Teejooscoop

Gestart door Teejoo, november 21, 2006, 23:02:16

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Robbo

Citaat van: Teejoo op februari  3, 2022, 19:28:23
Vandaag de samples Stewart binnengekregen via Vik. Het is de ST100 en ST130.


Net even mijn eigen ST130 doek bekeken, want die glinstering was me in die 15 jaar dat ik het doek heb nooit opgevallen.
Maar het zit er inderdaad in  ;D

Teejoo

#4876
Ondertussen nog een vergelijk gemaakt met het QBF patroon om de scherpte te beoordelen. Ook hier is voor mij de ST100 de winnaar. Omdat de gain van de 130 wat hoger is vergis je je in eerste instantie maar door de structuur en glitter is dat niet zo. Het is ook beter qua scherpte tov het hivilux doek. Op de foto Links HiVilux en Rechts ST100.

De beste omschrijving is dat de ST100 het meest natuurlijk (kleur) en rustig beeld geeft. Zowel met patronen als video voor zover ik nu kan beoordelen.

Het kleine stukje dreamscreen V6 dat ik heb kan tot nu toe niet meekomen, zeker niet qua scherpte. Dat zie je bijvoorbeeld al bij de screensaver van de ATV met de steden bij nacht.

Maar eerst wachten tot de v7 arriveert.


PascalP

Dan denk ik dat we een duidelijke winnaar hebben Teejoo ;)
Maar die HD Progressive 0.9 die Bennie noemt hoor ik ook veel goeds over, maar zelf nooit gezien in real life.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Teejoo

Citaat van: PascalP op februari  4, 2022, 13:19:05
Dan denk ik dat we een duidelijke winnaar hebben Teejoo ;)
Maar die HD Progressive 0.9 die Bennie noemt hoor ik ook veel goeds over, maar zelf nooit gezien in real life.
Voor mij op dit moment wel, maar ik ben erg benieuwd of het v7 doek beter uitziet. En nu heb ik echt maar een mini stukje van het v6 doek. Het is wel absoluut het meest matte doek, maar het scherpteverlies zie ik gewoon met filmmateriaal voor zover ik nu kan beoordelen.

Ik ben ook benieuwd naar de prijs van een stewart scherm in mijn maat.

Teejoo

#4879

Moeilijk te fotograferen met mijn telefoon. En ik moet de foto teveel verkleinen om te kunnen plaatsen.

Foto verwijderd. Dat had geen zin. Maar het lijkt in feite op het bovenstaande verschil, alleen heeft de ST130 een kleinere korrel als de HiviLux. Maar qua schittering wel vergelijkbaar.

buckler

#4880
Citaat van: Teejoo op februari  4, 2022, 12:53:27
Ondertussen nog een vergelijk gemaakt met het QBF patroon om de scherpte te beoordelen. Ook hier is voor mij de ST100 de winnaar. Omdat de gain van de 130 wat hoger is vergis je je in eerste instantie maar door de structuur en glitter is dat niet zo. Het is ook beter qua scherpte tov het hivilux doek.

De beste omschrijving is dat de ST100 het meest natuurlijk (kleur) en rustig beeld geeft. Zowel met patronen als video voor zover ik nu kan beoordelen.

Het kleine stukje dreamscreen V6 dat ik heb kan tot nu toe niet meekomen, zeker niet qua scherpte. Dat zie je bijvoorbeeld al bij de screensaver van de ATV met de steden bij nacht.

Maar eerst wachten tot de v7 arriveert.

Die rechtse is de st100 Theo? Dat oogt toch een bak scherper
Nu zegt Stewart dat de st130 g4 scherper oogt dan de st100, die conclussie trek jij ook of juist niet?
Ik zelf zou ook in een zwarte kamer als de jouwe voor de st100 (of de SolidPix 1.0) gaan hoor , blijft toch de referentie qua doeken en extra licht heb je al helemaal niet nodig met dat licht kanon van je.
Al hoor je wel eens dat de st100 wat saai overkomt in vergelijk met de st130 g4 waar het dynamic van je scherm afknalt volgens sommige. Al zijn dat wel st130 eigenaren die dat zeggen.
Blijft moeilijk zo'n keuze.
En inderdaad de HD Progr, 0.9 moet ook een goed doek zijn.

