Justitie pakt illegaal downloaden aan

Gestart door Starred, oktober 30, 2009, 23:58:25

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hifiman

Citaat van: FireStarter op november  1, 2009, 11:00:59
De justitie is telaat. Onderzoekers hebben het ook voorspeld. vanaf 2010 doen we alles geëncrypt zodat het niet meer te achterhalen is wat je download.
Ik download al lang encrypted, nu nog een keer overstappen op een encrypted filesystem op mijn schijfjes  ^-^

Neon2000

Citaat van: borkaenjo@work op oktober 31, 2009, 20:37:31
Het downloaden bestaat al zo'n 10 jaar
en er is nog niet 1 artiest failliet eraan gegaan.

Dat niet, maar je zou toch niet willen dat ze in een huis gaan wonen met slechts 7 badkamers.
The Virus Of Hate Infects The Ignorant Mind

peterrr

vraagje ..
Als ik bestand GRpsst-ddvv.rar bij pinda download.via binsearch.

Hoe zouden ze weten dat dat B.V een serie is die in Europa helemaal niet uitgezonden wordt.
En is het Illegaal dat ik b.v zo`n serie download.?
Is het illegaal dat B.v een serie als "True Blood"  in een keer binnen haal en kijk.
Terwijl hij in Nederland nu op tv is..?
Je kan hem ook van de t.v opnemen toch.( en de reclame doorzappen)
Of Lost terwijl hij een half jaar later pas komt..

Kijk met muziek,en een film downloaden voordat hij in de bioscoop is ..en verspreiden
Daar kunnen we over praten tot we een ons wegen ( belanghebben v.s lekker voor niets)
Daar heeft een ieder zijn eigen "Moraal"

Maar van de series b.v  wat ik al jaren doe zou ik toch best willen weten wat Legaal is en niet... ;)

goed ga nu even de "Vampire diaries" serie binnen halen....

groet peterr

Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

Job

Citaat van: borkaenjo@work op oktober 31, 2009, 20:37:31
Het downloaden bestaat al zo'n 10 jaar
en er is nog niet 1 artiest failliet eraan gegaan.
:wacko:

Artiesten verdienen tegenwoordig voornamelijk op optredens, nauwelijks meer op verkoop van dragers.
Maar waarom zou het pas erg zijn als ze er failliet aan zouden gaan? Als ik morgen op jou salaris ga bezuinigen, is dat pas erg als jij er failliet aan gaat? Drogredenering derde klasse.

Vooral vervelend is de kan-mij-het-schelen-mentaliteit. Iedereen doet waar hij zin in heeft, gebruikt wat kroegpraat als goedpraatargumenten, en denkt niet na over het totale plaatje. Gelukkig dat daar in Den Haag nu wel over wordt nagedacht, en niet enkel over frauduleuze bankiers. Er is meer in de wereld dan dat.

Zowel de muziekindustrie als de filmindustrie zijn door downloaden fundamenteel veranderd, en 1 van de negatieve gevolgen is dat er minder films gemaakt worden, en vooral minder diverse films. Dat die inustrieën zich niet goed en niet op tijd hebben georiënteerd op manieren om in te spelen op veranderend mediagebruik is iets anders. Ook kwalijk, maar dat rechtvaardigt niet de heersende mentaliteit.

Wat vooral heel gek is aan de huidige regelgeving is dat je een heffing betaalt over sommige dragers (niet alle, en eigenlijk alleen op ouderwetse), en tegelijk het thuiskopierecht mag uitoefenen, ook als de bron waar je die thuiskopie van vervaardigt evident illegaal is. Dat is bizar, tegenstrijdig, en vooral ineffectief. Goed dat dat nu juridisch wordt herbezien.

Zou overigens heel graag zien dat ik gewoon films uit een online videotheek kon kopen, net zo makkelijk als ik muziek kan halen bij iTunes store, Beatport en dergelijke.

GH

#29
Citaat van: peterrr op november  1, 2009, 11:54:16
En is het Illegaal dat ik b.v zo`n serie download.?
Is het illegaal dat B.v een serie als "True Blood"  in een keer binnen haal en kijk.
Terwijl hij in Nederland nu op tv is..?
Je kan hem ook van de t.v opnemen toch.( en de reclame doorzappen)
Of Lost terwijl hij een half jaar later pas komt..

Maar van de series b.v  wat ik al jaren doe zou ik toch best willen weten wat Legaal is en niet... ;)

Wat zou je zelf denken... je download de series van een site waar de eigenaar van de serie die zelf op heeft gezet? :devil:
Natuurlijk is het illegaal. Het is alleen zo dat je daar als eindgebruiker niet voor gestraft gaat worden.

Alleen is het ook hier weer zo dat het gebruiksgemak van het downloaden zoveel hoger is dat ik eigenlijk geen legaal model zie als alternatief.
Ik had even de hoop dat Apple iets zou gaan betekenen. Maar dat is alleen in de VS het geval. En dan nog hebben ze niet alle aanbieders, en vragen best hoge prijzen voor een aflevering of voor een "season pass".

Job

#30
Citaat van: peterrr op november  1, 2009, 11:54:16
Hoe zouden ze weten dat dat B.V een serie is die in Europa helemaal niet uitgezonden wordt.
En is het Illegaal dat ik b.v zo`n serie download.?
Het gaat er bij die nieuwe regelgeving vooral om dat als je redelijkerwijs kunt vermoeden dat de upload niet legaal is, je deze niet mag downloaden *). Hetzelfde zou dan gelden voor ondertitelbestanden, wanneer deze niet door de rechthebbenden worden aangeboden. Een aflevering van een serie, die vlak na uitzending ervan in de VS via peer-to-peer wordt aangeboden, daarvan kun je in alle redelijkheid vermoeden dat die wordt aangeboden door iemand die daartoe het recht niet heeft.

Verder geloof ik er geen moer van dat het gros van de downloaders hier de gedownloade content niet verder verspreidt via peer-to-peer seeding. En dat is natuurlijk volstrekt illegaal en regelrechte inbraak op het auteursrecht. Dat die hypocrisie zo breed wordt gedoogd is natuurlijk idioot.


*) ter vergelijk: als jou op de hoek van de straat een fiets voor 5 euro wordt aangeboden, en je koopt deze, dan is dt heling, omdat je redelijkerwijs kunt vermoeden dat het geen legaal aangeboden waar betreft. Het gaat m.i. om die morele afweging.

Ejorne

Ik snap niet dat de grote platenmaatschappijen nog steeds zo de touwetjes in handen hebben. En ze klagen en klagen en klagen en klagen en klagen en klagen maar over de mensen die 'hun' muziek downloaden.

Er is tegenwoordig voor een zeer aanzienlijk lager bedrag een voldoende kwalitatieve studio te realiseren. Dat is voor veel meer ondernemers of muzikanten zelf binnen bereik.

De 'grote jongens' zijn volgens mij helemaal niet zo hard meer nodig, sterker nog, ze verneuken de muziek alleen nog maar met hun compressie fetish!

Het wordt tijd dat er kleinere platenmaatschappijen de touwtjes in handen gaan nemen en grootschalig tegen veel lagere prijzen kwalitatief goede muziek op de (download) markt gaan zetten. Dat brengt nieuw leven in de muziekhandel en biedt kans aan veel meer goede artiesten dan nu. Nu moet je je maar zien 'in te likken' bij 'de grote jongens' en dan je maar helemaal aan hun eisen en wensen overgeven.

Althans, dit alles is mijn optiek van al dat gezeik over stelen... Maak vooral een eind aan de akelige compressie fetishisme.

Job

#32
Grote kostenpost bij het uitbrengen van content is de marketing ervan, niet per se studiokosten en dergelijke. Je kan een prachtig nummer maken, maar hoe zorg je dat mensen ervan weten en het horen?

Ben met je eens dat de grote clubs jarenlang zijn blijven hangen in oude en achterhaalde modellen, maar om in de enorme berg beschikbare content op te vallen, is geen sinecure, en kost ook geld. Net als bij elk product trouwens.

borkaenjo@work

CitaatArtiesten verdienen tegenwoordig voornamelijk op optredens, nauwelijks meer op verkoop van dragers.
Maar waarom zou het pas erg zijn als ze er failliet aan zouden gaan? Als ik morgen op jou salaris ga bezuinigen, is dat pas erg als jij er failliet aan gaat? Drogredenering derde klasse.

Mijn opmerking ging over het feit dat downloaden de doodssteek zou zijn voor artiesten.
Hoeveel artiesten zijn de laatste 10 jaar wereldberoemd geworden?
Het is ook een geleidelijk proces geweest, het downloadgebeuren.
Het is niet zo dat op de een van de andere dag de artiesten inkomstenderving hebben geleden.

Verder hoef je geen moreelpraatjes te verkondigen want geen 1 downloader in NL doet iets
wat NIET mag (op dit moment).
Dat Den Haag nu daar iets aan wil gaan doen is echt veel te laat.
Dat ze daar 3 jaar voor uittrekken en belastingcenten ervoor uit gaan geven
is helemaal van den zotte.
Er zijn zoveel dringender zaken waarvoor wetsveranderingen nodig zijn.

Als artiesten er echt zo op tegen zijn moeten ze daar zelf actie op ondernemen.
Doe ik ook als mijn baas (of jij  ;D )morgen mijn salaris kort.

peterrr

Citaat van: Job op november  1, 2009, 12:08:34
Het gaat er vooral om dat als je redelijkerwijs kunt vermoeden dat de upload niet legaal is, je deze niet mag downloaden *). Hetzelfde zou dan gelden voor ondertitelbestanden, wanneer deze niet door de rechthebbenden worden aangeboden. Een aflevering van een serie, die vlak na uitzending ervan in de VS via peer-to-peer wordt aangeboden, daarvan kun je in alle redelijkheid vermoeden dat die wordt aangeboden door iemand die daartoe het recht niet heeft.

Verder geloof ik er geen moer van dat het gros van de downloaders hier de gedownloade content niet verder verspreidt via peer-to-peer seeding. En dat is natuurlijk volstrekt illegaal en regelrechte inbraak op het auteursrecht.


*) ter vergelijk: als jou op de hoek van de straat een fiets voor 5 euro wordt aangeboden, en je koopt deze, dan is dt heling, omdat je redelijkerwijs kunt vermoeden dat het geen legaal aangeboden waar betreft. Het gaat m.i. om die morele afweging.

Ik denk juist (als ik je goed begrijp) hier niemand via peer to peer werkt. ( torrents) das voor beginnende pubers  ;)
Maar via nieuwsgroepen het binnen haalt..en niet verder verspreid maar dit terzijde.

Waar kun Jij aantonen dat dit Illegaal (bron) is..of niet
In alle berichten die ik over het onderwerp downloaden gelezen heb ( in de laatste 10 jaar) en dan lees ik niet selectief kan ik nergens vinden dat dit wat ik doe met series niet mag..

Dus een serie ( met ned ondertit.) mag ik op harde schijf opnemen via RTL de reclame eruit filteren..en kijken
Maar volgens Jou niet zelf van internet halen al dan niet met onder titels ...
En als de serie nooit ( hier ) uitgezonden word ook niet.

op FTd worden ook B.v de peterr de vries en formule1 daags na uitzending aangekondigd als je de die gemist heb...
Een soort van uitzending gemist .

ja dan  Logisch.. NOT ;)

groet peterr



Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

Job

#35
Citaat van: borkaenjo@work op november  1, 2009, 12:23:22
geen 1 downloader in NL doet iets
wat NIET mag (op dit moment).
Downloaden voor eigen studie/oefening/gebruik valt nu inderdaad onder het thuiskopierecht dat je hebt, dat heb ik nergens ontkend. Dat maakt niet dat je als samenleving dus maar niet meer hoeft na te denken over de gevolgen van dat recht in sterk veranderde omstandigheden (breedband internet). Dat is nou juist wat me irriteert, die houding van : het-mag-dus-val-me-niet-lastig. Dat is kortzichtig. Zeker als je ook nog van mening bent dat niemand anders erover na hoeft te denken. En al helemaal als je tegelijkertijd die stuff ook nog seed.

Want het uploaden van content (of het ter beschikking stellen via peer-to-peer-netwerken) is volstrekt illegaal. En ontken het maar zoveel je wil, veruit de meesten van jullie hebben je gedownloade conten gewoon opengesteld voor andere downloaders, via wat voor torrentapplicatie dan ook, dus de meesten van jullie zijn zichzelf goedpratende wetsovertreders (voor wat het uploaden/seeden betreft). Hier, pak aan. Ook jij bent een wetsovertreder. Met droge ogen claimen dat jij enkel leecht, en niet seed, daar geloof ik geen sikkepit van.

CitaatEr zijn zoveel dringender zaken waarvoor wetsveranderingen nodig zijn.
We hebben met zijn allen besloten dat dat door onze volksvertegenwoordigers wordt bepaald.

CitaatAls artiesten er echt zo op tegen zijn moeten ze daar zelf actie op ondernemen.
Dat doen ze natuurlijk al lang.

GH

#36
Citaat van: peterrr op november  1, 2009, 12:25:10
In alle berichten die ik over het onderwerp downloaden gelezen heb ( in de laatste 10 jaar) en dan lees ik niet selectief kan ik nergens vinden dat dit wat ik doe met series niet mag..

Waar je fout gaat in je redenering is dat JIJ zou mogen bepalen wat je met de al TV uitzendingen zou mogen doen.... en dat is niet het geval.

Als iets hier niet door een omroep wordt aangekocht, en een serie dus niet op een andere (legale) manier te bekijken is dan heb je dus gewoon pech. En niet een recht om het ergens anders (waar het illegaal ter beschikking wordt gesteld) te gaan halen. Dat we dat collectief wel doen, zonder daar in NL persoonlijk op aangesproken te kunnen worden, maakt het natuurlijk nog geen legale manier om ermee om te gaan. Echt een moreel dillema is het voor velen natuurlijk niet  8)

Job

#37
Citaat van: peterrr op november  1, 2009, 12:25:10
Ik denk juist (als ik je goed begrijp) hier niemand via peer to peer werkt. ( torrents) das voor beginnende pubers  ;)
Maar via nieuwsgroepen het binnen haalt..en niet verder verspreid maar dit terzijde.
Daarmee zit je nu safe. Wie die content aanbiedt via de nieuwsgroepen is natuurlijk WEL strafbaar.

CitaatWaar kun Jij aantonen dat dit Illegaal (bron) is..of niet
Lees gewoon auteursrecht.nl. Downloaden (in de zin van het vervaardigen van een kopie voor eigen studie, oefening en/of gebruik) mag gewoon (nog), uploaden/seeden/verspreiden NIET.

CitaatIn alle berichten die ik over het onderwerp downloaden gelezen heb ( in de laatste 10 jaar) en dan lees ik niet selectief kan ik nergens vinden dat dit wat ik doe met series niet mag.
Wat jij beschrijft, mag nu. Ik gaf aan dat de nieuwe regelgeving daar verandering in aanbrengt.

CitaatDus een serie ( met ned ondertit.) mag ik op harde schijf opnemen via RTL de reclame eruit filteren..en kijken
Dat mag ja.

CitaatMaar volgens Jou niet zelf van internet halen al dan niet met onder titels ...
Dat zeg ik niet. Ik zeg dat dat onder de nieuwe (voorgestelde) regels niet mag wanneer je redelijkerwijs kunt vermoeden dat de aangeboden content niet door een rechthebbende ter beschikking wordt gesteld, en dus illegaal is.

CitaatEn als de serie nooit ( hier ) uitgezonden word ook niet.
Dat heeft helemaal nergens iets mee te maken, juridisch gezien.

Citaatop FTd worden ook B.v de peterr de vries en formule1 daags na uitzending aangekondigd als je de die gemist heb...
Een soort van uitzending gemist .
Maar evident niet door de rechthebbenden aangeboden, en dus illegaal aangeboden.
Door jou nu nog legaal op te halen, straks dus niet meer, omdat je redelijkerwijs kunt vermoeden dat de aangeboden content illegaal is.

Job

#38
Citaat van: GH op november  1, 2009, 12:35:27Echt een moreel dillema is het voor velen natuurlijk niet  8)
Sterker nog: tegenwoordig is het not done om auteursrechten te verdedigen. Een omgekeerde wereld voor ieder weldenkend mens.

Neon2000

#39
Citaat van: Job op november  1, 2009, 12:01:00


Artiesten verdienen tegenwoordig voornamelijk op optredens, nauwelijks meer op verkoop van dragers.

Dank zij een download ben ik al drie keer naar een concert van een artiest gegaan waar ik dus normaal nooit naartoe zou gaan.
Zijn muziek komt nooit op de radio, dus was ik er waarschijnlijk niet achter gekomen.

Het maakt het downloaden niet goed natuurlijk, maar nu heeft hij wel aan mij verdient wat normaal dus niet was gebeurt.
The Virus Of Hate Infects The Ignorant Mind

peterrr

Ik ben wel van mening als is meneer B.v een George Michael/ of een dode Jackson nog zo rijk.
Ik koop mijn muziek wel netjes want ik wil voor mijn werk ook betaald worden.
( niet alleen de artiest eet mee ).

Toch vinden behalve Metallica... ;D veel artiesten het schijnbaar niet erg en bieden het zelfs uit eigen beweging aan.
Al denk ik dat dat vaak een reactie is op hun relatie met platenmaatschappijen.

Job,
Bedankt voor je uitleg, we zullen zien wat de toekomst brengt..( als er iets veranderd nat.)
Het blijft vrijstaat Nederland op veel gebieden.. ;D
groet peterr
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

GH

Daarom zou het goed zijn als er, voor muziek, aan andere modellen zou worden gewerkt. Zoals een abonnement.

Alleen voor video zie ik dat niet zo snel gebeuren, het aantal mensen dat na het downloaden van een film het origineel nog gaat aanschaffen zal (ondanks dat ik het hier weleens zie) niet erg groot zijn. Ik in ieder geval niet, ben bij mijn DVD collectie toch tot de conclusie gekomen dat ik > 75% nooit meer bekijk. En de kwaliteit van de downloads is ook nog eens best goed.

Job

Citaat van: Neon2000 op november  1, 2009, 12:54:05
Dank zij een download ben ik al drie keer naar een concert van een artiest gegaan waar ik dus normaal nooit naartoe zou gaan.
Zijn muziek komt nooit op de radio, dus was ik er waarschijnlijk niet achter gekomen.

Het maakt het downloaden niet goed natuurlijk, maar nu heeft hij wel aan mij verdient wat normaal dus niet was gebeurt.
Sterker nog, wat je nu beschrijft hadden de grote maatschappijen zich jaren geleden al moeten realiseren. Namelijk dat het gratis of goedkoop aanbieden van content op lange termijn een goede marketingtool zou kunnen zijn. Laten we hopen dat de filmindustrie het nu wat slimmer aanpakt dan de muziekindustrie het heeft gedaan.

Neon2000

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik al die films download om te kijken of er een acteur of regisseur in mij zit. Ik bekijk ze goed en hoop daar wat van te leren. Een soort thuisstudie dus.  ;D
The Virus Of Hate Infects The Ignorant Mind

peterrr

Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

Neon2000

The Virus Of Hate Infects The Ignorant Mind

Job

#46
Citaat van: Neon2000 op november  1, 2009, 13:06:27
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik al die films download om te kijken of er een acteur of regisseur in mij zit. Ik bekijk ze goed en hoop daar wat van te leren. Een soort thuisstudie dus.  ;D
Lees maar eens goed de thuiskopiewetgeving. Je mag van alles voor jezelf kopiëren (niet voor iemand anders), voor je eigen gebruik (gewoon een film willen kijken, maar niet aan anderen vertonen), voor oefening of (zelf)studie, dat mag allemaal. Of je die kopie nu maakt van de CD van de buurman, van een DVD uit de videotheek, maakt niet uit. Ook al staan er allerlei waarschuwingen op DVD's enzo die anders beweren.

Ik geloof er niets van dat dat thuiskopierecht verdwijnt. Doel is nu vooral om het illegaal aanbieden van content beter te kunnen tegengaan. Hopelijk gaat dat gepaard met het uitbreiden van het aanbod aan legale content.

Job

Citaat van: GH op november  1, 2009, 13:01:48
dat ik > 75% nooit meer bekijk.
Juist daarom heeft video-on-demand grote mogelijkheden.
Persvoorstellingen van films (dus voor filmrecensenten) vinden nu soms al op die manier plaats. De recensent krijgt een link, die hem/haar de film bezorgt. De film is slechts enkele malen afspeelbaar, daarna werkt de link niet meer.

Starred

Citaat van: Job op november  1, 2009, 13:17:25
Lees maar eens goed de thuiskopiewetgeving. Je mag van alles voor jezelf kopiëren (niet voor iemand anders), voor je eigen gebruik (gewoon een film willen kijken, maar niet aan anderen vertonen), voor oefening of (zelf)studie, dat mag allemaal. Of je die kopie nu maakt van de CD van de buurman, van een DVD uit de videotheek, maakt niet uit. Ook al staan er allerlei waarschuwingen op DVD's enzo die anders beweren.

Ik geloof er niets van dat dat thuiskopierecht verdwijnt. Doel is nu vooral om het illegaal aanbieden van content beter te kunnen tegengaan. Hopelijk gaat dat gepaard met het uitbreiden van het aanbod aan legale content.

Geldt die wetgeving niet alleen voor hetgeen je zelf al (legaal verkregen/gekocht) hebt?

Job

#49
Citaat van: Starred op november  1, 2009, 13:29:06
Geldt die wetgeving niet alleen voor hetgeen je zelf al (legaal verkregen/gekocht) hebt?
Neen. Lees maar op www.auteursrecht.nl.
Je mag kopieëren wat je wil, geleende exemplaren, legaal online aangeboden content, zolang het is voor eigen studie/oefening/gebruik is. Je mag evenwel geen kopieerbeveiligigen omzeilen. Ook daar gaan velen onderuit natuurlijk.