UcD Class-D versterker zelfbouw

Gestart door Wowly, januari 18, 2005, 16:54:25

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johan Van Gompel

Sedlbauer heeft low height modellen overigens in hun standaardgamma.
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

Hanz71

En conrad verkoopt die SEDLbauers, de platte zijn echter (bij conrad) alleen 2*12V wat ik zie. Je kunt bij conrad.de hun catalogus als pdf's bekijken of downloaden, misschien staan er daar meer in. nu even geen tijd voor.
@Jan Peter:
Ik heb voor mijn toekomstige UcD400 een 2*45 Volt trafo gescoord. Omdat de max. input naar 68VDC ging.
45V = 45/sin(45) = 63,63VDC - een paar volt voor de bruggelijkrichters is net boven de 60V. Is dit OK?
Deze vraag rijst omdat ik nu lees dat jij 2*35V (=49,49V) voor de UcD180 te hoog vindt (ik las inderdaad ook steeds 33V op diyaudio van de meesten)...

Jan-Peter

Citaat@Jan Peter:
Ik heb voor mijn toekomstige UcD400 een 2*45 Volt trafo gescoord. Omdat de max. input naar 68VDC ging.
45V = 45/sin(45) = 63,63VDC - een paar volt voor de bruggelijkrichters is net boven de 60V. Is dit OK?
Deze vraag rijst omdat ik nu lees dat jij 2*35V (=49,49V) voor de UcD180 te hoog vindt (ik las inderdaad ook steeds 33V op diyaudio van de meesten)...

Kan der net mee door........ ;)

Je moet zowieso wel zorgen voor een ruime luchtkoeling. Er zitten namelijk drie spanningsregelaars in, 2 voor de opamps en een voor de Fetdriver. Als je continue op de maximale spanning zit te draaien moeten de spanningsregelaars wel erg veel spanning wegdissiperen.

Jan-Peter

Wowly

CitaatSedlbauer heeft low height modellen overigens in hun standaardgamma.

Ik kan er toch geen vinden, die sedlbauers, niet op hun eigen site als niet op Conrad.de. ???

Ik blijft echter open staan voor suggesties!

VWB de UcD's, ik ga die denk ik ophalen in Oss (speakerland), kan ik meteen de nodige aansluitspulletjes kopen van het geld wat ik uitspaar op de verzendkosten (Lowbudget, you know?) ;D

greetz Wowly

Hanz71

#154
@Wowly: Zoek maar eens op "ringkern". Krijg je ze allemaal te zien. De normale maximaal 500VA (2*30VA: 518366; 2*45VA: 518353), de platte max 300VA (maar alleen 2*12V dus, 120VA: 519057; 160VA: 519065; 300VA: 519073). Maar misschien kan je conrad of een andere leverancier van die dingen vragen of er ook andere versies te krijgen zijn... Die platte zijn wel vrij prijzig.

@Jan Peter: Mijn kast heeft zijkanten als koelprofiel, onder en boven een geperforeerde plaat zodat de luchtstroom wel goed zal zijn lijkt me.
Ik heb voor mijn UcD400 625VA (amplimo) met 4*10.000uF (FTcap) per UcD gepland. Kan ik jouw opmerking over de power-behoefte van een UcD180 extrapoleren en begrijpen dat jij dat overdreven vindt en je daar een stereo-versie van kan brouwen? Hier zit ik nl. over te denken i.i.g. als test.
Heb je voor elko's en trafo's nog een goede tip qua winkels (niet groothandel)?
PS. Tof dat je/jullie (Bruno) zo fanatiek meediscussieren en helpen, wordt erg gewaardeerd.

Jan-Peter

#155
Citaat@Jan Peter: Mijn kast heeft zijkanten als koelprofiel, onder en boven een geperforeerde plaat zodat de luchtstroom wel goed zal zijn lijkt me.
Uitstekend!

CitaatIk heb voor mijn UcD400 625VA (amplimo) met 4*10.000uF (FTcap) per UcD gepland. Kan ik jouw opmerking over de power-behoefte van een UcD180 extrapoleren en begrijpen dat jij dat overdreven vindt en je daar een stereo-versie van kan brouwen? Hier zit ik nl. over te denken i.i.g. als test.
Is inderdaad ruim voldoende voor een stereo versie.

CitaatHeb je voor elko's en trafo's nog een goede tip qua winkels (niet groothandel)?
www.schuro.de

CitaatPS. Tof dat je/jullie (Bruno) zo fanatiek meediscussieren en helpen, wordt erg gewaardeerd.

Dankje  ::)..

Jan-Peter

Wowly

Nou,

De mannen van Amplimo lijken niet erg terug te bellen (heel misschien zijn de berekeningen erg moeilijk? ;)) IK denk dat ik het idee van twee mono-blokken zoals Stef1777 (zie post 1, de fransman met 2 monoblokken, erg mooi!) maar moet laten varen. Scheelt me ook erg veel geld aan trafo's en kasten.

Vwb de kasten, ik wilde 3 GX 248's kopen bij audiokit, deze zien er uit als de losse passieve vv van Matti en de monoblokken van Stef1777, maar dit gaat alles bij elkaar nog zo'n 100 euro's kosten (3 x 23 + 30 euro verzendkosten). Voor de kast heb ik nu een andere oplossing. Ik heb een 4 mm dikke RVS plaat staan (4 meter bij 65 cm :o) die ik ooit viavia heb gekregen om een glijbaan voor de kids te maken (4 mm is VEEL te dik daarvoor, kwamen we achter). Een metaalbewerkingsbedrijf hier in de buurt heeft een lasersnijmachine staan die 4 mm dik RVS kan snijden (yeah!!) en die wil wel 2 kasten voor mij snijden als hij het restmateriaal krijgt (zo'n 2 m bij 65 cm RVS-plaat nieuw in de folie). 2 vliegen in een klap, ik ben van die veel te dikke RVS plaat af en ik kan gratis 2 kasten laten maken voor mijn versterker (een in reserve  ;))

Hij wil het liefste de ontwerpen in DFX-file's (auto-cad) aangeleverd krijgen. Misschien dat mijn broer deze wil maken voor mij.

Heb ik de dunne trafo's van Amplimo niet nodig en heb ik wat meer speelruimte in hoogste van trafo's enzo, komt altijd goed van pas. Dus Duck, volg ik je advies en ga ik niet bouwen in een te kleine kast!

greetz Wowly

Duck Twacy

Tja die plaat zal al gauw een paar honderd euro waarde zijn bij een metaalhandel, schat ik.

Wowly

#158
Probleempje met de plaat is het gewicht. Als de gehele kast van dit materiaal word gemaakt is hij veel te zwaar. Waarschijnlijk ga ik alleen het front van 4 mm dik RVS maken.  Ik ga dan wel enkele extra platen laten maken. Nu ik er over nadenk, misschien dat anderen ook zo'n voorplaat willen hebben? IK kan ze tzt laten uit-"laseren" door dat berijf. Wel moet de frontplaat worden uitgelaserd mbv een autocad-file (dfx-extensie?) dus dat kan misschien een probleem vormen.....

Nu nog nadenken over het uiterlijk van de kast zelf. Het uiterlijk van Matti's Gainclone (die met dat hout aan de zijkanten) vond ik erg mooi!.

(ik hoop dat ik hem hier neer mag zetten matti, anders haal ik hem wel weg)

Misschien kan ik de kast wat hoger maken, kan ik tzt nog drie UcD's erin laten zetten en wat grotere trafo's voor een 5-kanaals eindversterker ;D

@ Redheinz: ik heb ze gezien, die platte trafo's van Sedlbauer, maar inderdaad, alleen in 12 V. Waarschijnlijk heb ik dus toch geen lage trafo's nodig, zie bovenstaande.

Hier nog een tekening met de nieuwe indeling. Deze keer heb ik rekening gehouden met de "Gulden snede" (het getal Pi, 0,618). Dit geeft altijd heel evenwichtige en mooie verhoudingen ;D



De twee knoppen in het midden het ik gejat van de DENSEN BEAT, een fantastische versterker (staat er zelfs een te koop hier op het forum, het is dat ik deze ga bouwen...). De grootte van de trafo's in de tekening is te groot getekend, maar dan heb ik als er iest veranderd in ieder geval wat extra ruimte over in plaats van te kort. :)
De wisselspanning gaat in het midden onderin de kast naar de trafos, in een afgeschermde koker, en waarschijnlijk ga ik nog twee schotten in de versterker zetten tussen het wissel- en gelijkspanningsgedeelte, zodat er geen interferentie tussen die twee is, tenminste, ik lees dat vaak op site's van zelfbouwers dat dat eg belangrijk is!
Iedere trafo krijgt een eigen netingang, scheelt ook weer de softstart! (tenminste 340 VA moet toch wel lukken zonder softstart toch?)
Ook houd ik de weg van UcD naar luidsprekeruitgang zo kort mogelijk.
De Poolklemmen van de luidspreker worden geen volledig geisoleerde van MIT maar van deze K305 van Schuro (lijken me niet te duur).
De 4 ingangen liggen boven de afgeschermde net-spanning zodat ik meerdere bronnen aan kan sluiten.
Hoe zit dat trouwens met een Phono-ingang, heb ik dan wel een voorversterker module nodig (RIAA-aanpassing?).

Nogmaals, alle suggesties zijn welkom!!

groetjes Wowly

Duck Twacy

Softstart wordt aanbevolen vanaf 300 VA ringkerns, dus met 340 zit je wel in de gevaren zone.

Maar misschien valt het mee. Ik heb overigens wel eens gelezen dat de inrush current (opstart stroom) van een trafo min of meer afhangt van de fase van de eerste "stroomgolf". Kortom timing afhankelijk. Maar natuurlijk kan ik het verkeerd begrepen hebben.

Jan-Peter

Hallo,

De UcD modules zijn weer voorraadig!

Mvg,

Jan-Peter

www.hypex.nl

Duck Twacy

#161
Jan Peter,

In de bestelform is een veldje "Bank (+ €7,50)". Er wordt echter niets automatisch ingevuld in de "optelsom" rechts (blijft 0,00).  Kan daar zelf ook niets invullen. Vooor 2 UcD180 + AD8620 + 2 signaal kabeltjes , btw en verzendkosten kom ik op een bedrag van € 249,90.

Is dat het bedrag dat ik over moet maken?

Jan-Peter

Duck Twacy,

Klopt ook, in NL zijn de betalingen vrij van kosten. Dit bedrag wordt ook in het totaal niet meegenomen, in het geval we bestellingen uit NL krijgen. Deze optie geldt alleen voor buitenlandse betalingen, op inkomende buitenlandse betalingen wordt nog een flink bedrag op ingehouden.

Het bedrag wat moet overgemaakt is correct!

Mvg,

Jan-Peter

Hanz71

Daar heb je in ieder geval 1 meeltje over gehad  ;D.
Ik ben erg benieuwd!

Wowly

#164
Yeeeehaaaaaa!!!!! ;D

JP, stuur meteen wat materiaal naar Oss (speakerland) toe, kan ik ze daar volgende week ophalen :D :D

greetz Wowly

Duck Twacy

#165
Citaat van: Jan-Peter op februari  4, 2005, 09:53:58
Duck Twacy,

Klopt ook, in NL zijn de betalingen vrij van kosten. Dit bedrag wordt ook in het totaal niet meegenomen, in het geval we bestellingen uit NL krijgen. Deze optie geldt alleen voor buitenlandse betalingen, op inkomende buitenlandse betalingen wordt nog een flink bedrag op ingehouden.

Het bedrag wat moet overgemaakt is correct!

Mvg,

Jan-Peter
Okay duidelijk.

Btw het betalen binnen de EEG is toch gratis (mits voorzien van IBAN nr en Swift code etc). Of geldt dat niet voor de ontvanger??

Jan-Peter

Klopt!

Maar dan moet iedereen dat wel bij zijn bankbetaling apart aangeven, en bij betalingen buiten de EU gaat dat weer niet op. Vandaar dat we het maar zo gestandardiseerd hebben.

Jan-Peter

Wowly

#167
Jan - Peter,

Ik lees net op DiYAudio

CitaatThe new modules are AC coupled so you don't have to worry about DC.

Is dat zo?

wowly

Jan-Peter

Inderdaad dat is zo. De vorige versie was DC gekoppeld, maar om mogelijk DC problemen te vermijden hebben we weer de AC koppeling toegepast.

JP

Wowly

Wat is het verschil tussen AC en DC gekoppeld? Wat heeft dat voor invloed op de geluidskwaliteit?

Houd dit alles in dat we geen DC-protectie hoeven in te bouwen??

Zijn er nog meer verschillen tussen de vorige module's en de huidige?

Ik heb net via Speakerland een bestelling geplaatst voor 2 UcD180 + AD 8620's incl kabeltjes. Als de verzending voor hun netjes verloopt kan ik evt donderdagmiddag al de module's ophalen in Oss!! (thanks Olaf!)

Groetjes Wowly

Jan-Peter

Het probleem is als je voorversterker een kleine DC offsetspanning geeft dan heeft een halve brug Klasse-D versterker daar erg veel problemen mee. Er treedt dan namelijk het Power Supply Pumping effect op, de voedingsspanning wordt omhoog getransporteerd. De modules is hiertegen wel beveiligd door de overspanningsbeveiliging, en schakelt dan automatisch af.

De UcD180 heeft trouwens ALTIJD een koppelcondensator gehad. Er zijn verder geen wijzigingen in de UcD180 tov de vorige versie. Mijn opmerking op het www.diyaudio.com forum sloeg op de UcD400, daar zat in de eerste versie geen koppelcondensator in.

De echte puristen verifieren hun brun en overbruggen de koppelcondensator, maar dit is natuurlijk geheel op eigen risico!

Veel succes (en plezier) met de UcD180!!!

Jan-Peter

Wowly

Hallo Jan-Peter,

Betekent dit nu wel of geen DC-protectie-module nodig? (ik ben niet zo electrotechnisch aangelegd)

wowly

Jan-Peter

#172
Er zit GEEN DC protectie op!

DC aan de uitgang kan alleen gebeuren wanneer de versterker kapot gaat. Daarvoor zal je een DC detectie schakeling moeten bouwen.

Volgens mij heeft Velleman of BMM-electronics wel zo'n module.

Over een maand ofzo komen we wel met het complete pakket als een voeding met DC beveiliging en een losse inschakelprintjes voor zware trafo's.

Jan-Peter

Wowly

#173
Sorry, voor mijn onwetendheid :-X, i'm just a newbie you know

Ik dacht even dat de koppeling iets te maken had met een DC-protectie, niet dus.......

Ik neem aan dat die verterkermodule's niet kapot gaan ;D. Maar voor de veiligheid is het idd wel belangrijk. Probleem met de kit van Velleman is dat ie volledig tussen de versterkermodule en de LS hangt, met de nodige invloed op het LS-signaal. Het beste zou zijn een detector tussen de module en de luidsprekers en die de voeding afschakelt zodra er DC- wordt gedetecteert zoals jullie al eerder zeiden. Maar waar je die kunt kopen??????

Wowly


Duck Twacy

Hier vind je iig wat achtergrond en wellicht een ontwerp
http://sound.westhost.com/project33.htm (zowiezo niet onverstandig om hier eens wat flink rond te lezen)

Dit kwam ik ook nig tegen http://www.geofex.com/Article_Folders/ampprot/dcprot.htm

Een complete DC prot module kwam ik tegen bij Thel en inderdaad Velleman. Bij BMM heb ik niets gezien.