Ps, sorry maar nu valt pas het kwartje... je heb de V7 al besteld... ik dacht dat je snel een ander doek/scherm zocht voordat Werner komt met de Envy maar hij neemt de V7 al mee.
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

Teejoo

Citaat van: buckler op februari  4, 2022, 18:36:13
Die rechtse is de st100 Theo? Dat oogt toch een bak scherper
Nu zegt Stewart dat de st130 g4 scherper oogt dan de st100, die conclussie trek jij ook of juist niet?
Ik zelf zou ook in een zwarte kamer als de jouwe voor de st100 (of de SolidPix 1.0) gaan hoor , blijft toch de referentie qua doeken en extra licht heb je al helemaal niet nodig met dat licht kanon van je.
Al hoor je wel eens dat de st100 wat saai overkomt in vergelijk met de st130 g4 waar het dynamic van je scherm afknalt volgens sommige. Al zijn dat wel st130 eigenaren die dat zeggen.
Blijft moeilijk zo'n keuze.
En inderdaad de HD Progr, 0.9 moet ook een goed doek zijn.

Ps, sorry maar nu valt pas het kwartje... je heb de V7 al besteld... ik dacht dat je snel een ander doek/scherm zocht voordat Werner komt met de Envy maar hij neemt de V7 al mee.
Hoi Martin, rechts is idd de ST100. Links mijn HiVilux. Ik heb dat er duidelijker bijgezet.

Het klopt idd dat het ST130 in eerste oogopslag wat scherper oogt, maar dat is dus ook een beetje 'nepscherpte'. Ik denk dat het komt omdat het doek idd zeker dynamischer oogt. Maar dus wel ten koste van natuurlijkheid en met een schittering.

Ik heb het al eerder geroepen: extra gain moet ergens vandaan komen, en tot nu toe is dat bij alle doeken d.m.v. extra reflectie/structuur die ook altijd een negatief aspect heeft.

Maar, ik begrijp echt wel dat mensen met een echt groot scherm en meer afstand voor een G4 kiezen. Ik ben sowieso meer van natuurlijkheid als het om beeld gaat.

Ik heb verder helemaal niks besteld. Ik zit nog steeds te wachten op mijn V7 sample. Ik had gehoopt deze vandaag binnen te krijgen zodat ik goed kan vergelijken, maar helaas. 

buckler

Citaat van: Teejoo op februari  4, 2022, 19:21:59
Hoi Martin, rechts is idd de ST100. Links mijn HiVilux. Ik heb dat er duidelijker bijgezet.

Het klopt idd dat het ST130 in eerste oogopslag wat scherper oogt, maar dat is dus ook een beetje 'nepscherpte'. Ik denk dat het komt omdat het doek idd zeker dynamischer oogt. Maar dus wel ten koste van natuurlijkheid en met een schittering.

Ik heb het al eerder geroepen: extra gain moet ergens vandaan komen, en tot nu toe is dat bij alle doeken d.m.v. extra reflectie/structuur die ook altijd een negatief aspect heeft.

Maar, ik begrijp echt wel dat mensen met een echt groot scherm en meer afstand voor een G4 kiezen. Ik ben sowieso meer van natuurlijkheid als het om beeld gaat.

Ik heb verder helemaal niks besteld. Ik zit nog steeds te wachten op mijn V7 sample. Ik had gehoopt deze vandaag binnen te krijgen zodat ik goed kan vergelijken, maar helaas.

Dan had ik het toch wel goed begrepen dus...
Jammer van de V7 sample, misschien morgen? Werner zat gisteren nog in Barcelona voor een klus dus misschien dat dat de reden was?
En ik ben het wel met je eens hoor, met zo'n dynamische en contrast rijke NZ zou ik ook voor de st100/SolidPix/Reference White/HD Progressive 0.9 gaan ipv een 1.3 gain scherm. Dat zou zeker mijn keuze zijn maar ter verdediging van alle st130 eigenaren die zijn allemaal zwaar tevreden en zeggen een st130 boven een mat wit 1.0 doek te verkiezen en dat kan ook geen toeval zijn.
Misschien dat het er ook aan licht hoe en wat je ziet en hoe de projector afstraald en onder welke hoek etc etc? Ik weet nog dat mijn oude Stewart Firehawk 1.25 commentaar kreeg omdat je daar veel hotspotting bij zag maar ik heb dat werkelijk nooit gezien. Never nooit... Terwijl ze daar toch echt om bekend stonden. Daar zat trouwens ook van die glitter spray overheen dus ik herken dat wel zoals het doek van de st130 beschrijft.
Lang verhaal kort, ik zou ook kiezen voor de st100 maar voor sommige mensen of andere situaties zal de st130 beter passen.
Zijn allebei gewoon 'top van de top' doeken maar de st100 is wel referentie. Persoonlijk zou ik naar je kamer kijken, pitch black en niks geen terug stralen dan zou ik blind voor de st100 gaan (of SoliPix/Reference White) en heb je hier en daar wat lichte vlakken of reflecties dan blind de st130.
Mijn mening? Ik denk dat de V7 absoluut niet haalt wat de st100/st130/SolidPix weergeeft, ook al is het (een van)de beste acoustische doeken dan nog zal het altijd minder zijn. Ook al is die matter. Ik heb de verschillen gezien en zal me verbazen als jij niet tot dezelfde conclusie komt straks.
Maargoed wel weer leuk een beetje prutsen en met je hobby bezig zijn joh  :coffee:
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

