Ervaringen met unRAID?

Gestart door Bolle, november 24, 2010, 15:23:40

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

jowi

Ik heb nu maar weer eens een user 'jowi' aangemaakt op de unraid machine, met hetzelfde wachtwoord als onder Windows. Onder windows heet het account 'Jowi' met een hoofdletter, maar hoofdletters mogen niet onder linux.

Nu heb ik een user share op secure gezet, met jowi als read/write gebruiker. En inderdaad, als ik nu in Windows die share wil benaderen, krijg ik een popup voor mijn credentials. Echter... wat ik ook probeer, met of zonder hoofdletter, ik mag er nu dus NIET op...

Moet ik in unraid users met domain aanmaken, dus niet 'jowi' maar in dit geval 'DESKTOP\jowi' ? Overigens heb ik ook een user 'guest' aangemaakt, ZONDER wachtwoord, en die als readonly gebruiker aan die share toegevoegd, en daar kan ik ook niet mee aanloggen...

Iemand die mij nu eens en voor altijd uit kan leggen hoe je dit soort dingen nu goed in moet stellen?

jowi

#1601
Blijkbaar moest ik even af- en aanloggen onder windows en nu werkt het wel... ik hou het in de gaten.

*edit* nu wil ik een backup maken met Acronis, kan DIE er weer niet bij... pfff....

dennism

Volgens mij heb ik dat met Acronis ook gehad, even een mapping aanmaken met drive letter en daarna kon ik de share wel backuppen of een backup naar deze share maken. Direct naar een SMB pad vraagt acronis bij mij ook altijd om een username/password terwijl dit niet nodig zou moeten zijn.

Domain heb ik niet, wel heb ik de workgroup op de Syno en de Windows machine hetzelfde.

jowi

Nou, dat gedoe met users en rechten en shares dat werkt gewoon slecht hoor... ik ben er mee gestopt. Alles is gewoon root en alles is publiek. Klaar mee. Wat een ellende.

Waar ik ook klaar mee ben is de cache disk. Nou, de cached user shares om precies te zijn. Aangezien ik inmiddels alles op de unraid machine heb staan, en het downloaden ook op de unraid machine gebeurt, heb ik eigenlijk geen behoefte meer aan een snelle manier om data van een externe machine op de unraid machine te krijgen. Het zal nog wel eens voorkomen, maar niet vaak. Ik laat sab nu gewoon direct naar de (non-cached) user share uitpakken, klaar. Dat uitpakken gaat toch niet zo snel. Verder hebben cached user shares alleen maar nadelen en is het uiterst ineffectief, als je toch al download via de cache. Het valt haast niet uit te leggen, maar denk er maar eens over na. Waarom zou je iets wat al op de ssd staat, nog een keer naar dezelfde ssd willen copieren, om het daarna 's nachts naar de uiteindelijke lokatie te laten moven, als je het ook meteen in een kortere tijd naar de uiteindelijke lokatie kan uitpakken ;)

Ik heb dus de ssd puur en alleen in gebruik als snelle, energiezuinige disk om op te downloaden. Scheelt ook weer de helft aan capaciteit, want de user shares gebruiken hem niet meer.

Rob_Dingen

Ja dat klopt ik gebruik de users ook niet gewoon root en klaar is kees.
Laatst nog wat gekopieerd en haal dan 50MB/s vind het prima.
Enige wat ik mis is een goede ftp setup zodat ik een user toe kan voegen die maar tot de geselecteerde mappen toegang heeft.

Rob

RonG

Ik had dat gezeiks met rechten in Win7 ook,
Dit programma "Windows Share Manager 1.2" was de oplossing :).

jowi

Het gaat niet om rechten of maken van windows shares, maar van unraid shares. Heeft niets met dat pakket te maken.

dennism

Citaat van: RonG op augustus 21, 2012, 18:31:00
Ik had dat gezeiks met rechten in Win7 ook,
Dit programma "Windows Share Manager 1.2" was de oplossing :).

Offtopic:

Ik heb net even de "instructie" video van dit programma gezien, en moet zeggen dat ik er niet echt van gecharmeerd ben. Het programma fix't namelijk niets zoals het aangeeft, het veranderd wat register sleutels onderwater waardoor alle beveiliging uitgezet wordt. Misschien in bepaalde situaties niet erg, maar met de huidige netwerken waarbij vaak alle hande apparatuur aan het netwerk hangt niet echt veilig.....

dennism

Citaat van: jowi op augustus 21, 2012, 15:31:38
Nou, dat gedoe met users en rechten en shares dat werkt gewoon slecht hoor... ik ben er mee gestopt. Alles is gewoon root en alles is publiek. Klaar mee. Wat een ellende.


Ik snap wat je bedoeld. Net ff de Unraid manual over users en user beheer gelezen en dat is inderdaad een wazige opzet met de "extra" opties die unraid biedt die zo te zien soms net even anders werken dan je op het eerste gezicht zou verwachten.

jowi

#1609
Ja dat met users blijft vaag. Ben er nog niet helemaal klaar mee. Schijnt een bekend probleem te zijn dat je na veranderingen op user gebied, eigenlijk moet rebooten. Daar zal ik ook eens mee verder proberen dan. Want ik heb wel behoeft aan de mogelijkheid om users toe te voegen en die (beperkte) rechten te geven. Ik heb namelijk de Logmein-Hamachi server op unRAID draaien :) dat is wel cool, heb ik de mogelijkeheid om over internet, dus als VPN, mijn shares direct te benaderen. Gaat natuurlijk niet zo snel, maar wellicht snel genoeg om zo wat materiaal met vrienden te kunnen sharen :) https://secure.logmein.com/NL/products/hamachi/default.aspx maar dan wil ik wel dat niet elke user via VPN, op alle shares kan. ALS dat al mogelijk is...

Ook heb ik inmiddels, voor de techies, Subversion draaien op unRAID (versiebeheer voor met name ontwikkelaars) zo kan ik mooi mijn sources beheren vanuit Visual Studio met een svn plugin, maar ook vanaf de Mac Mini, svn zit ingebakken in MonoDevelop. Alle verbindingen en zo werken, nu alleen nog wat ervaring er mee op doen. Subversion is voor mij redelijk onbekend...

dennism

#1610
Citaat van: jowi op augustus 24, 2012, 20:04:10
Ja dat met users blijft vaag. Ben er nog niet helemaal klaar mee. Schijnt een bekend probleem te zijn dat je na veranderingen op user gebied, eigenlijk moet rebooten. Daar zal ik ook eens mee verder proberen dan. Want ik heb wel behoeft aan de mogelijkheid om users toe te voegen en die (beperkte) rechten te geven. Ik heb namelijk de Logmein-Hamachi server op unRAID draaien :) dat is wel cool, heb ik de mogelijkeheid om over internet, dus als VPN, mijn shares direct te benaderen. Gaat natuurlijk niet zo snel, maar wellicht snel genoeg om zo wat materiaal met vrienden te kunnen sharen :) https://secure.logmein.com/NL/products/hamachi/default.aspx maar dan wil ik wel dat niet elke user via VPN, op alle shares kan. ALS dat al mogelijk is...

Ook heb ik inmiddels, voor de techies, Subversion draaien op unRAID (versiebeheer voor met name ontwikkelaars) zo kan ik mooi mijn sources beheren vanuit Visual Studio met een svn plugin, maar ook vanaf de Mac Mini, svn zit ingebakken in MonoDevelop. Alle verbindingen en zo werken, nu alleen nog wat ervaring er mee op doen. Subversion is voor mij redelijk onbekend...

die beveiliging moet zeker mogelijk zijn, ik ben alleen niet bekend met de logmein-hamachi oplossing. Wel heb ik ervaring met normale site-to-site VPN's en ondemand (SSL) VPN's. Hiermee kun je afhankelijk van je eigen firewall rules en VPN policies complete subnetten aan elkaar knoppen, of alleen een enkele host beschikbaar stellen, welke ook nog eens gefirewalled kan worden met alleen toegang tot bepaalde poorten/services.

Wat je zou kunnen doen (volgens de hamachi pagina moet dit mogelijk zijn met hamachi) is een hamachi (VPN) user aanmaken die bijv toegang krijgt tot jouw interne netwerk en dan afgebakend op alleen jouw Unraid machine (Hub and spoke lijkt dit te heten bij Hamachi). Of hamachi ook per poort/service werkt weet ik zo niet, en zie ik ook niet direct zo staan.

Verder maak je dan op unraid users aan volgens die iets wat wazige manual ;)

Voor zover ik de uitleg begrijp zo:

Account 1: Jowi
Account 2: dennism

Voorbeeld share:

\\tower\series
Export (SMB) read / write
exceptions: dennism
valid users: jowi,dennism
invalid users:

Als ik de manual goed begrijp heeft in dit geval de user Jowi Read / Write Rechten, de user dennism omdat deze een exception is op read / write Read Only rechten. Anders users hebben geen toegang tot de share.

Voor een share waar dennism niet bij mag zou het dan het volgende moeten zijn

\\tower\geheim ;)
Export SMB Read / Write
Exceptions:
Valid Users: jowi
Invalid Users: dennism

Bij de export SMB optie kan ook nog de optie hidden worden toegevoegd zodat de share niet zichtbaar is binnen netwerk omgevingen. gelijk aan $shares binnen windows voor zover ik kan zien.

hierna moet dan de VPN de shares kunnen benaderen via \\<unraidip>\sharenaam, met een username/passwd popup, tenzij dit bij hamachi volledig anders werkt.

m.b.t. tot Subversion dit schijnt inderdaad een populair pakket te zijn onder de devvers. Op de Syno fora zie je ook veel devvers dit pakket gebruiken voor versie beheer en releases.



jaco

Ik heb andere spullen besteld, het werkt toch voor miij niet goed genoeg met een ATOM.
1 HDD te preclearen, 2 HDD's aan de array toevoegen (die geprecleared zijn)
De webgui werkt dan niet meer.

Maar even via de console kijken wanneer de actie "clearing disk9 disk10*..." klaar zal zijn..
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Rob_Dingen

Hoi Jaco

Zonde van je geld.
Als je wat geduld hebt en alles dadelijk klaar is kijk je er nooit meer naar om en blijft het ding lekker zuinig draaien.
Ik gebruik mijn eigen pc met windows om te preclearen stop er een usb in en hopla unraid.

Rob


jaco

tja ik moet best wel veel data overzetten dus ik wil wat tegelijk doen liefst. Daar is deze atom niet op berekend denk ik. Gewoon vullen en dan afspelen geen probleem.
Dus ik maak maar 2 unraid servers, dan kan ik mijn oude hdd's een beetje kwijt.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jowi

Tja, wat kan ik zeggen... heb het zelf ook geupgrade naar wat snellere hardware. Geen spijt van. Responsiveness van alles is vele malen beter, en nu ik sickbeard, sabnzb, squeezeserver heb draaien en ook nog subversion en een vpn server, merk je dat zelfs de i3 er soms al wat aan moet trekken, dat had met de Atom nooit kunnen werken. Puur unraid, als je geen al te hoge eisen aan overdracht stelt, is wel te doen.

skank1

Ik heb per ongeluk mn finished download map op mn cache verwijderd via mn desktop->windows explorer
Kan ik die terugkrijgen? In mn prullenbak zit hij niet... raar
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

jowi

Nee. Die is echt weg... er is wel een manier om op je unraid machine een soort recycle.bin mechaniek te maken wat dit soort acties kan voorkomen, zie dit topic: http://lime-technology.com/forum/index.php?topic=5446.0 maar ik heb het met cached user shares nooit goed aan de praat kunnen krijgen.

Verder zou dit een reden kunnen zijn om toch met users en rechten te gaan werken, zodat je 'windows user' alleen mag lezen en schrijven en dus niet KAN deleten...

skank1

Citaat van: jowi op september  1, 2012, 10:41:29
Nee. Die is echt weg... er is wel een manier om op je unraid machine een soort recycle.bin mechaniek te maken wat dit soort acties kan voorkomen, zie dit topic: http://lime-technology.com/forum/index.php?topic=5446.0 maar ik heb het met cached user shares nooit goed aan de praat kunnen krijgen.

Verder zou dit een reden kunnen zijn om toch met users en rechten te gaan werken, zodat je 'windows user' alleen mag lezen en schrijven en dus niet KAN deleten...

Damn !
Wel interessant die recycle bin, zal dat eens bekijken..
Ik wil wel kunnen deleten via windows user...
Dat wordt dus opnieuw downloaden :(
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

jowi

Als je het volgende bestand in je \flash\boot\config folder zet, krijg je een recycle.bin op elke smb share. Even neerzetten en smb herstarten dmv:

/etc/rc.d/rc.samba restart


onderstaand opslaan als:
smb-extra.conf
in je \boot\config

# Documentation http://www.samba.org/samba/docs/man/manpages-3/smb.conf.5.html
# Forum topic http://lime-technology.com/forum/index.php?topic=5446.0
# Parameters: http://lime-technology.com/forum/index.php?topic=5446.msg135527#msg135527
# %S Samba share name (which in unRaid equals the user share name), eg. Storage
# %P User share full path, eg /mnt/user/Storage
#
# To apply changes execute: /etc/rc.d/rc.samba restart
# If the single custom bin solution is chosen, create the dir manually, and grant it g+rwx permissions

[global]
vfs objects = recycle
    recycle:repository = %P/.Recycle.Bin
        recycle:keeptree = Yes
        recycle:touch = Yes
        recycle:versions = Yes
        recycle:exclude = *.tmp
        recycle:exclude_dir = .Recycle.Bin


Kijk wel even of het werkt zoals je wilt. Met name cached user shares had ik veel problemen mee. Immers, zodra je iets delete op een cached user share, zal hij een .recycle.bin aanmaken, maar omdat het een cached user share is, zal unraid dat dus NIET op de echte share doen, maar op je... cache disk... dat geeft allemaal rare effecten. Hou dat goed in de gaten.

Btw, ik gebruik zelfs geen cached user shares meer ;)

jowi

Nog een leuke; als je de apcupsd gebruikt kun je op mac of windows, een monitoring tool laten draaien die via je unraid machine de ups in de gaten houd :)
Download hier: http://www.apcupsd.org/



skank1

Citaat van: jowi op september  1, 2012, 11:15:13


Btw, ik gebruik zelfs geen cached user shares meer ;)

Hoe ga jij dan te werk?
Je gebruikt je cache toch nog?
En sabnzbd?
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

jowi

Ik heb een ssd als cache drive ingezet; maar ik gebruik hem NIET om user shares mee te cachen, aangezien ik alles inmiddels op de storage heb, is er geen echte behoefte aan een manier om snel over het netwerk naar de unraid machine te schrijven.

Ik gebruik de cache/ssd als 'apps' disk, dus alles aan apps, sabnzb, sickbeard, squeezebox, dropbox, subversion, staat geinstalleerd op de ssd. 90% van de tijd is de SSD de enige (low power!!!) disk die echt aan staat, de rest is downspinned.

De resultaten van mijn downloads gaan ook niet meer naar een cached user share (want dat IS de ssd zelf...) maar ik pak direct uit naar de 'gewone' user share, tenminste, series en bluray's die ik aan een categorie kan koppelen. De rest gaat naar een 'downloads' folder op disk1, dus ook niet meer naar de ssd. Zo kan ik tenminste zonder limiet downloaden, anders was na 3 blurays mijn ssd vol, en moest ik de download stoppen om zelf te moven, of op de mover te wachten.

Dus maw mijn cache disk is puur een energiezuinige apps disk, en temp download folder :)

skank1

Enige nadeel dat ik zie en dat ik nu ook heb, de hoeveelheid brol die bij een download meekomt en bij mij niet wil opschonen... en als je die dan automatisch op juist plaats zet, heb ik nog meer werk
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

jowi

#1623
Ik heb dit in sabnzb's cleanup list staan:

nfo, sfv, srr, nzb


Bij mij blijft nooit rommel achter... uiteraard worden de temporary downloadparts etc na uitpakken ook keurig door sab verwijderd, echt super. Geen klachten over.

skank1

Citaat van: jowi op september  1, 2012, 14:45:05
Ik heb dit in sabnzb's cleanup list staan:

nfo, sfv, srr, nzb


Bij mij blijft nooit rommel achter...

ik krijg der grijze haren van he, bij mij doet hij dat niet weg he
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii