Guy Kuo holy focus...

Gestart door Sam, juni 25, 2002, 11:06:49

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sam

Ik ga zeer binnenkort de CRT-focus-methode uitproberen van Guy Kuo van het AVSforum. Ik dacht in zijn handleiding ook te lezen dat hij de "schuifjes" aanpast die op de "nek" van elke CRT zitten. Misschien heb ik het verkeerd gelezen, maar los gezien daarvan, kan het veel kwaad om aan die "schuifjes" te zitten en wat verander je ermee?

Voor de duidelijkheid, dit is wat ik wil proberen:
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?threadid=98042&referrerid=0 en dan de 8e post.
- Wat doet een Diplomatiek Infiltratie Commando, baas?
- Die infiltreert de vijand hard op hun smoelen en doet dat zo diplomatiek mogelijk!
Krän - Beroepsbarbaar

Rob_Dingen

Hoi Sam

Als je niet weet waar je mee bezig bent kan dat indrdaad veel schade brengen
Niet dat je projector er van kapot gaat maar wel qua beeld kwaliteit
Het is ook niet altijd even makelijk zoals hij dat omschrijft
Ik heb er echt al veel gedaan maar heb er zelf soms ook nog moeite mee
Verder is het een fabrieks instelling die niet verandert hoeft te worden als er niets mee gebeurd is

Rob

Sam

Volgens zijn omschrijving is het ook zeker niet makkelijk en hij zegt zelf ook dat er behoorlijk wat haken en ogen aan zitten. Hij zegt (ik heb het nu zo'n stuk of 4 keer gelezen) dat je eerst met behulp van de "schuifjes" het raster grofweg in het midden moet krijgen en dan met behulp van de menu's de laatste kleine aanpassingen moet doen. Ik zie zelf per CRT dat ik drie "schuifjes" heb om aan te passen en ik zou niet weten welke wat aanpast, dus daar begin ik ook maar niet aan. De rest van zijn manier van focussen vind ik wel goed in de oren klinken.
- Wat doet een Diplomatiek Infiltratie Commando, baas?
- Die infiltreert de vijand hard op hun smoelen en doet dat zo diplomatiek mogelijk!
Krän - Beroepsbarbaar

J.A.F._Doorhof

Focussen is voor CRT's het belangrijkste dat er is, maar waar veel mensen de fout ingaan is te denken dat het voor een heel gebied alleen ingesteld kan worden.

MAW.
Als je over het geheel van je beeld een goede focus hebt, en je gaat je concentreren om het in het midden perfect te krijgen, betekend dit vaak een opoffering van bv de hoeken.

De kunst bij focussen van een CRT is om een egaal mooi beeld te krijgen. Als dit betekend een goede focus overal ipv perfect dan moet dat maar. Kun je het WEL perfect krijgen is dat natuurlijk prachtig.

Bij het veranderen van astigmatisme gaat het vaak goed fout, omdat je waar het aan de ene kant goed gaat je aan de andere kant de mist in gaat. Een goed gemiddelde vinden is ZEER moeilijk, je kunt echt beter (zoals Rob aangeeft) de fabrieksinstellingen laten staan. OF er HEEL veel tijd voor uittrekken.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Sam

Ik heb de waarschuwing van die fabrieksinstellingen meer dan goed begrepen  ;) . Zoals ik in mijn laatste post al zei, zal ik die met rust laten.

Volgens mij heeft Guy Kuo een manier in elkaar gedraaid om te focussen die erg goed te volgen is en met alle CRT-mogelijkheden rekening houdt. Ik zat alleen met het centeren van het raster en het daarvoor aanpassen van die "schuifjes" (iemand een beter woord ervoor??) en ik heb nu meer dan goed begrepen dat ik daar maar beter vanaf kan blijven.

Hoe focussen jullie eigenlijk Rob en Frank??
- Wat doet een Diplomatiek Infiltratie Commando, baas?
- Die infiltreert de vijand hard op hun smoelen en doet dat zo diplomatiek mogelijk!
Krän - Beroepsbarbaar

Rob_Dingen

Hoi Sam

Daarvoor gebruik ik de interne test patronen of het nokia monitor test programma op de pc
En heel veel gedult maar verder niets moeilijk erbij gewoon op het oog
Alleen als de projector wat verder weg hangt word het wat moelijker

Rob

J.A.F._Doorhof

Op de PC inderdaad het nokia pakket en anders de interne patronen van de projector (bij gebrek aan beter).

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

cinepaulis

Tja, ik heb zelf ook eens de stoute schoenen aangetrokken en met de astigmatisme ringen aan de gang geweest.
Persoonlijk had ik hier best wel wat tijd voor nodig ben er eigenlijk weinig mee op geschoten. Als je geen probleem hebt (een flare of komeetachtig effect bijv.) dan is het eigenlijk niet nodig om eraan te zitten.

Ter info:
De wat meer geavanceerdere projectoren hebben behalve de astig ringen ook een electronische astigmatisme 'dynamic astigmatism' . Soms zelfs nog per zone/gebied. Als je deze mogelijkheid hebt, dan wordt het wat makkelijker om te proberen om de dynamische astigmatisme te optimaliseren omdat je deze instellingen kunt noteren en altijd gemakkelijk weer terug kunt naar de uitgangssituatie.

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P