Betaalbaar CD Transport de Shigaclone, de opbouw van de Vicol Black Shiga MK2

Gestart door BMW850, april 1, 2009, 18:08:46

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Erik van Voorst (in memoriam)

Jazeker, even inlezen in de amerikaanse forum-variant (zie mijn eerste post)...maar goed wij audiofielen geven met gemak een paar honderdjes uit voor een steker dus zo een ghettoschreeuwer voor weinig maakt je echt niet arm.... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

phy

Citaat van: Pjotr27 op december 12, 2010, 18:59:34


Is het loopwerkje niet gewoon ergens los te koop zonder dat je een boombox moet slopen?

Het loopwerkje wel Pjotr.
Maar je hebt de besturings electronica ook nodig en die is niet los te koop

Pjotr27

Citaat van: phy op december 12, 2010, 21:02:22
Het loopwerkje wel Pjotr.
Maar je hebt de besturings electronica ook nodig en die is niet los te koop

Ha vandaar, ik zag al dat er heel veel Sanyo loopwerkjes te koop waren, maar de besturings electronica is lastig..
Zal weleens kijken zag dat er op amazon nog te koop staan (boomboxen) , het lijkt me wel leuk misschien ga ik het toch maar eens proberen, een extra cd speler loopwerk is nooit verkeerd..
Mijn Plinius gaat ook al aardig lang mee, heeft al heel veel speeluren, pas ging het laadje al niet meer open / dicht..
Gelukkig deed een pufje siliconenspray wonderen.   ;D

Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Erik van Voorst (in memoriam)

Hoezo extra loopwerk. ;)...ik denk dat je schrikt van deze "under-dog". :o......al na een paar eenvoudige lees goedkope mods gaan veel standaard cd-transports hoe goed en duur ze ook moge zijn zo de kliko in... ...ik vrees ook dat de Plinius eraan zal moeten geloven...ook al komt hij desnoods nieuw uit de doos  :devil:

Helaas heeft bijna niemand op dit forum het onderzocht...dat is zonde en een gemiste kans  :nowink:.........voor de rest heb ik het genoeg onder de aandacht gebracht dacht ik zo... ;D

Leuk dat je dit wil proberen...je zult erg gul beloond worden als je je eerste cdtjes op het ogenschijnlijk gammele ghetto loopwerkje vast clamped... 8)

Zoals al eerder gesteld qua financiele uitgave loop je (in eerste instantie  :-X) geen enkel risico  :clapping:
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

woood09

In de voeding zit een Lm7808,  mijn vraag is, kan er een LM317T in gezet worden, omdat de 317 een iets betere rimpelonderdrukking heeft.
groeten wood09

scrutinizer

Citaat van: woood09 op december 13, 2010, 21:49:44
In de voeding zit een Lm7808,  mijn vraag is, kan er een LM317T in gezet worden, omdat de 317 een iets betere rimpelonderdrukking heeft.
groeten wood09


Zonder probleem, en iets meer componenten. ;D
Ik zou het bij een goed exemplaar LM78xx houden en/of een Jung of andere super regulator.

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

woood09

Ik ga starten met een lm317T, ingesteld op 8 volt. Later kan er een goede regulator achtergezet worden.  de 317 kan dan eenvoudig aangepast worden voor een hogere uitgangsspanning.
Copieen: http://waltjung.org/Regs.html. (1, 2a, 2b, 2c, 3)
Ik prefereer de Sulzer regulator,  eenvoudig in elkaar te zetten, aanzienlijk goedkoper,en bijna net zo goed als de jung reg.
En ook belangrijk, de Sulzer is eenvoudig op te krikken  tot zeer hoge spanningen, d.m.v. een paar weerstanden.
  groeten,
  Woood09

woood09

Een beetje teleurstelleng, 2 boomboxjes op een plank, en alle 2 doen ze het niet, in orginele staat werkten ze.
Geen geweld tijdens de sloop, niets laten stuiteren, en toch niet werken, en dat ze alle 2 het zelfde foutje hebben.
cd draaid, laser beweegt, maar geen uitlezing, display begint met twee streepjes, en eindigt met twee nullen.
Het zijn  ez51, wat me dan opvalt, op het boord van de display, wordt een plugje aangesloten met - en + led en twee
sync, maar die zijn niet meer aangesloten. (de+ en- led wordt gebruikt om de led te laten branden) op een tekening van het display staat een andere aansluiting dan in de documetatie,en 2 druk knoppen minder.
Moet ik die mod uitvoeren om de zaak draaiend te krijgen?
groeten Woood09

