Stroomfilter luxeprobleem

Gestart door ub4b, april 11, 2003, 09:54:47

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ub4b

Ik heb thuis een Arcotronics industriele stroomfilter welke het meeste EMC/RF uit het lichtnet haalt. Deze filter is redelijk uit de kluiten gewassen want hij kan tot 20A filteren.

Ik heb tot nu toe altijd de eindtrap van de frontspeakers rechstreeks op het net gehangen op aanraden van andere gebruikers hier, terwijl de subs en alle andere apparatuur gefilterd zijn. Als ik mijn subwoofer aan switch op de processor (stereo + lfe) tijdens CD replay dan merk ik dat met de sub er lucht rond de bas verdwijnt. Ik durf zelf te zeggen dat mijn Nautilus 803 speakers zonder sub (gewonen stereo) in deze configuratie net iets lager doorgaan en wat meer 'bite' hebben.

Dus het experiment puur met de enkel de amp + frontspeakers overgedaan. Als ik powerfiltering ertussen zet wordt het hoog gewoon realistischer en minder forward, een echt wel leuke upgrade. De bas verliest echter lucht en bij lounge CD's waar er soms wel eens een constante baslijn gespeeld wordt komt die zagerig en een klein beetje boomy over.

Nu sta ik voor de keuze : meer realisme in het mid/hoog en correctere plaatsing van alle instrumenten of een luchtigere bas. Voorkeur gaat uit naar de winst die ik haal met filtering buiten op de bas, en de bas volledig over te laten aan de subs welke voortaan niet meer gefilterd zullen worden.



J.A.F._Doorhof

Stroom filters en powerhungry versterkers gaan nooit goed samen.
Het hoog en mid wordt er inderdaad een stuk beter van, maar dit gaat altijd ten koste van wat laag defenitie, dat is een bekend gegeven.

De keuze is moeilijker.
Ik heb ervoor gekozen om de eindversterking EN sub los te halen van de filtering en de rest erop, dat geeft de perfecte balans binnen mijn systeem.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Martin_M

In de hi-end wereld zijn zeker filters te verkrijgen die ook voor eindversterker goed (kunnen) zijn.
Deze zijn echter zeeeer prijzig.

Ik zou er denk ik nu voor kiezen niet te filteren voor de eindtrappen voor de fronts (en zeker niet voor de sub).  Meer realisme bij mid/hoog is met andere tweaks waarschijnlijk ook nog wel voor elkaar te krijgen.

Bij mij thuis staat het filter ook voor alle apparatuur behalve voor de eindtrappen.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)