Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Michel205

Al meermaals dure systemen gezien met subwoofer en telkens is er toch net iets wat niet... Ik weet t niet wat, maar gewoon niet goed klinkt. Ik zeg niet dat goeie integratie niet kan, maar dan ga je toch echt niet op 2 minuten klaar zijn. Als je ziet hoe lang men bezig is met het ontwerp en finetuning van een luidspreker, dan lijkt het mij ook normaal dat verdere aanvulling met sub(s) ook niet op 1-2-3 kan.

Ralf67

Hij heeft zelf vroeger 2 x een Bk xls200 uit elkaar gesloopt om zijn eerste dipool laag te bouwen.

Dus dat van geen subwoofers gebruiken is een beetje onzin  8)

chansig

Citaat van: Michel205 op juli  1, 2018, 16:45:40
Al meermaals dure systemen gezien met subwoofer en telkens is er toch net iets wat niet... Ik weet t niet wat, maar gewoon niet goed klinkt. Ik zeg niet dat goeie integratie niet kan, maar dan ga je toch echt niet op 2 minuten klaar zijn. Als je ziet hoe lang men bezig is met het ontwerp en finetuning van een luidspreker, dan lijkt het mij ook normaal dat verdere aanvulling met sub(s) ook niet op 1-2-3 kan.

Geen idee hoe lang men bezig is met een ontwerp en finetuning. Zit er bij heel veel speakers (zeg maar allemaal) nooit bij.

Verder is het: proberen is leren.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Contour

Klopt ja, die BK xls200 had ik toen als aanvulling op 2 monitor speakers met 18cm woofer. De XLS10 woofers uit die BK subs klonken echter veel natuurlijk als deel van de latere 3-weg fullrange dipool.

Ik zie het nut van subwoofers met name als aanvulling bij compacte monitors. Of als je echt perse laag tot 20Hz wilt ervaren. Voor de meeste muziek is weergave tot 35Hz voldoende, wat prima lukt met een fullrange hifi speaker.

In Huub zijn geval zou ik de sub verkopen, en alle fondsen bundelen om zo goed mogelijke fullrange fronts te kopen. Als de basis in orde is, kan een sub altijd later nog.

Groetjes Walter

chansig

Je focust alleen maar op het meer/minder laag. Mag, moet jezelf weten. Dan begrijp ik je standpunt compleet en ondersteun ik het zelfs. Als je speakers tot 35 Hz gaan, zal het met muziek over het algemeen weinig uitmaken als je een sub erbij plaatst die tot 25 Hz gaat.

Maar goed...ik bekijk het iets breder....en andere subwooferjammerraars ws ook.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

Citaat van: Michel205 op juli  1, 2018, 16:45:40
Al meermaals dure systemen gezien met subwoofer en telkens is er toch net iets wat niet... Ik weet t niet wat, maar gewoon niet goed klinkt. Ik zeg niet dat goeie integratie niet kan, maar dan ga je toch echt niet op 2 minuten klaar zijn. Als je ziet hoe lang men bezig is met het ontwerp en finetuning van een luidspreker, dan lijkt het mij ook normaal dat verdere aanvulling met sub(s) ook niet op 1-2-3 kan.

Is 2 minuten echt een noodzakelijke eis voor een goed geluid?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Dirk

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Ralf67

Ga lekker zelf in je eigen ruimte experimenteren, en beoordeel zelf of een subwoofer iets toevoegt.

Bij een ander, of op een hifishow klinkt het toch altijd anders.

Ik geloof meestal allleen mijn eigen oren, maar leg deze ook regelmatig te luister  8)

minplus

Met een degelijke grote staander heb je m.i. geen sub nodig met alle mogelijke aanpassingsproblemen van dien.
Maar de WAF van grote staanders is in vele huishoudens een probleem.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

RalphH

Roommodes, dips, pieken zijn in de meeste huishoudens (huiskamers) een groot probleem bij gebruik van enkel 2 luidsprekers  ;). Naar mijn mening natuurlijk ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Michel205

Citaat van: doorofnight op juli  1, 2018, 17:05:39
Is 2 minuten echt een noodzakelijke eis voor een goed geluid?
Had ik ergens een quantiteit aangegeven? Kan op 10 seconden, maar dan moet je 1 snel zijn met aansluiten, geluk hebben dat hij direct juist staat en snelle afregeling hebben.
Geen idee hoe lang ze erover gedaan hadden op andere plaatsen, maar niet lang genoeg volgens mijn oren.

HuubF

Citaat van: Contour op juli  1, 2018, 16:53:52
...In Huub zijn geval zou ik de sub verkopen, en alle fondsen bundelen om zo goed mogelijke fullrange fronts te kopen...

Dat is inderdaad het plan. De subwoofer staat volgens mijn vriendin in de weg en is volgens mij in zijn algemeenheid een onding. Meer voor HT. Overtuigend laag is voor mij meer het kunnen volgen van de baslijn; de aandacht voor het middengebied mag niet worden geofferd. Ik hoef geen afgronddiep laag en zeker geen dsp. Bij de ATC miste ik wel iets teveel dus was een subwoofer nuttig.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Staaled

Hét probleem met een beetje echte sub is dat deze in een niet zeer kleine ruimte ( pak hem beet vanaf 6 meter lang) de eerste axiale roommode ( 1,0,0) stevig aanslaat.
Die ligt dan 20-30 Hz.
Zelfs een grote vloerstaander valt in dat gebied al sterk af. Alle specs op papier ten spijt. :P
Tenzij je die mode aanpakt hoor je dat dus goed.
En ja ook veel 'normale' muziek heeft daar info zitten.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Sirius666

Citaat van: HuubF op juli  1, 2018, 21:07:35
Dat is inderdaad het plan. De subwoofer staat volgens mijn vriendin in de weg en is volgens mij in zijn algemeenheid een onding. Meer voor HT. Overtuigend laag is voor mij meer het kunnen volgen van de baslijn; de aandacht voor het middengebied mag niet worden geofferd. Ik hoef geen afgronddiep laag en zeker geen dsp. Bij de ATC miste ik wel iets teveel dus was een subwoofer nuttig.

Omdat het niet mag van je vriendin en jij er niet mee om kan gaan is het een onding en meer voor HT? Een sub voegt toe, neemt geen aandacht van het middengebied weg. Vervolgens vind je een sub wél nuttig bij de ATC's. Begrijp jij jezelf nog? :D

HuubF

Citaat van: Sirius666 op juli  2, 2018, 00:07:18
Omdat het niet mag van je vriendin en jij er niet mee om kan gaan is het een onding en meer voor HT? Een sub voegt toe, neemt geen aandacht van het middengebied weg. Vervolgens vind je een sub wél nuttig bij de ATC's. Begrijp jij jezelf nog? :D

De ATC's komen nauwelijks onder de 60Hz dus ik miste nogal wat laag. De Rel T5i vulde wat aan maar werkt vanaf 30 Hz. Met speakers die flink lager kunnen dan 60 Hz vind ik een SW niet nodig. Hij staat nu ook uit.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Carrol

Citaat van: HuubF op juli  2, 2018, 05:57:46
De ATC's komen nauwelijks onder de 60Hz dus ik miste nogal wat laag. De Rel T5i vulde wat aan maar werkt vanaf 30 Hz. Met speakers die flink lager kunnen dan 60 Hz vind ik een SW niet nodig. Hij staat nu ook uit.
De bass moet je ook af en toe "voelen",helemaal op jou luisterniveau,doe je de sub uit dan mis echt wel het één en ander.
En het is absoluut niet alleen een ht ding,ook voor stereo een must,wil je alles horen.
Luister eens met en zonder subwoofer naar het nummer van
Jennifer Warnes- if it Be Your Will,
echt een wereld van verschil.Daar staat zoveel informatie op die je met een monitor nooit zult horen.
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

Knor

 :clapping:
Citaat van: Carrol op juli  2, 2018, 13:23:25
De bass moet je ook af en toe "voelen",helemaal op jou luisterniveau,doe je de sub uit dan mis echt wel het één en ander.
En het is absoluut niet alleen een ht ding,ook voor stereo een must,wil je alles horen.
Luister eens met en zonder subwoofer naar het nummer van
Jennifer Warnes- if it Be Your Will,
echt een wereld van verschil.Daar staat zoveel informatie op die je met een monitor nooit zult horen.

En dat alleen omdat je het onderste halve oktaaf mist?
Ik geloof niks van dit argument. Kwantiteit is simlelweg niet hetzelfde als kwaliteit.
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.


Sirius666

Citaat van: Ralf67 op juli  2, 2018, 18:45:29
Deze al gezien ?

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=168917.msg3160786#msg3160786

^^ Dat zijn tips waar je wat aan hebt.

Citaat van: Knor op juli  2, 2018, 16:18:03
:clapping:
En dat alleen omdat je het onderste halve oktaaf mist?
Ik geloof niks van dit argument. Kwantiteit is simlelweg niet hetzelfde als kwaliteit.

Dus jij gaat er vanuit dat subs kwalitatief ondermaats zijn?


Contour

Laat ze maar drammen Huub, de echte audiofiel weet wel hoe het zit!

:colgate: :colgate: :colgate:

DofN

Wie van de drie.. Wil de echte audiofiel zijn vinger opsteken?




You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

Citaat van: Contour op juli  2, 2018, 19:43:58
Laat ze maar drammen Huub, de echte audiofiel weet wel hoe het zit!

:colgate: :colgate: :colgate:

De smiley's verhullen niet dat je dit ook nog meent.

Maar die Xavians zijn mooi. Volgens mij heeft Huub deze al ooit gehad...lang geleden toen de karavaan weet ik niet waar was.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.