BMW850

#383
Hoi Wood09,

Heb je de schakelaar aangesloten, je kunt het ook met een wasknijper doen?
Ik bedoel die aangeeft dat het deurtje dicht is van de boombox.

Lint verkeerd aangesloten?
Zit het board nog aan het loopwerk, zie foto?

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

woood09

Hallo RUdy,
Ik heb allen een 5 volt voor de display led, en natuurlijk de 8volt, de plus en min aangesloten achter het spoeltje.
Ja ik heb een schakelaar aangesloten, als ik die omschakel en weer terug gaat het systeem draaien, maar volgens mij wordt de cd niet uitgelezen. Het plugje op het displayboord, heeft 4 draaden. 2 voor de led, wat wordt er met de andere twee gedaan?
En wat wordt er bedoelt met sync?  De lint kabel zit ook zoals het moet.

groeten
Woood09





















BMW850

#385
Citaat[author=woood09 link=topic=86768.msg1850625#msg1850625 date=1292535553]
Hallo RUdy,
Ik heb allen een 5 volt voor de display led, en natuurlijk de 8volt, de plus en min aangesloten achter het spoeltje.
Ja ik heb een schakelaar aangesloten, als ik die omschakel en weer terug gaat het systeem draaien, maar volgens mij wordt de cd niet uitgelezen. Het plugje op het displayboord, heeft 4 draaden. 2 voor de led, wat wordt er met de andere twee gedaan?
En wat wordt er bedoelt met sync?  De lint kabel zit ook zoals het moet.

groeten
Woood09

Hoi Wood09,

Ik heb hier nu geen voorbeeld liggen waar sync staat geschreven, als ik me het goed herinner bij de digitale uitgang?

Heb je het print board los liggen van het loopwerk? Dan komt de laser niet tegen de schakelaar aan dat hij zijn eindpunt bereikt heeft, zie de plastic schakelaar in het midden van de print.

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

scrutinizer

Citaat van: BMW850 op december 17, 2010, 08:37:14
Hoi Wood09,

Ik heb hier nu geen voorbeeld liggen waar sync staat geschreven, als ik me het goed herinner bij de digitale uitgang?

Heb je het print board los liggen van het loopwerk? Dan komt de laser niet tegen de schakelaar aan dat hij zijn eindpunt bereikt heeft, zie de plastic schakelaar in het midden van de print.

Rudy

Ik neem aan dat je het beginpunt bedoelde Rudy, voor het lezen van de TOC. ;D
Verder is er ook de mogelijkheid dat het mechaniek getordeerd is geraakt tijdens een misschien wat overmoedige montage op een niet goed uitgelijnde basis.
Zelfs met DC aansluiten 'na de spoel' is het al kritisch genoeg, weinig overzicht door het koellichaam van de chip. Is het verder de standaard pcb of ben je er al op aan het winterschilderen gegaan?

Anton.


Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

woood09

hallo rudy
het loopwerk zit nog orgineel, zoals het uit de boombox kwam, in elkaar.Het logische eerst standaard op een plank
en dan pas de mods. Ik heb gekeken met vastzetten of het vlak(horizontaal)ligt, dat heb ik gedaan dmv de moeren hoger of lager te draaien, en dan vastzetten.
Het irritante is dat twee boomboxen werken (orginele staat) en uit elkaar gehaald het niet doen met dezelfde fout.
Volgens mij ontbreekt er een aansluitng,want de voeding ging via het versterkerboord, maar 8volt is 8volt.
Weet iemand de functie van de twee sync draaden, naast de led + en -, plug cn702?

groeten Woood09

BMW850

#388
CitaatEn wat wordt er bedoelt met sync?
Deze wordt niet aangesloten, ik weet dat het geen antwoord is op je vraag  :google:

Deze foto en tekst van het diyaudio forum geplukt.
10k in series with LED+..(grey)..

