Harbeth speakers (incl LSkabel / versterking)

Gestart door Cyreg, juli 24, 2011, 14:57:21

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

raindog

Citaat van: fasteddie op juli 12, 2016, 12:21:27
Sowieso de 30.1.....ga er vanuit dat er ook nog andere modellen aanwezig zijn....
Gezien mijn ruimte zal het wel de types eronder worden....

Maar ja je weet maar nooit

Types eronder of erboven kennen ze gelukkig niet bij Harbeth  ;D

Geen enkele Harbeth is meer of minder dan de ander, hooguit meer of minder geschikt voor een bepaalde ruimte, of iets meer of minder naar iemands smaak. Ze halen bij iedere speaker het maximale uit het ontwerp, of dat proberen ze in ieder geval. Dus nooit express andere units/filters gebruiken om bewust een verschil te creeren met modellen uit een hogere/lagere serie.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

KayaRahnee

Citaat van: fasteddie op juli 11, 2016, 20:52:42
Ga donderdag a.s. Eens luisteren naar de Harbeth's....!
Ben erg benieuwd wat het gaat brengen!
Fasteddie

Wij ook .........
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Bas Akkerman

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Struis

Zo, de wonderen zijn de wereld nog niet uit! Van een formlid Super HL5's overgenomen. Heerlijk hoe dat klinkt met mijn versterker! Nu de draaitafel nog (post over gedaan). Alleen de s-klanken klinken nog wat slissend. Kan goed met akoestiek te maken hebben. Dat wordt nu ook een factor. Ze zijn 8,5 jaar oud, dus ze moeten echt nog wel 12 jaar mee :).

Groeten, Bas.
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, Naim NDX streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.
2e set (die er naast staat om mee te spelen en experimenteren):
Harbeth P3ESR 40th Anniversary Edition met Skylan stands, Exposure 2010SD geintegreerde versterker gemod door Musifoon, Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Naim NDX1 (gedeeld met set 1), Rel Strata 5 subwoofer.

fasteddie

Het is even verleden, echter bij deze mijn bevindingen n.a.v. 2 luistercessies van de harbeth speakers de 30.1 en de PS3ESR SE

Het meest onder de  indruk ben ik van de PS 3, welke m.i. een heel breed stereobeeld laat horen, waarbij de plaatsing van de verschillende muziekinstrumenten goed zijn te onderscheiden.

Ondanks dat de 30.1 een nog meer ruimtelijk (stereo)beeld laat horen, vindt ik de lage tonen minder strak (minder fundament) als bij de PS3. In mijn beleving "rollen" de lage tonen meer door bij 30.1....

Met mijn huidige speakers is de hotspot erg belangrijk, precies in het midden is, geen enkel probleem....echter iets uit het midden dan verandert het geluidsbeeld drastisch.
De lage tonen manifesteren zich als een "boomerig" geluid en als je daar gevoelig voor bent dan gaat dat je irriteren...de akoestiek vzn de ruinte zal daarbij ook van invloed zijn....

De hotspot van beide speakers is breed, waardoor je op verschillende luisterplekken een goed stereobeeld waarneemt.
Experimenteren met de plaatsing van de PS3 beinvloed het geluidsbeeld behoorlijk, dus uitproberen in de thuissituatie is belangrijk. Mijn inziens is de 30.1 hier iets minder ontvankelijk voor.....

Ik heb overigens beide speakers gehoord op mijn eigen Cayin buizenversterker, die beide speakersets met gemak kon aandrijven.

Mijn uiteindelijke keus zal naar alle waarschijnlijkheid vallen op de PS3, daar ik deze in mijn luisterruimte het makkelijkst kan plaatsen, in mijn oren een meer "gefundeerd" laag heeft en gezien het prijsverschil tussen beide in mijn optiek het beste presteert.

Dat gezegd te hebben, zal mijn keus, wanneer ik meer ruimte zou hebben rondom de speakers (nu plaatsing maximaal 30 cm van de zijmuur en 60 cm) wellicht gevallen zijn op de 30.1.....maar goed zo is het altijd wat...

Ik speel overigens in een ruimte van 6 meter lang en 3,50/3,15 breed met een hoogte van 2,15 m, maar door de plaatsing  van een beamerscherm op de muur van 3,50 is de ruinte beperkt tot ca. 43 cm...

Het volgende vraag ik me nog wel af:

In hoeverre houden de ps3 zich wanneer ik deze inzet voor het kijken naar film? Luisterruimte wordt ook gebruikt voor het kijken naar films aangestuurd door Marantz versterker. Films worden veelal met een hoger volume bekeken/beluistered dan muziek...uiteindelijk zal ik gaan naar een volledige Harbeth surround opstelling....heeft iemand hier reeds ervaring mee?

Het verschil tussen de SE versie en de voorgaande versie? Kan met niet voorstellen dat een aanpassing van de interne bedrading een hoorbaar verschil zal geven?

De stands? Welke moet het worden? Hout of toch maar staal? Er is natuurlijk al heel veel hierontrent gediscusseerd, maar wellicht wil iemand zijn er ervaring nogmaals delen?
Ik heb de speakers gehoord op Skylan stands en Custom Design stands en eerlijk gezegd ben ik "bang" dat ik geen verschil zal horen....

Zal er nog een verandering komen in de prijsstelling gezien de waardevermindering van GBP t.o.v. onze euro? Ik ben me bewust dat er meerdere factoren tot een prijsbepaling komen, maar toch....?

Volgende stap:

De PS 3 in huis halen als ik weer wat meer tijd heb om goed te kunnen luisteren en dan 
simpel even de kleur uitkiezen....

Fasteddie

Bas Akkerman

#4730
Dynky heeft de P3 volgens mij in surround gehad. Je zou even in zijn showcase kunnen kijken of hem een PM sturen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

fasteddie

Dank je Bas, heb reeds contact gehad!

Niemand van de Harbeth fans een reactie, tips of op zijn minst een gedachte?

Hoor graag.

Fasteddie

raindog

Persoonlijk ben ik iets meer gecharmeerd van een P3 dan een M30.1 maar voor (gecombineerd) HT-gebruik zou ik nooit P3 kiezen. Die loopt te snel tegen zijn beperkingen aan vrees ik. Op flink volume ga je de P3's pijn doen en verlies je te veel aan dynamiek. Als surround zou je ze misschien nog kunnen inzetten maar als fronts is het in mijn ogen een no-go. 

Je kunt eventueel ook de C7-ES3 nog het vergelijk betrekken. Die is iets minder precies/gedetailleerd dan de M30.1 maar bezit wel een rijker en natuurlijker laag, waardoor muziek meer ademt en meer fundament heeft.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Fred Mulder

Hi Fasteddie,
- stands: ik heb metaal geluisterd en gebruik nu houten stands. Beide icm andere speakers in een andere ruimte, ik kan dus lastig/niet vergelijken. Voor de prijs van sommige stands zou ik dergelijke bedragen ergens anders in de keten besteden. Mijn huidige speakers staan op dezelfde krukjes in een kamer met dezelfde afmetingen als Harbeth/Alan heeft gebruikt bij de ontwikkeling/voicing van de speakers.
- HT/aansturing: ik heb de P3's eens op een top naim set icm KDS beluisterd, dat viel niet tegen :-) ook niet op hogere volumes, tjonge wat een muziek. De kwaliteit van de aansturende kant speelt dus zeker mee, een Harbeth op een gemiddelde AV receiver (SR6006 in mijn geval) zou ik zo 123 niet aanraden. Hier heb ik tijdelijk -ter overbrugging- naar geluisterd, maar wat was ik blij toen er weer een echte stereo versterker stond, de Harbeths zongen weer prachtig :-)
- huidige P3's vs voorlaatste versie: kleine verschillen, nuances, ook een persoonlijke voorkeur (zie ook pm van laatst)
- ruimte / zorg dat het boomerig wordt: kijk eens op http://ethanwiner.com/acoustics.html. Onderaan staat een tooltje (ModeCalc) welke obv afmetingen een beeld van mogelijk aandachtspunten geeft (gezien lage plafond).
- Hierbij relevant: Hoe hard wil je HT gaan spelen en waar liggen je prioriteiten? (Welke verhouding tussen stereo en HT) voor een filmervaring zal een sub ook het nodige bijdragen.
- Een stereo/HT combi opstelling kan ook ongewenste concessies introduceren (bv plaatsing speakers, integratie (ander merk/sound) center speaker tov front L/R (stereo), inrichting/kleur wanden, .. Als beide even belangrijk zijn, kan het tricky/duur worden. (Bij mij ligt de verhouding stereo/HT op 85/15, stereo heeft dus duidelijk voorrang, waarbij m'n stereo versterker gelukkig al een HT pass through heeft).

