Electrickery | Appletje, maar geen eitje

Gestart door Bas Akkerman, september 24, 2012, 20:17:47

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bas Akkerman

Nou, ik word er ook hebberig van. Gelukkig heb ik nog iets als een upgradepad. Op de akoestiek na, hoewel ik die ook zoveel als mogelijk vergelijk, ga ik eerst alle andere zaken met elkaar vergelijken. Voor mij ook zeker deel van het plezier van deze hobby.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Maximus_Aurelius

Een hele mooie review met inderdaad een leuke slag er tussen. Dan leest het altijd wel lekker weg. ;D
APL DSD AR > Accuphase P4500 > YG Acoustic Carmel >  Siltech 770L & 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( USB Pink Faun Bridge + OXCO Clock, Farad super3 ) >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

Bas Akkerman

Haha, ja toch? Audiofiele stof is vaak altijd al zo droog.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Maximus_Aurelius

APL DSD AR > Accuphase P4500 > YG Acoustic Carmel >  Siltech 770L & 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( USB Pink Faun Bridge + OXCO Clock, Farad super3 ) >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

Bas Akkerman

Ik ook. Dat in combinatie met stoffige mannen (die nooit hun jas uit doen tijdens luistersessies, al zitten ze er twee uur, why!? :crazy:) en zaaddodende muziek en ik voel me haast dood. Terwijl muziek zo ongelooflijk mooi kan zijn.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

scrutinizer

Citaat van: Bas Akkerman op maart 20, 2017, 09:44:55
Ik ook. Dat in combinatie met stoffige mannen (die nooit hun jas uit doen tijdens luistersessies, al zitten ze er twee uur, why!? :crazy:) en zaaddodende muziek en ik voel me haast dood. Terwijl muziek zo ongelooflijk mooi kan zijn.

Je zoekt het zelf op Bas....
En vanaf de zijlijn is het makkelijk lullen natuurlijk..... :)

Als er iets niet makkelijk is is het wel, op intuitie en een kwartiertje tijd, aan zeg 20 'verschillende' mensen een herkenbaar en gewenst stukje muziek te laten horen. ;)

En probeer het plaatje eens te schieten voor het feit jij maar een kwartiertje daar tussen zit. ::)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Bas Akkerman

Oh, ik begrijp heel goed dat het zo werkt, kan ook niet alles. En je moet toch ergens een referentie hebben, ook al zit ik ergens een stukkie langer dan 15 minuten. Wel geinig om trouwens te merken dat mijn nummers regelmatig niet helemaal worden uitgespeeld. You need an acquired taste for that. :D:D
Ik chargeer natuurlijk wel een beetje "het wereldje". Toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat er best veel audiofielen zijn ten opzichte van muziekliefhebbers op shows. Bij Beter Beeld en Geluid schuift dat gelukkig een stukje op. Echte muziekliefhebbers kan het overigens geen ruk schelen hoe een set speelt, dat is dan wel weer grappig.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

scrutinizer

Nope!!....Die vertellen je bij welke maat de dirigent het niet begrepen heeft.... ;D
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

scrutinizer

Vertelt ook wel iets over smaak, he..... t's net kunst :)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Bas Akkerman

Citaat van: scrutinizer op maart 20, 2017, 10:21:25
Nope!!....Die vertellen je bij welke maat de dirigent het niet begrepen heeft.... ;D
Haha, precies. Veel inhoudelijker op de muziek wat dat betreft.

Citaat van: scrutinizer op maart 20, 2017, 10:27:16
Vertelt ook wel iets over smaak, he..... t's net kunst :)
Oh zeker, mijn verhalen zijn heel smaakvol. Zo luister ik nu eenmaal. Het is dat kunst vaak zo duur is, maar anders...
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

scrutinizer

 ;D

Citaat van: Bas Akkerman op maart 20, 2017, 10:42:27
Haha, precies. Veel inhoudelijker op de muziek wat dat betreft.
Oh zeker, mijn verhalen zijn heel smaakvol. Zo luister ik nu eenmaal. Het is dat kunst vaak zo duur is, maar anders...
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Maikel_audionerd

Citaat van: Bas Akkerman op maart 20, 2017, 09:44:55
Ik ook. Dat in combinatie met stoffige mannen (die nooit hun jas uit doen tijdens luistersessies, al zitten ze er twee uur, why!? :crazy:) en zaaddodende muziek en ik voel me haast dood. Terwijl muziek zo ongelooflijk mooi kan zijn.
Nu al quote van t jaar, mijn onbescheiden mening  :D
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

Bas Akkerman

Citaat van: Maikel_audionerd op maart 20, 2017, 11:47:31
Nu al quote van t jaar, mijn onbescheiden mening  :D
;D

Luxman laat me niet los. Leuk dat dat zo'n effect kan hebben.

Wat akoestiek betreft, kijk ik met veel nieuwsgierigheid naar de bijzonder mooie oplossing van Dynky. Dat zou beslist ook iets voor mijn wand(en) kunnen zijn. Wellicht zelfs een alternatief voor een spanplafond?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Sailor Jan

Dat las weer lekker weg, Bas!

