Is kwaliteit belangrijk bij een achter speaker?

Gestart door Wotnix, oktober 4, 2024, 18:36:48

« vorige - volgende »

Wotnix

Beste mensen,

Is kwaliteit belangrijk voor een achter speaker?

Wat is een fijne speaker die niet te lomp groot is en opgehangen of op een standaard kan staan?

Ik dank jullie wel.
| Denon X2700H | ASW Genius 300 speakers | NVIDEA Shield | LG 63' TV | QNAP 219+ | Intel NUC (HomeAssistant) | Ubiquiti switch + 2AP's |

jaco

Ik gebruik dezelfde speakers rondom. Allemaal relatief kleine monitor speaker op een statief.

Voor mij was de uniforme klank belangrijk, hiervoor verschillende opstellingen gehad die betere voor dan achter speakers hadden. Nu komt wel het grootste gedeelte van geluid uit de center en links en rechts dus daar is ook wel wat voor te zeggen.

Ik zou wel gelijk merk luidsprekers gebruiken om ze qua klank zo dicht mogelijk bij elkaar te houden.
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Shadowfox

Mijn ervaring is dat ik eerst melkpakken formaten had en toen over gestapt ben naar monitor formaat en dat maakt zeker een verschil in klank en body.
Vooral het freq bereik van 80hz-250hz mis je gewoon als je een kleinere speaker pakt.

Is merk gebonden belangrijk? Neu niet echt. Tis toch vooral voor surround effecten bedoeld en daar merk je echt niks aan als je een serie of film kijkt. Ik temminste niet.
Zoek de ASW Genius 100 en anders iets in dezelfde grote.

Teejoo

Zoals Jaco al aangeeft is uniformiteit eigenlijk het belangrijkste om een echt goede 3d bubble te krijgen. Ik heb ook jaren met een B&W Nautilus set gedraaid met alle speakers uit dezelfde serie. Maar zelfs dat kan niet op tegen daadwerkelijk gelijke speakers.

Ik heb nu M&K S150/MP150 rondom en nog nooit zo'n goede 3D bubble gehad zonder klankafwijingen als een stem uit een andere speaker komt. Terwijl het in feite veel goedkopere speakers zijn Alleen mijn Atmos is afwijkend, maar dat heeft daar iets minder impactdoor de informatie die eruit komt en wordt grotendeels gelijkgetrokken door de Trinnov. Maar ook daar zou gelijk beter zijn.

Kortom: Ervan uitgaande dat je gewoon goede speakers koopt, win je meer met alles gelijk uit een goedkopere range te kiezen ipv alle focus op de fronts te leggen en achter de mindere speakers in te zetten. Zo zie ik het, en ben het dus ook absoluut niet eens met hwt 2e deel vd de opmerking hierboven.

Aanvulling: ik heb dus vanwege ruimtegebrek als side surrounds gekozen voor de MP150, maar die is verder volledig gelijk aan de S-150 en klinkt ook gelijk op wat laag na, maar dat is onder de X-over setting. Dus bij sommige merken heb je ook gelijk klinkende oplossingen die minder ruimte innemen.

buckler

Ook ik vind alle speakers gelijk nemen.
Dat doet echt heel veel en is de enige manier als je echt een perfecte surround bubble wilt creeren.
Mensen die vaak zeggen dat surround speakers bijzaak zijn of dat atmos niet zo merkbaar is zijn mensen die vaak kleindere speakers daar hebben dan hun L/C/R speakers.
Ik hou ook van 'pin directe' speakers.
Ik zelf ben ook voorstander van twee goede subs en het liefste subs die enorm accuraat en snel zijn en die hoog doorlopen (en heel goed zijn in midslam) dus ook je totaal geluid beinvloeden/ondersteunen zoals stemmen etc etc... ik zweer bij push pulls.
Ben het helemaal eens met Jaco en Theo in deze
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart ST100 en ST130G4  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek , Crowson actuators (2X)

jaco

Mijn kleine speakers zijn ook alleen relatief klein. (H 365 x W 237 x D 223 mm)
Ze hebben wel redelijk bereik: ± 2.5 dB (48 Hz - 20 kHz)

Voor home cinema niet zo'n probleem als je goede subwoofer(s) hebt zoals hierboven beschreven.

Ik heb ze op stands staan die eigenlijk voor zwaardere luidsprekers zijn. Die nemen wel veel ruimte in in verhouding tot de luidspreker.
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

morca

Ik heb nu mijn 2e set van 4 dezelfde speakers.
Zoals al vermeld
4 dezelfde speakers is echt een ervaring.
Ik zou niet anders meer willen.

jaco

De beste test voor gelijke klank is een stuk waar een zanger/zangeres panned over al je speakers. Dan hoort de klank niet anders te worden buiten hoe je oren het binnen krijgen wat volgens mij anders van voren dan van achteren is.

Ik heb een chesky DVD-A die dat soort tracks heeft.

Wotnix

Topic behoeft nadere uitleg.

Ik ben onlangs verhuisd.

Bij mijn vorige huis had ik 4X Genius 300 volwaardige speakers en geen sub. Ik wilde namelijk 4 gelijkwaardige speakers hebben.
In de huidige kamer worden de achterspeakers een probleem.
Door de indeling van de kamer, heb ik de ruimte niet meer om die kolossen neer te zetten.
De ruimte achter de tv stoelen is nog niet eens 0,75 mtr. schat ik zo.

Plaatje
Tekening van de woonkamer

-off topic-
Heb wel gedacht om alles te vervangen voor bv Klipsch.
Maar waarom zou ik dat doen, als ik ASW nog goed vind klinken?
Ik heb me daarin nog niet goed verdiept... :dontgetit:

| Denon X2700H | ASW Genius 300 speakers | NVIDEA Shield | LG 63' TV | QNAP 219+ | Intel NUC (HomeAssistant) | Ubiquiti switch + 2AP's |

wasbeer2006

Ik vond het extreem tegenvallen. Ik had als raars twee coahrensjes. Die vond ik altijd goed.
Toen twee B&W als front gekocht en toen dacht ik, dan maak ik van mijn oude fronts de rears.

Nou ik vond het slechter, het gaat achter alleen om de effecten wat mij betreft.
Voegde bij mij niets toe, oude weer terug geplaats en de effecten zijn veel mooier, sneller en duidelijker. Als front waren ze super.

Nu kan het natuurlijk in elke opstelling anders zijn en smaken verschillen, maar ik hoef geen bas uit een rear, komt er bij films ook eigenlijk niet uit, dat heb ik met diverse films goed getest
TV              - LG C2 2022 65 inch
Game          -playstation 5
Reciever      -Denon AVR x6700
B&W 702 S3         -premium 22 Center.  Sub             -Peerless 13" Sub Rear            -Vifa premium 11 rear

morca

Citaat van: wasbeer2006 op oktober  7, 2024, 19:12:06Ik vond het extreem tegenvallen. Ik had als raars twee coahrensjes. Die vond ik altijd goed.
Toen twee B&W als front gekocht en toen dacht ik, dan maak ik van mijn oude fronts de rears.

Nou ik vond het slechter, het gaat achter alleen om de effecten wat mij betreft.
Voegde bij mij niets toe, oude weer terug geplaats en de effecten zijn veel mooier, sneller en duidelijker. Als front waren ze super.

Nu kan het natuurlijk in elke opstelling anders zijn en smaken verschillen, maar ik hoef geen bas uit een rear, komt er bij films ook eigenlijk niet uit, dat heb ik met diverse films goed getest
Er komt zeker wel bas uit een rear speaker.
De slam bass koppelt aan de subwoofer.
Als dat goed ingeregeld is kan lijken of bij een ontploffing achter je.
Het lijkt dan of de sub ook achter je staat.

gerard1

morca

Citaat van: gerard1 op oktober  8, 2024, 10:48:10Mmm dan komt het toch uit de sub?
Idd maar de sub koppelt aan de slambas vd surround speakers.
Daarom lijkt de sub ook daar te staan terwijl hij voor staat

Zonder slambass is er geen koppeling en werkt dit niet.

chansig

Even voor mij: wat is slam bas ?

En het eea zal toch afhankelijk zijn van hoe laag de rearspeakers gaan ?

Of komt daar de slam Bas om de hoek kijken ?

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JBL 8400P, Monitor Audio RSW12,  Monitor Audio RXW12, Blue Sound 132, Dirac Live tot 500 Hz,  Mac Mini M4 met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Teejoo

Citaat van: Wotnix op oktober  6, 2024, 12:30:09Topic behoeft nadere uitleg.

Ik ben onlangs verhuisd.

Bij mijn vorige huis had ik 4X Genius 300 volwaardige speakers en geen sub. Ik wilde namelijk 4 gelijkwaardige speakers hebben.
In de huidige kamer worden de achterspeakers een probleem.
Door de indeling van de kamer, heb ik de ruimte niet meer om die kolossen neer te zetten.
De ruimte achter de tv stoelen is nog niet eens 0,75 mtr. schat ik zo.

Plaatje
Tekening van de woonkamer

-off topic-
Heb wel gedacht om alles te vervangen voor bv Klipsch.
Maar waarom zou ik dat doen, als ik ASW nog goed vind klinken?
Ik heb me daarin nog niet goed verdiept... :dontgetit:

Als ik de tekening zie zou ik de stoel die het meest in het midden staat als hotseat betitelen en de  surroundspeakers schuin achter tegen de want monteren. Zorg wel dat de hoeken tov deze stoel gelijk is bij beide speakers. Omdat er een raam zit zal de speaker die je daar naast (tussen raam en muur) plaatst (surround rechts)  bepalend zijn voor de plek van de andere speaker (SL).
Er zijn voldoende kleinere of plattere speakers die goed klinken mits er een goede subwoofer meespeelt en nog belangrijkers dit goed is ingeregeld.

Ik herhaal dus was ik eerder aangaf: koop 5 (incl center) kleinere goede speakers die tot 80hz lopen, en koop een subwoofer die gemakkelijk tot 80Hz doorloopt. En dan kun je beter meer geld uitgeven aan de sub dan  de speakers. Een goed ingeregelde sub kun je niet pinpointen waardoor het dus lijkt alsof het geluid daadwerkelijk uit de kleinere speakers komt. Want in surroundkanalen zit wel degelijk hetzelfde laag als in de frontkanalen omdat deze ook gewoon fullrange zijn.

Tenslotte: het is een woonkamer waar je veel compromissen hebt als je hem zo inricht. Ik zou dus vooral zorgen dat het gewoon lekker klinkt op de hotseat met een prettige surround bubble en me er verder niet te audiofiel druk om maken. Alle andere plaatsen zijn sowieso slecht vanuit geluidsoogpunt. Ik zou trouwens ook eens nadenken om 3.1 te draaien, dus geen surrounds. Ik doe dat ook in de woonkamer en dat klinkt verrassend ruimtelijk. Dat geeft in jouw situatie voor iedere plek een gebalanceerder resultaat verwacht ik.

Wotnix

Citaat van: Teejoo op oktober  8, 2024, 19:18:35Als ik de tekening zie zou ik de stoel die het meest in het midden staat als hotseat betitelen en de  surroundspeakers schuin achter tegen de want monteren. Zorg wel dat de hoeken tov deze stoel gelijk is bij beide speakers. Omdat er een raam zit zal de speaker die je daar naast (tussen raam en muur) plaatst (surround rechts)  bepalend zijn voor de plek van de andere speaker (SL).
Er zijn voldoende kleinere of plattere speakers die goed klinken mits er een goede subwoofer meespeelt en nog belangrijkers dit goed is ingeregeld.

Ik herhaal dus was ik eerder aangaf: koop 5 (incl center) kleinere goede speakers die tot 80hz lopen, en koop een subwoofer die gemakkelijk tot 80Hz doorloopt. En dan kun je beter meer geld uitgeven aan de sub dan  de speakers. Een goed ingeregelde sub kun je niet pinpointen waardoor het dus lijkt alsof het geluid daadwerkelijk uit de kleinere speakers komt. Want in surroundkanalen zit wel degelijk hetzelfde laag als in de frontkanalen omdat deze ook gewoon fullrange zijn.

Tenslotte: het is een woonkamer waar je veel compromissen hebt als je hem zo inricht. Ik zou dus vooral zorgen dat het gewoon lekker klinkt op de hotseat met een prettige surround bubble en me er verder niet te audiofiel druk om maken. Alle andere plaatsen zijn sowieso slecht vanuit geluidsoogpunt. Ik zou trouwens ook eens nadenken om 3.1 te draaien, dus geen surrounds. Ik doe dat ook in de woonkamer en dat klinkt verrassend ruimtelijk. Dat geeft in jouw situatie voor iedere plek een gebalanceerder resultaat verwacht ik.

Beste Teejoo,

Hartelijk dank voor je reactie!

Ik was niet geheel duidelijk.
Aan de voorzijde kan ik de ASW Genius makkelijk kwijt, maar achter niet.
De speakers geven een mooie vol geluid als we weleens muziek luisteren en eerlijk ben ik er wel aan gehecht. Ik heb ook een center die ik prima onderin de tv meubel kwijt kan. Hij staat dan wel iets lager als de tv.

Dus aan de voorzijde is volgens mij alles dikke prima.
Nu de sub en en evt achterspeakers nog.
Op Marktplaats bood iemand 2 ASW boekenplank speakers aan. Dit is wellicht een goede optie.

Over de opstelling

De stoel die in de hoek staat, zal meer naar het midden moeten schuiven, zodat de stoelen redelijk in de center van de tv staan. Ik heb nog wat staan meten, maar ik kan tussen de muur en stoelen een ruimte maken van bijna 1 meter.
Achterspeakers aan de wand, of op een speakerstandaard? Hoe denk jij erover?

Over plaatsen van een sub

De meeste ruimte heb ik aan de voorzijde en tussen de 2 ramen zit een muur van dik een meter. Hier kan wat staan  8)

jaco

als je een kleiner model speaker kunt vinden een de hoog en mid driver zijn gelijk mag je hopen dat het redelijk gelijk klinkt.

Teejoo

Citaat van: jaco op oktober  9, 2024, 11:52:36als je een kleiner model speaker kunt vinden een de hoog en mid driver zijn gelijk mag je hopen dat het redelijk gelijk klinkt.
Dit, of gewoon eens starten met 3.1 (maar wel de loze buizen tbv de kabels trekken ;-))