AURALiC ARIES MINI streaming node

Gestart door Isflicka, mei 15, 2015, 08:19:06

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Isflicka

Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

cable-guy

Citaat van: Roeland op november 15, 2015, 16:40:43
Ben benieuwd hoe deze gaat klinken met een volledige lineaire voeding en een USB regen.

http://uptoneaudio.com/products/usb-regen
Ik zie het verband met de Aries Mini niet.
De Mini is een streamer (renderer) en de Regen is een USB regenerator of iets dergelijks.

Isflicka

Citaat van: Leeuwarden op november 13, 2015, 13:55:14
Ik twijfel niet. Het wordt een Aries. Ik onderzoek op dit moment welke versie voor bij de meest zinnige is.
Ik heb de volgende opties:

Aries LE met mijn eigen verbeterde voeding
Aries LE met Sbooster voeding
Aries Femto

Aangezien ik wisselende resultaten hoor probeer ik slechts enkel en alleen te bepalen welke opzet voor mij de meest zinvolle is.
En daarbij hoor ik graag de mening van anderen... Maar niets moet natuurlijk.
Het is jammer dat je de Aries Femto alleen inclusief de Auralic lineaire voeding moet kopen anders zou ik het wel weten. Een Aries Femto met TPS7A4700 15V 1A (Kingpin) voeding geeft verreweg het beste resultaat. Daarna komt de Sbooster en dan pas de Auralic lineaire voeding.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Isflicka

Citaat van: cable-guy op november 16, 2015, 04:09:31
Ik zie het verband met de Aries Mini niet.
De Mini is een streamer (renderer) en de Regen is een USB regenerator of iets dergelijks.
Dat begrijp ik ook niet helemaal. Bij een mini met mooie voeding zou ik voorzichtig zijn met zo'n apparaatje. De AQ jitterbug doet ook maar weinig goeds bij de mini.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Leeuwarden

Citaat van: Isflicka op november 16, 2015, 10:09:42
Het is jammer dat je de Aries Femto alleen inclusief de Auralic lineaire voeding moet kopen anders zou ik het wel weten. Een Aries Femto met TPS7A4700 15V 1A (Kingpin) voeding geeft verreweg het beste resultaat. Daarna komt de Sbooster en dan pas de Auralic lineaire voeding.

Thanks, Als ik 1=1 optel dan zou de Aries LE met of mijn eigen voeding, of Booster wel eens een aardige keuze kunnen zijn gezien mijn dac alles re-clockt.
Een soort van 99% oplossing...

Isflicka

Citaat van: Leeuwarden op november 16, 2015, 15:33:07
Thanks, Als ik 1=1 optel dan zou de Aries LE met of mijn eigen voeding, of Booster wel eens een aardige keuze kunnen zijn gezien mijn dac alles re-clockt.
Een soort van 99% oplossing...
Lijkt mij een prima plan..... Blijf ik toch een beetje nieuwsgierig naar je probleem met de mini.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Leeuwarden

De dac in mijn mini doet het niet. Omdat die het niet doet (en dus retour gaat) en het resultaat met mijn eigen dac en voeding naar meer smaakt, zou ik graag een stapje omhoog doen. Ik heb van Auralic begrepen dat de upgrades voor de LE en Femto verder gaan dan die voor de Mini vanwege hardware limitaties.

Roeland

Citaat van: cable-guy op november 16, 2015, 04:09:31
Ik zie het verband met de Aries Mini niet.
De Mini is een streamer (renderer) en de Regen is een USB regenerator of iets dergelijks.

Kennelijk komt het niet over wat de USB Regen doet.
Maar goed, dat komt vanzelf

De AQ Jitterbug doet heel wat anders dan de USB Regen.
Als je een volledig lineaire voeding hebt, dan maakt de AQJitterbug weinig verschil, of kan deze zelfs een negatieve invloed hebben.
post 16 en 17 geven het benopt weer in onderstaand threat
http://www.computeraudiophile.com/f6-dac-digital-analog-conversion/audioquest-jitterbug-vs-uptone-regen-24407/#post432753

een review van de Usb Regen

http://www.audiostream.com/content/uptone-audio-usb-regen#9O8Sv3pqUFC6gS4f.97

In het kort; De USB Regen heeft dus invloed op elke pc/streamer die de audio via de usb naar een dac transporteert

Leeuwarden

De Mini gaat morgen retour en daarna zijn we in blijde verwachting van een Aries Femto...  :pompom:

Lion of Judah

Citaat van: Roeland op november 16, 2015, 18:20:09
Kennelijk komt het niet over wat de USB Regen doet.
Maar goed, dat komt vanzelf

De AQ Jitterbug doet heel wat anders dan de USB Regen.
Als je een volledig lineaire voeding hebt, dan maakt de AQJitterbug weinig verschil, of kan deze zelfs een negatieve invloed hebben.
post 16 en 17 geven het benopt weer in onderstaand threat
http://www.computeraudiophile.com/f6-dac-digital-analog-conversion/audioquest-jitterbug-vs-uptone-regen-24407/#post432753

een review van de Usb Regen

http://www.audiostream.com/content/uptone-audio-usb-regen#9O8Sv3pqUFC6gS4f.97

In het kort; De USB Regen heeft dus invloed op elke pc/streamer die de audio via de usb naar een dac transporteert

Ik lees niet dat een Jitterbug icm een lineaire voeding geen verschil geeft of een negatieve invloed heeft. Waar heb je dat vandaan?

Dat de Regen invloed heeft dat heb ik wel kunnen vinden/gelezen. Dit vond ik trouwens nog het meest interessant http://www.whatsbestforum.com/showthread.php?18580-Science-Thread-Review-of-Audioquest-Jitterbug-and-Uptone-Regen-USB-Conditioners. Meetgegevens van zowel de Regen met en zonder liniaire voeding en de Jitterbug.
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Musical Fidelity MX-Vnyl met Plixir BDC, Rega P6 met AT VM-540ML

Roeland

Citaat van: Lion of Judah op november 17, 2015, 19:51:05
Ik lees niet dat een Jitterbug icm een lineaire voeding geen verschil geeft of een negatieve invloed heeft. Waar heb je dat vandaan?

Dat de Regen invloed heeft dat heb ik wel kunnen vinden/gelezen. Dit vond ik trouwens nog het meest interessant http://www.whatsbestforum.com/showthread.php?18580-Science-Thread-Review-of-Audioquest-Jitterbug-and-Uptone-Regen-USB-Conditioners. Meetgegevens van zowel de Regen met en zonder liniaire voeding en de Jitterbug.

Gave Link

Waar heb je dat vandaan? > alleen maar subjectieve meningen hier en daar op diverse fora.
Zoals bij alle audio perikelen, valt niet alles wetenschappelijk te verklaren.

Ik hoop gewoon op wat ervaringen van anderen

Lion of Judah

Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Musical Fidelity MX-Vnyl met Plixir BDC, Rega P6 met AT VM-540ML

Roeland

#237
Wetenschappelijk gezien is de Regen dus een placebo  :clapping:

Kan heel goed mogelijk mogelijk zijn.
Zie nog geen metingen met veel frequenties door elkaar.

Mogelijk is de enige goede werking die hij doet de 5v blokkeren van de usb port en zijn eigen 5v power regelen vanaf een lineaire voeding.
Maar ja het is niet doorzichtig wat de werking is van de Regen.

Het moet wel algemeen bekend zijn dat een volledige lineare voeding wel degelijk een verschil maakt tov een schakelende voeding.
Testje kun je zelf makkelijk uitvoeren;
Hang je laptop aan je dac (voeding aangeloten)
Ga luisteren en trek je voeding uit je latop, zodat hij over gaat op accu.
Als je dat verschil niet hoort, heb je geen goede weergever of geen goede oren  ;)
Laatste optie kan ook zijn dat je dan een goede dac hebt  :clapping:

Isflicka

Citaat van: Roeland op november 17, 2015, 22:23:54
Het moet wel algemeen bekend zijn dat een volledige lineare voeding wel degelijk een verschil maakt tov een schakelende voeding.
Testje kun je zelf makkelijk uitvoeren;
Hang je laptop aan je dac (voeding aangeloten)
Ga luisteren en trek je voeding uit je latop, zodat hij over gaat op accu.
Als je dat verschil niet hoort, heb je geen goede weergever of geen goede oren  ;)
Laatste optie kan ook zijn dat je dan een goede dac hebt  :clapping:
Een laptop is misschien niet het beste voorbeeld om dit testje te doen.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Kingpin

Citaat van: Isflicka op november 18, 2015, 08:49:29
Een laptop is misschien niet het beste voorbeeld om dit testje te doen.
idd, en de ene batterij is de andere ook niet, hangt wel van meer factoren af, ook wat erachter zit aan regulators.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Barry32

Citaat van: Isflicka op november 18, 2015, 08:49:29
Een laptop is misschien niet het beste voorbeeld om dit testje te doen.

Het 5V deel van de USB blokkeren in de DAC zelf is uiteindelijk toch de beste oplossing waarmee de DAC alleen de data pakketten via USB aangeleverd krijgt? Gek genoeg hebben niet alle DAC's die functionaliteit ondanks dat ze zelf extern gevoed zijn. Op AQVOX staat een (niet compleet) lijstje...

Wellicht weer terug naar het eigenlijke topic?
Innuos Zen MKII - Linn Akurate DS/1 - Tentlabs b-AMPsi - Phonar Veritas M3.5 Edma

Isflicka

#241
Citaat van: Barry32 op november 18, 2015, 10:06:04
Wellicht weer terug naar het eigenlijke topic?
Je kunt gewoon een Y USB kabel gebruiken zodat je daar geen last meer van hebt. Nu weer naar het topic.

De afgelopen weken zijn er al heel wat mini's uitgeleverd en ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoe deze apparaatjes bevallen. Op dit moment heb ik maar één belangrijk minpunt gevonden en dat is de toename van de hoeveelheid jitter bij het gebruik van DSD. De Auralic Vega DAC is niet een van de makkelijkste DAC's bij gebruik van zgn. EXACT instelling van de klok. In de handleiding wordt hierover een opmerking gemaakt namelijk dat je deze stand alleen kunt gebruiken wanneer de DAC wordt aangesloten op een bron met een laag jitter niveau. In tegenstelling tot de Aries femto heeft de mini hier kennelijk meer moeite mee.

Verder zou ik er voorstander van zijn om bluetooth volledig uit te kunnen schakelen. Ik kan mij niet geheel aan de indruk onttrekken dat ik af en toe wat door het geluid hoor fladderen en alleen als er veel bluetooth bronnen in huis zijn.

Zojuist heb ik nog eens de interne DAC aan de tand gevoeld en die klinkt in combinatie met de TPS7A4700 15V 1A voeding opvallend goed (inspeeltijd ruim 700 uur). Voor de zekerheid nog even gewisseld met de AURALiC Purer-Power en BOTW maar het lijkt toch wel of de TPS7A4700 een bijzondere invloed heeft op het geheel en dat voor een paar tientjes. Voorlopig laat ik deze combinatie nog even staan.

Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Leeuwarden

Ik kan alleen maar over de Mini oordelen bij gebruik van een externe dac. Conclusie is dat de Mini beter klinkt als mijn Mac Mini. Maar vooral het bedieningsgemak is, in vergelijking met de headless Mac Mini, grandioos.

Ik heb de Mini kortstondig geprobeerd met de muurwrat, daarna alleen nog gespeeld met een AMB.org Sigma 11 voeding. Dat was een verbetering. Hoeveel? Geen idee, het klonk beter, heb niet meer de moeite genomen om terug te wisselen.

Isflicka, heb jij het TPS7A4700 pcb-tje van diyaudio? Zo ja, nog iets aan veranderd? Kriebelt wel om die ook eens te proberen...


Isflicka

Citaat van: Leeuwarden op november 19, 2015, 16:58:09
Ik kan alleen maar over de Mini oordelen bij gebruik van een externe dac. Conclusie is dat de Mini beter klinkt als mijn Mac Mini. Maar vooral het bedieningsgemak is, in vergelijking met de headless Mac Mini, grandioos.

Ik heb de Mini kortstondig geprobeerd met de muurwrat, daarna alleen nog gespeeld met een AMB.org Sigma 11 voeding. Dat was een verbetering. Hoeveel? Geen idee, het klonk beter, heb niet meer de moeite genomen om terug te wisselen.

Isflicka, heb jij het TPS7A4700 pcb-tje van diyaudio? Zo ja, nog iets aan veranderd? Kriebelt wel om die ook eens te proberen...
Ik heb een aantal pcb-tjes via ebay besteld maar waarschijnlijk zijn deze precies hetzelfde.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

LeonB

Vandaag een ssd in de mini geplaatst en een exacte copy van nas er op gezet.

Na een paar minuten was ik overtuigd dat de ssd echt minder klinkt dan de nas over wifi.
Het stereo beeld kakt helemaal in bij de ssd!!

Zou dit voeding gerelateerd kunnen zijn?

cable-guy

#245
Citaat van: Roeland op november 16, 2015, 18:20:09
Kennelijk komt het niet over wat de USB Regen doet.
Maar goed, dat komt vanzelf

Als dat zo is dan zou ik zeggen: leg eens uit. Vanzelf komt dat niet. Ik zie niet in wat een apparaatje, dat dienst doet om het USB signaal at uit een computer komt te verbeteren, te maken heeft met een digital streamer.
Maar wellicht heb ik het inderdaad niet begrepen. Waar zou het regen stickje in dit diagram geplaatst moeten worden?


LeonB

Vandaag een test gedaan, met een nas (wd my cloud) ssd intern, en ssd extern.
Op alle mediums een gelijke kopie.

Nas klinkt het best, breed en diepe sound stage.
SSD extern bijna gelijk aan Nas (zowel met en zonder eigen 5v voeding) beeld minder breed en diep.
SSD intern bedompt geluid, hoge tonen weg en stereo beeld weg.

Dit is blind getest! Kan iemand mij uitleggen hoe dit komt, ik ben juist geneigd om korte lijnen is beter!

Arcam FMJ A 38, Arcam FMJ T 32, Arcam IRdac, B&W CM8, Hovland Nine Line, Kimber Timbre, Kimber Hero, Audioquest Carbon Usb, Auralic Aries Mini.

rovinggecko

Emf
Power drain on the mini
Interference of the cables
Cpu cycles needed to drive the ssd
.....
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

cable-guy

Citaat van: LeonB op november 22, 2015, 02:12:29

SSD intern bedompt geluid, hoge tonen weg en stereo beeld weg.

Dan hoef ik dat dus ook niet meer te proberen. Zonder die ruimte voor de SSD had de Aries Mini wel het formaat van een Apple TV (gen 1,2,3) kunnen hebben.

jeepee

Citaat van: LeonB op november 22, 2015, 02:12:29
Vandaag een test gedaan, met een nas (wd my cloud) ssd intern, en ssd extern.
Op alle mediums een gelijke kopie.

Nas klinkt het best, breed en diepe sound stage.
SSD extern bijna gelijk aan Nas (zowel met en zonder eigen 5v voeding) beeld minder breed en diep.
SSD intern bedompt geluid, hoge tonen weg en stereo beeld weg.

Dit is blind getest! Kan iemand mij uitleggen hoe dit komt, ik ben juist geneigd om korte lijnen is beter!

Arcam FMJ A 38, Arcam FMJ T 32, Arcam IRdac, B&W CM8, Hovland Nine Line, Kimber Timbre, Kimber Hero, Audioquest Carbon Usb, Auralic Aries Mini.

Vind het wel jammer dat interne hd niet optimaal is. Mijn ideale streamer is nog steeds een met ingbouwde hd. Geen gedoe met usb en evt externe voeding. en niet een Nas die 24 uur per dag stroom staat te consumeren en die voor digibeten altijd weer problemen oplevert.