Citaat van: Bas Akkerman op maart 20, 2017, 12:03:37
;D

Luxman laat me niet los. Leuk dat dat zo'n effect kan hebben.

Wat akoestiek betreft, kijk ik met veel nieuwsgierigheid naar de bijzonder mooie oplossing van Dynky. Dat zou beslist ook iets voor mijn wand(en) kunnen zijn. Wellicht zelfs een alternatief voor een spanplafond?

Ik denk dat je dat juist in combinatie met akoestisch plafond moet doen!

Wees lief voor jezelf

Bas Akkerman

Toen ik het schreef bedacht ik me ook dat het nog steeds een meerwaarde zou zijn voor de keuken en de leefbaarheid an sich. Zeer binnenkort maar eens vakkundig laten meten. Ik blijf wel waakzaam voor overdemping, want zo slecht is mijn akoestiek nu ook weer niet.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

eddy135

Citaat van: Bas Akkerman op maart 20, 2017, 09:44:55
Ik ook. Dat in combinatie met stoffige mannen (die nooit hun jas uit doen tijdens luistersessies, al zitten ze er twee uur, why!? :crazy:) en zaaddodende muziek en ik voel me haast dood. Terwijl muziek zo ongelooflijk mooi kan zijn.
Je vergeet nog dat ze ook altijd zo sjagrijnig kijken... :dozingoff:

Voor mij iig. redenen om zulke luistersessies niet meer te bezoeken, hehe
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Bas Akkerman

Citaat van: eddy135 op maart 20, 2017, 17:43:43
Je vergeet nog dat ze ook altijd zo sjagrijnig kijken... :dozingoff:

Voor mij iig. redenen om zulke luistersessies niet meer te bezoeken, hehe
Dat is dan toch echt buitenkant. Tot nu toe heb ik louter vriendelijke mensen ontmoet tijdens alle luistersessies, best bijzonder eigenlijk.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

scrutinizer

Citaat van: Bas Akkerman op maart 20, 2017, 10:18:42
Oh, ik begrijp heel goed dat het zo werkt, kan ook niet alles. En je moet toch ergens een referentie hebben, ook al zit ik ergens een stukkie langer dan 15 minuten. Wel geinig om trouwens te merken dat mijn nummers regelmatig niet helemaal worden uitgespeeld. You need an acquired taste for that. :D:D
Ik chargeer natuurlijk wel een beetje "het wereldje". Toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat er best veel audiofielen zijn ten opzichte van muziekliefhebbers op shows. Bij Beter Beeld en Geluid schuift dat gelukkig een stukje op. Echte muziekliefhebbers kan het overigens geen ruk schelen hoe een set speelt, dat is dan wel weer grappig.

Bij een doorsnee demo met in en uitloop kan ik me dat voorstellen .......
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Bas Akkerman

Zeker, dan is het door het grote aanbod nog gebruikelijker. Bijvoorbeeld in Veldhoven.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

Op de terugweg van een bezoek bij familie had ik in de auto een brainwave. Nou ja, die heb ik continu en ook over audio. Maar deze wil ik toch met jullie delen.

Nu heb ik de bank een anderhalve meter van het raam. Links een muur en rechts de L-kant van de huiskamer, een open stuk van 4 meter lang en 3 meter breed. De resterende woonkamer is 4 meter breed en 7 meter lang, de aangrenzende keuken in het verlengde 3,5 meter breed en 5 meter lang.
De luidsprekers staan vanaf de luisterplek (de bank) zo'n 2,5 meter af en 2,5 meter uit elkaar. De subwoofer staat voor de rechterluidspreker tegen de muur. In de luisterdriehoek ligt een laagpolig, synthetisch kleed met daarop een houten salontafel.

Voordelen van deze opstelling is dat de luidsprekers veel ruimte achter zich hebben en een kleine meter van de muren af. Nadelen zijn dat de linker luidspreker vrij afstraalt, maar de rechter luidspreker tegen een muur reflecteert. Verder is er dus een groot oppervlakte aan glas 1,5 meter achter de luisterplek. Laatste nadeel is dat de apparatuur verder weg staat, waardoor de luidsprekerkabels zo'n 4 meter en 7 meter lang zijn.

Nu wil ik dus de inrichting en akoestiek veranderen. In eerste instantie ging ik van deze luidsprekeropstelling uit. Maar in de auto bedacht ik me dat ik ook best andersom zou kunnen gaan luisteren, dus de luidsprekers meer tegen het raam en de bank naar de keuken toe. Dit noem ik even optie 1.
De tweede optie zou zijn om de luidsprekerplaatsing een kwartslag te draaien. Dus de luidsprekers tegen de muur, waarbij de rechterluidspreker tegen het raam straalt.
De laatste optie, de luidsprekers in de L-vorm en de bank tegen de muur heb ik al eens geprobeerd. Daarbij ontstonden er echter veel staande golven.

