Electrickery | Appletje, maar geen eitje

Gestart door Bas Akkerman, september 24, 2012, 20:17:47

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Bas Akkerman

Citaat van: FairvsFree op oktober  1, 2012, 21:30:41
Mooie set! Veel luister- en kijkplezier ervan :)
Dank je! Lukt goed. Tegen de tijd dat ik M&G's ga geven, zeker komen hoor!

Zuuucht, verslagje vergeten. Morgen komt het, beloofd!!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Perfectionist

Ik ga ervan uit dat we dit topic aan de zelfregulering kunnen overlaten en zo te zien lukt dat. Zo niet dan zetten we het vanaf nu kracht bij................
Een beter forum begint bij jezelf.

Perfectionist

#177
Bericht van Twani verwijderd. Zo'n cynische reactie (reacties op forumbeleid alleen per PB) levert je dus een afkoelperiode op. Waarschuwing was heel duidelijk, en ook helaas nodig "wapengekletter" want o.m. hebben we een opzegging gekregen vanwege deze discussie.
Een beter forum begint bij jezelf.

manta

Mooie set Bas, daar twijfel ik geen moment aan dat je aan het genieten bent  :bigsmile:

Willy de Woofer

Excuses Bas dat er een discussie is ontstaan in jouw topic.
De inhoud daarvan had niets met jou te maken.
Heb je ooit bij de politie gewerkt?  ;D

Bas Akkerman

#180
Citaat van: Perfectionist op oktober  2, 2012, 00:08:25
Bericht van Twani verwijderd. Zo'n cynische reactie (reacties op forumbeleid alleen per PB) levert je dus een afkoelperiode op. Waarschuwing was heel duidelijk, en ook helaas nodig "wapengekletter" want o.m. hebben we een opzegging gekregen vanwege deze discussie.
Erg spijtig om te horen dat er zelfs een opzegging is geweest naar aanleiding van de discussie in dit topic. :huh2:

Citaat van: manta op oktober  2, 2012, 00:16:58
Mooie set Bas, daar twijfel ik geen moment aan dat je aan het genieten bent  :bigsmile:

Zeker manta! Het is dat je in België woont en dus niet zomaar even langs kan komen. Maar wie weet eens bij een M&G?

Citaat van: Willy de Woofer op oktober  2, 2012, 08:19:32
Excuses Bas dat er een discussie is ontstaan in jouw topic.
De inhoud daarvan had niets met jou te maken.
Heb je ooit bij de politie gewerkt?  ;D
Nee, een boef hoeft alleen maar een trap op te rennen of wat punaises te strooien en ik ben de pineut. ;D Ik heb wel in de hulpverlening gewerkt en ben scheidsrechter. Dus het zit me wellicht in het bloed?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

#181
Dan eindelijk het beloofde verslag van mijn eerste indrukken nu de set bij mij thuis staat. Het heeft wat langer geduurd dan ik zelf had gedacht. Deels bewust, deels onbewust. Heel bewust omdat ik de set in mijn huis wilde "settelen" en wilde wennen aan wat deze in mijn eigen omgeving met wisselende stemmingen van mij zou doen. Hoewel ik meestal wel bij mijn indrukken blijf, had het toch gekund dat ik me bij het wennen andere dingen waren opgevallen. En vooral ook heel bewust omdat ik muziek wilde luisteren en even uit de analytische modus wilde stappen. Onbewust omdat ik simpelweg veel muziek heb gehoord en er simpelweg niet aan toe ben gekomen daar mee te stoppen. Alleen wanneer Linda wilde dat we even geen muziek luisterden, heb ik de muziek gestopt. Ok, vooruit, ook als ik naar bed ging, ging de set uit.

Met de kans dat het fragmentarisch overkomt, wil ik wat ik beleef toch graag onderverdelen in verschillende onderdelen.
Ten eerste de stage. Die is gewoonweg prachtig en laat precies horen hoe een cd is opgenomen. Als er diepte, hoogte en breedte in de opname zit hoor je dit enorm goed wat zorgt voor een heel vloeiend en boeiend beeld. Mooie voorbeelden zijn Prince 3121, The Nits of (een verrassing voor mij) Autobahn van Kraftwerk. Wanneer een opname minder is opgenomen, hoor je dit ook. Bij Robbie Williams of John Mayer bijvoorbeeld is er duidelijk een veel geslotener beeld te horen waar de instrumenten en zang veel meer op elkaar zitten. Hetzelfde verhaal met de manier waarop de grootte van de stemmen en de instrumenten worden weergegeven. Over het algemeen worden deze wel wat kleiner weergegeven dan ik gedacht had. Het beeld staat dus 2 tot 4 meter van me af, maar als ik af zou moeten gaan op de grootte, dan zouden de muzikanten eerder 8 meter van me vandaan zitten of staan. Misschien dat dit ook wel met de akoestiek te maken heeft.

Ook de dynamiek in de muziek blijft enorm opname-afhankelijk. Daar waar de opname goed is, maakt de dynamiek de muziek veel spannender. Stemmen en instrumenten worden echter en het beeld veel dieper, gelaagder. Evengoed is dat niet het enige en ik merk dat de akoestiek een grote invloed op heeft. De luidsprekers lusten best wel wat versterker volgens mij en pas boven een bepaald volume komt het geluid echt tot leven. Niet dat het slecht is, maar je hoort onder een bepaald volume gewoonweg wat minder. Er is een sweetspot wat volume betreft, daarboven wordt het beeld wat rommeliger en krijsender. Het zal deels te maken hebben met de beperkingen in de apparatuur, maar nog meer in de akoestiek. Naar mijn idee speelt de nagalm hier een belangrijke rol en wordt deze duidelijker hoorbaar als je harder gaat spelen. Hier is dus zeker winst te halen! Alhoewel ik betwijfel of mijn buren het zo leuk zullen vinden als ik door de nagalmbeheersing luider kan spelen... ;)

Het uitsterven van klanken vind ik zeker ook een sterk onderdeel van de set. Het is nergens droog, tegelijkertijd is er niet een onnatuurlijke nagalm zoals ik die wel eens heb ervaren bij buizenversterkers. Zoals ik al eerder heb aangehaald is de nagalm ook erg belangrijk in de echtheid van de weergave. Een prachtig voorbeeld is de piano die ik op de door skyfox meegebrachte cd van Room Eleven heb gehoord. Wat aan de te duidelijk opgenomen kant, werd de piano echt heel mooi weergegeven. Van het "klakken" van de toetsen en het kloppen op de snaren tot de nagalm in zowel de snaren als de klankkast en diens onderlinge beïnvloeding, erg indrukwekkend!

Ik zou deze set alleen al om de klank kopen, zo sterk durf ik het wel te verwoorden. Doordat dit naar mijn idee zo juist wordt weergegeven, is de set een kameleon. Ik heb nog te weinig verschillende muziek gehoord, maar ik heb tot dusver nog geen enkele muziek gehoord die niet goed klinkt op deze set. Of het nu de electropop van Kraftwerk is, de jazz van McRae, de pop van Tears for Fears of de funk van Prince, echt alles klinkt zoals het naar mijn idee moet.

Met de verandering van de Anniversary Editions is de tonale balans nog iets meer opgeschoven naar het heldere, zonder het gemoedelijke te verliezen of te fel te worden. Ik weet niet wat voor interne bekabeling is gebruikt, maar het zou zo maar zilver kunnen zijn geweest. Dat maakt de hoge tonen net wat frisser en gedetailleerder. Er is overigens geen nadruk in het geluidsbeeld van hoge tonen, ze zijn nu juist beter geïntegreerd en blijkbaar waren ze wat ondergesneeuwd in de eerdere versies van de Monitor 30. Mocht ik een achilleshiel moeten noemen, dan is het de weergave van bas. Dit vindt denk ik minder de oorzaak in de apparatuur maar veel meer in de akoestiek én de stroomvoorziening. De akoestiek maakt de bas namelijk wat minder strak en in dit gebied is de nagalm het "ergst". Dat is bijvoorbeeld duidelijker te horen wanneer er een basgitaar wordt bespeeld. Ik denk ook dat het met stroomvoorziening te maken heeft, omdat de basweergave 's avonds minder is. Dan is de verlichting bijvoorbeeld aan en sommige keukenapparatuur. Ik zou het eens blind moeten testen, maar ik heb ook het idee dat het geluidsbeeld wat rustiger, minder rommelig en vooral de bas gedefinieerder wordt als ik het display van de voeding dim. We zullen zien wat stroomvoorziening in de toekomst voor invloed zal hebben.

Door de nagalm vind ik het lastig iets over de snelheid van de set te zeggen. In retroperspectief kan ik wel zeggen dat het systeem snel is en als ik kijk naar het stukje over de klankweergave, dan moet ook de conclusie zijn dat de set snel is. Ik ben gewoon erg benieuwd wat akoestiekaanpassingen zullen doen, maar ik verwacht dat het allemaal wat strakker zal klinken en stemmen en instrumenten iets meer hun eigen plekje zullen hebben.

Naast de klank heeft detail een eervolle tweede plek op het podium. Op de cd's die ik vaker draai, hoor ik echt meer detail en soms vind ik het zelfs schokkend. Drie voorbeelden schieten me te binnen. Een cd die ik minder draaide, omdat hij op veel sets te fel was, is Paole Conte's 'Best Of'. Op Gli Impermeabili is een tinkeltje te horen dat simpelweg irritant kan zijn. Op deze set hoorde ik dat het een metalen belletje is, zoals van een tamboerijn of iets dergelijks. Bij Kraftwerk was de deur heel goed te horen van de auto die van rechtsvoor gestart werd en links achter wegreed. Het was gewoon eng zo natuurgetrouw als ik de auto hoorde wegrijden en daarbij het geluid van de motor tegen de huizen aan weerszijde van de straat hoorde echoën. Mijn bek viel pas echt open toen ik de blaasbalg hoorde die Depeche Mode gebruikte in het nummer 'I Want You Now' op hun 'Music For The Masses'. Het hijgen van de zanger van het lied was een ordinaire blaasbalg of een luchtbedpomp. Misschien nog wel knapper van de detailweergave is dat ik dit allemaal prima kan horen, maar het geen moment afleidt van de muziek. Het zijn geen details op zich, maar onderdeel van de muziek en geven mij bewondering voor de inventiviteit van de muzikanten.

Een "neutraal" geluid, wat is dat in godsnaam? Ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat elke cd, nee elk nummer zijn eigen geluid heeft. Of het nu de opname is, de detail, de klank van instrumenten of de stage. Elk nummer kan anders klinken dan het voorgaande. Dat heeft me al een paar keer op het verkeerde been gezet. Soms dacht ik dat de set wat te donker was, een nummer later weer te fel. Zelfs binnen cd's kon ik van mening veranderen. Totdat het kwartje viel en ik gewoon naar de opnames aan het luisteren was. En ik dat kon doen, omdat de set nauwelijks een dekentje over het geluid legt.
Ik zeg bewust nauwelijks, omdat dat vast wel zo zal zijn, de set zal vast gekleurd zijn. Ik vermoed in het midlaag, maar ik vind het alleen lastig te horen en hoop dat anderen kritisch blijven luisteren naar de set als zij hier komen. De set bevalt me simpelweg te goed om daar onder te lijden, dus ik hoop dat mensen eerlijk zijn. Evengoed wordt het hoog tijd dat ik weer een cd in de lade stop, het is hier al 20 minuten stil. Mmm, eens zien. Ja, het wordt Miles Davis.

Tijd om mensen uit te nodigen...
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

chansig

Leuk verhaal..kan het af en toe niet helemaal volgen. Misschien nog een keer lezen.

Pssst...even een puntje van aandacht...af en toe een spatie gebruiken. Maakt het lezen een stuk aantrekkelijker. (niet boos worden...neeeee...niet doen)

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Eddye

Citaat van: chansig op oktober  2, 2012, 12:07:29

Pssst...even een puntje van aandacht...af en toe een spatie gebruiken. Maakt het lezen een stuk aantrekkelijker. (niet boos worden...neeeee...niet doen)

Gr Hans

Hmm, ik zie echt na elk woord netjes een spatie.....
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

Bas Akkerman

Citaat van: chansig op oktober  2, 2012, 12:07:29
Leuk verhaal..kan het af en toe niet helemaal volgen. Misschien nog een keer lezen.

Pssst...even een puntje van aandacht...af en toe een spatie gebruiken. Maakt het lezen een stuk aantrekkelijker. (niet boos worden...neeeee...niet doen)

Gr Hans
Haha, nee boos word ik niet hoor. Het is inderdaad wel één blok geworden zo.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

chansig

#185
Citaat van: Eddye op oktober  2, 2012, 12:08:43
Hmm, ik zie echt na elk woord netjes een spatie.....

:D

Sorry..probeer ik ook een keer de wijste uit te hangen. :D

Ik bedoelde natuurlijk een keiharde onvervalste return.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Bas Akkerman

Citaat van: chansig op oktober  2, 2012, 12:10:04
:D

Sorry..probeer ik ook een keer de wijste uit te hangen. :D

Ik bedoelde natuurlijk een keiharde onvervalste return.

Gr Hans
U vraagt, wij plaatsen keihard! :smile:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Eddye

Citaat van: chansig op oktober  2, 2012, 12:10:04
:D

Sorry..probeer ik ook een keer de wijste uit te hangen. :D

Ik bedoelde natuurlijk een keiharde onvervalste return.

Gr Hans

Hahaha, dat dachte ik natuurlijk al, maar wie de bal kaatst.....


Leuk stuk, Bas. Ik zou bijna willen dat je weer helemaal opnieuw start.
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

Bas Akkerman

Citaat van: Eddye op oktober  2, 2012, 12:12:17
Hahaha, dat dachte ik natuurlijk al, maar wie de bal kaatst.....


Leuk stuk, Bas. Ik zou bijna willen dat je weer helemaal opnieuw start.
Ik ook, hoewel ik heel tevreden ben over de muziek zo. Maar ik heb nog een slaapkamer waar nog geen set staat... :devil:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Kingpin

Mooi verwoord Bas !
Ik herken je uitspraken in mijn set, alleen jij weet het goed te omschrijven :D
Vooral de eerste weken moet je je zeker dwingen om naar bed te gaan is mijn ervaring, haha, nou mooi dat je tevreden bent.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Bas Akkerman

Citaat van: Kingpin op oktober  2, 2012, 12:45:55
Mooi verwoord Bas !
Ik herken je uitspraken in mijn set, alleen jij weet het goed te omschrijven :D
Vooral de eerste weken moet je je zeker dwingen om naar bed te gaan is mijn ervaring, haha, nou mooi dat je tevreden bent.
Ja, heel erg. Vaak denk ik: "Nog even naar dit nummer luisteren" en dan ben ik zo drie kwartier verder.

Heb nu trouwens een dekbed op de vloer gelegd. De komende dagen eens luisteren wat het doet (ik hoor het nu al, maar wil het me even tot me door laten dringen).
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

evilniek

#191
Bedankt voor je mooie verslag Bas, ook mijn complementen voor je prettige schrijfwijze, leest goed weg. Je weet het goed te verwoorden, iets wat ik zelf altijd erg lastig heb gevonden, vooral het omschrijven van wat je hoort. Geniet van je set, maar wel met mate Bas, een beetje stilte op z´n tijd is ook niks mis mee, imho. (bij voorbaat excuses als het wat belerend overkomt) :)
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

frank2

Mooi Bas dat je zo tevreden bent. Je zou tzt nog eens met stroomsnoeren kunnen experimenteren om te zien of dat een positieve inbreng in je systeem heeft.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Bas Akkerman

#193
Citaat van: evilniek op oktober  2, 2012, 12:57:59
Bedankt voor je mooie verslag Bas, ook mijn complementen voor je prettige schrijfwijze, leest goed weg. Je weet het goed te verwoorden, iets wat ik zelf altijd erg lastig heb gevonden, vooral het omschrijven van wat je hoort. Geniet van je set, maar wel met mate Bas, een beetje stilte op z´n tijd is ook niks mis mee, imho. (bij voorbaat excuses als het wat belerend overkomt) :)
Overdaad schaadt, zeker! Gelukkig ben ik ook vrij veel weg. Het is alleen zo verslavend joh. Die trompet nu... :inlove:

Citaat van: frank2 op oktober  2, 2012, 13:00:45
Mooi Bas dat je zo tevreden bent. Je zou tzt nog eens met stroomsnoeren kunnen experimenteren om te zien of dat een positieve inbreng in je systeem heeft.
Dat ga ik zeker ook doen. Maar eerst de akoestiek aanpakken, dat heeft prioriteit.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

MVG

Erg leuk geschreven weer! De manier waarop jij, wat je hoort kan beschrijven is een vaardigheid die ik helaas zelf niet heb.

Chapeau! en veel plezier weer vandaag  ;D

Deleted Member 2

Prachtig en goed geschreven verhaal Bas.

Het gaat nu echt tijd worden dat iemand anders dan "de slager die zijn eigen vlees keurt" zijn licht laat schijnen over je set. Los daar van geniet ik van je verhalen en het proberen over te brengen van iets dat zo lastig met woorden te beschrijven is.

Groet,

Henk

Bas Akkerman

Citaat van: MVG op oktober  2, 2012, 13:15:55
Erg leuk geschreven weer! De manier waarop jij, wat je hoort kan beschrijven is een vaardigheid die ik helaas zelf niet heb.

Chapeau! en veel plezier weer vandaag  ;D
Citaat van: Onder013 op oktober  2, 2012, 13:54:25
Prachtig en goed geschreven verhaal Bas.

Het gaat nu echt tijd worden dat iemand anders dan "de slager die zijn eigen vlees keurt" zijn licht laat schijnen over je set. Los daar van geniet ik van je verhalen en het proberen over te brengen van iets dat zo lastig met woorden te beschrijven is.

Groet,

Henk
:blush: Ik kan er maar niet aan wennen. Bedoel, het gaat voor mij zo vanzelf en vind het lastig te beseffen dat anderen dat niet in woorden kunnen vatten.
In ieder geval ga ik zeker M&G's houden, juist leuk! Ik wil het wel eerst even met Linda overleggen, ze is niet zo van de onbekende slagers die onverwachts langs komen. :smile: Hopelijk ook niet van de bekende slagers die verwacht langs komen... :unsure:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Deleted Member 2

:smile: Hopelijk ook niet van de bekende slagers die verwacht langs komen... :unsure:
[/quote]

Dat was toch de melkboer?  8)

Bas Akkerman

Citaat van: Onder013 op oktober  2, 2012, 16:23:35
:smile: Hopelijk ook niet van de bekende slagers die verwacht langs komen... :unsure:


Dat was toch de melkboer?  8)
Lol, maak me nog eens extra achterdochtig! :P Ach, ze is vegetariër en houdt niet van melk, dus... :angel:

Ik mis de set! Maar even mijn best doen met trainen, mag ik misschien eerder naar huis.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

skyfox

Mooi verslag weer, Bas! Het blijft me verbazen hoe "makkelijk" je altijd weer weet te omschrijven wat je hoort en ervaart.

Het 'echte' wat je beschrijft bij het horen van Room 11 kan ik alleen maar onderschrijven. Thuis heb ik het nummer meteen opgezet en ik mis hier toch echt wel de klanken van die piano. Bij mij is het ook een piano, maar meer een digitale dan eentje met een echte klankkast, zogezegd. Dus op dat vlak presteert je set echt goed!
Wat ik ook grappig vond is dat ik nu eindelijk het verschil hoor tussen "slechte" opnamen en "goede opnamen". Slechte opnamen klonken eigenlijk hetzelfde als bij mij thuis (soundtrack Armageddon), goede opnamen kregen op jouw set echt meerwaarde t.o.v. de mijne!

Citaat van: garmtz op september 27, 2012, 13:14:34
Zoals het hoort... ;)

Mja, om heel eerlijk te zijn moest ik héél goed luisteren, en toen dácht ik het verschil te horen. Maar ik kan niet met zekerheid zeggen of ik het nu hoorde of dat het zich in mijn hoofd afspeelde. Het bekende gezegde "je hoort een sub niet, totdat je deze uitzet en je merkt dat je wat mist" was in deze luistersessie eigenlijk niet echt van toepassing op mij.

Uiteraard wil ik hiermee niet zeggen dat de sub slecht staat afgesteld, maar mijn gehoor pikte het gewoon niet echt op. Wellicht zijn mijn oren net wat ongevoeliger voor de allerlaagste tonen dan die van Bas en Garmt. En, zoals Bas ook al opmerkte tijdens mijn bezoek, hou ik van wat stevigere, wellicht wat bombastische, muziek. En een wat aangedikt laag, zoals het bij mij thuis staat afgesteld, helpt daarbij natuurlijk.  Niet dat je bij mij nu direct roept "man, wat staat die sub achterlijk hard" (DD10 staat voor muziek op volume 5 met een rechte lijn, voor films op 30 met een house curve), maar hij is er iets nadrukkelijker.

Los van alle analyses en vergelijkingen: Bas, je hebt in mijn beleving echt een topset gekocht!! Geniet ervan zoveel als je kan, maar vergeet niet af en toe naar die trainingen en wedstrijden te gaan ;) En zodra er weer nieuwe foto's gemaakt moeten worden dan hoor ik het wel (van de Bas Bios hierna?).
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9