Skyfox's Little Cinema

Gestart door skyfox, januari 3, 2011, 17:44:58

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

PascalP

Dan idd de focus leggen op optie 1 of 2.
Had net ff je foto van de achterwand teruggezocht en dat gaat hem inderdaad niet worden.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

jahtari

Er staan T7V en T5V sets op marktplaats. Kunnen nooit oud zijn  :D

Je kunt ook je MA's te koop zetten en kijken wat je kunt vangen
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

skyfox

Vandaag een rustig dagje in testland. Ik moest wachten tot m'n XLR - RCA plug binnen was voordat ik kon beginnen met inmeten. Deze had woensdag al binnen moeten zijn, maar dat ging dus niet helemaal volgens plan. Enfin, eind van de middag zat deze in de brievenbus. Het gezinsleven ging voor, dus vanavond pas echt tijd gehad om er wat mee te doen. En dat was eigenlijk best saai, want ik heb de MA Gold set in 5.1 ingemeten en middels REW nagemeten en nog wat gecorrigeerd, en hetzelfde gedaan voor de MK 750 set. Poef, avond voorbij.

Morgen komt nog een derde Adam binnen, die ik gebruik om dan ook een complete Adam frontlinie te testen. Dan heb ik een complete set MA Gold vooraan gehad, de MK 750's en de Adams. Wel zo eerlijk. Morgen die ook inmeten en een lijst met clips samenstellen die ik wil gaan reviewen. Zaterdag- of zondagavond dan maar eens ervoor gaan zitten om driemaal een serie clips af te werken. Ik ben benieuwd!

Citaat van: PascalP op maart 12, 2021, 10:15:03
Dan idd de focus leggen op optie 1 of 2.
Had net ff je foto van de achterwand teruggezocht en dat gaat hem inderdaad niet worden.

Gaat ik gewoon testen. Nu eerst een stukje Lucy kijken op de MK's.

Citaat van: jahtari op maart 12, 2021, 10:16:05
Er staan T7V en T5V sets op marktplaats. Kunnen nooit oud zijn  :D

Je kunt ook je MA's te koop zetten en kijken wat je kunt vangen

Ik zie ze staan ja, nette prijzen. Even opzoeken of de 5 jaar garantie na registratie geldt voor de 1e eigenaar of ook voor vervolgeigenaren. Met die ingebouwde plate amps vind ik die garantie wel een fijn idee.

Ik overweeg inderdaad ze gewoon eens in de verkoop te zetten, eens kijken of er respons is.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

vik

"Dynamic range all over" en een killer voor een set. De set blijft staan of valt verschrikkelijk door de mand en daarmee bedoel ik schelheid, compressie en hardheid.  (standje terror)  :devil:

Zeker de moeite waard om in de collectie te hebben en als de set goed klinkt is het genieten. Zowel geluid als beeld.  :music: :inlove:

Click


Citaat van: skyfox op maart 11, 2021, 19:14:34
Ik zocht em meteen op, maar kom em nergens vinden. Heb jij een adresje waar deze op voorraad is, Vik?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

jahtari

Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Marco66

Citaat van: vik op maart 13, 2021, 08:07:37
"Dynamic range all over" en een killer voor een set. De set blijft staan of valt verschrikkelijk door de mand en daarmee bedoel ik schelheid, compressie en hardheid.  (standje terror)  :devil:

Zeker de moeite waard om in de collectie te hebben en als de set goed klinkt is het genieten. Zowel geluid als beeld.  :music: :inlove:

Click

Dit is een link naar Emerald concert, in je post heb je het over de Destiny Bluray  ;D
Beide erg goed trouwens!
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

CinéHome

Die M&Ks hebben Richard opvallend stil gemaakt. ;)
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

skyfox

Whaha, dondersteen die je bent. Heb eergisteren de MKs getest met filmclips, gisteravond de Adams en als het meezit kan ik vanavond de Golds testen. Morgen komt het verslagje op het forum [emoji12] ondanks diverse positieve berichten is de wedstrijd nog niet gelopen [emoji854]
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Teejoo

#1258
Vraagje: wat mis je eigenlijk bij de huidige speakers?

Het is in elk geval geval belangrijk om te kijken dat je wel alle speakers optimaal kunt inzetten. Het gaat zeker bij film tenslotte om het totaalpakket dat super op elkaar afgestemd en ingeregeld moet zijn en kunnen worden. Hoe ging het met die actieve speakers als surround?

Daarnaast weer je mijn mening over Marantz. Daar zit echt flink verbeter potentieel door een andere receiver/processor met eindversterking. En dat kan dus ook met de MA's als die qua klank bevallen.

skyfox

Goeie vraag! Ik "mis" niks. Maar ik heb onrust omdat ik vermoedde dat het wel een stuk beter kon met de Golds. Daarnaast had ik meettechnisch altijd het idee dat de Golds niet lekker uit de verf kwamen. Veel heuvels zonder correctie. Maar ook gewoon een dosis nieuwsgierigheid, wat is er nog meer op de markt aan speakers en versterkers, en hoe klinkt dat bij mij. Klinkt dat "beter", of alleen "anders".
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Teejoo

Citaat van: skyfox op maart 14, 2021, 18:46:12
Goeie vraag! Ik "mis" niks. Maar ik heb onrust omdat ik vermoedde dat het wel een stuk beter kon met de Golds. Daarnaast had ik meettechnisch altijd het idee dat de Golds niet lekker uit de verf kwamen. Veel heuvels zonder correctie. Maar ook gewoon een dosis nieuwsgierigheid, wat is er nog meer op de markt aan speakers en versterkers, en hoe klinkt dat bij mij. Klinkt dat "beter", of alleen "anders".
Ik denk dat de andere speakers ook dezelfde heuvels laten zien. Ik zou vooral luisteren naar welk klank karakter je het meest bevalt.
Voor de rest heb je room eq :)

skyfox

De filmtest

Eerst even kort vooraf een algemene beschouwing. Deze test bestaat uit drie setjes luidsprekers, de MA Gold set, drie Adam Audio T8V's en een set MK 750LCR. De MK doet nu pas mee, omdat ik eerst een goede sub integratie moest uitvoeren, waardoor ik besloot om deze pas aan het einde mee te gaan testen om zo even de rust te hebben om die integratie goed te regelen. De Golds en MK zitten aangesloten op de NC500 versterker, de Adams hebben uiteraard hun eigen versterking aan boord.

Ook bij deze test heb ik nog getest met de Marantz interne versterking. Korte conclusie: het geluidsbeeld wordt platter, de bas rommeliger en het geluid in algemene zin saaier. Ik wil niet meer zonder externe versterking.

Hieronder beschrijf ik mijn bevindingen per speaker per film. Achter de filmnaam zet ik tussen haakjes even de hoofdstuknummers die ik gebruikt heb.

Film 1: Lucy (1, 4, 12)
MK: het geluid voelt door alle scenes heen heel natuurlijk, heel open. In de openingsscene ervaar ik wel veel galm, iets wat overigens in de audiotrack zit. In de scene met Freeman die een lezing houdt is de zaal geweldig gedefinieerd. Morgans stem mag echter wel ietsje dieper, dat rauwe randje wat ik zo geweldig aan z'n stem vind mist hier een beetje. In scene 12 in het ziekenhuis valt een hummm op in de achtergrond. Ook hier zijn de stemmen mooi en natuurlijk. In de auto vervolgens klinkt een gesprek ook zoals je die in een auto verwacht. De achtervolging klinkt erg dynamisch, doch wat licht qua lage tonen. Wanneer een aantal politieauto's crashen vliegt er eentje echt over me heen. En dat zonder Atmos!

Adam: ook bij de Adams voelt het geluid erg natuurlijk aan. Qua detaillering merk ik wel dat de MK details een tikje meer aanzet, waardoor ze duidelijker voorkomen in het geluidsbeeld. Denk bijvoorbeeld aan de hum in scene 12, welke op de MK vrij duidelijk op de achtergrond aanwezig was, op de Adams is het er wel, maar bijna onhoorbaar. Ik hou van dit soort details, maar soms vraag ik me af of ze niet juist ook afleiden van waar het om gaat in films. Muziek is daar weer een ander verhaal, maar MK en muziek behandel ik nog even apart. Wat me wel opvalt aan de Adams is dat ze een bepaalde meeslependheid hebben die ik niet hoor in de MKs. Hierdoor voel ik me meer betrokken bij de scenes.

Gold: het geluid bij de Golds is on par qua natuurlijkheid met de Adams. Wel valt me op dat details ietsje verder weggevallen zijn. Ik ervaar dezelfde flow als met de Adams, je wordt meegenomen in de scene en de film. Bij drukke scenes blijft er controle over het aanwezige detail, de speaker geeft het moeiteloos weer. Ik merk aan mezelf dat ik het volume harder wil zetten om meer te horen van de details in het geluidsbeeld. Dit terwijl ik de weergave middels een db meter per merk speakers heb nagemeten en op max 1dB verschil heb afgestemd op elkaar.

Film 2: Tron Legacy (5,7,14)
MK: de eerste scene vind plaats in een grote ruimte waar 4 dames ritmisch over de vloer lopen. Deze geluiden zijn heel mooi doortekend en heel geloofwaardig. De grote ruimte komt ook groot over. In de lightcycle battle valt vooral op hoeveel controle er is. Ook wordt er niks overdreven, tonaal voelt het heel erg in balans. De splinters wanneer een bike ontploft zijn doordrenkt met detail, geen samengesmeerde brij. Maar wel coherent genoeg dat het wel voelt als één. Bovenstaand wordt herhaald in scene 14, veel detail, ruimtelijkheid en ook sfeer.

Adam: het ritmische lopen op de vloer is hier ook iets minder scherp afgetekend in de afbeelding. De ruimte voelt weldegelijk groot, en ik voel me betrokken bij de scene. In de lightcycle battle lijken de Adams echt te shinen. Hier ervaar ik ook weer iets minder details in de versplintering van de cycles, maar de enorme meeslependheid is hier de winnaar. De laatste scene gaat dan weer naar de MK. Deze scene loopt op microdetails en een gespannen sfeer, welke ik op de MK net iets lekkerder uit de verf vind komen.

Film 3: John Wick (1, 9)
MK: langzaamaan begint dit een herhaling van stappen te worden. Ik ervaar in de eerste scene heel veel detail en ruimtelijkheid die op een heel natuurlijke manier overkomt. De regen in de eerste scene bij de begrafenis is bizar realistisch weergegeven. Microdetails zoals het kraken van John z'n lederen schoenen bij het hurken naar de puppy vallen ook op. De scene bij de thermale baden voelt precies goed qua sound.

Adam: ook hier een herhaling van zetten. De betrokkenheid bij de begrafenis ervaar ik iets minder, maar een detail als het kraken van de schoenen van Wick is eigenlijk net zo duidelijk als op de MK. Het realisme van de regen vind ik minder. Ik wil nog wat spelen met plaatsing om dit misschien wat beter te krijgen. Bij de thermale baden ervaar ik het ook net wat minder allemaal. Iets mindere plaatsing, iets minder ruimtelijkheid, maar ietsje meer meeslependheid. Het grappige is wel dat ik de film opzette, en eigenlijk m'n testscript liet varen omdat ik niet wilde stoppen met kijken. Vreemd genoeg ervaarde ik dit op de MKs niet zo sterk.

Gold: ik ervaar hier de regen weer iets realistischer dan bij de Adams. Dit komt vooral omdat de Golds het beeld hoger doortrekken. Hier merk ik dat de staging van de Golds echt wel goed is, breed en diep. Qua detaillering in de track is het weer de minste van de drie. Ik merk dat de goede staging wel wel wat ergernis over ontbrekend detail wegneemt.

Film 4: The International (1, 9)
MK: ook hier ervaar ik weer dezelfde dingen. De regen is hyperrealistisch, zowel bij het station als in de auto. Natuurlijkheid en realisme in het geluidsbeeld overspoelen hier de scene.
Dit beeld blijft overeind in de vechtscene in het witte gebouw. Korte, krachtige klappen van de pistolen, het glas wat versplintert en naar beneden valt en uiteindelijk de verlichting die naar beneden komt. Allemaal heel natuurlijk, zonder effort, in een strak geluidsbeeld die eigenlijk niks fout doet. Maar ook net niets spannends doet.

Adam: zelfde verhaal, het begint saai te worden misschien. De regen, en het algemene geluidsbeeld, is wat minder realistisch, maar het geluidsbeeld blijft wel lekker flowy. In het witte gebouw is het knallen geblazen. Geweren klinken net een tikkie zwaarder, voller. Het gebroken glas is net wat minder strak weergegeven dan bij de MK. Maar ik ervaar wederom een soort meeslependheid waardoor ik wil blijven kijken, ondanks dat ik de enorme natuurlijkheid van de MKs wel een beetje mis.

Gold: de regen ervaar ik, net als bij John Wick, dankzij de staging als erg realistisch, wat een heel prettige beleving van de scene geeft. De actiescene in het witte pand was prettig om naar te kijken, maar vreemd genoeg ervaarde ik minder de staging hier. Het luisterde allemaal erg prettig, maar er sprong niets uit. Op zichzelf kan dat natuurlijk ook positief zijn. Daarnaast merkte ik dat ik moe begon te worden van het technisch luisteren naar de scenes, dus deze scene neem ik voor lief, maar niet mee in mijn conclusies.

Conclusies
Tsja, conclusies dan over het filmgebeuren. Waar te beginnen... De versterking. Ook bij deze test heb ik gespeeld met de NC500 versterker op de frontstage. Daarnaast heb ik ook even teruggepakt naar de interne Marantz versterkers. Wat een teleurstelling is dat elke keer dat ik dat doe. Ik kan nog steeds niet geloven dat de interne versterkers zo matjes en plat klinken op mijn speakers. Het leven wordt als het ware uit je geluid gezogen. En zelfs in stereo leveren ze niet genoeg controle om de bas strak en gecontroleerd te houden. Gezien de complete trafo dan zowat beschikbaar is voor 2 eindkanalen, moet dit bijna wel een ontwerpding zijn.

Opvallend in het nalopen van de adsy instellingen door middel van een rew meting was dat de cross-overs van de MK's en de Golds een dip lieten zien van wel 10dB. Ik had verwacht dat adsy juist dit soort dingen wel weg zou poetsen, maar niet dus. Iets om rekening mee te houden wanneer je adsy instelt. De Adam had deze dip ook, maar deze was maar 2 a 3dB.

Wat zoek ik voor mezelf nu in het geluid? Als ik niet hoef te kiezen: meeslependheid, flow, instrument/effectenscheiding en maximale detaillering. Wat me te binnen schiet: hyperrealisme met flow en meeslependheid. Dat past niet echt samen, weet ik, maar zo voelt mijn wens. Ik twijfel nog of dit ook de volgorde is waarin ik het wens, daar kan ik nog geen keuze in maken nu.

Hoe doen de speakers het dan? Eerst de Golds. Het zijn echt goede speakers, en vooral op het vlak van staging en flow zetten ze een heel mooie prestatie neer. Ze klinken natuurlijk, mede dankzij de staging, maar missen een stukje fijn detail en instrumentscheiding in de afbeelding. Met de NC500 eraan is de bas mooi strak en gelaagd, wat in het geluidsbeeld een positieve indruk achterlaat.
Dan de Adams. Wederom vind ik deze speakers in mijn ruimte de verrassing van de week. De staging is van de drie speakers de minste, het geluidsbeeld is wat platter, wat resulteert in een iets minder realistisch surroundbeeld. Deze speakers maken dat echter goed op het vlak van detaillering, flow en vooral meeslependheid. Alle drie de setjes cross ik op 80hz, maar de Adams voelen in de lagere tonen en in de aansluiting met de subs als de lekkerste. Qua detaillering is de speaker net iets beter dan de Golds, de randjes van details zijn duidelijker gedefinieerd.
Als laatste de MK's. In het directe vergelijk laten deze speakers het meeste realisme horen. Het geluid vloeit heel mooi om mij heen. Detaillering en ook instrumentscheiding zijn het beste van de drie. Heel mooi hoe de MK's het plaatje neerzetten en details laten horen die op de andere twee speakers bijna of helemaal in de achtergrond verdwijnen. Wat ik wel ervaarde in het geluidsbeeld was een gebrek aan meeslependheid. Het is wat klinisch. Wellicht het resultaat van die enorme detaillering en mogelijk nog ietsje te tweaker door een tikje te boosten onder de 120 hz. Hier ga ik nog wel wat mee spelen.

Wat mij betreft gaat de "strijd" om een winnaar tussen 2 setjes: de MK's en de Adams. De Golds zijn zéker niet slecht! Het is een speaker die echt een allemansvriend is en daardoor een heleboel goed doet. Een echte Jack of all Trades, maar Master of None.
Waar ik nu nog naar ga luisteren is of de meeslependheid van de Adams het kan winnen van het realisme en de detaillering van de MK's.

Voordeel van de Adams is dat de versterking on board zit en de lage prijs per unit, nadeel zijn de relatief grote kasten en dat er geen bipool/tripool van te krijgen is, ook niet in de andere lijnen. Voordeel van de MK's zijn dan de kleinere kasten, maar qua investering zal ik er nog serieuze eindversterking voor moeten aanschaffen om ze te laten zingen en de stuksprijs van nieuwe units is fors hoger. Daarnaast is er weinig occasion aanbod in NL/EU, waardoor het lastiger is om te besparen op de aanschaf.

Bovenstaand lezend, ik neig naar de MK's als testwinnaar voor beste filmbeleving, helemaal als ik de gewenste meeslependheid van de Adams middels een beetje dsp erin krijg. De Adams winnen op keiharde prijs/performance. Eerst nog maar eens verder testen vanmiddag. #zinin
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

PascalP

Mooi verslag Richard!
Eigenlijk ook wel wat ik ervan verwacht had heel eerlijk te zijn ;)
Wat je ook nog eens kunt proberen als je toch bezig bent is de MK's iets hoger te crossen op 100-120Hz, dat zal de stem van Morgan Freeman denk ik ook wel ten goede komen om iets meer de subs het werk te laten doen.
(Ik cross mijn S300's zelfs op 120Hz, niet omdat ze niet lager kunnen. Maar gewoon omdat ik door de plaatsing een flinke dip heb op 100-120Hz. Deze dip kan ik wel oplossen met plaatsing, maar dan staan de speakers niet op een hele praktische plek in mijn ruimte ;) )

Wat ik ook nog eens interessant zou vinden om van jou te horen is hoe je het 'klinische' randje van de MK's zou vinden als je ze op een mooie AB eindbak hebt ipv de Hypex klasse D's.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Teejoo

#1263
Citaat van: PascalP op maart 15, 2021, 13:26:36
Mooi verslag Richard!
Eigenlijk ook wel wat ik ervan verwacht had heel eerlijk te zijn ;)
Wat je ook nog eens kunt proberen als je toch bezig bent is de MK's iets hoger te crossen op 100-120Hz, dat zal de stem van Morgan Freeman denk ik ook wel ten goede komen om iets meer de subs het werk te laten doen.
(Ik cross mijn S300's zelfs op 120Hz, niet omdat ze niet lager kunnen. Maar gewoon omdat ik door de plaatsing een flinke dip heb op 100-120Hz. Deze dip kan ik wel oplossen met plaatsing, maar dan staan de speakers niet op een hele praktische plek in mijn ruimte ;) )

Wat ik ook nog eens interessant zou vinden om van jou te horen is hoe je het 'klinische' randje van de MK's zou vinden als je ze op een mooie AB eindbak hebt ipv de Hypex klasse D's.
Dat spelen met die x-over is idd een goede oplossing. Als je het lowpass en higpass filters per speaker apart kunt instellen kun je ook bijvoorbeeld een lagere high pass dan de low pass instellen. Dan dik je dat gebied ook wat aan.

Mbt de AB eindversterker: dat kun je dus testen met de Arcam.

Teejoo

#1264
Citaat van: skyfox op maart 15, 2021, 12:45:22
Bovenstaand lezend, ik neig naar de MK's als testwinnaar voor beste filmbeleving, helemaal als ik de gewenste meeslependheid van de Adams middels een beetje dsp erin krijg. De Adams winnen op keiharde prijs/performance. Eerst nog maar eens verder testen vanmiddag. #zinin
Zoals eerder geschreven moet je denk ik vooral naar het totaal kijken, en dan hebben de M&K's door hun betere surround oplossing de betere papieren lijkt me.

Ik kan je bij mij in elk geval laten horen wat uniformiteit en een goede opstelling/inregeling doet.

pameijer

Citaat van: Teejoo op maart 15, 2021, 14:08:55
Zoals eerder geschreven moet je denk ik vooral naar het totaal kijken, en dan hebben de M&K's door hun betere surround oplossing de betere papieren lijkt me.

Ik kan je bij mij in elk geval laten horen wat uniformiteit en een goede opstelling/inregeling doet.
Ik lees hetzelfde verhaal en kom tot de conclusie dat de Adam's de betere papieren hebben  8) .

Bedenk ook dat als je wilt uitbreiden met je speakersetup je met de Adam's snel klaar bent. Tulpje vanaf je pre en klaar. Met de MK's moet je maar net genoeg eindversterking hebben en kun je evt weer een extra apparaat er bij kopen.

Nog een overweging: ML's + NC500 is een pak duurder dan een paar Adams. Dit geld kun je steken in (veel) betere voorversterking met vooral betere RC dan Audyssey. Zelf zou ik ook zeker nog naar een maatje grotere Adam's kijken. Maar ja, ik ben dan ook fan van actieve speakers; heb ze zelf ook  :P
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

PascalP

Citaat van: Teejoo op maart 15, 2021, 14:07:36
Dat spelen met die x-over is idd een goede oplossing. Als je het lowpass en higpass filters per speaker apart kunt instellen kun je ook bijvoorbeeld een lagere high pass dan de low pass instellen. Dan dik je dat gebied ook wat aan.

Mbt de AB eindversterker: dat kun je dus testen met de Arcam.

Helaas enkel crossover per speaker in te stellen in de Marantz.

@Richard, je had dus alle crossovers gelijk op 80Hz?
En hoe had je de LPF for LFE setting in de Marantz staan? 120Hz neem ik aan?
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

CinéHome

#1267
Ik denk dat je niet ver moet zoeken waarom de meeslependheid er minder was en het wat klinisch klonk bij de M&K ...

Opvallend in het nalopen van de adsy instellingen door middel van een rew meting was dat de cross-overs van de MK's en de Golds een dip lieten zien van wel 10dB. Ik had verwacht dat adsy juist dit soort dingen wel weg zou poetsen, maar niet dus. Iets om rekening mee te houden wanneer je adsy instelt. De Adam had deze dip ook, maar deze was maar 2 a 3dB.


Die dip kan je volgens mij helemaal toeschrijven aan quart of half wavelength cancellation van de wand achter de speakers.
http://www.mh-audio.nl/acoustics/CancellationFreq.html
Probeer ze eens wat dichter op de muur te plaatsen.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

Teejoo

Citaat van: pameijer op maart 15, 2021, 14:21:41
Ik lees hetzelfde verhaal en kom tot de conclusie dat de Adam's de betere papieren hebben  8) .

Bedenk ook dat als je wilt uitbreiden met je speakersetup je met de Adam's snel klaar bent. Tulpje vanaf je pre en klaar. Met de MK's moet je maar net genoeg eindversterking hebben en kun je evt weer een extra apparaat er bij kopen.

Nog een overweging: ML's + NC500 is een pak duurder dan een paar Adams. Dit geld kun je steken in (veel) betere voorversterking met vooral betere RC dan Audyssey. Zelf zou ik ook zeker nog naar een maatje grotere Adam's kijken. Maar ja, ik ben dan ook fan van actieve speakers; heb ze zelf ook  :P
Nee, ik benadruk juist het geheel. En hij komt blijkbaar niet weg met de Adams als surround. Dus dan lijkt me dat niet de beste keuze.

Uiteraard is het een bak goedkoper en simpeler als voor de Adams gekozen wordt. Maar volgens mij ging het vergelijk om de beste prestatie.

jahtari

Het blijft bijzonder hoe goed de adams dus zijn voor de prijs!

Misschien als je qua prijs duurdere actieve speakers zou nemen (vergelijkbaar met M&K + eindversterking) zag de balans er misschien nog positiever uit richting actieve speakers.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

skyfox

Citaat van: PascalP op maart 15, 2021, 13:26:36
Mooi verslag Richard!
Eigenlijk ook wel wat ik ervan verwacht had heel eerlijk te zijn ;)
Wat je ook nog eens kunt proberen als je toch bezig bent is de MK's iets hoger te crossen op 100-120Hz, dat zal de stem van Morgan Freeman denk ik ook wel ten goede komen om iets meer de subs het werk te laten doen.
(Ik cross mijn S300's zelfs op 120Hz, niet omdat ze niet lager kunnen. Maar gewoon omdat ik door de plaatsing een flinke dip heb op 100-120Hz. Deze dip kan ik wel oplossen met plaatsing, maar dan staan de speakers niet op een hele praktische plek in mijn ruimte ;) )

Wat ik ook nog eens interessant zou vinden om van jou te horen is hoe je het 'klinische' randje van de MK's zou vinden als je ze op een mooie AB eindbak hebt ipv de Hypex klasse D's.

Thnx Pascal! Mooie AB eindbak ben ik ook nog steeds benieuwd naar, maar vanwege de zorg voor Nicole wil ik deze week het bij 1 flinke rit houden om jou de geleende spullen terug te brengen. Mogelijk dat ik iets later alsnog naar Theo ga. Ik ga in ieder geval de 252 vanavond vergelijken met de NC500 op je MKs.

Ik zal ook even naar de crossovers kijken.

Citaat van: Teejoo op maart 15, 2021, 14:07:36
Dat spelen met die x-over is idd een goede oplossing. Als je het lowpass en higpass filters per speaker apart kunt instellen kun je ook bijvoorbeeld een lagere high pass dan de low pass instellen. Dan dik je dat gebied ook wat aan.

Mbt de AB eindversterker: dat kun je dus testen met de Arcam.

Ga ik doen, helaas kan ik niet apart nog met low en highpass filters aan de slag. Wel kan ik in adsy nog iets met de curve spelen. Ik merk dat de MKs er goed op reageren. We houden nog even contact over de Arcam  :music:

Citaat van: MichelDW op maart 15, 2021, 15:06:42
Ik denk dat je niet ver moet zoeken waarom de meeslependheid er minder was en het wat klinisch klonk bij de M&K ...

Opvallend in het nalopen van de adsy instellingen door middel van een rew meting was dat de cross-overs van de MK's en de Golds een dip lieten zien van wel 10dB. Ik had verwacht dat adsy juist dit soort dingen wel weg zou poetsen, maar niet dus. Iets om rekening mee te houden wanneer je adsy instelt. De Adam had deze dip ook, maar deze was maar 2 a 3dB.


Die dip kan je volgens mij helemaal toeschrijven aan quart of half wavelength cancellation van de wand achter de speakers.
http://www.mh-audio.nl/acoustics/CancellationFreq.html
Probeer ze eens wat dichter op de muur te plaatsen.

Ah! Ik heb nog ruimte om te schuiven, dus daar ga ik vanavond even mee experimenteren. Thnx voor de tip, Stephan!

Citaat van: Teejoo op maart 15, 2021, 15:10:50
Nee, ik benadruk juist het geheel. En hij komt blijkbaar niet weg met de Adams als surround. Dus dan lijkt me dat niet de beste keuze.

Uiteraard is het een bak goedkoper en simpeler als voor de Adams gekozen wordt. Maar volgens mij ging het vergelijk om de beste prestatie.

Ik heb inmiddels de Adams getest in een surroundpositie naar de achtermuur gedraaid. De resultaten zijn opvallen coherent qua geluidsbeeld! Ik had dit deels verwacht, deels niet. Een bipool doet tenslotte deels hetzelfde. Binnen wat Dolby demos hoor ik het geluid netjes rond gaan, net als bij de bipolen.

Verder gaat het inderdaad om een vergelijking van wat klinkt het beste. Of ik daar budgettair ook voor wil cq kan kiezen is weer een ander verhaal. Dan is wellicht prijs/prestatie met volgend jaar een geweldige voorversterker de winnaar.

Citaat van: jahtari op maart 15, 2021, 15:44:42
Het blijft bijzonder hoe goed de adams dus zijn voor de prijs!

Misschien als je qua prijs duurdere actieve speakers zou nemen (vergelijkbaar met M&K + eindversterking) zag de balans er misschien nog positiever uit richting actieve speakers.

Haha, weer een extra test erbij met speakers uit de duurdere lijnen.  ;) :hehe:
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

PascalP

Ach zo blijf je bezig Richard, ben jij ook van de straat af :D

En dat is ook een beetje waar ik de laatste tijd tegenaan hik, welke kant ga ik op met versterking, zoals je weet stond de triple NC500 recent te koop en dit kwam omdat ik aan het overwegen was terug naar een AB versterker te gaan. Dan ook meteen 7 kanaals voor de grondlaag en zo weer een kastje minder in het rack.
Anderzijds ben ik ook aan het overwegen om de NC500 te voorzien van de Rev. D input buffer boards van Nord, dan heb je dus echt een pure klasse A input en dit schijnt ook wel een mega stap te zijn en zal dan ook wel de iets warmere/relaxtere klank brengen gecombineerd met de impact/precisie/snelheid en detail die de Hypex brengt.
Nadeel, 3 van deze input board met de Sonic Imagery 990 op-amps ben je ook weer €1250 verder voor iets wat je van te voren niet kunt beluisteren en ook niet weet wat het brengt...  :wacko:
Daarom de triple maar even uit de verkoop en zien we over een paar maanden wel verder ermee, niet dat het nu een straf is om naar te luisteren hoor, geniet er nog steeds iedere dag van!  :coffee:
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Valkyrie

Weer een erg leuke shoot-out om te lezen! :)

De MK lijkt wel duidelijk de winnaar, maar zal ook een erg dure oplossing zijn. Zeker in combinatie met goede eindversterking en vergeet niet de extra kabels die nodig zijn.
Dan wordt het de keuze om voor de beste prijs/kwaliteit te gaan of voor de duurdere oplossing in stapjes.  ;)
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

Teejoo

Citaat van: jahtari op maart 15, 2021, 15:44:42
Het blijft bijzonder hoe goed de adams dus zijn voor de prijs!

Misschien als je qua prijs duurdere actieve speakers zou nemen (vergelijkbaar met M&K + eindversterking) zag de balans er misschien nog positiever uit richting actieve speakers.
Ik geloof direct dat actief ook bij M&K het meeste brengt.
Los daarvan zijn de Adams idd erg goed voor dat bedrag als ik het zo lees.

Teejoo

#1274
Als afsluiting Skyfox: de target curve is uiteraard allesbepalend voor de sound. Speel daar dus gerust mee! Dat geldt voor alle speakers uiteraard.

Maar als de verschillen tussen M&K te klein zijn en je bent tevreden met de Adams dan zou ik daar op inzetten en een goede processor kopen. Dat zal bij elke speaker wen mooie stap zijn!