Harbeth speakers (incl LSkabel / versterking)

Gestart door Cyreg, juli 24, 2011, 14:57:21

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Deleted member

Het gaat hier idd. bijna overal over kabels, versterkers, streamers, luidsprekers, zekeringen, tweaks, CD/Bluray spelers, subwoofers en noem maar op. Ik ben er klaar mee, ik ga naar 't Libelle forum!  :D ;)

YamahaRXV

Citaat van: Antoine op juli 12, 2013, 20:29:52
Het gaat hier idd. bijna overal over kabels, versterkers, streamers, luidsprekers, zekeringen, tweaks, CD/Bluray spelers, subwoofers en noem maar op. Ik ben er klaar mee, ik ga naar 't Libelle forum!  :D ;)

;) :D
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

twani

Citaat van: Maro op juli 12, 2013, 20:14:45
Ben het helemaal met je eens twani. Je kunt geen topic meer volgen of het gaat maar over kabels , zekeringen ed...maar eh, ook jouw eigen topic staat daar vol mee inmiddels, daar kun je het wel hebben? :o
Nee.  Ik wil alleen nog maar muziek luisteren, maak lekker mijn lopende projectjes af (want ik vind het nog wel leuk om daarmee te klooien)

Kan alleen niet meer zo goed tegen dat "gezweef" . Ligt aan mij hoor ;) zal zeker zo zijn maar ik heb het allemaal wel gezien nu.....

Ik geloof bijv in een dedicated (goed verzorgde) audiogroep (die heb ik dan ook echter zónder exotische materialen). Bij het inspelen van zekeringen (en dan liefst precies 90 uur :D)  echter haak ik af. Ik zou verworden tot de zure L*L waarvan ik mezelf heb belooft dit nooit te worden, het inspelen van zekeringen, jongens jongens jongens, ik moet ervan janken :nopompom:

Als ik dit soort passages lees op het forum vind ik mezelf een zielig figuur, dat dus niet meer.

twani

Citaat van: Antoine op juli 12, 2013, 20:29:52
Het gaat hier idd. bijna overal over kabels, versterkers, streamers, luidsprekers, zekeringen, tweaks, CD/Bluray spelers, subwoofers en noem maar op. Ik ben er klaar mee, ik ga naar 't Libelle forum!  :D ;)
Pik je misschien nog een lekkere "GILF" op Antoine ;D

Deleted member

Het is allemaal zo relatief, een willekeurige voorbijganger op straat zal naar z'n voorhoofd wijzen als je zegt dat je een aparte stroomgroep hebt voor je AV spullen, een ander luidsprekerkabel gebruikt dan die met je set wordt meegeleverd, een audiofiele USB kabel, noem maar op. Waarom zouden we elkaar op dit forum veroordelen als de één verder gaat dan de ander of in jouw ogen met voodoo bezig is. Het pot verwijt de ketel verhaal geldt dan wel keihard in mijn ogen.

Maar goed, voor ík weer wordt beticht van off topic gaan laat ik 't hierbij. Ik ga op de bank!  ;)

Citaat van: twani op juli 12, 2013, 20:40:25
Pik je misschien nog een lekkere "GILF" op Antoine ;D

Granny? haha lol, wie weet!  :D

Dr.Bedlo

Citaat van: twani op juli 12, 2013, 20:36:22
Nee.  Ik wil alleen nog maar muziek luisteren, maak lekker mijn lopende projectjes af (want ik vind het nog wel leuk om daarmee te klooien)

Kan alleen niet meer zo goed tegen dat "gezweef" . Ligt aan mij hoor ;) zal zeker zo zijn maar ik heb het allemaal wel gezien nu.....

Ik geloof bijv in een dedicated (goed verzorgde) audiogroep (die heb ik dan ook echter zónder exotische materialen). Bij het inspelen van zekeringen (en dan liefst precies 90 uur :D)  echter haak ik af. Ik zou verworden tot de zure L*L waarvan ik mezelf heb belooft dit nooit te worden, het inspelen van zekeringen, jongens jongens jongens, ik moet ervan janken :nopompom:



Als ik dit soort passages lees op het forum vind ik mezelf een zielig figuur, dat dus niet meer.

Komt omdat wij een goede stereo bezitten en dan heb je die onzin verder niet nodig. Bij de zwevers is de basis al niet goed, en ja dan koop je je suf aan allerlei onzin in de hoop dat er nog iets te redden valt
Quad vintage.

twani

Citaat van: Antoine op juli 12, 2013, 20:42:24
Het is allemaal zo relatief, een willekeurige voorbijganger op straat zal naar z'n voorhoofd wijzen als je zegt dat je een aparte stroomgroep hebt voor je AV spullen
Maar ze zullen me al een stuk beter begrijpen als ik vertel dat die audiogroep nog geen 100 euro heeft gekost.... ;)


Verder ben ik wel met je eens, rare gasten vinden ze ons toch wel.......

twani

Citaat van: tompj op juli 12, 2013, 20:12:56
Manu Katché wurmt zich hier op het moment langs mijn zekeringen. Ben dus weer helemaal  :yin-yang: Theo.
Toch niet van die goedkope standaard dingen hoop ik? :D

raindog


> Iedereen die andere leden wil uitlachen aangaande hun ervaringen met zekeringen, aub verder gaan in het aparte topic hierover!
> Iedereen die elkaar voor rotte vis wil uitmaken, doe dit aub per PM!
> Iedereen uit Groningen met een cynisch mopperhumeur, vroeg naar bed en morgen opnieuw beginnen!
> iedereen met liefde of interesse voor Harbeth en enig respect voor de oren van een ander......

Back on Topic !

Alsjeblieft?
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Martin!!!

Citaat van: raindog op juli 12, 2013, 21:47:07
> Iedereen die andere leden wil uitlachen aangaande hun ervaringen met zekeringen, aub verder gaan in het aparte topic hierover!
> Iedereen die elkaar voor rotte vis wil uitmaken, doe dit aub per PM!
> Iedereen uit Groningen met een cynisch mopperhumeur, vroeg naar bed en morgen opnieuw beginnen!
> iedereen met liefde of interesse voor Harbeth en enig respect voor de oren van een ander......

Back on Topic !

Alsjeblieft?

+1  :thumbs-up:
mainly British stuff

Bas Akkerman

Citaat van: keyser op juli 12, 2013, 14:48:46
Het schoppen zie je soms gebeuren en dat juich ik zeker niet toe. Enig tegenwicht vind ik echter wel op z'n plaats als mensen zuiver subjectieve oordelen als feit presenteren. Wij zijn als forumleden collectief verantwoordelijk voor de inhoud, dus reacties op acties zijn volkomen normaal en zouden binnen de lijnen van ieders verwachtingen moeten vallen.
Martijn, wat kun jij toch treffend verwoorden! Enige toevoeging van mijn kant zou zijn dat ik ook de meerwaarde zie van tegenwicht als mensen zuiver objectieve oordelen als feit presenteren, maar dat was te verwachten. ;D

Het in zwart gedrukte gedeelte is voor mij een prima leidraad om in proberen te schatten hoe de boodschap die ik probeer over te brengen daadwerkelijk op een ander kan overkomen.

En nu:
Citaat van: raindog op juli 12, 2013, 21:47:07
[...]

Back on Topic !

Alsjeblieft?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

AbZ

Een van de meeste idiote dingen hier is de gewoonte nog ff een OFF-topic plasje te doen vergezeld van een ON-topic verzoek.  Wat is het doel van dit soort postings?  Kijk ook even hoe deze huichelachtige nepwijsheden (niet!) werken.  Geweldig voorbeeld van gebrek aan reflectie.  (Sorry Bas, niets tegen jou, er zijn er veel meer.) 

In reply #2896 werd al zo'n verzoekje gedaan...  Vervolgens ging het inderdaad even over AUDIO :o 
(fred & ik over Croft, en garmtz natuurlijk) en dan zijn we op #2935 weer net zo ver  :wacko:
Enige manier om ON-topic te gaan is door het ook te doen.  Be my guest  :coffee:

Dr.Bedlo

#2937
Ok...maar helaas is er weinig te melden betreffende Harbeth. Ben wel benieuwd of de
Harbeth versterker er nog komt.zelf denk Ik van niet. Harbeth is sowieso niet zo commercieel imho.en misschien is dat wel goed zo.
Quad vintage.

AbZ

#2938
Tja die versterkers is iig een gerelateerd onderwerp (zij het wellicht niet voor Shaw  ;) ).

Laatste vraag over Harbeth proper was of de SHL nu echt fysiek meer ruimte nodig had (wegens afstralingsgedrag?) dan de M30.1 of dat het meer een kwestie was van 'grootse' gevoelens.  Antwoord is mij nog niet helemaal duidelijk.  Anyway misschien komt het nog wel eens.

ChrisV

Ik ben wel benieuwd waarom je daaraan twijfelt.

Bas Akkerman

Citaat van: AbZ op juli 13, 2013, 00:04:00
Een van de meeste idiote dingen hier is de gewoonte nog ff een OFF-topic plasje te doen vergezeld van een ON-topic verzoek.  Wat is het doel van dit soort postings?  Kijk ook even hoe deze huichelachtige nepwijsheden (niet!) werken.  Geweldig voorbeeld van gebrek aan reflectie.  (Sorry Bas, niets tegen jou, er zijn er veel meer.) 

In reply #2896 werd al zo'n verzoekje gedaan...  Vervolgens ging het inderdaad even over AUDIO :o 
(fred & ik over Croft, en garmtz natuurlijk) en dan zijn we op #2935 weer net zo ver  :wacko:
Enige manier om ON-topic te gaan is door het ook te doen.  Be my guest  :coffee:
Al doe jij het nu ook en ik daarop weer, je hebt wel voor een deel gelijk. Ik vind omgangsvormen te belangrijk om niet te bespreken (en gezien de pagina's die het heeft geduld ik niet alleen), maar het is beter om dat in een apart topic te bespreken.

Citaat van: AbZ op juli 13, 2013, 00:26:53
Tja die versterkers is iig een gerelateerd onderwerp (zij het wellicht niet voor Shaw  ;) ).

Laatste vraag over Harbeth proper was of de SHL nu echt fysiek meer ruimte nodig had (wegens afstralingsgedrag?) dan de M30.1 of dat het meer een kwestie was van 'grootse' gevoelens.  Antwoord is mij nog niet helemaal duidelijk.  Anyway misschien komt het nog wel eens.
Er zal toch wel ergens een technisch vergelijk zijn met meetgegevens tussen de 30.1 en de SHL? Garmt? Keyser, iemand?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Martijn M

Heren, bedankt voor de bijval en complimenten :) .

Wat betreft mijn houding op het forum, ik post inderdaad hoofdzakelijk inhoudelijk en ik mijd grapjes die verkeerd geïnterpreteerd zouden kunnen worden. Wat dat betreft ben ik een saaie piet op het forum. Ik hoor dan ook geregeld van mensen dat ik IRL een stuk minder suf ben dan ik op het forum overkom. Het zij zo :hehe: .
Dutch & Dutch

Martijn M

#2942
Bas, ik durf er niet veel over te zeggen. Om een antwoord op de vraag te krijgen zou je het waarschijnlijk het best aan de ontwerper zelf kunnen vragen. Hij zal ongetwijfeld weten hoeveel bafflestepcompensatie hij in beide gevallen heeft toegepast.

Bafflestep is de naam die wordt gegeven aan het fenomeen dat lage tonen in alle richtingen met gelijke sterkte worden afgestraald, terwijl de middentonen meer naar voren worden afgestraald. Dat komt doordat in het laag de afmetingen van de kast en woofer klein zijn ten opzichte van de golflengte (meerdere meters), terwijl je in het middengebied te maken hebt met golflengtes die in de buurt komen van de afmetingen van het luidsprekermembraan en de kast. Doorgaans zet de bafflestep in rond ongeveer 400 hertz, met een piek rond 1 khz. Doordat het laag rondstraalt wordt de totale geluidsenergie over een hele bol verdeeld. Het midden straalt voornamelijk naar voren, dus wordt de energie bij benadering over een halve bol verdeeld. Dat betekent dat bij een gelijke output in energie in het laag en mid het directe geluid in het laag (6 dB) zwakker is. Zie het onderstaande plaatje voor een voorbeeld:



De bafflestepcompensatie is de mate waarin het midden en hoog middels het wisselfilter wordt verzwakt om qua sterkte meer in de buurt van het laag te komen. Een luidspreker die bedoeld is om compleet vrij opgesteld te worden krijgt vaak 6 dB bafflestepcompensatie. Een luidspreker die bedoeld is om dichterbij de voorwand geplaatst te worden bijvoorbeeld maar 3 dB, omdat de reflectie van het laag tegen de voorwand zorgt voor wat extra laag. Een luidspreker die bedoeld is om in de muur in te bouwen, krijgt in principe geen bafflestepcompensatie, omdat zowel laag als mid een bij benadering 'oneindig' baffle zien.

Dutch & Dutch

garmtz

Zowel de SHL5 als M30 zijn ontworpen voor een vrije opstelling, maar in de praktijk blijkt de M30 toleranter voor een plaatsing dichter bij een (achter-)wand. Dit heeft deels te maken met de laagafstemming die bij de M30 droger/strakker is, wat een lichte 'lift' niet problematisch maakt en deels de kwantiteit en diepte van het laag: de SHL5 heeft meer en dieper laag, dus wordt het sneller teveel.

Deleted Member 2

Zeg Garmt, ben jij jarig of stilletjes pas jarig geweest of heb ik iets gemist. Ik ben ook zo slecht in die dingen he.....

Van harte! Is het niet voor nu dan is het voor je eerst komende verjaardag

Gr
Henk

garmtz

Ik was gisteren inderdaad jarig... :) dank!

tompj

Citaat van: garmtz op juli 13, 2013, 10:31:08
Ik was gisteren inderdaad jarig... :) dank!
Nog gefeliciteerd Garmt!

Ik ben nog benieuwd naar je eerste indrukken van Croft op Harbeth.
Speakers: QLN Signature 3 (binnenkort vervangen door Devore Orangutan 0/Baby)
Versterking: Luxman LX 380
Bronnen digitaal: CD: Accuphase DP-55V. Streamer: Naim ND5 XS2.
Bron analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Transfiguration Spirit mk3 mc element

AbZ

#2947
@garmt bedankt.  (Ik had je al gefeliciteerd.)
@keyser bedankt, althans voor je inhoudelijke posting.  (Die andere is minder.)
@ChrisV, zoals gezegd was het mij niet helemaal duidelijk.  (Wat is daar niet duidelijk aan?)

Citaat van: Bas Akkerman op juli 13, 2013, 09:30:52
Al doe jij het nu ook en ik daarop weer, je hebt wel voor een deel gelijk. Ik vind omgangsvormen te belangrijk om niet te bespreken (en gezien de pagina's die het heeft geduld ik niet alleen), maar het is beter om dat in een apart topic te bespreken.
Nee dat doe ik niet.  Jij leest dat niet goed.  Ik deed geen on-topic verzoek; dat zou idd inconsequent zijn.  Bovendien vind ik off-topic ook niet erg.  Heb wel uitgelegd en gedemonstreerd hoe het werkt.  Meeste irritaties ontstaan overigens door slecht lezen, verkeerd interpreteren, meta-commentaar over de omgang geven, & da capo.

Citaat van: keyser op juli 13, 2013, 09:32:36Wat betreft mijn houding op het forum, ik post inderdaad hoofdzakelijk inhoudelijk en ik mijd grapjes die verkeerd geïnterpreteerd zouden kunnen worden. Wat dat betreft ben ik een saaie piet op het forum. Ik hoor dan ook geregeld van mensen dat ik IRL een stuk minder suf ben dan ik op het forum overkom. Het zij zo :hehe: .
Het idee dat je misverstanden kunt voorkomen is niet suf maar naief.  Je gaat er dan bijvoorbeeld vanuit dat mensen goed lezen.  Dat is heel vaak niet het geval.  Voorts heb je niet in de hand of lezers daaronder lijden qua humeur, want dat komt ergens anders vandaan.  Mensen kunnen zich ook ergeren aan inhoud die ze niet uitkomt.

Het is mooi weer  :coffee:

Martijn M

#2948
Citaat van: AbZ op juli 13, 2013, 11:27:08
@keyser bedankt, althans voor je inhoudelijke posting.  (Die andere is minder.)

Zie je, ik had het bij de inhoud moeten houden  :music: .

Citaat van: AbZ op juli 13, 2013, 11:27:08
Het idee dat je misverstanden kunt voorkomen is niet suf maar naief.  Je gaat er dan bijvoorbeeld vanuit dat mensen goed lezen.  Dat is heel vaak niet het geval.  Voorts heb je niet de hand of lezers daaronder lijden qua humeur, want dat komt ergens anders vandaan.

Het is mooi weer  :coffee:

Natuurlijk kun je je wel inspannen om misverstanden te voorkomen. Compleet uitsluiten kun je het waarschijnlijk nooit, maar je kunt het voorkomen de incidentie ervan wel degelijk flink verminderen.

Overigens grappig om te zien dat jij het gebruik van het ouderwetse woord 'voorts' hebt overgenomen van Xander32, die geen genoeg van het woord lijkt te kunnen krijgen  ;D .

EDIT: 'Voorkomen' is een homoniem dat in deze context voor wat onduidelijkheid zou kunnen zorgen  :pompom: .
Dutch & Dutch

AbZ

#2949
Nou ik schrijf wel vaker een beetje archaisch; kans dat Xander mijn taalgebruik beinvloedt is heel gering.
Fyi, dankzij de syntaxis hoeft "voorkomen" niet aan ambiguiteit te lijden.  Homoniem is het niet (fonologie is anders).