AURALiC ARIES MINI streaming node

Gestart door Isflicka, mei 15, 2015, 08:19:06

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kingpin

Citaat van: cz79 op december  1, 2015, 07:27:40
Ik heb hem ook zo ingesteld met AssetUPNP, elke FLAC wordt door de QNAP omgezet in WAV voordat deze wordt doorgestuurd naar de streamer, ik heb ooit begrepen dat de streamer dan inderdaad minde hoeft te doen en dat dat wat kan uitmaken in het geluid
Kan, de streamer hoeft dan geen transcoding meer te doen van flac naar lpcm.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

zoldar

wel geprobeert met SBT en nooit verschil gehoord.
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

br@m

Citaat van: Kingpin op december  1, 2015, 09:00:07
Kan, de streamer hoeft dan geen transcoding meer te doen van flac naar lpcm.

Inderdaad, in plaats daarvan moet de streamer WAV decoderen naar LPCM.

En dat kost ws. meer rekenkracht dan FLAC decoderen naar LPCM.

Al die indianenverhalen...

WAV of FLAC maakt helemaal niets uit voor het geluid. Beide zijn opslagstructuren om een Red Book LPCM stream als bestand op te slaan op een computer. Waarbij FLAC als bestandsstructuur superieur is aan WAV.


B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

Kingpin

Citaat van: br@m op december  1, 2015, 15:34:49
Inderdaad, in plaats daarvan moet de streamer WAV decoderen naar LPCM.

En dat kost ws. meer rekenkracht dan FLAC decoderen naar LPCM.
WAV is in de meeste gevallen al (L)PCM en zal dus minder rekenkracht vragen dan wanneer FLAC op de streamer moet worden omgezet.
Als je netwerk het aankan kun je beter op de server converteren naar lpcm en deze naar de streamer sturen.

Citaat
WAV of FLAC maakt helemaal niets uit voor het geluid.
idd
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Isflicka

Het is inderdaad heel erg afhankelijk van de rekenkracht van zowel de NAS als de streamer. De huidige generatie streamers hebben wat meer rekenkracht en zal het verschil minder hoorbaar zijn.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

br@m

Citaat van: Kingpin op december  1, 2015, 17:06:16
WAV is in de meeste gevallen al (L)PCM en zal dus minder rekenkracht vragen dan wanneer FLAC op de streamer moet worden omgezet.

Je conclusie volgt niet noodzakelijkerwijs uit je premisse.

Voor de decompressie heb je gelijk. Echter FLAC is een zeer efficient algoritme dat nauwelijks rekenkracht vraagt bij het decoderen, daar is het op ontworpen. Verder is er ook nog zoiets als IO, dat kost ook rekenkracht en is eerder een bottleneck dan verwerking in RAM. WAV is aanzienlijk groter kwa bestand, dus meer IO en meer buffering/swapping.

Wat het onder de streep is weet ik niet en maakt me ook niet uit, punt is dat het decoderen van FLAC zo vlot gaat dat dit geen bottleneck is, WAV heeft hier geen praktisch voordeel. Het praktisch voordeel van WAV is dat editen makkelijker gaat dan bij FLAC.

Het is zo dat FLAC decoderen niet meer CPU resources vraagt dan MP3 decoderen. Dus elke streamer die MP3 kan afspelen, kan (kwa CPU) ook FLAC afspelen (mits de software het ondersteunt).

Vwb een NAS - daar zal fysieke IO en (te weinig) RAM eerder een bottleneck zijn dan de kracht van de CPU. Met weinig RAM en beperkte  IO performance is FLAC in het voordeel. Ook al kost de decompressie iets meer CPU cycles.

Citaat van: Kingpin op december  1, 2015, 17:06:16Als je netwerk het aankan kun je beter op de server converteren naar lpcm en deze naar de streamer sturen.

' Als je netwerk het aankan' is in de praktijk geen relevant voorbehoud. Elk modern netwerk biedt een enorme overcapaciteit als het om muziek streamen gaat. En het is niet per definitie beter om LPCM over het netwerk te sturen als je speler gewoon FLAC kan afspelen.

Waar het mij om gaat - de vermeende voordelen van WAV boven FLAC bestaan helemaal niet. Enkel als je apparaat geen FLAC ondersteunt moet je WAV gebruiken.

Ik heb even de specs van de Aries mini opgezocht. Er staat 'supported file types AAC, AIFF, ALAC, APE, DIFF, DSF, FLAC,
MP3, OGG, WAV, WV and WMA'. Als ze zelfs OGG afspelen zou ik me zeker geen zorgen maken om de performance van FLAC op dit device en de transcode naar WAV lijkt me dan ook totaal overbodig.

B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

zoldar

Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

Citaat van: br@m op december  2, 2015, 11:16:02
Waar het mij om gaat - de vermeende voordelen van WAV boven FLAC bestaan helemaal niet. Enkel als je apparaat geen FLAC ondersteunt moet je WAV gebruiken.
Dan zijn we het toch met mekaar eens.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

frank2

#285
Geen maar er is geen verschil  ;D

Heb hier pas geleden de test gedaan tussen flac en wav, er is geen verschil te bespeuren.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

br@m

Citaat van: Kingpin op december  2, 2015, 14:10:10
Dan zijn we het toch met mekaar eens.

Haha ik draafde een beetje door. Zeepkist maar weer even opbergen.
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

LeonB

Schakelende voeding stoort op de Auralic mini. :music:

Een Cat 7 kabel 20M van audioquest (forrest) getrokken naar de mini.
Een switch (tp link tlsg105) tussen de switch en de mini.

Met de switch er tussen geluid minder sprankelend, stereo beeld smal??
Cat7 direct in de mini geluid levendig en mooi breed stereo beeld??

Verdenk de voeding van de switch ervan dat deze stoort (goedkope schakelende voeding).
Wat voor voeding 9v 0.5A moet ik gebruiken ipv geleverde voeding?

YamahaRXV

Citaat van: LeonB op december  5, 2015, 10:19:54
Schakelende voeding stoort op de Auralic mini. :music:

Een Cat 7 kabel 20M van audioquest (forrest) getrokken naar de mini.
Een switch (tp link tlsg105) tussen de switch en de mini.

Met de switch er tussen geluid minder sprankelend, stereo beeld smal??
Cat7 direct in de mini geluid levendig en mooi breed stereo beeld??

Verdenk de voeding van de switch ervan dat deze stoort (goedkope schakelende voeding).
Wat voor voeding 9v 0.5A moet ik gebruiken ipv geleverde voeding?

Interessante constateringen die nagenoeg geheel aansluiten op een aantal zaken die ik gedurende al langere tijd aan het testen ben geweest en waar ik inmiddels voor mijzelf een duidelijke beeldvorming in heb gekregen  ;)

Volgens een groot aantal personen die de nodige ervaring hebben met netwerken zou een switch in de netwerkketen geen klankmatig nadeel op mogen leveren, integendeel zelfs; de switch zou effectief moeten zijn om evt. aanwezige vervuiling (jitter) in het digitale signaal te kunnen elimineren.
Op zich een mooie theorie, maar wat nu als een switch dicht bij een stekkerblok of een andere stroombron is geplaatst en als een soort van antenne een stukje vervuiling op gaat pakken en dit middels het netwerk gaat transporteren naar de renderer of streamer in kwestie ?
Of een op zich kwalitatief goede switch die voorzien is van een goedkoop inferieur (en zwaar vervuilend) geschakeld voedinkje wat een dermate grote en duidelijk hoorbare vervuiling geeft op het digitale signaal ?

Met beide bovengenoemde situaties heb ik inmiddels een aantal toch wel schokkende bevindingen opgedaan waarbij wel degelijk wezenlijke klankmatige verschillen naar voren kwamen.
Zo heeft mijn Netgear GS105 switch een tijd dicht (zo,n 30 cm) bij twee stekkerblokken (aangesloten op twee dedicated audiogroepen) gemonteerd gezeten. Toen ik ging experimenteren met het verwijderen van de switch uit de keten en alle Belden cat.7 kabels met Telegartner connectoren had aangesloten op de interne switch van mijn oude Asus router kon ik niet geloven dat dit zo,n groot hoorbaar verschil zou geven; de soundstage was groter en breder, er was meer ruimtelijkheid, het laag strakker en dieper, en het hoog klonk meer gepolijst en geheel vrij van de kleinste scherpe randjes.
Toen de Asus router stuk ging heb ik een Netgear R7000 Nighthawk gekocht en hierbij wederom de interne switch gebruikt. Al snel was hoorbaar dat de overleden Asus router het op één of andere manier beter deed als switch en vervolgens heb ik de gehele Belden cat.7 routing veranderd en de Netgear switch weer geintegreerd in het netwerk, dit keer ver van stekkerblokken en andere stroombronnen geplaatst en dit bracht een hoorbare verbetering.
Naar mijn gevoel was er nog meer uit te halen en heb ik het simpele originele geschakelde switch voedinkje vervangen door een Teddy Pardo 12 volt 2 amp. voeding en de hoorbare impact van deze wijziging was er één waarbij je nauwelijks kon geloven dat dit zoveel zou brengen  :crazy:
Wederom dezelfde verschillen als eerder beschreven, maar dan nog meer aanwezig en dus beter hoorbaar...

Het is voor mij inmiddels wel duidelijk dat een goede netwerk set up veel kan geven en dat de geconstateerde verschillen gewoon erg groot kunnen zijn.
Wat ook opvalt is dat m.i. met een goede en uitgebalanceerde netwerk set up de hoorbare verschillen tussen netwerkkabels veel kleiner worden en marginaal te noemen zijn.
Blijkbaar is het ene merk/type netwerkkabel beter in staat om een stukje aanwezige digitale vervuiling te filteren of te verminderen ?  :angel:





Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Gerrit RSV Mille

Je netwerk geeft alleen de bits door, geen geluid.

Echter bij een opeenstapeling van switches, routers en hubs, is je netwerksnelheid zo naar de haaien. Gebruik zo min mogelijk switches (geen hubs!) en kies altijd voor goede gigabit switches.

Ik kan me niet voorstellen dat een ethernet kabel het geluid vermindert, het is geen analoog signaal hoor.

Kingpin

Citaat van: Gerrit RSV Mille op december 11, 2015, 21:47:00
Ik kan me niet voorstellen dat een ethernet kabel het geluid vermindert, het is geen analoog signaal hoor.
Wat is volgens jou dan een digitaal signaal  ::)
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

YamahaRXV

#291
Citaat van: Gerrit RSV Mille op december 11, 2015, 21:47:00
Je netwerk geeft alleen de bits door, geen geluid.

Echter bij een opeenstapeling van switches, routers en hubs, is je netwerksnelheid zo naar de haaien. Gebruik zo min mogelijk switches (geen hubs!) en kies altijd voor goede gigabit switches.

Ik kan me niet voorstellen dat een ethernet kabel het geluid vermindert, het is geen analoog signaal hoor.

Netwerksnelheid is in deze niet de primaire factor in het verhaal.... er spelen zoals al aangegeven andere (netwerkgerelateerde) zaken mee die veel meer een rol spelen bij het uiteindelijke klankmatige resultaat bij streaming.
De dooddoener van ''het betreft slechts enkel nullen en enen'' is i.mo. een te gemakkelijke. Ik durf te stellen dat als je serieus gaat experimenteren je tot de conclusie komt dat een goede netwerk set up wel eens meer geheimen kan hebben als dat velen denken  ;)
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Gitaarwerk__

Er zijn best kleine makkelijke tweaks wat je kunt doen aan je netwerk.

Snelle aanpassingen zijn:
- VLAN aanleggen voor audio netwerk
- Snelheid naar 100MBit terug brengen (meer heb je namelijk niet nodig)
- Standaard kabels zijn standaard afgeschermd aan beide kanten; je zou ze aan de 'device' kant namelijk niet de shield moeten verbinden.
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

Isflicka

Citaat van: frank2 op november  8, 2015, 22:24:31
Ik krijg morgen als test via via een aurelic aries te leen.wie kan mij vertellen welke server ik op mijn PC moet installeren? Ik heb daar nu mimim server op staan en de lms voor de touch.
Heb ik iets gemist of was de Aries niet om aan te horen? Normaal volgt altijd wel een verslag(je).
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

frank2

#294
Citaat van: Isflicka op december 15, 2015, 09:48:53
Heb ik iets gemist of was de Aries niet om aan te horen? Normaal volgt altijd wel een verslag(je).

De aries van 1800€ is hier inderdaad geweest, en ja hij is beter gedefinieerd dan de Moon mind. Maar hij was tevens goed helder qua sound wat mij minder aansprak. Weinig betrokkenheid / emotie bij muziek afspelen, dat doet de Moon beter. De Aries is analytischer. Ik vond de aries zeker goed, maar het prijsverschil van 900€ vond ik belachelijk groot zeker als je het verschil tussen beide streamers hoort. Het was de aries met een aparte lin voeding.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Isflicka

Citaat van: frank2 op december 15, 2015, 10:02:33
De aries van 1800€ is hier inderdaad geweest, en ja hij is beter gedefinieerd dan de Moon mind. Maar hij was tevens goed helder qua sound wat mij minder aansprak. Weinig betrokkenheid / emotie bij muziek afspelen, dat doet de Moon beter. De Aries is analytischer. Ik vond de aries zeker goed, maar het prijsverschil van 900€ vond ik belachelijk groot zeker als je het verschil tussen beide streamers hoort. Het was de aries met een aparte lin voeding.
Dat is natuurlijk geen eerlijke vergelijking (als we het over het prijsverschil hebben). Volgens mij gebruik je de Moon niet met de standaard voeding dus dan wordt het verschil al een stuk kleiner.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

frank2

#296
De Moon heeft de kingpin voeding, de aries had ook een aparte linieare voeding dus dat vergelijk was redelijk eerlijk. Maar je hebt gelijk maakt het prijsverschil wel kleiner, ongeveer 500€ verschil.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Isflicka

Citaat van: frank2 op december 15, 2015, 11:20:15
De Moon heeft de kingpin voeding, de aries had ook een aparte linieare voeding dus dat vergelijk was redelijk eerlijk. Maar je hebt gelijk maakt het prijsverschil wel kleiner, ongeveer 500€ verschil.
Nog steeds een aanzienlijk prijsverschil maar daarvoor krijg je wel veel extra's. Overigens is de voeding van Auralic niet te vergelijken met de kingpin voeding.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

hifi-annemie

Citaat van: Isflicka op december 15, 2015, 12:08:23
Overigens is de voeding van Auralic niet te vergelijken met de kingpin voeding.
In positieve of negatieve zin?

Isflicka

Citaat van: hifi-ralph op december 15, 2015, 12:25:49
In positieve of negatieve zin?
De kingpin voeding geeft een veel rustiger en natuurlijk geluidsbeeld dus in positieve zin.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff