Objectief benaderen van interconnects, bekabeling en stroom

Gestart door mmuetst, februari 22, 2022, 12:13:25

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mmuetst

Citaat van: LD001 op mei  5, 2024, 10:51:48Met een Audioquest sub irish red. Dat noem je een signaalkabel denk ik.
Ja, dat is een kabel voor line niveau. Hier speelt vooral de lengte van de kabel een rol. Bij hele lange kabels zal een gebalanceerde kabel meer voordeel hebben, maar dan moet de rest (de Subwoofer en de versterker) ook gebalanceerd zijn. In principe is de uitgang van je versterker voor het sub signaal laagohmig en zal invloed van buitenaf minimaal zijn. Waarschijnlijk filtert de versterker het signaal al en wordt alleen het laag naar de sub gestuurd.
Objectief gezien speelt dus deze kabel geen rol.
Ik gebruik gewoon Argon kabels tussen mijn voorversterker en Subwoofers en die is een stuk goedkoper dan jou AudioQuest en doet het net zo goed. En het laag uit mijn Rel subs is lekker strak en van prima kwaliteit. Dat laatste is dan subjectief vastgesteld en heeft geen objectieve waarde  ;)
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

Citaat van: J.A.F._Doorhof op mei  5, 2024, 09:19:57Advocaat van de duivel

Als ik onder de grond woon kan ik niet geloven dat er een zon is, sterker zelfs wind kan ik niet verklaren.

Tot je op een andere manier kijkt of bereidt bent te kijken ;)

Zoals gezegd bij kabels kun je 100x hetzelfde rondje draaien maar er is altijd een tegen argument. Waarom denk je dat er nog geen definitief antwoord is ;)


Verder heb ik denk ik alles gezegd wat ik denk dat van toepassing is. Ik kijk naar kabels vanuit een standpunt van subtiele verschillen die ik kan herhalen en kan verklaren. Als iemand daar niet aan wil ook goed. En ik blijf erbij dat de verschillen subtiel zijn en per ruimte en set anders uit pakken puur door de invloed die kabel heeft op de ruimte. Dat versterkt vele malen meer dan een meting kan doen.

Je moet voor een echte test in een kamer meten en niet alleen de kabel. Dus hele keten met 2 kabels en 2 metingen in de ruimte van beide kabels. Dan zie je wat ze doen.


Het feit dat je niet serieus terugkomt op de nul test zegt voor mij al genoeg. Er is geen speld tussen te krijgen.
Maar je mag blijven roepen dat 13 plus 9, 17 is. Als jij daar goed bij voelt is dat prima  ;D
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rowdy

Citaat van: LD001 op mei  5, 2024, 09:22:32Vraagje: Bij een systeem met 2 subwoofers en 2 boekenplankspeakers (bijvoorbeeld de Lyngdorf BW-2 met de MH-2) dan zegt mijn eerste gevoel dat de kabels naar de subwoofer belangrijker zijn (want zwak signaal dat in de woofers versterkt wordt) en dat die naar de kleine hoge tonen speakers wat minder 'belangrijk' zijn. Is hier iets objectiefs over te zeggen?
Volgens de site van hifiklubben heeft de Lyngdorf TDAI-1120 een subwoofer uitgang. Ik zie het niet op de foto van de achterkant, wel 2 uitgangen. Kan zijn dat het via het menu wordt ingesteld.

Op een subwoofer uitgang zit meestal een LPF schakeling (laagdoorlaat filter). Deze wordt als anti-oscillatie filter gebruikt, zodat je langere interlinks kunt gebruiken tussen de subwoofer uitgang op de versterker en subwoofer ingang op de subwoofer, zonder dat je problemen krijgt door de langere lengte.
https://dn720001.ca.archive.org/0/items/Jos-Verstraten-elektronica-artikelen/Laagdoorlaat_filters.pdf

Neem interlinks met een goede afscherming hiervoor.

LD001

Citaat van: Rowdy op mei  5, 2024, 13:50:49Volgens de site van hifiklubben heeft de Lyngdorf TDAI-1120 een subwoofer uitgang. Ik zie het niet op de foto van de achterkant, wel 2 uitgangen. Kan zijn dat het via het menu wordt ingesteld.

Op een subwoofer uitgang zit meestal een LPF schakeling (laagdoorlaat filter). Deze wordt als anti-oscillatie filter gebruikt, zodat je langere interlinks kunt gebruiken tussen de subwoofer uitgang en subwoofer ingang, zonder dat je problemen krijgt door de langere lengte.
https://dn720001.ca.archive.org/0/items/Jos-Verstraten-elektronica-artikelen/Laagdoorlaat_filters.pdf

Neem interlinks met een goede afscherming hiervoor.

Dank je en klopt, twee uitgangen voor twee subwoofers en via het menu in te stellen.

daffy

https://youtu.be/CPWJ3uI0JaM?si=EtqXvHduDj-goZvg

Hier iemand die er verstand van heeft

daffy😉
Denon Pma & Dcd 2500ne, Monitor audio gold 200, Qed Genesis Silver Spiral bi-wire ls.kabel, Qed Reference Audio 40 interlink, Ps audio Quintet filter
En al best lang aan het inspelen.

minplus

Citaat van: DofN op mei  5, 2024, 09:17:04Op zo'n manier dat je zeker weet dat de verschillen die je hoort door de kabels komen en niet door wat anders. Blind dus. En in een vergelijking.

Tot op heden heeft werkelijk nog niemand in een luistertest kunnen aantonen dat een kabel een EQ / toonregelaar is. De meest aannemelijke theorie is dus dat het allemaal fantasie is die je dingen anders doet horen.  Mensen horen wel verschillen, maar dat komt niet door de kabel - tot het tegendeel bewezen is. Dat bewijs laat nog altijd op zich wachten al is het vaak genoeg geprobeerd.

Een wetenschappelijk verantwoorde blind test van kabels is er nog nooit geweest. Van meer audio-spullen trouwens. Zal er ook wel niet komen want moeilijk en veel te duur.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

J.A.F._Doorhof

Nutteloze discussie als je alleen maar 100% bewijs wil zien wat overeenkomt met jouw mening ;)

Ik probeer uit te leggen waarom er verschillen tussen kabels zitten. Die test met verschuiven kan iedereen doen

Denk dat dat verhelderende is dan een 0 meting. Maar verder stop ik ermee. Want hier komt nooit iets uit wat je wil.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

DofN

Citaat van: J.A.F._Doorhof op mei  5, 2024, 20:04:03Nutteloze discussie als je alleen maar 100% bewijs wil zien wat overeenkomt met jouw mening ;)

Ik zou het hartstikke leuk vinden als er morgen bewijs komt dat luidsprekerkabels EQ's zijn.

Het is niet helemaal nutteloos. Je bleef herhalen dat luidsprekerkabels EQ's zijn, dat maakt me dan toch nieuwsgierig. Ik vraag dan door maar nu hebben we weer scherp dat je hier nog steeds geen bewijs voor hebt. Ik geloof overigens best dat je verschillen hoort. Dat is het niet.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

J.A.F._Doorhof

Met eq bedoel ik dat alles je keten kleurt.
Buiten akoestiek Speakers het meest, dan versterkers, dan de bron en uiteindelijk de kabel.

Als je ervan uitgaat dat niet iedereen gek is die verschil hoort bij kabels is dit te verklaren doordat er bepaalde frequenties versterkt of verzwakt worden die samenvallen met de frequenties die in de ruimte of in de keten missen/te sterk zijn.

Daarom zal een kabel in je eigen set altijd anders klinken dan bij een dealer.

Waarbij ik nog steeds zeg dat kabels op zijn hoogst zeer subtiele veranderingen geven maar dit kan wel flink schelen in diepte en detailinformatie. Wat wederom te verklaren is door kleine cuts/boosts van frequenties die anders zouden uitdoven of te sterk zijn.

Zoals gezegd bij mastering is een cut of boost van tiendes van een db soms nodig en kan dat een mix open gooien.

Geen enkele kabel zal 100% recht meten wat dus heb je allemaal kleine cuts en boosts

Maar goed dat is niet objectief voor jou. Voor mij sluit het exact aan bij wat ik de afgelopen jaren heb gehoord en geleerd van opname technieken. Maar 100% objectief is het niet.

Ik hoop wel dat het een andere kijk op waar de ruimtelijkheid die veel mensen claimen te horen wegkomt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

mmuetst

Citaat van: J.A.F._Doorhof op mei  5, 2024, 21:36:37Geen enkele kabel zal 100% recht meten wat dus heb je allemaal kleine cuts en boosts

Hier een meting van een geliefd merk op dit forum

Wat is hier niet recht aan?
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

J.A.F._Doorhof

Scale +1db
Zoom eens in naar 1/10e db
Zoals gezegd sommige pro mastering engineers beweren verschillen van 1/10e db te horen in een mix.

Dus als dit versterkt word in je set of in je ruimte kan ik meegaan in de bewering dat mensen verschillen horen in kabels. Vooral in zeer goede ruimte aangezien een nearfield veel meer detail laat horen.

Dit is alleen de verklaring die ik geef en kan uitleggen en verder kan ik je niet geven wat je wil.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

mmuetst

Citaat van: J.A.F._Doorhof op mei  5, 2024, 22:06:05Scale +1db
Zoom eens in naar 1/10e db
Zoals gezegd sommige pro mastering engineers beweren verschillen van 1/10e db te horen in een mix.

Dus als dit versterkt word in je set of in je ruimte kan ik meegaan in de bewering dat mensen verschillen horen in kabels. Vooral in zeer goede ruimte aangezien een nearfield veel meer detail laat horen.
En oh ja, ook pro mastering engineers die wat beweren zijn subjectief bezig. Niet objectief.
Dit is alleen de verklaring die ik geef en kan uitleggen en verder kan ik je niet geven wat je wil.
Je leest de schaal niet goed Frank, ik zie een lijn die + of - nog niet boven of onder de 0.1 dB komt. Dus zal het verschil +/- 0.01 dB zijn of zelf kleiner.
Ik bezit zelf niet over deze gouden oortjes om daar verschil in te horen. En gelukkig maar, lijkt mij heel eng.
En vergeet niet pro mastering engineers die wat beweren zijn ook subjectief bezig, niet objectief.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

J.A.F._Doorhof

Ah dan zag ik dat verkeerd.

Pro engineers zijn denk ik niet bezig met of iets bewezen is. Die maken gewoon wat goed klinkt alleen weten ze exact waarom iets niet goed klinkt en hoe het te fixen.

Ik rommel maar wat ;)

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

mmuetst

Citaat van: J.A.F._Doorhof op mei  5, 2024, 22:25:58Ah dan zag ik dat verkeerd.

Pro engineers zijn denk ik niet bezig met of iets bewezen is. Die maken gewoon wat goed klinkt alleen weten ze exact waarom iets niet goed klinkt en hoe het te fixen.

Ik rommel maar wat ;)


Ah kabel fabrikant beweren van alles om je te overtuigen om hun dure kabel producten te laten kopen, maar komen eigelijk zelf nooit met objectieve metingen of bewijzen dat wat hun kabel moet doen ook werkelijk doet. En dan blijkt dat juist de kabel niet de magic geeft maar juist de akoestiek en de luidsprekers. En ja, subjectief is dat aan smaak verbonden en kan ik niks anders adviseren om te kopen wat jij mooi vind. Daarom mijn advies, investeer verstandig. En ja een kabel mag mooi zijn, maar gaat zo niet je geluid verbeteren op het niveau van akoestiek en luidsprekers. En andere tip, wees ook eens tevreden met wat je hebt en luister gewoon eens naar de muziek ipv je installatie.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

gizmo2

toevallig verleden week nog een kabel gemaakt, oude was te kort.
ik heb gewoon een streng gebruikt van een oude hdmi kabel en een paar audioQuest connectors, beetje getwist en kaar.
heb nog eens goed zitten luisteren maar ik hoor toch echt geen verschil met de vorige kabel.
waar zit hem dit nu in, vele horen wel verschillen in kabels maar ik hoor het echt niet.





alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Sopper

Citaat van: gizmo2 op mei  5, 2024, 22:47:22vele horen wel verschillen in kabels maar ik hoor het echt niet


Kom eens bij me langs
Wereld van verschil tussen mijn oude bekabeling en de nieuwe
# Lejonklou Källa - Streamer # Lejonklou Sagatun Mono 1.7 - Voorversterker x2
# Lejonklou Tundra Mono 3.0 - Eindversterker x2
# Graham LS8/1F - Luidsprekers
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

mmuetst

Citaat van: Sopper op mei  8, 2024, 20:48:27Kom eens bij me langs
Wereld van verschil tussen mijn oude bekabeling en de nieuwe

Subjectieve kabel dates horen ook in het subjectieve draadje thuis  :D
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Peerless Monster

Citaat van: mmuetst op mei  8, 2024, 21:32:07Subjectieve kabel dates horen ook in het subjectieve draadje thuis  :D

Ik zie Sopper niks zeggen over kabels horen? Dus vooralsnog mag deze nog prima in dit topic  :angel:
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

gizmo2

Citaat van: Sopper op mei  8, 2024, 20:48:27Kom eens bij me langs
Wereld van verschil tussen mijn oude bekabeling en de nieuwe


Maar ik zeg ook niet dat er geen verschil is maar ik hoor het niet.

Ik heb hier ook van allerlei dure kabels van siltech, audio Quest en nog een paar van die kabels maar ik hoor geen verschil..... misschien is mijn gehoor niet meer zo goed.
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Littletycoon

Je hoort echt wel verschillen tussen kabels, je moet ze gewoonweg goed testen. Heb ik nu ook gedaan, zelfde valhoogte en ondergrond toepassen. De zwaarste kabels (vaak de duurste) maken het meeste geluid.

MichielB

Muziek is niet objectief, er is veel natuurkundige waarheid met betrekking tot signaaloverdracht, frequentie, vervuiling in diverse vormen, impedantie, match en meer maar uiteindelijk gaat het erom wat je hoort :)
YN-Audio Music at its Best - bijzondere boetiek stijl merken Alare Labs, Albedo Silver, Audia Flight, Cen.grand, Coda Technologies, Ediscreation, LAB12, Signal Projects en x-odos.

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

chansig

Citaat van: MichielB op mei 11, 2024, 01:20:22Muziek is niet objectief, er is veel natuurkundige waarheid met betrekking tot signaaloverdracht, frequentie, vervuiling in diverse vormen, impedantie, match en meer maar uiteindelijk gaat het erom wat je hoort :)

Dat is ook niet waar het om gaat.

Wat je ervaart is wat je ervaart. Helemaal zelf weten. Je doet er niemand verdriet mee. Het is leuk om over te praten, schrijven, na te denken etc.

Maar met zeggen dat door gebruik kabel X er meer emotie in een set. Vind ik op een aantal fronten erg grappig en tegelijkertijd heel verdrietig. Zeker als er dan nog bij gezegd wordt dat dit bv komt omdat de kabel van koper of zilver is. Dan gaat het niet om wat men ervaart maar over waarom men denkt dat dit ervaren wordt.

Als je niet bevraagd wilt worden dan zou het laatste kunnen laten. Of kunnen onderbouwen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.