Citaat van: scrutinizer op december 17, 2010, 10:12:03
Ik neem aan dat je het beginpunt bedoelde Rudy, voor het lezen van de TOC. ;D

Anton.

Ja Anton, ik kon niet meer op de naam komen  :worship:

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

woood09

ha rudy
een mooie foto. De fout is niet de 2 sync draden, dus hoef ik me daar geen zorgen over te maken.
gewoon verder zoeken.

groeten
woood09

scrutinizer

Woody, beschrijf anders eens hoe je het mechanisme, pcb en display gedemonteerd hebt?
Buiten de zaken die Rudy en ik je aangegeven hebben houdt het binnen deze eenvoud op.

Buiten dat de ez51 een iets andere vorm display heeft is het mechaniek plus chipboard identiek.

Het is voor mij al weer even geleden maar ik denk dat, zoals Rudy dat ook al aangeeft, je de lintverbinding tussen pcb en display of tussen OPU en pcb moet controleren.
Het lint van/naar het display maakt slecht contact of is verdraaid. De OPU verbinding 'kan' ook door lichtelijk scheef gedrukt te zitten slecht functioneren.
Verder ga ik er vanuit dat het aanbrengen van 8 volt DC niet met enorm geweld aan hitte, lekspanning en/of stiftoppervlak aangebracht is. De traces op deze pcb's zijn nml 'zeer' kwetsbaar. :-X
Meet even de spanningen voor en na Q902.

:)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

BMW850

Hoi Woody,

Maak eens close-up foto's van de voeding; loopwerk; alle aansluitingen van de 8 volt spanning die je zelf gesoldeerd hebt.
Kijk ook eens met een vergrootglas op de printbanen naar een "druppie" tin, misschien heb je het loopwerk los gehad van het board om het spoeltje te verwijderen, wat niet noodzakelijk is.

Ik vind het vreemd dat beide loopwerken hetzelfde "probleem" hebben denk zelf eerder aan dezelfde fout.

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

woood09

hallo

Rudy en Anton bedankt voor jullie racties, adviezen, en meedenken, jullie opmerkingen waren niet de oplossing.
Als je met iets vastloopt, is het tijd voor bezinning, ik had voor de tigste keer de mod pdf geopend, en weer de foto van de print op het scherm,en dacht ik zal toch het boord erbij halen, en toen merkte ik iets wat niet op mijn boord zat.
Dat was een doorverbinding. Nu ben ik gelukkig iemand die nooit chaggerijnig is, maar de afgelopen dagen was het toch echt mis.Ik zal maar niet uitleggen wat ik allemaal gedacht heb. Tjeeeesuuuss wat een opluchting, de zaak draaid, speeld.
ik heb geen foto camara, Dus verlopig moeten jullie het met het volgende behelpen.
[url]http://www.youtube.com/watch?v=aMfEts2dnw0[url]
groeten

woood09

woood09


ik hoop dat het nu wel goed gaat.
woood09

BMW850

#394
Citaaten toen merkte ik iets wat niet op mijn boord zat.
Dat was een doorverbinding

Welke doorverbinding bedoel je precies?
Heb je het loopwerk al aangeloten en wat is je eerste luisterervaring?

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

woood09

hi
De doorverbinding is er maar een, die van 5a naar 5b. Het boord is nog niet uitelkaar geweest, en dat wil ik ook zo weinig
mogelijk doen. ik laat het transport nu zonder een mod spelen totdat ik zeker ben dat er geen veranderingen meer hoorbaar zijn, dus volledig ingespeeld.Dit is ook om de voeding te testen. Dan wil ik zoveel mogelijke mods doen, ik ben niet zo geinteressseerd in alle verandringen per onderdeel, ik heb er genoeg over gelezen, en ik geloof dat wel. Gewoon omdat ik nu zelf in korte tijd gehoord hebdat dit "soep" transportje , van wat teleurstellend bij de start, al na enkele cd's liet horen wat ik zelf nog nooit heb waargenomen, als voorbeeld, The Attack van Roger Waters, van de cd  When the wind blows.
Dit stuk van rond de 20 minuten ken ik vrij goed, want wat me opviel was de gedetailleerdheid, vooral het uitsterven van klanken is precies te volgen tot de stilte, ook een fenomeen dat ik nooit eerder zo heb gehoord, ja het was allemaal ruimtelijker
minder vervorming, gewoon, het werd meer muzikaler, en dit na een paar uur draaien.
Wat goed is wordt goed doorgegeven, wat niet goed is wordt niet goed doorgegeven, het transport verbergt niets,  Nu heb ik zelf kunnen waarnemen dat dit jvctje veel potentie heeft.

Woood09

BMW850

#396
Citaat van: woood09 op december 17, 2010, 15:38:01
hallo rudy
het loopwerk zit nog orgineel, zoals het uit de boombox kwam, in elkaar.Het logische eerst standaard op een plank en dan pas de mods.
groeten Woood09

Dus je had er wel iets aan veranderd namelijk  :devil:

2,3, and 4. Remove Caps.
When removing Cap 3 avoid bending heat sink as it will permanently separate from chip.
Jumper from 5A to 5B

Mooi dat alles nu goed werkt  :pompom:
Nu is het aan jou hoe ver je wilt gaan met de mod's  ;)

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: woood09 op december 21, 2010, 15:54:00
hi
Gewoon omdat ik nu zelf in korte tijd gehoord hebdat dit "soep" transportje , van wat teleurstellend bij de start, al na enkele cd's liet horen wat ik zelf nog nooit heb waargenomen, als voorbeeld, The Attack van Roger Waters, van de cd  When the wind blows.
Dit stuk van rond de 20 minuten ken ik vrij goed, want wat me opviel was de gedetailleerdheid, vooral het uitsterven van klanken is precies te volgen tot de stilte, ook een fenomeen dat ik nooit eerder zo heb gehoord, ja het was allemaal ruimtelijker
minder vervorming, gewoon, het werd meer muzikaler, en dit na een paar uur draaien.
Wat goed is wordt goed doorgegeven, wat niet goed is wordt niet goed doorgegeven, het transport verbergt niets,  Nu heb ik zelf kunnen waarnemen dat dit jvctje veel potentie heeft.

Gelukkig... 8)
Let op nu heb je bloed geproeft en sky cq. budget is the limit want dit grappige stukje boombox laat ook nog eens elke verandering haarfijn horen... ;)
Trouwens fraai youtube testtafeltje  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

woood09

Hi

Rudy en Erik, bedankt voor jullie reactie.
Het probleem was achteraf gezien erg eenvoudig. Het boordje staat zonder mods op de plank, daardoor ook geen doorverbinding 5A naar 5B. En dat duurde even voordat ik dat door had. Gelukkig geen onderdelen voor de afvalbak.
En het draaid al weer een paar uur vandaag. En gelukkig blijft het draaien, dus ook geen problemen met de voeding.
Toch blijft het me verbazen, dit systeem.

Woood09 

scrutinizer

Fijn dat hij spint, Woody.
Desalniettemin is de verbinding 5A/5B ter ondersteuning en normaal gesproken niet nodig, ongeacht EZ31 of 51.
Maar de demontage van caps, dwang op/onder het koellichaam en/of het solderen van de 8 volt verbinding na de spoel, hebben in het verleden meerdere malen problemen gegeven in de vorm van het onderbreken van een zeer subtiel printbaantje, waardoor  deze verbinding bij voorbaat in het leven is geroepen.

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....