Hulpvraag betreffende powercords (-connectoren)

Gestart door Attie, september 2, 2006, 17:52:21

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Attie

Aangestoken door de vele enthousiaste verhalen van forumleden over de toegevoegde waarde van powercords, wil ik mijn dvd-speler (Pioneer 737) "upgraden" met een andere powercord. De connector op deze speler is echter van het type "scheerapparaat" (dun, plat met 2 gaatjes). Waar ik ook zoek, alle powercords hebben echter de dikke connector (geen idee wat de officiele naam hiervoor is).

Ik zit met een aantal vragen hierover, die ik -om te beginnen  ;D- graag aan jullie wil voorleggen:

1. hoe heet de door mij bedoelde "scheerapparaat-connector" (nederlandse/engelse/duitse benaming)?

2. bestaan er sowieso powercords (van bijv. Kemp of Lapp) met dit type connector?

3. Indien ja, heeft het zin gezien de wat ielige connector (los van het feit dat ik het sowieso cosmetisch wel een mooie upgrade vind)?

Sorry voor de wat in quiz-achtige stijl geformuleerde vragen, maar zo is het volgens mij het meest duidelijk.

Ik hoor graag van jullie.

groet,

Attie

blue-eyes

Er zijn ook verloopstekkers te krijgen. Martin_M gebruikt(e?) deze ook.

Martin was er best tevreden over, dat zegt wat. Martin is zo ongeveer de meest kritische luisteraar hier op het forum :P
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Attie

Citaat van: Blue-Eyes op september  2, 2006, 18:32:55
Er zijn ook verloopstekkers te krijgen. Martin_M gebruikt(e?) deze ook.

Martin was er best tevreden over, dat zegt wat. Martin is zo ongeveer de meest kritische luisteraar hier op het forum :P

Aha, daar heb ik dus helemaal niet aan gedacht. Schiet me wel direct door het hoofd: dan moet de verloopstekker toch van eenzelfde kwaliteit zijn om de kwaliteit van de powercord te handhaven.

Hopelijk reageert Martin spoedig in dit topic. Anders pm ik hem wel. Er is in ieder geval hoop voor me (verloopstekker en dat dit door de beugel kon van Martin  :D).

Bedankt alvast!

blue-eyes

#3
Citaat van: Attie op september  2, 2006, 18:42:36
Aha, daar heb ik dus helemaal niet aan gedacht. Schiet me wel direct door het hoofd: dan moet de verloopstekker toch van eenzelfde kwaliteit zijn om de kwaliteit van de powercord te handhaven.

Hopelijk reageert Martin spoedig in dit topic. Anders pm ik hem wel. Er is in ieder geval hoop voor me (verloopstekker en dat dit door de beugel kon van Martin  :D).

Bedankt alvast!

Ik zou gewoon even PM', immers, je ziet bij lange na niet alle topics. Dat is geen doen. Het is meer toeval dat je iets langs ziet komen en reageert.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Attie

Net gedaan (je hebt het toch over over "metal" Martin he).

Audiotwin

Tevredenheid!!!

Attie


graafke

bij hifisupply hebben ze stroomkabels die al voorzien van de door jou genoemde scheerapparaat stekker. Scheelt weer een overgang.

Attie

#8
Dank voor de tip graafke, had het inmiddels ook al gezien (vind de looks alleen wel minder  :(). Maar ik kan nu rustig verder rondsnuffelen omdat ik weet dat het kan.

Ik heb eigenlijk nog 1 vraag: de powercords dienen op een geaard contact te worden aangesloten om de de storingen naar aarde te kunnen laten afvloeien.
Nu heb ik wel een (kwalitatief goed) geaard stekkerblok en kan de kabel daar dus op aansluiten. Alleen het stekkerblok is aangesloten op een NIET geaard stopcontact (ik heb geen geaard stopcontact in de buurt van mijn apparatuur). Wordt daarmee de storingen ook weggehaald, of blijven die dan gewoon in stand?

Groet,

Attie 

Raphie

die blijven gewoon in stand want er is geen randaarde, alleen een stuk losliggend koper.... ;)
JBL PRX Power!

Attie

Citaat van: Raphie op september  2, 2006, 22:34:32
die blijven gewoon in stand want er is geen randaarde, alleen een stuk losliggend koper.... ;)

Ja, daar was ik al bang voor. Dan is de enige oplossing om een langere kabel op de stekkerblok te monteren (zei hij losjes  :() zodat deze aangesloten kan worden op het geaarde stopcontact.

Raphie

JBL PRX Power!

Attie

Citaat van: Raphie op september  2, 2006, 22:41:00
i.d.d. gewoon ff 3m LAPP eraan of zo...

Laat dat ff maar achterwege. Ik ben op dit gebied het Type "Als ik er alleen maar naar kijk gaat het al mis"  ;D. Ik heb 2 linkerhanden en van stroomvoorziening heb ik echt geen verstand  :(

graafke

Als je niet te ver weg woont wil ik het best voor je doen, of misschien iemand anders van het forum.

Attie

Citaat van: graafke op september  2, 2006, 22:51:52
Als je niet te ver weg woont wil ik het best voor je doen, of misschien iemand anders van het forum.

ik heb je even een pm gestuurd.

Martin_M

En een PM teruggestuurd met een uitgebreidere tip om (eerst) een IEC adapter te gebruiken en/of eventueel een IEC inlet te (laten) monteren.

Met die laatste optie ben je helemaal klaar om goed te kunnen experimenteren met powercords ;).
Voor een Pioneer 737 kan dat zeker een verbetering worden.
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

MC

Citaat van: Martin_M op september  3, 2006, 18:34:22
En een PM teruggestuurd met een uitgebreidere tip om (eerst) een IEC adapter te gebruiken en/of eventueel een IEC inlet te (laten) monteren.

Met die laatste optie ben je helemaal klaar om goed te kunnen experimenteren met powercords ;).
Voor een Pioneer 737 kan dat zeker een verbetering worden.

Hoi,

Heb je voor mij ook de tips voor het plaatsen van een IEC connector, ik zou ook graag een IEC connector laten plaatsen op mijn receiver (Onkyo) en DVD speler (Denon).

THX

Raphie

Waarom zou je dat willen? apparaat is ontworpen om zonder randaarde te werken. ik denk dat ze beter af bent met een verloop als je perse een luxe powercord wilt gebruiken
JBL PRX Power!

MC

Citaat van: Raphie op september  3, 2006, 19:32:29
Waarom zou je dat willen? apparaat is ontworpen om zonder randaarde te werken. ik denk dat ze beter af bent met een verloop als je perse een luxe powercord wilt gebruiken

Je kan toch ook een IEC aansluiting maken en de aarde aan de apparaat zijde niet aansluiten, op dit moment heb ik "vaste" kabels aan de apparatuur. Het is makkelijker om een IEC aansluiting te hebben, inderdaad voor het makkelijk kunnen wisselen van powercords.

Attie

Citaat van: MC op september  3, 2006, 20:35:42
Je kan toch ook een IEC aansluiting maken en de aarde aan de apparaat zijde niet aansluiten, op dit moment heb ik "vaste" kabels aan de apparatuur. Het is makkelijker om een IEC aansluiting te hebben, inderdaad voor het makkelijk kunnen wisselen van powercords.

Heb net een pm van Martin waarin hij aangeeft dat inderdaad ook zo (aarde aan de apparaat zijde niet aangesloten) te hebben. Toevallig betreft het hier dezelfde dvd-speler als de mijne. Maar nu kan ik dat niet rijmen met de "eis" dat de powercords op een geaard contact moet worden aangesloten om de de storingen naar aarde te kunnen laten afvloeien. Aan Apparaatzijde dus niet en aan stekkerdoos/stopcontact zijde wel. Dat lijkt niet logisch (in ieder geval voor mij als leek  ;)).

Deleted member

Door de afscherming van de kabel toch aan aarde te verbinden aan stopcontactzijde laat je de ingestraalde (EMI/RFI emissies uit de lucht) wegvloeien. Of het echt merkbaar is geen idee maar kwaad kan het zeker niet en het wordt veel aangeraden.

Martin_M

Een IEC chassisdeel is wat meer werk maar vele malen steviger dan zo'n adapter. Deze wil nogwel eens wiebelen bij erg zware netkabels.
Ook houdt je de signaalweg korter. Toch zonde van dat minder hoogwaardige stuk als je een netkabel van een paar honderd euro ertussen probeert ;).

Er gaan verschillende verhalen of je de aarde toch moet verbinden. Ik heb op het TAG forum begrepen dat je dit zeker niet moest doen bij de pre/processor. Het technische verhaal erachter weet ik zo niet (meer) maar door het ontwerp was het juist slechter om de aarde wel aan te sluiten.

Als je in ieder geval één apparaat in het keten ge-aard hebt aangesloten is het in theorie al goed. De 'rotzooi' kan dan wegvloeien via de aarde. Er moet dan wel een electrische verbingen zijn tussen de apparatuur (interlinks). Dus al te veel wil je dit ook niet.
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)