Stereo set Alex Groningen.

Gestart door Alex Groningen, mei 13, 2009, 10:13:15

« vorige - volgende »

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

clockwork

Hier lijkt het er wel op. Ik hoor meer nuance in stemmen en het geluid komt meer los van de speakers.

Moet er wel bij zeggen dat mijn huidige groep best wel druk 'bezet' is en niet geaard. Ook zal mijn Belkin filter voor de bronnen met een aarde aansluiting waarschijnlijk wel beter werken.

Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

Midcall

Citaat van: S@m op oktober 15, 2011, 13:43:33
Als je 'fysieke' vervuiling hebt van andere apparatuur aangesloten op dezelfde groep dan zou dat best een verbetering kunnen geven en daar heb je dan in beginsel ook helemaal geen exotische, afgeschermde kabel voor nodig (da's alleen voor storing van buiten af EMI/RFI)
Die fysieke vervuiling zit op al je groepen, ze zijn immers onderling verbonden dmv dezelfde aarde(draad).
GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Callas Audio Clamprack - Sony VPL-VW590ES - Yamaha CX-A5000 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - XTZ A2-400 - NBS Statement XLR - Korsun D9

clockwork

Citaat van: Midcall op oktober 15, 2011, 14:22:19
Die fysieke vervuiling zit op al je groepen, ze zijn immers onderling verbonden dmv dezelfde aarde(draad).

Geldt dat dan ook voor ongeaarde groepen?
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

frank2

Wel is het zo dat als je de aarde van de audiogroep VOOR de aarde op de aardpen zet van je hele huis je een duidelijke verbetering hoort.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Midcall

Citaat van: frank2 op oktober 15, 2011, 14:37:55
Wel is het zo dat als je de aarde van de audiogroep VOOR de aarde op de aardpen zet van je hele huis je een duidelijke verbetering hoort.
Kan je dat nader uitleggen?
GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Callas Audio Clamprack - Sony VPL-VW590ES - Yamaha CX-A5000 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - XTZ A2-400 - NBS Statement XLR - Korsun D9

frank2

Citaat van: Midcall op oktober 15, 2011, 14:51:54
Kan je dat nader uitleggen?

wat moet ik uit leggen? je hebt de aardpen; die omhoog komt uit de grond; als eerste het dichtst bij de grond sluit je de audio-aarde aan en daarna aan de top van de pen zit dan de huisaarde
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

S@m

Citaat van: Midcall op oktober 15, 2011, 14:22:19
Die fysieke vervuiling zit op al je groepen, ze zijn immers onderling verbonden dmv dezelfde aarde(draad).

Misschien de moeite nemen even terug te lezen..?

Citaat van: S@m op oktober 15, 2011, 12:06:03
Mijn ervaring is (en overigens niet alleen die van mij) dat je eenvoudig gebruik kan maken van de WCD in je woonkamer dicht bij je apparatuur, een goed afgeschermd (bijvoorkeur meervoudig afgeschermd en met solid core geleiders) netsnoer naar je verdeeldoos en met goed afgeschermde en solid core geleiders naar je apparatuur. Aarde ergens in deze lijn onderbreken en klaar is Alex...

Midcall

#3257
Citaat van: frank2 op oktober 15, 2011, 15:20:19
wat moet ik uit leggen? je hebt de aardpen; die omhoog komt uit de grond; als eerste het dichtst bij de grond sluit je de audio-aarde aan en daarna aan de top van de pen zit dan de huisaarde
Het maakt toch helemaal niets uit waar je de audioset in je aarde circuit aansluit? De vervuiling die je huisgroep genereert haal je toch door dezelfde aardedraad naar binnen in je audioset?
GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Callas Audio Clamprack - Sony VPL-VW590ES - Yamaha CX-A5000 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - XTZ A2-400 - NBS Statement XLR - Korsun D9

Midcall

Citaat van: S@m op oktober 15, 2011, 15:34:44
Misschien de moeite nemen even terug te lezen..?

Heeft niets met moeite en / of lezen te maken, vanzelfsprekend heb je geen 'problemen' met vervuiling op je aarde als je helemaal geen aarde hebt. Jouw ervaring dat zonder aarde de boel wel eens beter klinkt dan met aarde zou het allemaal wel stukken eenvoudiger maken. Helaas denk ik dat omgekeerde ervaringen, dus dat de meeste sets beter klinken mèt aarde (zelfs inclusief evt vervuiling) tov zonder toch de overhand zullen hebben, maar dat kan Alex redelijk eenvoudig voor zichzelf uitvinden.
GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Callas Audio Clamprack - Sony VPL-VW590ES - Yamaha CX-A5000 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - XTZ A2-400 - NBS Statement XLR - Korsun D9

frank2

Citaat van: Midcall op oktober 15, 2011, 23:45:21
Het maakt toch helemaal niets uit waar je de audioset in je aarde circuit aansluit? De vervuiling die je huisgroep genereert haal je toch door dezelfde aardedraad naar binnen in je audioset?

proefondervindelijk vastgesteld, dat het verschil maakt; eerst aangesloten op de standard rail met randaarde en daarna aangesloten voor in de aardpen, dus voor de bevestiging op de aardpen van de aarde v.h. huis. Een 2e aardpen zou echter hoogstwaarschijnlijk wel beter zijn.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

AbZ

Citaat van: clockwork op oktober 15, 2011, 13:31:20
Wat een briljant idee. :clapping:
Ligt imho nogal voor de hand  :)
Citaat van: AbZ op februari 14, 2011, 15:46:03Het zit hier ook op een aparte groep, voor de aarding.  Heb ik die van de ijskast voor opgeofferd
Aarde lijkt me trouwens belangrijker dan aparte groep.
De meeste filters werken ook niet zonder aarde dacht ik.


