Electrickery | Appletje, maar geen eitje

Gestart door Bas Akkerman, september 24, 2012, 20:17:47

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

garmtz


Mitch--

Citaat van: Bas Akkerman op februari 11, 2013, 15:28:40

Woensdag komt Mitch nog langs om te luisteren.

Ben ook erg benieuwd! en uiteraard zal ik mijn bevindingen kort en bondig aan jullie laten weten :)
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

Bas Akkerman

Citaat van: garmtz op februari 11, 2013, 19:32:57
Heel aardige gozer! :)
Nou Mitch, je bent door de ballotagecommissie hoor! Lol.

Kom jij ook weer een keer langs voor de fun Garmt?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Mitch--

Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

AbZ

Citaat van: Kingpin op februari 10, 2013, 10:29:24
Heb jij ooit op een muziekschool of band gezeten zodat je weet hoe dit in het echt behoort te klinken (in ieder geval de kenmerken ervan, want na mixing zal dit wel degelijk anders klinken)?
Citaat van: Bas Akkerman op februari 10, 2013, 10:43:11
Frappant toch dat dat altijd vergeleken wordt. Alsof je altijd goede oren hebt als je op een muziekschool  of band zit en minder goede oren als je dat niet hebt gedaan. Moet je met je talent werken om dat talent te hebben?

Nee, ik heb geen muziekschool gedaan of een instrument bespeeld. Wel kom ik uit een familie waar veel muziek werd gespeeld (piano, gitaar) en van dichtbij dagelijks werd gedrumd, keyboard en gitaar werd gespeeld. En natuurlijk heb ik wel eens een concert of opera bezocht.
Citaat van: Kingpin op februari 10, 2013, 11:12:37
Ik zeg niet dat je muzikant moet zijn geweest om dat talent te hebben, dat maak jij ervan.
Je geeft het zelf al aan dat je middels je familie hiermee in aanraking bent gekomen met diverse muziekinstrumenten, je hoeft uiteraard geen muzikant te zijn om dat te beoordelen, vandaar ook mijn vraag wat geen mening was.
Leuke discussie  :popcorn:
Ook een zeer goede (en lange) post van vanzomereng  :thumbs-up:

Citaat van: Bas Akkerman op februari 10, 2013, 10:43:11Moet je met je talent werken om dat talent te hebben?
Het beste korte antwoord op deze vraag is:  ja  ;)

Bas Akkerman

Citaat van: AbZ op februari 12, 2013, 00:56:34
Het beste korte antwoord op deze vraag is:  ja  ;)
Heel verrassend, maar daar ben ik het niet mee eens. ;)
Ik ben van mening dat er mensen werken in functies waar hun talenten eigenlijk niet liggen. Simpelweg omdat zij en hun omgeving zich niet bewust zijn van die talenten. Omdat een talent vaak iets is dat je als vanzelfsprekend ziet en daardoor weinig ontwikkelt. Ik denk dat je prima kunt werken in een functie waar je niet je talent gebruikt door studie en hard werken.
Wanneer je wel je talent gaat gebruiken, zal je daar in uitblinken. Misschien een wat negatief beeld, maar ik denk dat veel leidinggevenden helemaal niet zitten te wachten op talent, omdat ze geen zin hebben in zich ontwikkelende werknemers. Daar moet je energie in steken en voor je het weet wil de hele afdeling zich ontplooien. Voor je het weet overvleugelen sommige werknemers de manager. Kijk maar eens hoe vaak het gebeurt dat mensen die hun talenten gebruiken solistisch werken.
Andersom werkt het ook zo, een talent ontwikkelen vraagt energie en inzet, daar wil zeker niet iedereen op inzetten. Wie garandeert dat je er werk mee behoudt/krijgt?

Tegelijkertijd is er veel kaf in beroepen die we vergelijken met talent. Sport, kunst, theater. Maar een handjevol heeft echt talent naar mijn idee. Het overgrote gedeelte probeert met hard werken zijn graantje succes mee te pikken of heeft er plezier in.

Kortom, kan je talent afleiden puur uit wat iemand doet of heb je een aanwijsbaar talent omdat je er mee bezig bent? Nee.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Kingpin

Volgens mij lag het meer in de context van dat iemand beter instrumenten kan onderscheiden doordat diegene er ook daadwerkelijk mee heeft gespeeld of mee in aanraking is geweest (of heb ik het mis)?

Als dat zo is dan ben ik van mening dat als men uitspraken doet "hoe" een bepaald instrument behoort te klinken zoals ik dat wel eens lees (attack of uitsterven van een pianosnaar etc) dat ik denk dat iemand die daar ervaring mee heeft dat beter kan beoordelen dan iemand die dat niet heeft, maar das mijn mening.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Bas Akkerman

Natuurlijk ligt het in die context. Mijn vraag is hoe vaak je dat gehoord zou moeten hebben om geluid te kunnen beschrijven. En daar komt talent om de hoek kijken, hoe meer talent je hebt, hoe minder vaak je het hoeft te horen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Deleted Member 2

Citaat van: Bas Akkerman op februari 12, 2013, 08:32:26
Heel verrassend, maar daar ben ik het niet mee eens. ;)
Ik ben van mening dat er mensen werken in functies waar hun talenten eigenlijk niet liggen. Simpelweg omdat zij en hun omgeving zich niet bewust zijn van die talenten. Omdat een talent vaak iets is dat je als vanzelfsprekend ziet en daardoor weinig ontwikkelt. Ik denk dat je prima kunt werken in een functie waar je niet je talent gebruikt door studie en hard werken.
Wanneer je wel je talent gaat gebruiken, zal je daar in uitblinken. Misschien een wat negatief beeld, maar ik denk dat veel leidinggevenden helemaal niet zitten te wachten op talent, omdat ze geen zin hebben in zich ontwikkelende werknemers. Daar moet je energie in steken en voor je het weet wil de hele afdeling zich ontplooien. Voor je het weet overvleugelen sommige werknemers de manager. Kijk maar eens hoe vaak het gebeurt dat mensen die hun talenten gebruiken solistisch werken.
Andersom werkt het ook zo, een talent ontwikkelen vraagt energie en inzet, daar wil zeker niet iedereen op inzetten. Wie garandeert dat je er werk mee behoudt/krijgt?

Tegelijkertijd is er veel kaf in beroepen die we vergelijken met talent. Sport, kunst, theater. Maar een handjevol heeft echt talent naar mijn idee. Het overgrote gedeelte probeert met hard werken zijn graantje succes mee te pikken of heeft er plezier in.

Kortom, kan je talent afleiden puur uit wat iemand doet of heb je een aanwijsbaar talent omdat je er mee bezig bent? Nee.

Er is een wetenschappelijke studie gedaan naar mensen in de absolute top van muziek en sport. De vraag was wat er nodig is om die absolute top bereiken. Het ging o.a. om mensen zoals yo-yo-ma. Uit die studie bleek dat wat die mensen naar de top heeft gebracht bestond uit louter hard werken en vele, vele uren maken. Het talent was hooguit de trigger om dit talent verder te ontwikkelen. Zeer hard werken was de allesbeslissende factor.

Eddye

Citaat van: Onder013 op februari 12, 2013, 10:02:57
Er is een wetenschappelijke studie gedaan naar mensen in de absolute top van muziek en sport. De vraag was wat er nodig is om die absolute top bereiken. Het ging o.a. om mensen zoals yo-yo-ma. Uit die studie bleek dat wat die mensen naar de top heeft gebracht bestond uit louter hard werken en vele, vele uren maken. Het talent was hooguit de trigger om dit talent verder te ontwikkelen. Zeer hard werken was de allesbeslissende factor.
Bedoel je de "10000 uur regel"? Die is niet geheel onomstreden.
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

Kjelt

Ik vind dat er met muziek nog andere factoren zijn: creativiteit en eigen stijl.

Ik ken mensen die perfect bladmuziek kunnen naspelen maar totaal geen eigen stijl er in kunnen brengen. Ook kunnen ze zelf geen muziek maken (componeren) of het is een bijna kopie van wat ze eerder ooit hebben gespeeld.

Als mensen op hun 10e perfect muziek kunnen na-spelen noemt men het talent maar ik vind dat het dat nog niet is tenzij die persoon ook zijn eigen muziek speelt en creeert en dat qua niveau in de buurt komt van de groten.

Er is zo'n vuistregel dat iedere persoon mits fysiek en psychisch daar toe in staat en welwillend een willekeurige bezigheid kan perfectioneren als deze persoon daar 10000 uur in stopt. Uit eigen ervaring met zeer diverse hobbies (koken, houtbewerking, etc.) heb ik gemerkt dat dit inderdaad aardig kan kloppen ook al kun je een aantal zaken weer vrij snel verleren als je ze niet wekelijks bezigt.


Bas Akkerman

Wie van dit forum heeft 10.000 uur één bepaald instrument bespeeld/gehoord?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Martijn M

Citaat van: Bas Akkerman op februari 12, 2013, 12:10:34
Wie van dit forum heeft 10.000 uur één bepaald instrument bespeeld/gehoord?

Waarschijnlijk alleen professionele muzikanten of stokoude amateurs ;) .
Dutch & Dutch

Eddye

Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

lynch1979

Citaat van: Bas Akkerman op februari 12, 2013, 12:10:34
Wie van dit forum heeft 10.000 uur één bepaald instrument bespeeld/gehoord?

Ik op mijn houten poot  :D

Dat is niet te doen, behalve als het je beroep is.

Deleted Member 2

Citaat van: lynch1979 op februari 12, 2013, 12:17:47
Ik op mijn houten poot  :D

Dat is niet te doen, behalve als het je beroep is.

Het valt eigenlijk nog wel mee: 6 jaar een volledige werkweek.

lynch1979

Citaat van: Onder013 op februari 12, 2013, 12:32:31
Het valt eigenlijk nog wel mee: 6 jaar een volledige werkweek.

Ik zal het eens voorstellen op mijn werk  ;)

Bas Akkerman

Waarmee ik dus maar wil zeggen dat je ook met minder geoefende oren best kan horen of een instrument klopt of niet. De een wat makkelijker dan de ander.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

lynch1979

Citaat van: Bas Akkerman op februari 12, 2013, 15:06:09
Waarmee ik dus maar wil zeggen dat je ook met minder geoefende oren best kan horen of een instrument klopt of niet. De een wat makkelijker dan de ander.

Ben ik het helemaal mee eens.

Kjelt

Citaat van: Bas Akkerman op februari 12, 2013, 15:06:09
Waarmee ik dus maar wil zeggen dat je ook met minder geoefende oren best kan horen of een instrument klopt of niet. De een wat makkelijker dan de ander.
Ach weet je, in moderne muziek worden piano's, eigenlijk meer piano samples of elektrische piano's gebruikt die ver afwijken van een standaard concert vleugel of piano en de meeste mensen horen dat niet eens. Veel mensen kunnen het verschil tussen een vleugel en een piano niet goed onderscheiden. Veel mensen horen niet dat een elektrische piano maar een artificiele 128 attack velocity (aanslag) heeft (midi). Ze zijn opgegroeid met artificiele (verminkte) piano geluiden en denken dat het zo hoort te klinken.
Dat soort zaken leer je wel als je zelf speelt op diverse vleugels, piano's, elektrische piano's, synthesizers en is moeilijk overdraagbaar op iemand die niet zelf speelt of diverse instrumenten zelf goed heeft beluisterd (zonder andere instrument geluiden die afleiden)
Dan hebben we het nog niet eens gehad over de hardheid van de hamers, de express ontstemde tingeltangel piano of de ruwe boogiewoogie piano. Dus ook met standaard piano's met klankkast kun je al heel wat tweaken.
En wie gaat je of mij dan vertellen hoe een piano behoort te klinken ?

Kjelt

Citaat van: Eddye op februari 12, 2013, 12:16:01
Om de 10.000 uur regel maar even in het juiste perspectief te plaatsen, wat leesvoer:
Interessant maar de essentie blijft overeind: je zult heel wat tijd moeten investeren om iets onder de knie te krijgen.

Dat vul ik zelf altijd aan met ook psychisch en fysisch in staat zijn om dit te behalen want een gehandicapte zal nooit de 100 meter binnen 10 secondes lopen ook al oefent ie 100000 uur. Een niet gehandicapte ook niet trouwens als ie de 30 gepasseerd is bv , en ik nooit ook niet toen ik 20 was  ;D
En iemand met een IQ onder de 110 zal nooit een wetenschap op doctoraal niveau doorgronden etc. etc.
Daarnaast zul je ook toegang willen hebben tot essentieel studiemateriaal en het liefst de kneepjes van de reeds experts. Zonder die kneepjes van de vakman val je ook uit de boot. etc. etc. Wel een interessant onderwerp voor een apart topic vind ik.

Bas Akkerman

Neem een kleine bezetting met akoestische instrumenten, waaronder een piano. Natuurlijk verschillen piano's en vleugels ook van elkaar. Maar ze hebben ook overeenkomsten die een systeem wel hoort weer te geven. Piano/vleugel-eigenschappen als hamers op snaren en een klankkast die die geluiden weer verder weergeeft en teruggeeft, dynamiek, gebruik van pedalen. Dat soort zaken maakt het geluid van een piano/vleugel uniek. Nee, ik ben geen piano/vleugelkenner, maar ik kan wel intens genieten van een opname die dat unieke heeft weten te vatten en van een weergaveketen die dat op haar beurt doet.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Deleted member

Citaat van: Kjelt op februari 12, 2013, 15:24:05
... Veel mensen horen niet dat een elektrische piano maar een artificiele 128 attack velocity (aanslag) heeft (midi). Ze zijn opgegroeid met artificiele (verminkte) piano geluiden en denken dat het zo hoort te klinken...

Ik speel zelf ook piano, en thuis heb ik een mooie pianomodule. Klinkt op zich prima; niks mis mee. Het is zelfs zo, dat tijdens de introductie van deze module destijds een klassiek pianoconcert gegeven werd. Pas na afloop werd bekend gemaakt dat men niet naar een echte piano had zitten luisteren maar naar deze digitale module...
Stereo-fan for life!

Kjelt

Citaat van: Bas Akkerman op februari 12, 2013, 15:34:23
Nee, ik ben geen piano/vleugelkenner, maar ik kan wel intens genieten van een opname die dat unieke heeft weten te vatten en van een weergaveketen die dat op haar beurt doet.
Dat geloof ik goed, ik geniet er zelf ook vaak van echter ik reageerde meer op:
Citaat van: Bas Akkerman op februari 12, 2013, 15:06:09
Waarmee ik dus maar wil zeggen dat je ook met minder geoefende oren best kan horen of een instrument klopt of niet. 
Wanneer klopt een piano dan niet? (zie mijn vorige post). Het is niet zwart/wit en zeker niet bij instrumenten. Het mooie van top musici is dat ze zelfs soms een foute noot spelen maar dit dan een paar keer express herhalen zodat het net lijkt alsof het zo hoort. Als je de partituur uit je hoofd kent betrap je hem daar op maar ja.

Kingpin

Citaat van: Kjelt op februari 12, 2013, 15:41:49
Het mooie van top musici is dat ze zelfs soms een foute noot spelen maar dit dan een paar keer express herhalen zodat het net lijkt alsof het zo hoort. Als je de partituur uit je hoofd kent betrap je hem daar op maar ja.
Ik zal wel niet tot de top musici horen die destijds voor een paar duizend man in de verkeerde toonsoort begon te spelen, whoehahaha... ja echt gebeurd, als je dan hoort wanneer de rest van de band inkomt  :-[
Maar goed dat overkomt je echt nooooit weer :D
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack