Stereo set Alex Groningen.

Gestart door Alex Groningen, mei 13, 2009, 10:13:15

« vorige - volgende »

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

HTip

Ik wilde het niet zo duidelijk zeggen, maar ik vind dat je helemaal gelijk hebt. Precies daarom heb ik mijn project zo aangepakt. Maar het is goed dat Alex eerst even in een akoestisch behandelde ruimte komt luisteren, dan weet hij zeker wat je kan krijgen...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

S@m

#2501
Citaat van: Midcall op april  7, 2011, 22:36:32
Maar tussen ècht goede akoestiek en aardige/niet slechte akoestiek zit een hemelsbreed verschil, meer dan tienduizenden euro's die je in apparatuur zou kunnen steken. Een harde klap in je handen en je weet genoeg, nagalm is killing voor je detaillering, dynamiek en muziekbeleving.

Je geeft het hier zelf al aan.

Met andere woorden: een beetje logica en je komt zelf al heel ver met het beoordelen van je akoestiek.



Daarbij, wíe of wát bepaalt wat écht goede akoestiek is?

Zee

+1

Een goede akoestiek doet zo oneindig veel meer dan welke apparatuur dan ook.  Maar als ik de foto's hier op het forum zie die in de verschillende topics worden geplaats dan heb ik altijd meer het gevoel in een showroom voor badkamers te zijn beland dan in een omgeving voor hoogwaardige muziekweergave.
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

Midcall

Citaat van: S@m op april  8, 2011, 08:56:14
Je geeft het hier zelf al aan.

Met andere woorden: een beetje logica en je komt zelf al heel ver met het beoordelen van je akoestiek.



Daarbij, wíe of wát bepaalt wat écht goede akoestiek is?
Dit zijn van die non-discussies. 'wíe of wát bepaalt wat écht goede ... is' (je mag zelf alles invullen op de puntjes) zijn dooddoeners en het is zinloos daarop te reageren. De vraag stellen betekent dat je nimmer in een voor audio geoptimaliseerde ruimte hebt gestaan. Had je dit immers wel, dan was dit punt buiten iedere discussie geweest. Nodig jezelf eens uit bij HTip, en zie wat er, met een niet eens zó bijzondere set (met alle respect en in de beste zin van het woord bedoeld), voor resultaten mogelijk zijn wanneer je actief je nagalm bestrijdt en je akoestiek aanpast. Alex kan versterkers van € 60k naar binnen slepen, maar daarmee gaat hij nooit die kwaliteitsverbetering krijgen die potentieel mogelijk is met akoestiek en nagalm beheersing. Sterker nog, hij komt niet eens in de buurt hiervan. En natuurlijk is het allemaal wat minder eenvoudig dan gewoon je portemonnee trekken en simpel een beter apparaat te kopen, wij mensen kiezen nu eenmaal graag de weg van de minste weerstand... en je kan er nog lekker mee pronken ook! Er zijn tig argumenten te bedenken waarom je niet de weg van de meeste weerstand zou moeten inslaan, maar vroeg of laat kom je toch tot de conclusie dat dit de weg is die je toch moet inslaan, wil je werkelijk grote slagen maken in kwaliteitsverbetering in je geluid. Alex staat op dit punt, hij weet van binnen wel wat hem te doen staat, ik wil hem alleen aanmoedigen nu ook echt de knoop door te hakken, hoe langer je wacht, hoe meer spijt dat je dit niet eerder hebt gedaan  ;)
GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Callas Audio Clamprack - Sony VPL-VW590ES - Yamaha CX-A5000 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - XTZ A2-400 - NBS Statement XLR - Korsun D9

S@m

Citaat van: Midcall op april  8, 2011, 09:34:55
Dit zijn van die non-discussies. 'wíe of wát bepaalt wat écht goede ... is' (je mag zelf alles invullen op de puntjes) zijn dooddoeners en het is zinloos daarop te reageren. De vraag stellen betekent dat je nimmer in een voor audio geoptimaliseerde ruimte hebt gestaan.

Goed van je dat je álles zo goed weet... ::)

Wat voor de één goed is betekent niet automatisch dat de ander het ook goed vindt.


Midcall

Citaat van: S@m op april  8, 2011, 09:50:19
Goed van je dat je álles zo goed weet... ::)

Wat voor de één goed is betekent niet automatisch dat de ander het ook goed vindt.


Helaas.... dat gaat voor veel punten op, maar NIET voor een goede akoestiek en nagalm beheersing. Probeer het over een andere boeg zou ik zeggen.
GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Callas Audio Clamprack - Sony VPL-VW590ES - Yamaha CX-A5000 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - XTZ A2-400 - NBS Statement XLR - Korsun D9

S@m

Citaat van: Midcall op april  8, 2011, 09:51:49
Helaas.... dat gaat voor veel punten op, maar NIET voor een goede akoestiek en nagalm beheersing. Probeer het over een andere boeg zou ik zeggen.

Dat gaat natuurlijk wel op voor akoestiek, je zou beter moeten weten.

Midcall

#2507
Ik begrijp je (achterhoede)gevecht niet helemaal, wat probeer je nu duidelijk te maken? Wat adviseer je Alex te doen?
GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Callas Audio Clamprack - Sony VPL-VW590ES - Yamaha CX-A5000 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - XTZ A2-400 - NBS Statement XLR - Korsun D9

S@m

Citaat van: Midcall op april  8, 2011, 09:54:40
Ik begrijp je (achterhoede)gevecht niet helemaal, wat probeer je nu duidelijk te maken? Wat adviseer je Alex te doen?

Misschien moet je dan de voorgaande posts lezen.

Overigens begin jij (zoals gewoonlijk) met een 'gevecht'  ;)

Deleted member

#2509
Ik ben 't volledig met Midcall eens, het kan een lastiger weg zijn dan die van steeds duurdere/betere apparatuur kopen maar wel een met voorspelbare resultaten die onafhankelijk van de apparatuur effectief én eigenlijk zelfs effectiever is. Op dit forum lijkt 't minder gebruikelijk actief de akoestiek aan te pakken maar op veel buitenlandse fora waar ik lees is dat zeker wel het geval. Wat ook grappig is is dat je hier regelmatig mensen het over de akoestiek ziet hebben wanneer het gaat om de omstandigheden ter plaatse bij een audio/hifi-show of luisterruimte van een dealer maar wanneer het om de eigen thuissituatie gaat dit lijken te vergeten of (al dan niet uitgesproken) bagatelliseren.

edit: Ik geef overigens toe dat het bij mij ook een aantal jaar heeft geduurd voor ik de stap actief durfde te zetten al wilde ik het al wel al die jaren. Het is toch een lastig onderwerp waar je zonder hulp moeilijk aan kunt beginnen/begint.

@Sam, wat zijn nu precies je ervaringen/overwegingen/reserveringen in deze tegen het op de in dit topic aangeraden manier aanpakken van de akoestiek of de mogelijke uitkomsten?

S@m

Citaat van: Antoine op april  8, 2011, 10:21:20
@Sam, wat zijn nu precies je ervaringen/overwegingen/reserveringen in deze tegen het op de in dit topic aangeraden manier aanpakken van de akoestiek of de mogelijke uitkomsten?

Lees de andere posts zou ik zeggen, maar waar het vooral om gaat is dat ook akoestiek aanpakken niet zaligmakend is als de weergave al naar wens is. Ook akoestiek is aan voorkeur/smaak onderhevig.


Midcall

Citaat van: S@m op april  8, 2011, 10:51:01
Lees de andere posts zou ik zeggen, maar waar het vooral om gaat is dat ook akoestiek aanpakken niet zaligmakend is als de weergave al naar wens is. Ook akoestiek is aan voorkeur/smaak onderhevig.
Indien de weergave naar wens is doe je niets, koop je ook geen nieuw apparaat en is er geen upgrade kriebel. Het is overduidelijk dat de weergave bij Alex niet naar wens is, kijk naar zijn recente aankoophistorie, en zijn wensen voor de toekomst. Hij heeft nota bene zelf te kennen gegeven dat zijn akoestische situatie niet optimaal is. De klassieke fout is om alsmaar betere (en duurdere) spullen te kopen, maar de (verborgen) bron van de problemen wordt genegeerd, om wat voor reden dan ook. En ik heb de foto's van zijn kamer gezien, er is enorm veel winst te halen in zijn situatie, en dat heeft in eerste instantie NIETS met smaak te maken. Smaak komt om de hoek kijken bij de finetuning, die laatste paar procenten hoe hij het precies wil hebben. In die fase zit hij nog lang niet. Daarom denk ik dat je zelfs zonder meting al heel veel kunt winnen met wat diffusing en demping, zonder dat je er helemaal los op gaat. Als je het serieus tot in de puntjes wilt aanpakken is een gedegen meting noodzakelijk en dan kan de smaakfactor worden ingezet.
GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Callas Audio Clamprack - Sony VPL-VW590ES - Yamaha CX-A5000 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - XTZ A2-400 - NBS Statement XLR - Korsun D9

S@m

Citaat van: Midcall op april  8, 2011, 11:08:29
Indien de weergave naar wens is doe je niets, koop je ook geen nieuw apparaat en is er geen upgrade kriebel. Het is overduidelijk dat de weergave bij Alex niet naar wens is, kijk naar zijn recente aankoophistorie, en zijn wensen voor de toekomst. Hij heeft nota bene zelf te kennen gegeven dat zijn akoestische situatie niet optimaal is.

Misschien moet je dan nog maar eens een flink aantal posts in dit topic lezen, maar dan ietsie beter. Zou Alex niet 'gewoon' last hebben van het 'upgrade virus'... ;)

Zee

Citaat van: Midcall op april  8, 2011, 11:08:29
Indien de weergave naar wens is doe je niets, koop je ook geen nieuw apparaat en is er geen upgrade kriebel. Het is overduidelijk dat de weergave bij Alex niet naar wens is, kijk naar zijn recente aankoophistorie, en zijn wensen voor de toekomst. Hij heeft nota bene zelf te kennen gegeven dat zijn akoestische situatie niet optimaal is. De klassieke fout is om alsmaar betere (en duurdere) spullen te kopen, maar de (verborgen) bron van de problemen wordt genegeerd, om wat voor reden dan ook. En ik heb de foto's van zijn kamer gezien, er is enorm veel winst te halen in zijn situatie, en dat heeft in eerste instantie NIETS met smaak te maken. Smaak komt om de hoek kijken bij de finetuning, die laatste paar procenten hoe hij het precies wil hebben. In die fase zit hij nog lang niet. Daarom denk ik dat je zelfs zonder meting al heel veel kunt winnen met wat diffusing en demping, zonder dat je er helemaal los op gaat. Als je het serieus tot in de puntjes wilt aanpakken is een gedegen meting noodzakelijk en dan kan de smaakfactor worden ingezet.


Ja, k heb de foto's van Alex ook gezien.  Volgens mij is de meeste winst voor hem op korte termijn te bereiken door zijn set gewoon in de woonkamer op te stellen i.p.v. in de badkamer   ;D
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

S@m

Citaat van: Zee op april  8, 2011, 11:21:09

Ja, k heb de foto's van Alex ook gezien.  Volgens mij is de meeste winst voor hem op korte termijn te bereiken door zijn set gewoon in de woonkamer op te stellen i.p.v. in de badkamer   ;D

Waar is een akoestische meting dan voor nodig als jij dat zo al van een foto kan aflezen... ;D

Midcall

Citaat van: S@m op april  8, 2011, 11:31:03
Waar is een akoestische meting dan voor nodig als jij dat zo al van een foto kan aflezen... ;D
Omdat een akoestische meting er niet is om te constateren dat het niet optimaal is, want dat ziet iedereen wel (behalve jij dan), maar waar de probleemgevallen zitten en wat je vervolgens moet doen om dit gericht en effectief op te lossen.
GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Cardas Golden Reference powercords - Callas Audio Clamprack - Sony VPL-VW590ES - Yamaha CX-A5000 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - XTZ A2-400 - NBS Statement XLR - Korsun D9

S@m

Citaat van: Midcall op april  8, 2011, 11:37:59
Omdat een akoestische meting er niet is om te constateren dat het niet optimaal is, want dat ziet iedereen wel (behalve jij dan), maar waar de probleemgevallen zitten en wat je vervolgens moet doen om dit gericht en effectief op te lossen.

Bedankt Midcall, weten we dat ook weer..

ivo1986

Ik begrijp S@M wel.

Ken iemand die voor een hoop geld zijn akoestiek heeft laten verspijkeren door een van de akoestiek guru's van NL (metingen, diffusers alles) en daarna niet meer tevreden was met zijn set.
Akoestiek blijft iets lastigs. Waarom klinkt het in het concertgebouw zo goed?
Zelfs de kenners weten het niet.

S@m


scrutinizer

Volgens mij zijn vele er 'aktief' mee bezig. ::)
Maar het 'akoestisch' aanpassen van een ruimte is een andere. Zoals Ivo ook aangeeft, het concertgebouw Amsterdam behoort tot de top 10 van de wereld en geeft geen ideaal plaatje. Tussen de 2 > 3 sec (met of zonder publiek) en is daarnaast zelfs per seizoen variabel. ;)
Het geheel plaatje is zoals bekend afhankelijk van de beleving. En de beleving is aan het individu. Hetgeen hier wel uit te concluderen valt is dat deze individuele belevingen aanduiden dat een 'perfect' akoestisch plaatje niet meer tot de verbeelding spreekt.
At the end ..... that's all that counts. ;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

S@m

Citaat van: scrutinizer op april  8, 2011, 13:37:59
Het geheel plaatje is zoals bekend afhankelijk van de beleving. En de beleving is aan het individu. Hetgeen hier wel uit te concluderen valt is dat deze individuele belevingen aanduiden dat een 'perfect' akoestisch plaatje niet meer tot de verbeelding spreekt.
At the end ..... that's all that counts. ;)

Anton.

Mooier dan dit kan het toch niet omschreven worden... ;)

erik s.

Citaat van: scrutinizer op april  8, 2011, 13:37:59
Volgens mij zijn vele er 'aktief' mee bezig. ::)
Maar het 'akoestisch' aanpassen van een ruimte is een andere. Zoals Ivo ook aangeeft, het concertgebouw Amsterdam behoort tot de top 10 van de wereld en geeft geen ideaal plaatje. Tussen de 2 > 3 sec (met of zonder publiek) en is daarnaast zelfs per seizoen variabel. ;)
Het geheel plaatje is zoals bekend afhankelijk van de beleving. En de beleving is aan het individu. Hetgeen hier wel uit te concluderen valt is dat deze individuele belevingen aanduiden dat een 'perfect' akoestisch plaatje niet meer tot de verbeelding spreekt.
At the end ..... that's all that counts. ;)

Anton.
het concertgebouw kun je niet vergelijken met een luisterruimte thuis. als je een woonkamerset in het concertgebouw zet, klinkt het ook als een badkamer.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

scrutinizer

#2522
Citaat van: erik s. op april  8, 2011, 14:03:46
het concertgebouw kun je niet vergelijken met een luisterruimte thuis. als je een woonkamerset in het concertgebouw zet, klinkt het ook als een badkamer.
Dat is ook indirect hetgeen ik ermee aangaf. Voor akoestisch prima, voor amplified sound geen optima.
Het laatste daarentegen, is geen discussie tegen op gewassen. :lookaround: Althans niet bij mij. ;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Alex Groningen

#2523
Zoals te  zien op de foto's kan ik genoeg winst gaan boeken als ik wat met akoestiek ga doen. Zo zit ik met een L-vormige woonkamer waar de luidsprekers aan de lange wand staan. De linker luidspreker (gezien vanaf mijn luisterpositie) staat langs een 5 meter lange wand van glas, de rechter luidspreker staat eigenlijk helemaal vrij. En voor de rest ben ik natuurlijk voorzien van het nodige beton.

stone56

Al eens de speakers voor de tegenover liggende muur gehad? Is met L vorm vaak beter.
It's only rock 'n roll (but I like it)