UcD Class-D versterker zelfbouw

Gestart door Wowly, januari 18, 2005, 16:54:25

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Leeuwarden

 ;D Halen we het daar maar niet...

Leeuwarden


Leeuwarden

Vanwege het gebrek aan animo bij deze animocheck heb ik besloten geen groepsinkoop op te starten.

Jan

Wowly

Vreemd.....

Sinds eersgisteren doet mijn linkerkanaal het niet meer.

Net ff gechecked; wat blijkt.......... Zekering van het min-gedeelte van de voeding is doorgebrand. Dit is een F5A/250V/AC zekeringetje. Er is zo'n 4mm tussenuit gebrand. Deze komt dus van de Slitfoils af en gaat naar de - deel van de voedingaansluiting van de UcD-module...

Check ff de rechtse: deze is ook al bruin aan het verkleuren, maar nog niet door.

Mijn vragen:

hoe kan dit gebeuren?

Waarom eerst de linkse? Overigens had mijn linkse kanaal altijd een iest hoger volume, waardoor mijn geluidsbeeld naar links trok.

Waarom bij recht al de verkleuring en niet doorgebrand?

Waar is deze zekering eigenlijk voor, om de UcD te beschermen voor hogere voltage's dan 250 V en hogere ampere's dan 5A? Wat zorgt er nu eigenlijk voor dat deze dus kunnen doorbranden?

eerlijk gezegd voelt het een beetje vreemd, dat de zekering in je versterker doorbrand. Nu laat ik hem toch nooit aanstaan, maar toch, zijn mijn speakers zo wel veilig. Er zit nog geen dc-beveiliging op.....

Ik heb volgende week vrijdag een luisteravondje staan met deze versterker en wil niet dat iemand anders de dupe wordt van mijn versterker, snap je?

Greetz

Wowly

Jan-Peter

Citaat van: Wowly op februari  2, 2006, 22:40:40
Vreemd.....

Sinds eersgisteren doet mijn linkerkanaal het niet meer.

Net ff gechecked; wat blijkt.......... Zekering van het min-gedeelte van de voeding is doorgebrand. Dit is een F5A/250V/AC zekeringetje. Er is zo'n 4mm tussenuit gebrand. Deze komt dus van de Slitfoils af en gaat naar de - deel van de voedingaansluiting van de UcD-module...

Check ff de rechtse: deze is ook al bruin aan het verkleuren, maar nog niet door.

Mijn vragen:

hoe kan dit gebeuren?

Waarom eerst de linkse? Overigens had mijn linkse kanaal altijd een iest hoger volume, waardoor mijn geluidsbeeld naar links trok.

Waarom bij recht al de verkleuring en niet doorgebrand?

Waar is deze zekering eigenlijk voor, om de UcD te beschermen voor hogere voltage's dan 250 V en hogere ampere's dan 5A? Wat zorgt er nu eigenlijk voor dat deze dus kunnen doorbranden?

eerlijk gezegd voelt het een beetje vreemd, dat de zekering in je versterker doorbrand. Nu laat ik hem toch nooit aanstaan, maar toch, zijn mijn speakers zo wel veilig. Er zit nog geen dc-beveiliging op.....

Ik heb volgende week vrijdag een luisteravondje staan met deze versterker en wil niet dat iemand anders de dupe wordt van mijn versterker, snap je?

Greetz

Wowly

Hoe ziet je voedingsopstelling eruit, kan je eens een tekening maken of een foto? Vreemd verhaal dat zekeringen bruin worden. Dat lijkt op dat er continue veel stroom door de zekering zou lopen en dat ze daardoor bruin worden. Lijkt me hogst onwaarschijnlijk met een Class-D versterker.

Eerst maar eens een foto of tekening van je opstelling zien.

Jan-Peter

Hanz71

#1055
Beauties and the beast?


De voeding van mijn 3 kanaals UcD180AD en 1 elco voor Z*PP*LS*.

Leeuwarden

En? Heb je een vergelijking gedaan?


Wowly

#1057
Ik zal eens een foto gaan maken, we spreken over de zelfbouwversterker waarvoor in eerste instantie deze draad is opgestart. De opbouw is als volgt:

Ingang met softstart en zekering,
340VA 30 volt ringkern van Schuro (high-end uitvoering),
Diodebrug (450V, 35A)  ,
2 BHC-slitfoils (2 x 20.000 uF per kanaal) met bleederwerstand (22kOhm, 0,25watt),
vandaar uit naar de Ucd-module heen met de zekeringen ertussen zowel bij plus als min.

Alles Hardwired met dik koperdraad (multistrand)

Dus een enkele gelijkrichter, precies zoals op de sheet voor de Ucd's wordt aangegeven.

Kan het Uberhaupt kwaad dat de zekering door gaat? Hij doet het namelijk al zowat een jaar zonder problemen.

Ligt het misschien aan mijn passieve voorversterking? (passieve attenuator en ingangsschakelaar). Heel soms staat de ingangsschakelaar niet helemaal goed en doet het linkerkanaal het ff niet, als ik hem dan goed draai is alles offcourse in orde. Kan het soswieso wel komen vanuit de module?

Wowly

Kun je hier wat mee?


Gr Wowly

Edit: op deze pagina http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=25655.525 kun je goed de opbouw zien zoals die bij mij is, behalve dat de bruggen geen bypass-condensatortjes meer hebben de dat de startground natuurlijk aan de bodemplaat vast zit.:

Hanz71

#1058
Citaat van: Leeuwarden op februari  3, 2006, 18:18:17
En? Heb je een vergelijking gedaan?



Ik heb nu 1 UcD en 1 ZAP. beide dual mono 625VA en 40.000uF. Deze zijn voor sub-amps met zappulse 2.3se.
Direct vergelijk heb ik nog steeds niet gedaan. Wil ik een keer een sessie met anderen voor beleggen. In mijn 1tje heb ik meestal andere dingen te doen.
Mijn indruk is dat de ZAPS wat warmer klinken, de UcD's wat nuchterder, maar dit is zeer subjectief omdat ik dus geen AB-vergelijk heb gedaan, en omdat je dat wel meer leest :), laat je je misschien ook een beetje door leiden.. Mijn UcD's draaien nu op mijn HT met alcone laplaces. Klinken erg fijn! Ook op mijn Stereo-set deden de UcD's het erg goed, ze grepen mijn kappa 7.2i's echt bij hun kladden (t.o.v. de voorloper, Aura PA100).

Leeuwarden

#1059
Uhhh, ik bedoelde eigenlijk een vergelijking tussen de verschillende elco's als voeding voor de UcD...

Leeuwarden

Citaat van: Wowly op februari  3, 2006, 19:34:47
... kun je goed de opbouw zien zoals die bij mij is, behalve dat de bruggen geen bypass-condensatortjes meer hebben de dat de startground natuurlijk aan de bodemplaat vast zit.:


Waarom heb je die by-pass c-tjes weggehaald? Ik vond dat namelijk nogal een verbetering...

Hanz71

Je bedoelt of de UcD's met de slits beter klinken dan met de FT-caps, Jan?
Ik heb zodirect (laatste loodjes voor de 3-kanaals) 1 stereo UcD400AD dual mono en 1 3-kanaals UcD180 met een 500VA trafo en 40.000uF. Die zijn wel makkelijk te vergelijken omdat het spul vlak bij elkaar in mijn HT komt te staan.
Dat zal ik komend weekend/volgende week kunnen gaan doen met de volgende Hardware:
Processor/Pre: ADA Rhapsody
DVD/SACD: Philips DVP9000S

Leeuwarden


Wowly

Ehh, nog meer klote nieuws...ik heb net de zekering maar eens vervangen, wat denk je dat er gebeurt. De konus van de mid-woofer van het linkerkanaal wordt geheel naar achteren getrokken en blijft daar...niet echt leuk voor de scan speak unit. Hij kan er wel eventjes tegen (fractie seconde, langer duurde het niet omdat ik het netsnoer ready to pull vasthield en eruit trok), dus gelukkig geen schade.....

Het wordt steeds gekker...

Benieuwd wat JP te zeggen heeft maandag....

Wowly

Jan-Peter

Citaat van: Wowly op februari  5, 2006, 16:31:05
Ehh, nog meer klote nieuws...ik heb net de zekering maar eens vervangen, wat denk je dat er gebeurt. De konus van de mid-woofer van het linkerkanaal wordt geheel naar achteren getrokken en blijft daar...niet echt leuk voor de scan speak unit. Hij kan er wel eventjes tegen (fractie seconde, langer duurde het niet omdat ik het netsnoer ready to pull vasthield en eruit trok), dus gelukkig geen schade.....

Het wordt steeds gekker...

Benieuwd wat JP te zeggen heeft maandag....

Wowly

Wat moet ik daar op zeggen? Stuur maar retour en dan kijken we er wel naar. De vraag is natuurlijk....waarom was de zekering bruin? Is de kleur van de zekering van de andere kant ook bruin?

Nog wat andere zaken opgemerkt? Iets opmerkelijk gebeurt en daarna was de zekering bruin, of deed die het niet?

Jan-Peter

Wowly

Niets bijzonders gemerkt wat zou aankondigen dat alles niet meer 100% zou zijn, het linkse kanaal deed het gewoon niet meer. Toen ik de nieuwe zekering erin deed had ik dat effect dat de conus naar achteren werd getrokken........

Ik zal de module er vanavond nog uitschroeven en met een beetje geluk stuur ik hem morgen naar je toe....

De zekeringen aan de plus zijde zijn gewoon blank....

Wowly

Hanz71

Toch wel fijn, zo'n nederlands bedrijf met hart voor de zaak. Niks wachten tot maandag.
Doet me eraan denken dat ik tussen de caps en de UcD's geen zekeringen heb zitten  :o
Daar wordst sinterklaas op zich natuurlijk niet vrolijk van. Jij had niet zelf aan de UcD's gesoldeerd toch, Wowly?
Trouwens mijn UcD180AD afgemaakt vandaag. Geen tijd meer om te testen met de UcD's eraan.
Zonder UcD's een gezonde 41,5 V aan de + en de - pool.
Even een paar fotootjes....




Nu weer verder fillum kaike. Morgen nog wat tekst....

Wowly

Zo, de modules zijn opgestuurd, het linkerkanaal (gemarkeerd met een L op de sticker) was het defecte kanaal.

Je hebt trouwens PM JP

Wowly

Jan-Peter

Citaat van: Wowly op februari  7, 2006, 12:01:07
Zo, de modules zijn opgestuurd, het linkerkanaal (gemarkeerd met een L op de sticker) was het defecte kanaal.

Je hebt trouwens PM JP

Wowly

Ok, we gaan ze in behandeling nemen. Geen PM gezien nog....

Zou het wel kunnen waarderen als we de communicatie over dit soort zaken gewoon rechtstreeks afhandelen. Natuurlijk mag je de problemen op het forum melden, maar de uiteindelijke afhandelijk moeten we direct communiceren.

Jan-Peter

Wowly

Citaat van: Jan-Peter op februari  7, 2006, 13:10:38
Ok, we gaan ze in behandeling nemen. Geen PM gezien nog....

Zou het wel kunnen waarderen als we de communicatie over dit soort zaken gewoon rechtstreeks afhandelen. Natuurlijk mag je de problemen op het forum melden, maar de uiteindelijke afhandelijk moeten we direct communiceren.

Jan-Peter

Je Personal Message (PM) zie je onder het kopje "mijn berichten", naast startpagina, help, zoek, profiel enz.

Ik heb je daar een berichtje achtergelaten. Vond ook dat dit soort afhandelingszaken niet in deze draad thuishoren, vandaar ;)

Groetjes

Wowly

Jan-Peter

Ah, gevonden. Maar euh beter gewoon rechtstreeks mailen naar info (at) hypex . nl

Ik heb je trouwens ook rechtstreeks terug gemailed..... ;)

Jan-Peter

Shorty

Hoi Wowly,

Moet je dit eens lezen... ::)
Als het bij een NuForce 9.02 werkt dan misschien ook bij jouw modules....

VrGr,

Bart J.

Jan-Peter

Het is wat zeg......

Een product maken wat heel veel EMI heeft en dan andere fabrikanten springen daarop in om EMI absorpers te verkopen. Nou met de UcD modules heeft geen zin, genereren te weinig..... :-[

JP


Shorty

 ;D

Waar ligt dat aan bij NuForce, Jan-Peter? Aan de schakelende voeding?

VrGr,

Bart J.

Jan-Peter

Citaat van: Shorty op februari  9, 2006, 14:56:51
;D

Waar ligt dat aan bij NuForce, Jan-Peter? Aan de schakelende voeding?

VrGr,

Bart J.

Dat komt omdat ze EMI performance totaal niet belangrijk vonden. Bruno heeft bij zijn vorige werkgever Class-D versterker ontworpen die geen enkele extra filtering nog hebben én tezamen met een AM/FM tuner in één kast zijn gemonteerd. Waarbij de FM antenne zelf parallel kan lopen met de luidspreker kabel. 't Spreekt voor zich dat je dan wel Class-D versterkers kan maken die een exreem lage EMI hebben!

Ik heb een product wel eens gemeten die zoveel EMI produceert dat de radio bij ons in de werkplaats kompleet plat ging. Terwijl dus de R&D ruimte zo'n 15 meter verder is en in een stenen gedeelte.

Jan-Peter