving.

Haha ja jullie zijn met een heel grote groep. Qua aantal posts zeker.

Ik ga niet meer met mijn esoterica langs de deuren. Je hebt zelf al volop geëxperimenteerd en ik ben een tijdje geleden met mijn lamp bij Hans langs geweest. Ik hoorde ineens wat ik miste maar Hans hoorde geen verschil.

Jullie blij, ik blij.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Citaat van: doorofnight op maart  2, 2019, 16:10:43
Ik weet dat je niets probeert te bewijzen. Je postte een berichtje. Ik reageerde. Het gewone forumwerk.

Ik weet wat je als 'forumwerk' beschouwt.  :colgate:
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

HuubF

Citaat van: doorofnight op maart  2, 2019, 16:17:04
Echt? :) Ik weet soms echt niet wat ik hier doe.

Kun je gewoon aan mij vragen hoor.

Ik ben even een paar uur tennissen kijken.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Citaat van: Baardmannetje op maart  2, 2019, 15:45:45
Onverlet dat ik graag met Hans in een cafetaria zit snijdt je vergelijking in mijn ogen geen hout.

Wat ik beoog, en Hans ook volgens mij, is dat een frikandel, als deze wordt opgediend, niet smaakt naar haring.

Mwah....gaat er dan meer om dat iemand er voor kiest om Haring in de Frikandel te duwen en het vervolgens wel een Frikandel noemt. Terwijl het dan eigenlijk een Haringdel is. :D

En het kan in een drie sterren restaurant maar zeker ook in de cafetaria op de hoek. Of gewoon lekker thuis.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Citaat van: HuubF op maart  2, 2019, 16:20:16
Kun je gewoon aan mij vragen hoor.

Ik ben even een paar uur tennissen kijken.

Zit nu lekker wielrennen te kijken. Vanochtend zelf ook bijna drie uur gedaan. Het is me in de rug geschoten toen ik bij een klim wilde aanzetten. Waarom ik dat deed ? Nou er fietste een mooie dame voor me... :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: HuubF op maart  2, 2019, 16:12:30
Jullie blij, ik blij.

Ik ben zeker blij... Althans met mijn setje wel.

;D

Mijn voorstel was meer ten faveure van jou nog eens dat correcte geluid te laten horen maar dan met die door jouw zo belangrijke geachte esoterica. Niet om iemand te overtuigen ofzo... Mij zeker niet.

HuubF

Citaat van: Baardmannetje op maart  2, 2019, 16:54:37
Ik ben zeker blij... Althans met mijn setje wel.

;D

Mijn voorstel was meer ten faveure van jou nog eens dat correcte geluid te laten horen maar dan met die door jouw zo belangrijke geachte esoterica. Niet om iemand te overtuigen ofzo... Mij zeker niet.

Federer heeft Tsitsipas alweer opgerold...

We kunnen best experimenteren maar ik denk dat het gesleep met spullen weinig op gaat leveren. Met de lamp wil ik best eens langskomen.

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

100 overwinningen.....nog 10 en dan is hij Connors voorbij. Allemaal parate kennis... :D

Stybar wint de Omloop. Volgens mij alweer de 50e overwinning van Quickstep dit seizoen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: xlr8 op maart  1, 2019, 12:12:04
Met 65 jaar ben je bij lange nog niet uitontwikkeld, doorgaans meer rust en vrije tijd waardoor de audio hobby meer attentiewaarde krijgt ?

Ik begin inderdaad steeds meer muziek te luisteren, dat wel.

De meesten hier hebben ook een zoektocht achter de rug. Voor sommigen eindigt die zoektocht om de een of andere reden in een soort ontkenningstoestand. Waarbij ze dan anderen proberen te redden door ze steeds weer uit te leggen dat het allemaal toch niets uitmaakt. Bij mij werkt het compleet anders.

Er zijn heus wel eens momenten geweest dat ik ze stiekum gelijk moest geven. Zoals bij de aandacht voor akoestiek. Maar door de bank genomen herinner ik mij prima wat voor sounds, geluidjes en verschilletjes ik de afgelopen, zeg, 25 jaar heb gehoord. Bij welke apparaten dat was, in welke situatie. Of dat klopt kan ik natuurlijk onmogelijk bewijzen.

In de loop der tijd heeft me dat langzaam maar zeker toegedreven naar een smaak en spullen die daar bij passen. Die is overigens totaal niet exclusief of zo. Het lijkt soms alsof ik een soort niche terecht ben gekomen, een uitzondering ben. Onzin. De Naim setup die ik heb is volkomen normaal, de keuze om daar een ATC SCM40 aan te hangen komt ook wel vaker voor. De set is niet extreem duur, het huis is niet extreem, ik ben niet extreem.

Alleen de keuze om mijn tegels en lamp niet weg te doen is misschien voor sommigen een beetje apart. Maar ja, ik hoor het nou eenmaal en het staat er toch. En ook hierin sta ik niet alleen. Waarom zou je, als je het effect eenmaal hebt ervaren, later besluiten dat je het niet meer hoort? Ik zou dan denken: er is wat aan de hand. Maar je kunt kennelijk ook in een soort toestand terechtkomen waarbij je kunt denken dat je hallucineerde toen je het wel hoorde. Serieus, ik begrijp daar geen bal van.

Maar goed, mijn zoektocht. Het afgelopen jaar heb ik wat spullen aangeschaft die het geluid dat ik mooi vond nog wat oprekten: de NAP250dr en SCM40. Voor iemand die bijna met pensioen gaat best duur maar het geld meer dan waard want ik erger me niet meer aan dingetjes in het geluid. Dat was de afgelopen 25 jaar het grootste probleem: na een paar weken was er altijd wel wat. Nu niet meer. Ik hang lekker op de bank, internet erbij, krantje, kopje koffie en lekker luisteren zonder probleem.

En de flac van Rondo Classic Klasu Pro klassieke internetradio doet het nu ook. Roon geeft ook netjes aan dat het losless is. Heerlijk!

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)