fasteddie

Bedankt voor jullie reacties....

Wat betreft de stands heeft iedereen zo zijn mening en of ervaring...zal zelf e.e.a. zelf moeten ondervinden....duur zijn ze allemaal inderdaad!
Ik speel stereo op een Cayin buizrnversterker en surround op een marantz 7007 ondersteund door 2 Xindak monoblokken...dus wat mij betreft maak ik me niet zoveel zorgen.
Ik heb overigens de PS3 gehoord op mijn Cayin versterker en ik vond het niet verkeerd klinken.

Ben met je eens dat ht/stereo altijd tot concessies...bij mij niet zo zeer qua versterking maar meer qua plaatsingsmogelijkheid van de speakers.

Wat betreft de versie verwijs ik naar de huidige ES versie...kan me niet voorstellen dat een aanpassing van de interne bedrading leiden tot een klankverschil...

Fred: bedankt voor je verwijzing naar het artikel over akoestiek...zeker een leerzaam stuk en welkicht een gedeeltelijke oplossing voor mijn luisterruinte.

In Veldhoven nogmaals maar een keer luisteren naar de Harbeths...ondersteund door 2 subwoofers..als ik goed ben geinformeerd en dan maar de knoop doorhakken

Fasteddie


Martin!!!

Duur hoeven goede stands niet te zijn check de site van Soundboerse in Duitsland maar eens....

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

mainly British stuff

J.S.

Stands hoeven inderdaad niet duur te zijn; ik heb zelf open frame stands gemaakt voor m'n SHL5's van berken multiplex en grenen. Precies op maat te maken wat betreft afmetingen en met een likje verf prima passend bij het interieur.

Dura

De B&Wstands die ik eerder in dit topic genoemd heb zijn 150 pp. Zeer goed gemaakt, met diverse ontkoppelmogelijkheden; spikes of rubber voeten onder, eventueel ook spikes tussen stand en speaker (gebruik kleine diskfooters om fineer te beschermen) ze kunnen gevuld worden en zien er goed uit. En als je de bovenplaat een kwartslag draait passen de 3s er heel mooi op.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

Fred Mulder

Of even kijken in de Markt, misschien dat daar nog mooie P3's met passende stands staan [emoji106][emoji6]

fasteddie

Ben uiteindelijk gegaan voor PMC monitor speakers....Twenty 22.

Wellicht in de volgende ruimte wel een Harbeth?


Fasteddie

Dr.Bedlo

Heeft iemand bij friese schuur nog geluisterd naar de ls3/5 speakers van Falcon? En beviel,dit?
Quad vintage.

Cyreg

Citaat van: fred19633 op december 20, 2016, 21:27:24
Heeft iemand bij friese schuur nog geluisterd naar de ls3/5 speakers van Falcon? En beviel,dit?

geen idee, maar wel fijn om weer 'ns niet over iets digitaals te lezen  :D
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > BlackCable Ruhr47  > Furutech e-TP60E > BlackCable Ruhr18 (3510), AH! KB10 (PSU1), BlackCable Ruhr18 (8SE)

Martin!!!

