Accuphase gebruikers & liefhebbers topic

Gestart door Xander32, november 5, 2022, 08:54:17

Vorige topic - Volgende topic

brt

Citaat van: Mediator op juli  2, 2024, 22:27:34Tuurlijk, sommigen hebben een heel afwijkende smaak. Er zijn combinaties tussen versterker en speakers of zelfs alleen speakers waarbij ik gillend de kamer uitloop, zo vermoeiend en recht in je gezicht klinkend.

Jij speelt met Graaf @Mediator , ik heb de GM20 hier gehad en dat was de meest open versterker die ik ooit heb gehoord (geweldig ding trouwens, maar geen match met mijn toenmalige speakers).

Ik kan me bijna niet voorstellen dat jij een Dyn-Accu combi dan zo geweldig vindt. Dat levert een véél warmer geluid op dan dat ik vermoed dat jij hebt. Of zit ik nou totaal mis?
Focal Sopra 1 | TEAC AP-701 | TEAC UD-701N | PS Audio Stellar PowerPlant P3 | Kabels van Audioquest

Xander32

Luxman ervaar ik wel wat meer energiek dan Accuphase, maar i.c.m. het steevast keurig binnen de lijntjes kleurende Dynaudio, zou ik geen "recht in je gezicht klinkende combi" verwachten. En daarenboven speelt Rob zelf met SF monitoren. Ieder z'n ding.

Citaat van: Mediator op juli  2, 2024, 22:27:34Tuurlijk, sommigen hebben een heel afwijkende smaak. Er zijn combinaties tussen versterker en speakers of zelfs alleen speakers waarbij ik gillend de kamer uitloop, zo vermoeiend en recht in je gezicht klinkend.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Mediator

Dan kom je op het gebied van omschrijvingen @brt en die zijn altijd interpreteerbaar en dus lastig. Twee mensen kunnen hetzelfde omschrijven en iets anders bedoelen. En omgedraaid. Ik speel inderdaad met Graaf voorversterking en mono's als eindversterking. Ik zou het resultaat niet open willen noemen. Dat zou duiden op iets alternatiefs of artificieels. Het is vooral een puurder geluid en zo snel als een Ferrari. Er is wel degelijk een buizen karakter maar het is wel neutraler dan menig andere buizenversterking. Mijn Tannoy hebben genoeg 'kleur'. Dus ik kom niets te kort. Als je van analytisch houdt zul je er wellicht niet voor warm lopen. Maar ik moet ernaar luisteren.

Ik luister vooral op gevoel en ben gericht op het middengebied dat moet bijzonder en kloppend zijn. Ik ben bijvoorbeeld ook fan van een Quad ESL63 omdat het midden zo mooi is. En dat is weer heel wat anders. De grote Dynaudio's doen zelf heel weinig en laten meer horen wat ervoor hangt. Ik ben voorstander van Accuphase of zelfs buizen op zo'n speaker. Jadis heb ik in het verleden ook heel mooi horen klinken. Ik zou tenminste daar naar kijken als ik een grote Dyn had.

@Xander ik doelde niet specifiek op een situatie. Ik bedoelde alleen aan te geven dat smaak soms erg ver kan gaan. Zelfs zo ver dat ik er de deur voor uit loop en een ander aangeeft het mooi te vinden. Ik zal maar geen merken noemen. Op shows meerdere keren meegemaakt dat geluid veel te 'hengstig' is. Ik hou van live en direct geluid maar niet van getetter in mijn oren of krassen met je nagels over een (ouderwets) krijtbord.

Ik haal onderstaande filmpje nog maar eens als (goed) voorbeeld aan. Ik heb het al eens eerder ergens gepost.

Xander32

Ook hier is er de meeste aandacht voor het middengebied 🎶

En wat je aangeeft; het in woorden vatten van geluid is complex, steevast multi interpretabel.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

Samro

Dit vanmiddag beluisterd. Accuphase e-500020240712_154238 Accuphase e 5000.jpg 20240712_154504 Tannoy.jpg Fine audio Vintage Fifteen. PRACHTIG geluid!

Xander32

Samro

Citaat van: Xander32 op juli 12, 2024, 21:11:12En, was 't wat?
Schitternd geluid! Nog nooit zo mooi gehoord. Audiovriend vond het ook fantastisch!

Laan

Woonkamer:  Marantz model 40n | GoldenEar Triton reference |  Rega P3 - Exact - Neo psu - Trichord Dino mk3/Dino + | PlixiR Cube8
Man-cave: Vitus audio RI 101mk2 | Focal Scala Utopia Evo | Lumin U1 + X1 | Marantz SACD30n | Nottingham Analogue Spacedeck - Ortofon Cadenza Red - Gold Note PH 10 - PSU 10 | PlixiR elite BAC 3000 | AtlasCables Mavros Grun serie.
Man-cave: Ayon Spirit V | Sounddeco Alpha F3 | Atoll ST300

Xander32

Een mooie, positieve ervaring dus 👍🏻 Fyne & Accu is ook een bewezen goede match en dit zijn ook nog eens twee toppers uit het gamma van beide merken.

Citaat van: Samro op juli 12, 2024, 21:16:13Schitternd geluid! Nog nooit zo mooi gehoord. Audiovriend vond het ook fantastisch!

Laan

Misschien ook iets voor mij. Ouwe mannen sound past me wel. :)
Woonkamer:  Marantz model 40n | GoldenEar Triton reference |  Rega P3 - Exact - Neo psu - Trichord Dino mk3/Dino + | PlixiR Cube8
Man-cave: Vitus audio RI 101mk2 | Focal Scala Utopia Evo | Lumin U1 + X1 | Marantz SACD30n | Nottingham Analogue Spacedeck - Ortofon Cadenza Red - Gold Note PH 10 - PSU 10 | PlixiR elite BAC 3000 | AtlasCables Mavros Grun serie.
Man-cave: Ayon Spirit V | Sounddeco Alpha F3 | Atoll ST300

Mediator

Join the club Laan. Whiskey erbij en een dikke sigaar  :D

graafie

Citaat van: Samro op juli 12, 2024, 20:47:08Dit vanmiddag beluisterd. Accuphase e-500020240712_154238 Accuphase e 5000.jpg 20240712_154504 Tannoy.jpg Fine audio Classic Fifteen meende ik. PRACHTIG geluid!

Wow, mooie speakers.
Accuphase E-480, Accuphase DP-430, B&W 803 D3, Technics SL1200GR + Audio Technica AT-740ml, Technics SL1210GR + Audio Technica AT-OC9XSL, Remton 8382 phono voorversterker. Marantz 2238, B&W CDM 1

Rob46

Citaat van: Xander32 op juli  3, 2024, 19:37:11Ook hier is er de meeste aandacht voor het middengebied 🎶

En wat je aangeeft; het in woorden vatten van geluid is complex, steevast multi interpretabel.

Dat middengebied is bij de Sonus Fabers in de combi met Accuphase ook prima voor elkaar....
[ Accuphase E-280 ][ Auralic Altair G2.2][ Sonus Faber Minima Amator II ]

Xander32

Ik geloof je direct Rob, je hebt onderwijl ook heel wat vergelijkingsmateriaal gehad waardoor je het huidige vast ook goed op waarde weet te schatten 👍🏻

Citaat van: Rob46 op juli 13, 2024, 11:38:32Dat middengebied is bij de Sonus Fabers in de combi met Accuphase ook prima voor elkaar....

minplus

If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Xander32

Xander32

Samro

Audio vriend en ik gaan deze week de Accuphase E-5000 beluisteren op Sonus Faber Amati homage! Ben zeer benieuwd.  :pompom:

Xander32

Have fun 🎶

... en ik ben benieuwd naar jouw/ jullie ervaringen 👍🏻

Citaat van: Samro op juli 30, 2024, 11:50:41Audio vriend en ik gaan deze week de Accuphase E-5000 beluisteren op Sonus Faber Amati homage! Ben zeer benieuwd.  :pompom:

