Welke objectieven voor Nikon D7000?

Gestart door Starred, augustus 19, 2011, 23:41:09

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Starred

Ik zit te denken aan de aanschaf van een D7000 met een Nikkor 35 f/1.8G en een 50 f/1.8G (of f/1.4G)
Deze lenzen zijn goed betaalbaar en kwalitatief erg goed.


Later wil ik daar eventueel een 70-200 f/2.8 bij nemen (wel erg prijzig!).

Is dit een goede strategie? Of zou ik moeten starten met andere lenzen?

daxie

Hangt ervan af wat je onderwerpen zullen zijn, en waar ze wil trekken...

Wat meer info kan handig zijn.

Starred

Lastig, Onderwerpen is van alles. Maar wil voornamelijk voor nu in staat zijn mooie foto's bij wat minder licht te maken en goede portretten.

Ik heb komend half jaar een aantal huwelijken van vrienden waar ik ook wat mooie foto's wil maken (uiteraard niet als hoofdfotograaf), dus daar zoek ik in eerste instantie de lenzen op uit

Audiofiel

Ik heb zelf onder meer de 2.8/70-200, maar gebruik mijn 16-85 verreweg het meeste. Heerlijke, scherpe, vervormingsvrije allroundlens. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Starred

Citaat van: Audiofiel op augustus 20, 2011, 09:39:34
Ik heb zelf onder meer de 2.8/70-200, maar gebruik mijn 16-85 verreweg het meeste. Heerlijke, scherpe, vervormingsvrije allroundlens. ;)

Die lens staat inderdaad goed bekend. Maar is ie snel genoeg voor bijv. Diner foto's? En hoe is bokeh?

daxie

voor portretten is een 85 mm wel leuk. De 16-85 is eigenlijk dan niet voldoende omdat je diafragma niet voldoende open kan.

Eventueel kan je voor een 17-50 of 17-70 walkaround gaan, aangevuld met een 85 mm voor portretten.
of de 16-85, maar die vind ik zijn meerprijs niet waard tov de tamron 17-50 of de sigma 17-70

Audiofiel

De 16-85 heeft gek genoeg een redelijk goed bokeh, maar ik meen dat dat "optimale afronde onscherpe diafragma" op 70mm lag en niet op 85mm.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Starred

En deze combie?

Tokina 11-16mm f/2.8 AT-X Pro DX
Nikkor AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G
Tokina AF 50-135mm f/2.8 AT-X Pro DX

Als ik op de reviews afga zijn deze Tokina's ook toplenzen, maar nog redelijk compact. Alleen jammer dat ze geen VR hebben

Starred

Wat is overigens DE ideale Nikkor portrait lens op een crop?

Automaat

Reading the HTForum is learning every day!!

eric_audio

Citaat van: Starred op augustus 28, 2011, 22:14:50
Wat is overigens DE ideale Nikkor portrait lens op een crop?

DE ideale lens bestaat uiteraard niet. Maar ik denk dat de nieuwe AF-S f/1.8 50mm uitstekend te gebruiken is als portretlens op een DX camera. In ieder geval zit ik zelf te kijken naar deze lens als portretlens...
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

VlisChris

Tja, dat is zo ontzettend persoonlijk.
Persoon gebruik ik bv weer vaak mijn 70-200 om portretten mee te schieten :) Vandaag nog een stapel foto's mee gemaakt met dat gebruik. Persoonlijk vind ik de 50 net niet je van het. Kan ook zijn omdat ik de lens te pielig vind natuurlijk, maar pak liever de tele.
Vind ik ook gewoon nog een mooier beeld geven.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

HermanW.

Als je op een bruilof wilt gaan fotograferen vind ik een beetje groothoek onontbeerlijk. De door jou genoemde Tokina is een prachtige lens. Misschien op een bruiloft weer net iets te veel qua groothoek. De 12-24 (alleen geen 2.8 maar f/4) van Tokina is ook een prima lens. Kun je ragscherpe foto'sd mee schieten.
VR heb je op een groothoek echt niet nodig. 

hifihenk

#13
Citaat van: Starred op augustus 28, 2011, 22:14:50
Wat is overigens DE ideale Nikkor portrait lens op een crop?

Wat is ideaal?  :)
Vanwege de cropfactor kun je heel goed een Nikor AF 50mm 1.8 objectief gebruiken.
Zeer contrastrijk, heel scherp en bovendien spotgoedkoop.
Het is mijn eerste keuze voor portret op mijn D300.

Een tele lens geeft wat mij betreft te platte plaatjes.
Linn Akurate DS - Linn Majik Kontrol - Linn Majik 2100 - Harbeth M30 - Velodyne DD10 - MIT MI330 Series2 - Linn Black interlinks - Linn K20

Starred

Wat vinden jullie van deze lens? Nikon AF-S VR Micro-Nikkor 105mm f/2.8G IF-ED. Schijnt superscherp te zijn en heeft VR.
En de 'startset' wordt dan in eerste instantie aangevuld met 35/1.8G en 50/1.4G.