S@m

Citaat van: AbZ op oktober 16, 2011, 11:03:31
Ligt imho nogal voor de hand  :)Aarde lijkt me trouwens belangrijker dan aparte groep.
De meeste filters werken ook niet zonder aarde dacht ik.



Ik heb me laten vertellen dat er filters zijn waar de aarde in is losgekoppeld om zo een 'schoner' signaal te krijgen. Nou geloof ik niet alles wat ik lees en me laat vertellen, maar m'n eigen ervaring is dat het zonder aarde ook beter klinkt dus ik geloof het 'zomaar'...

frank2

De mantel van een kabel heeft ook stroom, deze moet afgevoerd worden, dus aarde aansluiten is wel essentieel. (het geluid wordt daardoor schoner)
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

AbZ

#3263
Citaat van: S@m op oktober 16, 2011, 11:18:25
Ik heb me laten vertellen dat er filters zijn waar de aarde in is losgekoppeld om zo een 'schoner' signaal te krijgen. Nou geloof ik niet alles wat ik lees en me laat vertellen, maar m'n eigen ervaring is dat het zonder aarde ook beter klinkt dus ik geloof het 'zomaar'...
Best mogelijk dat zulke  filters bestaan.  Zou het niet weten.  Of het zonder aarde beter klinkt zou ook van de aarde kunnen afhangen, maar dat was al gezegd geloof ik.

Verder luister ik niet uitgebreid naar effecten van filters, omdat ik niet precies weet wanneer de storingen komen waarbij die filters een verschil maken dat ruim boven de alledaagse ruisvloer uitkomt.  Als het heel verkeerd klinkt in mijn oren dan merk ik het vanzelf.  De uitgangssituatie moet wel heel beroerd zijn als er continu veel verschil is.

S@m

#3264
Citaat van: frank2 op oktober 16, 2011, 11:25:07
De mantel van een kabel heeft ook stroom, deze moet afgevoerd worden, dus aarde aansluiten is wel essentieel. (het geluid wordt daardoor schoner)

Hoeft niet Frank, niet elk merk heeft z'n afscherming aangesloten op aarde  ;)

Midcall

Citaat van: S@m op oktober 16, 2011, 11:56:02
Hoeft niet Frank, niet elk merk heeft z'n afscherming aangesloten op aarde  ;)
MF in ieder geval wel.
GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Callas Audio Clamprack - Sony VPL-VW590ES - Yamaha CX-A5000 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - XTZ A2-400 - NBS Statement XLR - Korsun D9

S@m

Citaat van: Midcall op oktober 16, 2011, 12:25:25
MF in ieder geval wel.

Frank heeft het over kabels, en jij..?

AbZ

Citaat van: frank2 op oktober 16, 2011, 11:25:07
De mantel van een kabel heeft ook stroom, deze moet afgevoerd worden, dus aarde aansluiten is wel essentieel. (het geluid wordt daardoor schoner)
Stilstaande stroom?  Als je 'm niet aansluit?

erik s.

Citaat van: AbZ op oktober 16, 2011, 12:28:59
Stilstaande stroom?  Als je 'm niet aansluit?
lading is het juiste woord.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

AbZ

Citaat van: erik s. op oktober 16, 2011, 12:35:21
lading is het juiste woord.
U doelt erop dat de mantel een capacitieve werking kan hebben?
Beetje apart om zoiets 'stroom' te noemen.

Alex Groningen

Op dit moment zit mijn apparatuur aangesloten op een niet geaarde dubbele wandcontactdoos. Deze week zal ik hem aansuiten op een groep waarin alleen de vaatwasser is aangesloten, deze wandcontactdoos is dan wel weer geaard. Weet niet of ik daarmee eventuele verschillen ga horen, maar zal dat dan snel genoeg merken denk ik.

AbZ

Citaat van: Alex Groningen op oktober 16, 2011, 13:20:51
Op dit moment zit mijn apparatuur aangesloten op een niet geaarde dubbele wandcontactdoos. Deze week zal ik hem aansuiten op een groep waarin alleen de vaatwasser is aangesloten, deze wandcontactdoos is dan wel weer geaard. Weet niet of ik daarmee eventuele verschillen ga horen, maar zal dat dan snel genoeg merken denk ik.
Kijk dat is ware gedrevenheid:  weer met de hand afwassen
om je audio setup te behoeden voor gevaren :thumbs-up:

S@m

Citaat van: Alex Groningen op oktober 16, 2011, 13:20:51
Op dit moment zit mijn apparatuur aangesloten op een niet geaarde dubbele wandcontactdoos.
Ik ben benieuwd of je een verschil waarneemt...

Alex Groningen

Citaat van: AbZ op oktober 16, 2011, 13:24:20
Kijk dat is ware gedrevenheid:  weer met de hand afwassen
om je audio setup te behoeden voor gevaren :thumbs-up:

Gewoon even als experiment. Daarna zal weer heel snel de vaatwasser worden aangesloten.
Moet er niet aandenken om weer met de hand te gaan afwassen. ;)

Alex Groningen

Citaat van: S@m op oktober 16, 2011, 13:28:32
Ik ben benieuwd of je een verschil waarneemt...

Disndag of woensdag laat ik het hier zeker even weten. Eerder lukt me niet omdat m'n dochtertje t/m dinsdag hier is, en ik het rustig luisteren wel vergeten kan. Al kriebelt het nu al wel om ermee te gaan beginnen.