De tweede optie is naar mijn idee de minste van de twee alternatieven. Ten eerste straalt de rechterluidspreker tegen het raam en dat is lastiger breedbandig te dempen, ten tweede komt er in de L-vorm een eettafel. Een luisterplek tegenover de luidsprekers zou de doorgang daarnaar ernstig beperken.

Voor nu zie ik optie 1 als meest veelbelovend. De linkerluidspreker straalt dan tegen de muur, die kan ik behandelen met bijvoorbeeld fotopanelen. Eventueel zou daar wel een lage bank komen, dat kan een nadeel zijn omdat die de afstraling blokkeert, maar absorbeert ook weer/zorgt voor diffusie. De set kan dan in de hoek waardoor de luidsprekerbekabeling een stuk minder lang hoeft. Grootste voordeel is dat ik veel meer ruimte achter me heb. Dat is naar mijn idee een groter voordeel dan het nadeel van de luidsprekerafstraling naar achteren tegen het raam.
De vensterbank van dat raam willen we zo veranderen dat je ook in de vensterbank kan zitten, er komen dus veel kussens. Ook (akoestische) gordijnen blijven in de planning. In de holle ruimte van die vensterbank is de verwarming, wellicht dat het toch ook iets van een bass trap kan worden.

Ik zal proberen nog wat tekeningetjes te maken om het te verduidelijken.

Wat zien jullie als de ideale opstelling?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

DofN

Mooie verslagen Bas, en binnenkort wordt Luxman een constante factor in je set? :)

Ideale opstelling? De eerste reflectiewand zou ik willen dempen, hoe dichterbij de luidsprekers staan hoe belangrijker dit is voor het mid/hoog. Een andere brainwave: zet al je spullen aan de kant en probeer alle mogelijke luisterdriehoeken in je woonkamer. Gebruik matrassen voor de eerste reflectiepunten. Dit kost je minimaal een hele dag.

Waarschijnlijk kom je erachter dat de meest ideale luisterdriehoek onleefbaar is, maar je hoort ook de leefbare alternatieven. Dat plaatst het luisteren van luidsprekers in andere ruimtes waar het veel beter klinkt dan in jouw constante luisterdriehoek weer in perspectief (dat is mijn ervaring, excuses voor de projectie).





You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Bas Akkerman

Citaat van: doorofnight op april 23, 2017, 10:01:25
Mooie verslagen Bas, en binnenkort wordt Luxman een constante factor in je set? :)
Zou je zeggen hè? Vooralsnog niet, maar "de sound" van Luxman kan ik erg waarderen. In het upgradepad neem ik het merk ook zeker mee en dient het min of meer toch ter referentie.

CitaatIdeale opstelling? De eerste reflectiewand zou ik willen dempen, hoe dichterbij de luidsprekers staan hoe belangrijker dit is voor het mid/hoog. Een andere brainwave: zet al je spullen aan de kant en probeer alle mogelijke luisterdriehoeken in je woonkamer. Gebruik matrassen voor de eerste reflectiepunten. Dit kost je minimaal een hele dag.
Goed idee. Er komt een moment van niemandsland waarbij de huidige bank weg is. In overleg met Linda zou ik dan best even bankloos kunnen zijn en experimenteren.

CitaatWaarschijnlijk kom je erachter dat de meest ideale luisterdriehoek onleefbaar is, maar je hoort ook de leefbare alternatieven. Dat plaatst het luisteren van luidsprekers in andere ruimtes waar het veel beter klinkt dan in jouw constante luisterdriehoek weer in perspectief (dat is mijn ervaring, excuses voor de projectie).
Geen excuses. Ik weet dat ik de akoestiek van een andere ruimte ook meeneem in mijn luisterervaringen en dat dat een groot onderdeel is van die uitkomst. Desondanks denk ik in de verschillende situaties toch het kenmerkende van het beluisterde te herkennen. Dat constante zie ik dan als eigenschappen van het beluisterde. Tot slot heb ik het overgrote deel in de ruimte van BB&G gehoord, dus die ruimte ken ik ook wat beter.
Neemt niet weg dat een voorwaarde voor koop altijd een thuisdemo zal zijn. Geen thuisdemo? Geen koop.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

DofN

Ik herken wat je zegt over die constanten. Ik luister ook zo.

Alhoewel ik bijvoorbeeld een KEF 201.2 blind zou kopen, of de vloerstaander van deze serie omdat ik kan voorspellen dat die subliem zal klinken hier.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Bas Akkerman

Citaat van: doorofnight op april 23, 2017, 10:15:49
Ik herken wat je zegt over die constanten. Ik luister ook zo.

Alhoewel ik bijvoorbeeld een KEF 201.2 blind zou kopen, of de vloerstaander van deze serie omdat ik kan voorspellen dat die subliem zal klinken hier.
Ik geloof toch wel in matches, componenten met bepaalde, verschillende eigenschappen samenbrengen tot een mooi geheel. Zo maar iets blind kopen, zou ik dus niet snel doen. Niet dat ik het af zou slaan als er morgen twee grijsblauwe demomodellen van de Vivid Audio G4 in mijn huiskamer zouden staan. ;D
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten