Buizenissen

Gestart door Mediator, augustus 28, 2023, 17:57:23

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mediator

@brt: Aangezien ik eerder las dat je nogal gevoelig bent voor iets dat fout gaat in het hoog en middengebied georiënteerd lijkt. Probeer deze signalen eens door je buizenbak te laten lopen. Bij mij is alles buizen en was het verschil echt heel opmerkelijk. Meer dan bij de (beperkte hoeveelheid) solid state die ik hier heb.

https://www.cardas.com/clarifier-frequency-sweeps

Rob_Dingen

Een 300B SE is beroemd om zijn mooie midden gebied net zoals de 2A3.
Daar kan wat mij betreft een 845 of een 211 net niet aan komen maar die hebben weer andere kwaliteiten.
Maar het gaat natuurlijk altijd om de combinatie met de speaker.

Rob

Rob_Dingen

Citaat van: mmuetst op april  8, 2024, 21:36:14Voor het uiterlijk geef ik het een 10.
Gezien het vermogen een push/pull versterker. Ik ben dan toch weer meer liefhebber van single end. Maar dan is 6 a 8 watt toch wel het maximale wat een enkele buis levert.
Natuurlijk kan dit een klasse AB1 zijn waarbij de versterker grotendeels in klasse A werkt.
Even opgezocht het is inderdaad AB1
Klasse AB1 en AB2 zeggen niets over de rust stroom maar over het aansturen van de buis.
Met klasse AB2 stuur je het rooster positief en gaat er stroom door het stuur rooster lopen, daardoor krijg je uiteraard meer vermogen uit je versterker.
Verder word meestal bij een klasse AB versterker de rust stoom dusdanig gekozen dat er geen crossover vervorming ontstaat.
Maar er zijn ook ontwerpers die hem veel verder in klasse A zetten omdat het meestal beter klinkt.

Rob

Mediator

Citaat van: Rob_Dingen op april  9, 2024, 16:01:42Een 300B SE is beroemd om zijn mooie midden gebied net zoals de 2A3.
Daar kan wat mij betreft een 845 of een 211 net niet aan komen maar die hebben weer andere kwaliteiten.
Maar het gaat natuurlijk altijd om de combinatie met de speaker.

Rob

Dat zeggen ze inderdaad Rob. Wellicht lag het toen ik een 300b SE hoorde inderdaad aan de combinatie.
Een hoog gevoelige hoorn zou misschien al dat stuk meer 'ballen' en dynamiek kunnen genereren dat ik in het aantal keren dat ik het hoorde heb gemist. Één keer was trouwens met living voice. Gewoon net niet wat ik zou kiezen. Kennelijk staat dynamiek bij mij hoger op de agenda.

mmuetst

#279
Citaat van: Rob_Dingen op april  9, 2024, 16:25:33Klasse AB1 en AB2 zeggen niets over de rust stroom maar over het aansturen van de buis.
Met klasse AB2 stuur je het rooster positief en gaat er stroom door het stuur rooster lopen, daardoor krijg je uiteraard meer vermogen uit je versterker.
Verder word meestal bij een klasse AB versterker de rust stoom dusdanig gekozen dat er geen crossover vervorming ontstaat.
Maar er zijn ook ontwerpers die hem veel verder in klasse A zetten omdat het meestal beter klinkt.

Rob

Zoiets vermoede ik al:
"Suffix numbers for vacuum tube amplifiers
A vacuum tube amplifier design will sometimes have an additional suffix number for the class, for example, class B1. A suffix 1 indicates that grid current does not flow during any part of the input waveform, where a suffix 2 indicates grid current flows for part of the input waveform. This distinction affects the design of the driver stages for the amplifier. Suffix numbers are not used for semiconductor amplifiers."
Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Power_amplifier_classes

Deze bron is ook een stuk betrouwbaarder dan die andere die ik gevonden had over klasse AB1 en klasse A. Bedankt voor je uitleg.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Rob_Dingen

Citaat van: Mediator op april  9, 2024, 17:07:43Dat zeggen ze inderdaad Rob. Wellicht lag het toen ik een 300b SE hoorde inderdaad aan de combinatie.
Een hoog gevoelige hoorn zou misschien al dat stuk meer 'ballen' en dynamiek kunnen genereren dat ik in het aantal keren dat ik het hoorde heb gemist. Één keer was trouwens met living voice. Gewoon net niet wat ik zou kiezen. Kennelijk staat dynamiek bij mij hoger op de agenda.
Natuurlijk heeft alles met smaak te maken.
Ik heb hem gehoord op een 2 weg spelertje met niet zo veel rendement en dat ging prima.
Heb zelf ook een 211 mono triode die wat meer power en dynamiek heeft maar wel iets minder finesse.

Rob

RZeemering

Citaat van: Mediator op april  9, 2024, 15:40:59@brt: Aangezien ik eerder las dat je nogal gevoelig bent voor iets dat fout gaat in het hoog en middengebied georiënteerd lijkt. Probeer deze signalen eens door je buizenbak te laten lopen. Bij mij is alles buizen en was het verschil echt heel opmerkelijk. Meer dan bij de (beperkte hoeveelheid) solid state die ik hier heb.

https://www.cardas.com/clarifier-frequency-sweeps



wat doet een sweep anders dan een ander signaal wat door apparatuur gaat?
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

brt

Citaat van: Mediator op april  9, 2024, 15:40:59@brt: Aangezien ik eerder las dat je nogal gevoelig bent voor iets dat fout gaat in het hoog en middengebied georiënteerd lijkt. Probeer deze signalen eens door je buizenbak te laten lopen. Bij mij is alles buizen en was het verschil echt heel opmerkelijk. Meer dan bij de (beperkte hoeveelheid) solid state die ik hier heb.

https://www.cardas.com/clarifier-frequency-sweeps


Zijn deze sweeps ook op Tidal of Qobuz te vinden? Het wordt een heel georganiseer om het te downloaden en dan weer te kunnen streamen. En, wat was het verschil dan?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Citaat van: Rob_Dingen op april  9, 2024, 16:01:42Een 300B SE is beroemd om zijn mooie midden gebied net zoals de 2A3.
Daar kan wat mij betreft een 845 of een 211 net niet aan komen maar die hebben weer andere kwaliteiten.
Maar het gaat natuurlijk altijd om de combinatie met de speaker.

Rob

Dit lees je idd veel. En hoe schat jij het in qua resolutie en dynamiek tov een 845?
Heb lang gedacht dat de 300b een wat romantische buis is, maar uit alle recensies die ik gelezen heb over de Melody blijkt dat totaal niet.

Andere vraag: het artikel wat ik aanhaalde met dat 300b veel minder vraagt van een trafo en daardoor (sneller) beter preseteert, herken jij dat als zelfbouwer?

Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Citaat van: Mediator op april  9, 2024, 13:44:50De keren dat ik geluisterd heb naar een single ended 300b viel me dat eigenlijk altijd wat tegen. Dat kan ook te maken hebben met de combinatie speaker en versterker waarin ik hem heb gehoord. Voor mijn smaak een beetje te soft. Een 845 buis is dynamischer in mijn oren. Spreekt mij in ieder geval meer aan. Maar mijn luisterervaring met beiden is wat beperkt. Gelet dat Laan op zijn Focals een Ayon heeft met KT150 buizen schat ik op papier een 300b niet hoger in dan je eigen LM. Hoewel wat Mmuetst aangeeft de 300b die je hebt een push pull is en daardoor ook iets dynamischer te werk zal gaan. Maar dat kun jij ons straks vooral gaan vertellen op basis van je luisterervaring.

Dit snapte ik niet zo... Wat heeft de keuze van Laan voor Ayon te maken met de verwachting hoe een 300b het doet tov mijn LM? Oke, we hebben beide Focal speakers met de befaamde (beruchte) beryllium tweeter, doel je daar op wellicht?

Laan heeft ook geen andere buizenversterkers geprobeerd op zijn Focals dacht ik. De Ayon was in 1x raak.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

sebassie

Goeiemorgen, misschien kan iemand me helpen...

Ik heb een Luxman LX-380. Daar zitten 4 6L6GC's in en 3 ECC82's. Als ik - als ontzettende leek - het schema bekijk in de manual (https://luxmanamerica.com/wp-content/uploads/2019/06/AG00987E60A_LX_380.pdf), maak ik daaruit op dat 2 voorversterkerbuizen 'zorgen' voor de 6L6GC's. Wat die andere ECC82 precies doet kan ik er niet uit op maken. Of beter gezegd: ik heb te weinig technische kennis om dat te interpreteren.

Nu heb ik meerdere matched paartjes ECC82 buizen, maar geen 3. Kan ik meerdere merken combineren? Dus een gematched paartje (bijvoorbeeld Philips) voor de 6L6GC's en een losse (bijvoorbeeld) Telefunken ECC802S op de andere plek? Of is dat niet aan te raden? En waarom dan niet?

Groet,
Sebas
Luxman LX-380 / Graham Audio LS6 / Aqua La Scala MkII Optologic / Aurender N100H / Rega RP8 / Benz Micro REF-S / Sternklang Ephemera

Rob_Dingen

Citaat van: brt op april 10, 2024, 10:05:26Dit lees je idd veel. En hoe schat jij het in qua resolutie en dynamiek tov een 845?
Heb lang gedacht dat de 300b een wat romantische buis is, maar uit alle recensies die ik gelezen heb over de Melody blijkt dat totaal niet.

Andere vraag: het artikel wat ik aanhaalde met dat 300b veel minder vraagt van een trafo en daardoor (sneller) beter preseteert, herken jij dat als zelfbouwer?


Jij gaat naar een gebalanceerde 300B luisteren dat is wat anders als een SE 300B, daar heb ik geen ervaring mee.
Meer vragen van een trafo doet hij niet maar een 211 en 845 hebben een trafo nodig met een hogere primaire impedantie 10K en een 300B rond de 3K.
Dat betekend dat er voor een 10K trafo veel meer wikkelingen inzitten wat meer capaciteit met zich mee brengt waardoor het frequentie bereik kleiner word.

Rob

brt

Citaat van: Rob_Dingen op april 10, 2024, 11:26:40Jij gaat naar een gebalanceerde 300B luisteren dat is wat anders als een SE 300B, daar heb ik geen ervaring mee.
Meer vragen van een trafo doet hij niet maar een 211 en 845 hebben een trafo nodig met een hogere primaire impedantie 10K en een 300B rond de 3K.
Dat betekend dat er voor een 10K trafo veel meer wikkelingen inzitten wat meer capaciteit met zich mee brengt waardoor het frequentie bereik kleiner word.

Rob

Duidelijk Rob, dank!
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Mediator

Citaat van: brt op april 10, 2024, 10:09:44Dit snapte ik niet zo... Wat heeft de keuze van Laan voor Ayon te maken met de verwachting hoe een 300b het doet tov mijn LM? Oke, we hebben beide Focal speakers met de befaamde (beruchte) beryllium tweeter, doel je daar op wellicht?

Laan heeft ook geen andere buizenversterkers geprobeerd op zijn Focals dacht ik. De Ayon was in 1x raak.

Het heeft niks met de Ayon te maken maar het het buistype dat erin zit en bepaalde kwaliteiten ten toon spreid. Voor wat betreft frequency sweeps. Ik heb geen Tidal.

Laan

Ik heb verschillende buisversterkers gehad. Met 845 se, el 34, kt 88 en nu kt 150. Weinig zinnigs over te zeggen omdat de set verder steeds anders was. De ayon met kt 88 in pentode heeft de fijnste herinnering achtergelaten. En de huidige ayon is voor mij ook precies goed. Met kt 150 in triode. Verfijnder, transparanter en wat minder bruut dan in pentode. Verder moet je het gewoon beleven. Ik denk wel dat je met kt wat meer keus hebt qua speakers, niet alleen makkelijke met hoog rendement.
Woonkamer:  Atoll st 300 | Audiolab 8300 xp | GoldenEar Triton reference
Man-cave: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100

mmuetst

#290
Citaat van: sebassie op april 10, 2024, 11:24:40Goeiemorgen, misschien kan iemand me helpen...

Ik heb een Luxman LX-380. Daar zitten 4 6L6GC's in en 3 ECC82's. Als ik - als ontzettende leek - het schema bekijk in de manual (https://luxmanamerica.com/wp-content/uploads/2019/06/AG00987E60A_LX_380.pdf), maak ik daaruit op dat 2 voorversterkerbuizen 'zorgen' voor de 6L6GC's. Wat die andere ECC82 precies doet kan ik er niet uit op maken. Of beter gezegd: ik heb te weinig technische kennis om dat te interpreteren.

Nu heb ik meerdere matched paartjes ECC82 buizen, maar geen 3. Kan ik meerdere merken combineren? Dus een gematched paartje (bijvoorbeeld Philips) voor de 6L6GC's en een losse (bijvoorbeeld) Telefunken ECC802S op de andere plek? Of is dat niet aan te raden? En waarom dan niet?

Groet,
Sebas
De eerste ECC82 buis zorgt voor de voorversterking (Gain) in de versterker. De twee buisjes daarna zijn om de fase te draaien (het is een push pull versterker). In elke fysieke buis zitten eigenlijk twee triodes Vandaar de aanduiding 1/2 2/2. Indien je die gelijk wilt hebben praten we over "balanced tube" Dat houdt in dat de twee triodes in de buis gelijk meten. Of het veel uit maakt verschillen de meningen over. Google maar op "balanced tubes in PI" en je vind voldoende leesvoer en meningen. (PI staat voor phase inverter).

Om het nog even compleet te maken, er zitten in totaal maar 3 fysieke ECC82 buisjes in. Één buis voor voorversterker van zowel links als rechts en twee buisjes voor elk kanaal om de fase te draaien.


Nog een vraag van mijn kant, waarom ga je de buizen vervangen? Defect? Of gewoon eens proberen wat tube rolling doet? In het laatste geval heeft de eerste buis in de schakeling het meeste effect (dus niet de fase draaiers). Er wordt in deze versterker wel global terugkoppeling gebruikt, wat het effect van tube rolling minder hoorbaar maakt. Maar experimenteren is altijd leuk. Pas je wel op voor de hoge spanningen in dit type versterker! Altijd van het lichtnet halen. En even wachten totdat de elco's een beetje ontladen zijn.

PS mooie versterker om te zien, hou er van!
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Rob_Dingen

Citaat van: sebassie op april 10, 2024, 11:24:40Goeiemorgen, misschien kan iemand me helpen...

Ik heb een Luxman LX-380. Daar zitten 4 6L6GC's in en 3 ECC82's. Als ik - als ontzettende leek - het schema bekijk in de manual (https://luxmanamerica.com/wp-content/uploads/2019/06/AG00987E60A_LX_380.pdf), maak ik daaruit op dat 2 voorversterkerbuizen 'zorgen' voor de 6L6GC's. Wat die andere ECC82 precies doet kan ik er niet uit op maken. Of beter gezegd: ik heb te weinig technische kennis om dat te interpreteren.

Nu heb ik meerdere matched paartjes ECC82 buizen, maar geen 3. Kan ik meerdere merken combineren? Dus een gematched paartje (bijvoorbeeld Philips) voor de 6L6GC's en een losse (bijvoorbeeld) Telefunken ECC802S op de andere plek? Of is dat niet aan te raden? En waarom dan niet?

Groet,
Sebas
Het paartje kun je gebruiken bij de buitenste buizen en de middelste buis maakt niet uit want dat is er maar een in deze schakeling.

Rob

Mediator

#292
Staar je niet blind op merken is verder mijn advies. Telefunken heeft een naam maar vooral op de ECC803s. Dat is ook gewoon een prachtbuis. Een ECC82 is weer een heel andere buis. Hetzelfde als met Philips. De Philips E88CC is erg mooi. Een Philips ECC83 is mooi maar raakt dat niveau wat mij betreft gewoon niet en dan geef ik de voorkeur weer aan een NOS Tesla E83CC. Dat is dan haast weer een vergelijkbare buis als de Telefunken ECC803s. Ik heb meerdere ECC82 geprobeerd. Ook een vrij dure Tesla ECC802s. Uiteindelijk kwam ik in mijn toepassing op RCA 5963 blackplates (vergelijkbaar aan ECC82). Een vrij goedkope buis in vergelijking. Maar los van persoonlijke voorkeuren hangt een goed resultaat ook van het apparaat af en wat nodig is in een set.

brt

Citaat van: Mediator op april 11, 2024, 17:26:53Staar je niet blind op merken is verder mijn advies. Telefunken heeft een naam maar vooral op de ECC803s. Dat is ook gewoon een prachtbuis. Een ECC82 is weer een heel andere buis. Hetzelfde als met Philips. De Philips E88CC is erg mooi. Een Philips ECC83 is mooi maar raakt dat niveau wat mij betreft gewoon niet en dan geef ik de voorkeur weer aan een NOS Tesla E83CC. Dat is dan haast weer een vergelijkbare buis als de Telefunken ECC803s. Ik heb meerdere ECC82 geprobeerd. Ook een vrij dure Tesla ECC802s. Uiteindelijk kwam ik in mijn toepassing op RCA 5963 blackplates (vergelijkbaar aan ECC82). Een vrij goedkope buis in vergelijking. Maar los van persoonlijke voorkeuren hangt een goed resultaat ook van het apparaat af en wat nodig is in een set.

Maar ook dat is natuurlijk weer een kwestie van smaak en matching toch..

Zelf ben ik enorm gecharmeerd van mijn Valvo Blue Label Gold Pins 6201 (ECC 81 equivalent). Maar weet niet of ze die ook als ECC82 variant hebben.

Ik heb nog wel een setje Philips Miniwatt ecc82 liggen dacht ik. Als je wilt stuur ik je die op en kun je kijken of het wat is.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

sebassie

@ mmuetst: Dank je voor je erg duidelijke uitleg. En de reden om te experimenteren met buizen is simpelweg omdat ik het leuk vind om te ontdekken wat een buis wel (of niet) doet voor het geluid. Daarnaast heb ik nog best wat (vnl voorversterker-)buisjes liggen. Heb tot n jaar of 10 geleden altijd buizenversterkers gehad (Audio Note, Manley). Maar toen mn laatste - nieuw gekochte - AN ineens een lichte brom kreeg en dat volgens AN UK binnen het aanvaardbare viel, was ik er klaar mee.
Een paar jaar geleden viel ik (ook) voor de looks van de Luxman. Eind vorig jaar zag ik m weer ergens en toen besefte ik dat ie nog steeds niet uit mn gedachten was. En hij klonk ook goed icm mn speakers, vond ik. Dus van het een, het ander...

@ Rob: Ja, zo heb ik het nu ook gedaan. Wel leuk zo, kan ik lekker wat experimenteren. En dank je nog voor het testen van de 6L6GC's, laatst. Ze zitten er nu in. Is echt wel anders dan de originele Luxman buizen. Weet nooit zo goed hoe ik dat moet omschrijven, maar relaxter, meer kamervullend en ook dieper laag. Blij mee.

@ Mediator: Grappig wat je schrijft over je ervaring met Tesla ECC802s. Die heb ik ook. 3 stuks, zelfs. Klonk voor geen meter in de Luxman: heel geknepen en iel, terwijl ze wel nieuw zijn. De E82CC van Tesla, klinkt dan weer super... Heb er ook RCA clear tops in gehad. Vond ik ook wel lekker, maar misschien iets te helder en fris. Nu ja, genoeg nog om uit te proberen...

@ Yesterday: Die Valvo blue label ken ik niet. Ik heb wel een ECC82 liggen met long plates. Maar dat is er dus 1. Onder andere die buis was een van de redenen dat ik mijn vraag stelde... Las er veel goeds over op het web...

Iedereen, nogmaals dank voor jullie input. Dus samenvattend:
- de buis voor de voorversterker mag een andere zijn dan de twee fasedraaiers
- idealiter is die betreffende buis gebalanceerd
- en de invloed van de fasedraaiers op het geluid is beperkt(er)
Luxman LX-380 / Graham Audio LS6 / Aqua La Scala MkII Optologic / Aurender N100H / Rega RP8 / Benz Micro REF-S / Sternklang Ephemera

mmuetst

Citaat van: sebassie op april 12, 2024, 07:53:17Maar toen mn laatste - nieuw gekochte - AN ineens een lichte brom kreeg en dat volgens AN UK binnen het aanvaardbare viel, was ik er klaar mee.
Slecht verhaal van AN dat men dit probleem zo afschuift als aanvaardbaar. Ik weet dat buizen altijd beperkt garantie hebben, maar brom is toch iets wat je niet wil hebben in je muziek. Waarschijnlijk een gloeispanning die gevoed wordt door wisselspanning. Ik had dat laatst ook met mijn 300B en Chinese buizen van het merk Linlai (waren 6SN7 buizen). Maar gezien die geen brom geven in mijn Cayin versterker heb ik die buizen maar gehouden.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

sebassie

Ja, vond t ook waardeloos. Zeker ook omdat ik al +14 jaar AN klant was. Maar ja, wat doe je eraan... In ieder geval geen AN meer...
Luxman LX-380 / Graham Audio LS6 / Aqua La Scala MkII Optologic / Aurender N100H / Rega RP8 / Benz Micro REF-S / Sternklang Ephemera

brt

De versterker die ik heb gekocht is zo goed als nieuw, weten jullie hoe lang 300b buizen moeten inspelen voordat ze representatief klinken? Ik begreep van de winkel dat ze nog geen 50 uur gespeeld hadden (alleen bij demo aangezet).

En de transformatoren zullen ook nog wel wat uren moeten maken om optimaal te klinken, denk ik?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Rob_Dingen

Nou dat denk ik niet.
Als het naar 50 uur niks is dan word het ook niks meer.
Het zou best nog iets kunnen verbeteren maar verwacht daar geen wonderen meer van.

Rob

brt

Citaat van: Rob_Dingen op april 15, 2024, 17:44:05Nou dat denk ik niet.
Als het naar 50 uur niks is dan word het ook niks meer.
Het zou best nog iets kunnen verbeteren maar verwacht daar geen wonderen meer van.

Rob

Fascinerend, want ik merk een duidelijk verschil tov vrijdagavond.
Wellicht de combi met dat ook de versterker zelf nog meer uren moet maken? Of toch de moeheid / overprikkeldheid van vrijdag die ook niet echt hielp? Of torenhoge verwachtingen? Zeg het maar...

Met frisse oortjes klinkt het vandaag in elk geval echt anders.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3