Samro

We hebben de Accuphase e-5000 beluisterd op Sonus Faber Amati Homage...Het klonk anders dan ik had verwacht om eerlijk te zijn. We vonden de Fyne Audio Vintage fifteen muzikaler en rustiger klinken dan de Sonus Fabers. De bas van de Accuphase was strakker dan van de Mcintosh die we ook beluisterd hebben een poosje terug. De Sonus Fabers Amati zijn zeker muzikaal maar de Fyne Audio Vintage vonden we, vriend en ik beide muzikaler klinken (op de zelfde kabels merk weet ik niet meer)   
Citaat van: Samro op juli 30, 2024, 11:50:41Audio vriend en ik gaan deze week de Accuphase E-5000 beluisteren op Sonus Faber Amati homage! Ben zeer benieuwd.  :pompom:

Mediator

Maak je niet druk. Als ik een Sonus Faber zou beluisteren zou ik ook niet super enthousiast worden. Speakers zijn soms juist wel en soms juist niet jouw geluid. Het licht er maar aan hoe je luistert. Voor sommigen kan de uitkomst dus omgedraaid zijn.

graafie

Op mijn lijstje gezet, de Fyne Audio Vintage 15....Was aan het sparen voor een andere set speakers maar er kwam vorige week even iets tussen zodat ik opnieuw kan beginnen met sparen. Onze bouvier ging vorige week tijdens het spelen even lelijk onderuit en kon niet meer opstaan, zijn achterste poten leken verlamd....om het verhaal kort te houden, uit een mri scan is gebleken dat er een (bloed)propje in zijn ruggenmerg is geschoten dat uit zich zelf weer op moet lossen. Dit propje beknelt de zenuwen, met name de linker achterpoot hangt er maar een beetje bij. Het gaat langzaam maar zeker weer iets beter met onze boef maar we zijn er nog lang niet. Aangezien de kosten van een dierenarts niet mals zijn, een mri scan schrikbarend duur is en met eventueel fysio in het vooruitzicht.....Onze boef gaat voor alles, dus voorlopig nog even geen nieuwe speakers. 
Accuphase E-480, Accuphase DP-430, B&W 803 D3, Technics SL1200GR + Audio Technica AT-740ml, Technics SL1210GR + Audio Technica AT-OC9XSL, Remton 8382 phono voorversterker. Marantz 2238, B&W CDM 1

Xander32

Is betreffende vriend in de markt voor een nieuwe set (ls)?

Het dc principe welke o.a. Tannoy en Fyne Audio gebruiken heeft een bepaalde karakteristiek. Zelf ervaar ik het als een natuurlijk, vanzelfsprekend geluid, welke mij direct aansprak bij het horen van een speaker met zo'n unit. Dat spreekt je aan of niet, evenals het kastontwerp 😊

SF heeft een ander karakter, evenals Accuphase en Mcintosh. En dat gaat niet over goed of slecht. Smaak en voorkeur (en een al dan niet prettige match tussen ls en apparatuur).

Citaat van: Samro op juli 31, 2024, 20:00:12We hebben de Accuphase e-5000 beluisterd op Sonus Faber Amati Homage...Het klonk anders dan ik had verwacht om eerlijk te zijn. We vonden de Fyne Audio Vintage fifteen muzikaler en rustiger klinken dan de Sonus Fabers. De bas van de Accuphase was strakker dan van de Mcintosh die we ook beluisterd hebben een poosje terug. De Sonus Fabers Amati zijn zeker muzikaal maar de Fyne Audio Vintage vonden we, vriend en ik beide muzikaler klinken (op de zelfde kabels merk weet ik niet meer)   

Struis

Grappig. Ik ken maar 1 plek die Fyne Audio Vintage Classic 15's heeft staan met een hele dikke Accuphase. Daar heb ik ze ook gehoord. WOW. Geweldig dat spul! WAT een combo he? Heeft hij overigens zijn streamer ook geupgrade ondertussen? Die liep nog wat achter de vorige keer.
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, dCS Media Bridge streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.
2e set (die er naast staat om mee te spelen en experimenteren):
Harbeth P3ESR 40th Anniversary Edition met Skylan stands, Exposure 2010SD geintegreerde versterker gemod door Musifoon, Rel Strata 5 subwoofer.