Wat zal het jubileumjaar ons brengen..... dat er 'iets' komt staat buiten kijf. Maar wat??

Een M30.2?

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

mainly British stuff

Dura

Tja, ik denk dat de Compact7 aan de beurt zou moeten zijn, maar ik heb weleens op het Harbeth forum gelezen dat Alan Shaw daar niet voor voelt omdat die vooral in AziĆ« nog heel goed verkoopt. Ik kan me dat goed voorstellen; met zijn wat donkere geluid waarin toch detail en dynamiek zit heeft deze een aantrekkelijk profiel. Pesr4? Ik zit momenteel naar de Pesr3 te luisteren en ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat het nog beter kan! :clapping: Mocht ik ernaast zitten dan heeft mijn spaarvarken een probleem. En ik Pesr4s  :pompom: De rest is nog vrij nieuw.
Ik hoop ook dat er wat nieuws komt maar vraag het me af; Alan Shaw heeft de laatste tijd van die bespiegelende draadjes gemaakt waarin hij zich afvroeg wat ie nou echt helemaal geleerd had de laatste decennia, en hoe hij zijn kennis het beste op schrift kon stellen om over te dragen en zo meer. Ik zit er hopelijk naast, maar op mij maakt hij de indruk zo langzamerhand op zijn minst een stapje terug te willen doen. Hij post ook erg veel, en als hij aan het ontwerpen is schijnt ie de hele dag in zijn eentje nonstop lange dagen aan de slag te zijn, dat strookt dus niet met zijn huidige postgedrag, dat de indruk wekt dat ie alle tijd van wereld heeft.

Edit: ik zie nu het jubileum topic op HUG. Er gaat dus inderdaad wel iets gebeuren, maar wat?
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

raindog

Ben ook wel benieuwd. Ik hoop maar dat ze met iets meer komen dan alleen een Ultra-Pure OFC binnenbekabeling en een glimmend '40th Anniversary' - plaatje  ;)

Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

twani

Citaat van: raindog op januari  4, 2017, 18:40:32
Ben ook wel benieuwd. Ik hoop maar dat ze met iets meer komen dan alleen een Ultra-Pure OFC binnenbekabeling en een glimmend '40th Anniversary' - plaatje  ;)

Die truuk is wel wat doorzichtig inmiddels inderdaad ;)

Fred Mulder

Een sensationele verandering voor Harbeth? Afgeronde hoekjes [emoji3][emoji3][emoji3]
De speakers klinken al top, verschillen zullen vooral nuances zijn (met idd een mooi marketingmoment)

botsen

Ik zou een grote voorkeur hebben voor juist strakkere voorzijdes. Die afgeronde voorkanten vind ik er eerlijk gezegd niet uitzien.

Fred Mulder

Het was ook een grapje [emoji3][emoji39]
De huidige kasten hebben mi juist charme, in 40 jaar niets in veranderd, omdat het goed werkt en de prijs niet onnodig opdrijft (zoals met ovale/ronde/schuine speakers in verschillende hoogglans ral kleuren). Functie boven vorm [emoji106]

Dura

Van het Harbeth forum, de meester zelve:

CitaatThe plans that we have for 2017 have been conceived inside Harbeth HQ as a recogniotion of what this brand has achieved over the last 40 years in bringing great sound to tens of thousands of homes around the world. We recognise that not only we, but you our customers, want to be part of this Anniversary. So we're going to make available memorable products keyed to our 40th. Yes, the standard products will continue to be available at their usual fantastic value for money, so you have a choice. It's entirely up to you.

Er wordt gesproken over meerdere nieuwe producten, terwijl ik niet het idee heb dat Alan Shaw de laatste tijd druk aan het ontwerpen is geweest, laat staan die ie meerdere nieuwe speakers heeft ontworpen.
Dus waarschijnlijk geen nieuwe speakers.
Andere kleuren, nieuw frontje, stands, iets in die richting vermoed ik.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.