Later wil ik er dan nog een groothoekprime (of zoom) aan toevoegen.

eric_audio

Citaat van: Starred op augustus 30, 2011, 10:47:34
Wat vinden jullie van deze lens? Nikon AF-S VR Micro-Nikkor 105mm f/2.8G IF-ED. Schijnt superscherp te zijn en heeft VR.

Geweldige lens. Maar zoek je een macro lens? Of is deze met name bedoeld voor portretten? Zal ook goed gaan neem ik aan, maar 105 mm is misschien wat lang op DX.

Volgens mij is dit een uitstekende keuze als je graag macro doet en tevens een korte tele / portretlens wil. Als macro niet je doel is, maar vooral portret, dan zijn er meer en wellicht betere mogelijkheden. Voor portret de al eerder genoemde 50mm/1.8, of de 85mm/1.8
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

Rob Eric Blank

Citaat van: Starred op augustus 28, 2011, 22:14:50
Wat is overigens DE ideale Nikkor portrait lens op een crop?
Die bestaat niet ;)

Is afhankelijk van het type portret (alleen gezicht of gehele lichaam), van de omgeving (omvang studio), etc. Op crop gebruik ik altijd mijn 50mm f1.4 op een FX zou ik eerder voor een 85mm gaan.

Starred

Is de Nikkor 24-70 2.8 een goede portretlens op een crop, of toch net wat te langzaam?

Toewan

Citaat van: Starred op september  9, 2011, 11:49:34
Is de Nikkor 24-70 2.8 een goede portretlens op een crop, of toch net wat te langzaam?
De Nikkor 24-70 2.8 is wel een prijzige lens + dat je groothoek mist op je D7000, deze lens begint effectief op 36mm op crop. Groothoek lijkt me juist bij een kerkelijk huwelijk fijn om te hebben.

Zelf heb ik de volgende combinatie op Nikon D300s
* Tamron 17-50mm 2.8 met "VC" (Tamrons VR), leuk om mee rond te lopen, fijner t.o.v. vast brandpunt omdat je kan zoomen. Geeft ook goede resultaten en is relatief goedkoop.
* Nikon 50mm 1.4, mooie lichtsterke lens om hele kleine scherpte-diepte te krijgen. Nadeel, veel lopen ipv zoomen wanneer ik deze gebruik ipv de bovengenoemde Tamron. :)
* Nikon 70-200mm 2.8 VRII evt icm Nikon TC20e, gebruik deze vooral als sportlens maar je kan 'm ook erg leuk gebruiken voor portretten. Mensen hebben vaak niet eens door dat ze op de foto worden gezet, zeker wanneer je de convertor erbij gebruikt (maar dan heb je wel goed licht nodig). Dit levert in mijn ogen mooiere portretten op dan de altijd maar geposeerde. Kost een beetje maar ik wil echt niet meer zonder.

Starred

Citaat van: Toewan op september 17, 2011, 11:36:17
De Nikkor 24-70 2.8 is wel een prijzige lens + dat je groothoek mist op je D7000, deze lens begint effectief op 36mm op crop. Groothoek lijkt me juist bij een kerkelijk huwelijk fijn om te hebben.

Zelf heb ik de volgende combinatie op Nikon D300s
* Tamron 17-50mm 2.8 met "VC" (Tamrons VR), leuk om mee rond te lopen, fijner t.o.v. vast brandpunt omdat je kan zoomen. Geeft ook goede resultaten en is relatief goedkoop.
* Nikon 50mm 1.4, mooie lichtsterke lens om hele kleine scherpte-diepte te krijgen. Nadeel, veel lopen ipv zoomen wanneer ik deze gebruik ipv de bovengenoemde Tamron. :)
* Nikon 70-200mm 2.8 VRII evt icm Nikon TC20e, gebruik deze vooral als sportlens maar je kan 'm ook erg leuk gebruiken voor portretten. Mensen hebben vaak niet eens door dat ze op de foto worden gezet, zeker wanneer je de convertor erbij gebruikt (maar dan heb je wel goed licht nodig). Dit levert in mijn ogen mooiere portretten op dan de altijd maar geposeerde. Kost een beetje maar ik wil echt niet meer zonder.

Aan deze combi zit ik nu ook te denken, maar ipv een Tamron een Sigma 17-50 want die heeft stabilisatie. En eerst een nikkor 105 f2.8 vr ipv een 70-200 f2.8, omdat het anders wel een grote uitgave is in 1 keer. De 70-200 komt dan tzt wel :-)

HermanW.

Die Tamron heeft ook stabilisatie (VC). Staat er ook wel bij.

Toewan

Citaat van: Starred op september 17, 2011, 13:11:19
Aan deze combi zit ik nu ook te denken, maar ipv een Tamron een Sigma 17-50 want die heeft stabilisatie. En eerst een nikkor 105 f2.8 vr ipv een 70-200 f2.8, omdat het anders wel een grote uitgave is in 1 keer. De 70-200 komt dan tzt wel :-)
Er zijn 2 versies van de Tamron 17-50 op de markt, 1 met VC en 1 zonder VC. Die zonder VC schijnt wel net wat beter te zijn dan die met VC, maar zelf heb ik toch voor de VC variant gekozen. De AF is vrij snel echter ook wel luid. De Sigma heeft meen ik wel een stille motor en is qua resultaat ook wel beter dan de Tamron. Echter is de Sigma ook weer bijna dubbel zo duur. (347 voor de Tamron versus 599 voor de Sigma).

Zelf heb ik geen ervaring met de Nikkor 105mm f/2.8, maar van horen zeggen is dit een hele mooie macro lens. Tzt wil ik deze lens ook aan mijn arsenaal toevoegen, sowieso ga ik 'm binnenkort eens zelf proberen. Maar kijk wel goed of deze geschikt is voor jouw doeleinden, of je deze ook als bv portretlens kan gebruiken. En mocht de Nikkor 70-200 VRII nieuw te duur zijn, zoek dan een goede 2e handse VR1. De VRII is vooral een verbetering voor full-frame camera's mbt vignettering. Ik heb zelf toch de VRII gekocht omdat ik destijds voor een mooie prijs aan deze lens kon komen en omdat deze heel erg goed samenwerkt met de TC20E-III teleconvertor. En bij mij ligt de nadruk op telezoom ipv standaard-zoom / groothoek.

Starred

Citaat van: Toewan op september 18, 2011, 00:13:05
Zelf heb ik geen ervaring met de Nikkor 105mm f/2.8, maar van horen zeggen is dit een hele mooie macro lens. Tzt wil ik deze lens ook aan mijn arsenaal toevoegen, sowieso ga ik 'm binnenkort eens zelf proberen. Maar kijk wel goed of deze geschikt is voor jouw doeleinden, of je deze ook als bv portretlens kan gebruiken

Volgens reviews/besprekingen van deze lens is het een uitstekende portretlens, met zeer fraai bokeh, en waarbij de VR extra fijn is

Toewan

Citaat van: Starred op september 18, 2011, 15:58:42
Volgens reviews/besprekingen van deze lens is het een uitstekende portretlens, met zeer fraai bokeh, en waarbij de VR extra fijn is
Ok, dat ziet er goed uit. Over VR, het is zeker fijn in mindere lichtomstandigheden, maar vergeet in een geval waarin je VR echt nodig gaat hebben niet om tegen de geportretteerde te zeggen dat hij / zij stil moet blijven zitten. ;) Anders is de foto alsnog niet scherp.

Tube-freak

Ik weet niet of je de lensen al hebt aangeschaft?

Ik heb zelf ook een Nikon D7000.

De 35mm F1.8G lens heeft een lelijk bokeh.
Ik zou daarom een Nikkor 50mm F1.8 lens kopen ipv 35mm (die 50mm F1.8 lens is nog mooier dan de 50mm F1.4 wat ik heb gelezen ervan).
Je zou ook nog kunnen overwegen om een nikkor 60mm F2.8 Micro te nemen is ook een mooie lens plus de bonus die je hebt dat je macros kan maken van niet al te kleine objecten zoals bloemen ofzo.

Voor tele lens zou ik de 70-300mm F4.5-F5.6 lens nemen wat dit is echt een super mooie lens met mooi bokeh. Volledig open redelijk maar iets afgestopt op het diafragma gewoon een wereld lens en heel scherp.  Moet je wel genoeg licht hebben uiteraard anders heb je er ook niets aan.

Wide angel:  Nikkor 12-24mm F4 of de nieuwere nikkor 10-24mm.

De al eerder besproken optie van de Nikkor 24-70mm f2.8 lens is uiteraard ook mooi als je het geld ervoor hebt.
Als je die 24-70mm hebt dan wil je nooit meer wat anders waarschijnlijk. Die 24-70mm is gewoon in feite even goed als een prime lens maar dan over het hele bereik.

Dus kort samengevat.
- Voor portretten:  Nikkor 50mm F1.8 of Nikkor 60mm F2.8 Micro of Nikkor 24-70mm F2.8.

- Wide angel: Nikkor 12-24mm F4 DX, Nikkor 10-24mm DX (eventueel als het budget niet toereikend is een Tokina 11-24mm ofzo).

- Telelens:  Als licht geen probleem is Nikkor 70-30mm F4.5-F5.6, als dat wel een probleem is Nikkor 70-200mm F2.8 alleen lijkt me 200mm dan wel weer wat krapjes dus zou je 3rd party kunnen gaan kijken, alleen houd ik het zelf liever bij nikkor lensen die zijn altijd net een stapje duurder maar ze zijn ook net dat stukje beter over het algemeen.


16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai