Versterker vermogen

Gestart door martien, oktober 21, 2016, 13:27:29

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Erik1977

#75
De vraag is dan hoe hard het moet kunnen.
Ik heb net zelf een buizenversterker van 40W gekocht en mijn speakers hebben iets van 86dB rendement en het kan echt hard genoeg.
Misschien dat die mindsp in dit setje toch de essentiële dB's wegsnoept.

HJ

Maar ik hou voor mezelf altijd een max volume van 75% a 80% aan.
Gewoon om klippen en vervorming te voorkomen. Ik denk als je dan te kort komt je toch op zoek naar een zwaardere amp zal moeten maar dat is misschien persoonlijk.

martien

Dat klopt volgens mij wel ja.
In mijn geval krijgen de eindversterker en speakers maar vanaf de 90hz wat ze moeten omzetten in muziek, daaronder doet de sub het werk. Dan zou je toch zeggen dat het behoorlijk hard moet kunnen gaan.
Aangenaam luid gaat nu wel maar als de volumeknop in de buurt van zo'n 40% komt vervormd het al.

frits marantz

@Hans: Als je het over 75% hebt, bedoel je dan dat jouw volumeknop op 3/4 open staat?

martien

Ik zal morgen als de kids wakker zijn eens proberen zonder de minidsp en sub proberen hoe het gaat.

HJ

Citaat van: frits marantz op december 29, 2016, 21:13:42
@Hans: Als je het over 75% hebt, bedoel je dan dat jouw volumeknop op 3/4 open staat?
Ja zo ongeveer, ik heb op mijn vv een digitale teller van 0-100 en die heb ik begrensd op 80.
De buizen heb ik eigenlijk nooit verder open dan ongeveer 2/3. Het klinkt dan prima maar de buizen gebruik ik eigenlijk niet om echt hard te draaien.

HJ

Citaat van: martien op december 29, 2016, 21:12:49
Dat klopt volgens mij wel ja.
In mijn geval krijgen de eindversterker en speakers maar vanaf de 90hz wat ze moeten omzetten in muziek, daaronder doet de sub het werk. Dan zou je toch zeggen dat het behoorlijk hard moet kunnen gaan.
Aangenaam luid gaat nu wel maar als de volumeknop in de buurt van zo'n 40% komt vervormd het al.
Dit zegt niet alles denk ik. Idd doet de sub het laag maar of je daardoor ook echt veel harder kan draaien,
3db meer is 2x zoveel benodigd vermogen....

Maar je schrijft dat hij bij 40% al vervormt? Dan is er iets loos lijkt me, tot 2/3 van het totale vermogen moet het zeker goed gaan.

frits marantz

Citaat van: hans. op december 29, 2016, 21:18:25
Ja zo ongeveer, ik heb op mijn vv een digitale teller van 0-100 en die heb ik begrensd op 80.
De buizen heb ik eigenlijk nooit verder open dan ongeveer 2/3. Het klinkt dan prima maar de buizen gebruik ik eigenlijk niet om echt hard te draaien.

Dan is buizen kennelijk toch wel iets heel anders dan transistor. Als het hier tussen 1/4 en 1/2 staat gaan de dakpannen hier al zowat van het dak af.

martien

#83
Citaat van: hans. op december 29, 2016, 21:22:02
Dit zegt niet alles denk ik. Idd doet de sub het laag maar of je daardoor ook echt veel harder kan draaien,
3db meer is 2x zoveel benodigd vermogen....

Maar je schrijft dat hij bij 40% al vervormt? Dan is er iets loos lijkt me, tot 2/3 van het totale vermogen moet het zeker goed gaan.

Dat lijkt me ook ja, die music hall zette ik wel tot 60-70 (max was 80) dat was echt hard, normaal stond die maar op stand 35-40. daar heb ik eigenlijk nooit vervorming gehoord.
Nu heb ik de volumeknop echt maar op maximaal 40% gehad en dan begint het te vervormen.
Ik ben benieuwd naar de test morgen zonder de minidsp

HJ

#84
Citaat van: frits marantz op december 29, 2016, 21:28:38
Dan is buizen kennelijk toch wel iets heel anders dan transistor. Als het hier tussen 1/4 en 1/2 staat gaan de dakpannen hier al zowat van het dak af.
De volume regelaar opzich zegt niet zoveel. Het ligt eraan hoe deze werkt. Wat ik heb begrepen is dat ze eerst weinig versterken en naarmate je aan het eind van de schaal komt word het steeds meer. Zo kun je op laag volume mooi regelen.

Mijn buizen mono's hebben een eigen volume regelaar, ik gebruik dus 2 aparte systemen.

martien

Citaat van: frits marantz op december 29, 2016, 21:28:38
Dan is buizen kennelijk toch wel iets heel anders dan transistor. Als het hier tussen 1/4 en 1/2 staat gaan de dakpannen hier al zowat van het dak af.

En dit klopt dan weer met mijn ervaring tot nu toe.
Misschien ligt het aan het impedantie verloop van mijn speakers en hoe mijn versterker hier mee omgaat?
Ik roep nu een beetje wat ik weleens gelezen heb, impedantieverloop, wel/niet toerijkende voeding van de versterker, ed...?

HJ

Ik zie dat ze het vermogen van je amp 2x opgeven, 40w en 18W (?)
Kun je hem schakelen oid?

martien

#87
Citaat van: hans. op december 29, 2016, 21:43:05
Ik zie dat ze het vermogen van je amp 2x opgeven, 40w en 18W (?)
Kun je hem schakelen oid?

Ja, pentode en triode, hij staat nu op pentode (40watt)

Edit.
Verschil is erg klein btw.

Erik1977


martien

Citaat van: Erik1977 op december 29, 2016, 21:48:00
Hoe klinkt het op triode?

Zie edit, bij aanschaf maar 1 keer getest, eerlijk gezegd hoorde ik geen verschil. Ook dat ga ik nog wel een keer testen maar het geeft iig maar weinig verchil.

Erik1977

Ik heb dezelfde optie en hoorde ook weinig verschil. Niet in geluid en ook niet in vermogen.

flakkees

ik denk dat de blokjes van frits perfect het laag kunnen doen
hou je toch het buizen geluid uit het mid/hoog en waarschijnlijk een strakker laag
het zijn top blokjes , ik heb er eens 10 gehad  :D
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

martien

#92
Aan zoiets had ik ook al zitten denken, maar ik maak me nu iets meer zorgen over de maximale input bij de minidsp van 2 vrms terwijl de voorversterker max 8.5 vrms uitstuurt. Straks eerst maar even zonder de minidsp ertussen testen.

HJ

Citaat van: martien op december 30, 2016, 08:53:48
Aan zoiets had ik ook al zitten denken, maar ik maak me nu iets meer zorgen over de maximale input bij de minidsp van 2 vrms terwijl de voorversterker max 8.5 vrms uitstuurt. Straks eerst maar even zonder de minidsp ertussen testen.
Dat zou wel verklaren waarom je maar tot 40% kan gaan. Ik zou eerst eens alleen de buizen op de speakers proberen zonder de minidsp en zonder sub. Dan weet je meteen wat de buizen in het laag doen. Daarna de sub erbij.

flakkees

mijn ervaring met mini dsp is ook dat deze flink wat stroom kost
je schijnt ergens een jumper te kunnen verzetten binnen maar zover ben ik niet gegaan
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

knubbe

Lees dit even; https://www.minidsp.com/applications/dsp-basics/gain-structure-101

Daar staat ook de jumper vernoemd waar Kees het over heeft.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

martien

Dank voor de info, ik had zowel de manual als deze al 2 keer gelezen.
Maar ik ben bang dat mijn voorversterker een te hoge uitgangsspanning heeft.
De jumper staat nu op 0.9 vrms zou een 2 vrms dan beter zijn?

Zonder minidsp gaat het volume veel harder en het probleem zit dus zeker in de minidsp.

HJ

Citaat van: martien op december 30, 2016, 10:30:54
Dank voor de info, ik had zowel de manual als deze al 2 keer gelezen.
Maar ik ben bang dat mijn voorversterker een te hoge uitgangsspanning heeft.
De jumper staat nu op 0.9 vrms zou een 2 vrms dan beter zijn?

Zonder minidsp gaat het volume veel harder en het probleem zit dus zeker in de minidsp.
Ze zullen beide prima zijn maar matchen niet met elkaar. Waarom zit die minidsp er eigenlijk tussen? Om je sub te regelen?

martien

Citaat van: hans. op december 30, 2016, 10:35:32
Ze zullen beide prima zijn maar matchen niet met elkaar. Waarom zit die minidsp er eigenlijk tussen? Om je sub te regelen?

Id voor de sub, soort van crossover en eq.
Maar ik wil er eigenlijk wel een minidsp tussen houden vanwege de dirac (de 2x4 word omgeruild voor een 2x4hd met dirac). Ik hoop dus dat dat kan :)

chansig

Heeft deze minidsp geen VV ?

Ik gebruikte de mijne ook als VV. Nu had ik maar 1 bron.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.