Center speaker in het TV rack of toch boven de TV (foto's)

Gestart door jackflash, januari 17, 2024, 16:27:01

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jackflash

Heb wat nieuw spul gekocht, waaronder een hifi rack en nieuwe speakers. Ik wilde de centerspeaker boven de TV hangen op een plankje met een 'tilt' naar beneden toe, zodat deze op de luisterpositie gericht is. Ik dacht vandaag "laat ik eens proberen of hij in het rack past" en dat ging. Maar ook maar nèt. Geen ruimte aan de bovenkant over. Ik vind het best netjes uitzien. Echter, mijn vraag is nu: heeft een center speaker ruimte aan de bovenkant nodig om bijv. zijn warmte kwijt te kunnen? Voor het geluid vind ik het niet zo belangrijk, het zijn immers voornamelijk dialogen en voice overs die via de center komen. Qua vibraties merk ik geen gekke dingen.

Wat vinden jullie? Zo laten, of toch op het plankje boven de TV?

Sjaak_Banaan

Boven de tv zou ik niet doen, een maat van mij heeft dat ook en vind ik best wel storend.
Ik kijk toch steeds naar boven. Nu is het meer in lijn met jouw linker en rechter luidspreker.

Hoe ver staan links en rechts eigenlijk uit elkaar en hoe ver weg zit jij? De afstand lijkt niet zo groot... misschien dat een phantom-center ook had voldaan in deze situatie.
Voor de warmte maakt het niet uit, zou eerder kijken naar die receiver met tv-kastje daarop...
Je hebt de centerspeaker wel al mooi zoveel mogelijk naar voren geschoven in het rack.

Vergis je trouwens niet hoeveel geluid eruit jouw centerspeaker komt:
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

jossie

Bij films komt de muziek uit links en rechts en vrijwel alle actie uit het center kanaal. Hij kan niet groot genoeg zijn (!) Hangt natuurlijk ook een beetje af van het level dat je wil draaien. Als het geluid goed blijft klinken op 'drukke' momenten in de film op een voor jou gewenst nivo is het prima zo.
Omni !