buckler

Verschil tussen de st100 en de Hivilux is toch wel enorm hoor als je het mij vraagt, moet je je voorstellen als je dat op een groot scherm ziet ipv een sample lapje.
Best goed vast gelegd met die foto.
Jammer dat we geen los doek kunnen krijgen voor in je eigen frame... athans niet op een normale manier te verkrijgen. Dat zou echt geweldig zijn
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

pameijer

Citaat van: buckler op februari  4, 2022, 20:42:31

Jammer dat we geen los doek kunnen krijgen voor in je eigen frame... athans niet op een normale manier te verkrijgen. Dat zou echt geweldig zijn

Een heleboel samples bestellen?  ;D
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

Teejoo

Citaat van: buckler op februari  4, 2022, 20:42:31
Verschil tussen de st100 en de Hivilux is toch wel enorm hoor als je het mij vraagt, moet je je voorstellen als je dat op een groot scherm ziet ipv een sample lapje.
Best goed vast gelegd met die foto.
Jammer dat we geen los doek kunnen krijgen voor in je eigen frame... athans niet op een normale manier te verkrijgen. Dat zou echt geweldig zijn
In het echt op afstand is het verschil wel kleiner trouwens. En dat voor een scherm van ik dacht nog geen €300

reza

Ik vind het ook geen enorm verschil!
Ja, kwa prijs straks wel :D
Ik roep al heel lang dat die gekke Hivilux schermen echt serieus goed zijn. Zeker voor het geld.
Dat een scherm van een paar K beter is dan een scherm van een paar honderd lijkt me logisch, maar in de praktijk blijkt dat die verschillen gewoon niet heel groot zijn.

Maar als iets heel duur is lijkt het wel vaak veel beter, ook op kleine fototjes :D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

buckler

Nou call me crazy maar ik zie het toch best aardig goed op dat fototje hoor  :wacko:
Ben het zeker met jullie eens dat de prestaties voor het geld belachelijk goed zijn en dat het verschil in prijs van €300 naar €4000 het eigenlijk niet waard is. Vandaar dat het zo mooi zou zijn als we dat doek los konden bestellen en zelf konden bevestigen in ons frame.
Duurder is zeker niet beter en dat beweer ik ook nergens toch? Ik zei alleen dat Stewart de referentie is en dat weet iedereen wel denk ik zo.
Maar als ik Theo was keek ik ook eerder naar SolidPix of Reference White wat extreem dicht tegen st100 aan blijkt te liggen maar ook maar een derde van een stewart scherm kost terwijl ik vind ,en ik heb Stewart ook zelf gehad, niet aan de degelijkheid van de kolosale frames van het FS3 frame van Screen Research kan tippen.
Theo weet dat ik ook al voor zijn glinsterend doek opservatie zelf al een poosje bezig was om naar los stewart doek te kijken maar weet ook dat Werner mij voor gek verklaard (en Viktor ook trouwens) omdat de SolidPix al extreem dicht op de st100 zit dat dat zeker de upgrade of het geld niet waard is...
Lang verhaal kort: Ik denk zeker niet dat duurder beter is in deze

JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

Teejoo

Als ik de keuze maak om de puntjes op de i te zetten qua scherm ga ik voor het ST100 scherm voor zover ik nu kan beoordelen. Dat is vooralsnog het beste wat ik heb gezien, ook qua kleur. Maar eerst nog het Dreamscreen zien.

reza

Kom maar op met die samples dan Teejoo :thumbs-up:
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

buckler

Citaat van: Teejoo op februari  5, 2022, 09:19:22
Als ik de keuze maak om de puntjes op de i te zetten qua scherm ga ik voor het ST100 scherm voor zover ik nu kan beoordelen. Dat is vooralsnog het beste wat ik heb gezien, ook qua kleur. Maar eerst nog het Dreamscreen zien.

Beter zal je ook niet gaan zien... kost een rib maar is niet voor niks de 'referentie'
Ben wel benieuwd wat je van de V7 gaat vinden in vergelijk met de st100
Nog een weekje wachten toch? :clapping:
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

Teejoo

Citaat van: buckler op februari  5, 2022, 13:00:52
Beter zal je ook niet gaan zien... kost een rib maar is niet voor niks de 'referentie'
Ben wel benieuwd wat je van de V7 gaat vinden in vergelijk met de st100
Nog een weekje wachten toch? :clapping:
Nou, ik hoop het V7 sample toch echt vandaag binnen te krijgen. Woensdag komt Werner met de Envy (als deze tijdig binnen is). Maar als ik dus besluit een nieuw scherm te kopen zal hij nog een keer terug moeten komen voor de 3D LUT calibratie. Dat laat ik dan natuurlijk nog niet doen.

reza

3dlut kan je gewoon zelf. Er is niks makkelijker dan dat en volgens mij ook niks beters :thumbs-up:
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

buckler

Citaat van: Teejoo op februari  5, 2022, 13:26:05
Nou, ik hoop het V7 sample toch echt vandaag binnen te krijgen. Woensdag komt Werner met de Envy (als deze tijdig binnen is). Maar als ik dus besluit een nieuw scherm te kopen zal hij nog een keer terug moeten komen voor de 3D LUT calibratie. Dat laat ik dan natuurlijk nog niet doen.

Tuurlijk doet hij gewoon de 3D LUT cali en als je een ander scherm neemt zal hij dat nog wel een keer opnieuw komen doen hoor... dat is de service die erbij hoort als je zo'n duur apparaat aanschaft, daar maakt hij totaal geen probleem van om nog een keer langs te komen. Daar zou ik niet over in zitten en gewoon de LUT cali laten doen woensdag.
Je wilt toch mooi beeld? En Werner wilt dat ook lijkt mij.  ;D
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

Teejoo

#4894
Vanavond na enkele jaren weer eens Spooks op blu-ray gekeken. Goede film, goed beeld waarbij de NZ8 z'n verbeterde contrast weer goed kon showen. Wat dat betreft verheug ik me ook op de Envy: de 'upgrade' die elke blu-ray gaat krijgen qua beeld. En eindelijk weer gekalibreerd beeld!

En een super dikke DTS-MA 5.1 audiotrack! Dat kon ik me ook herinneren, maar zoals hij nu klonk met de huidige setup was dat toch nog een stuk indrukwekkender dan met de oude Arcam / B&W combi! Het laag was ook erg mooi strak.


Teejoo

#4895
Na een onstuimige ochtend tussen de ezels in dit kl*te weer had ik vanmiddag de tijd om het gisteren gearriveerde dreamscreen doek te testen. Het bleek dus het v6 te zijn, maar deze keer maar liefst enkele meters.

Het was echter al snel duidelijk dat het resultaat van het ministukje dat ik al had bevestigd werd: Er gaat teveel scherpte verloren tov mijn huidige (non akoestisch doek) en het Studiotek 130 doek. Dit zie ik duidelijk met testpatronen, maar ook gewoon met videobeelden met veel details. Als je de ATV vogelvlucht screensaver van nachtelijk LA ziet schuiven over het doek dan valt het ook heel simpel te zien aan de scherpte van structuren en verlichting. En gewoon vanaf mijn zitplek.

Dat is toch wel het grootste nadeel aan een akoestisch transparant doek. Het lijkt me in die categorie wel een van de beste! Als je geen vergelijk ernaast hebt is het een mooi en rustig doek om te kijken.

Mijn ranking van de non-at schermen is dus:

1: ST100: goede scherpte, bijna geen structuur, rustige beeld, geen glitter en de beste kleuren. Kortom, het meest natuurlijke beeld.

2: HiviLux scherm: lijkt erg op ST100, wel iets meer glinsteren en ietwat blauwige kleurtemp.

3: Studiotek 130: ik vind hem teveel sparkles geven. Wel meeste gain daardoor. Betere kleurweergave dan de HiviLux, maar minder dan de ST100.

Nu nog even nadenken over de maat die ik dan zou nemen. Wellicht een tikje kleiner dan mijn huidige scherm omdat ik in praktijk ook iets kleiner kijk met de huidige masking vanwege mijn evenwicht èn omdat de M&K's iets verder van de muur afstaan waardoor mijn vrouw altijd een hoekje van het beeld mist. Ik schat dat het 210cm breed zal worden tov de huidige 224cm.

Wordt vervolgd!




papaleo

Ik neem aan dat je deze 'blauwe' kleur (temp) van de HivLux met een kalibratie (ter plaatsen) gewoon recht kan trekken...
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

reza

Ik ga er van uit van wel Leo, elke dag naar de smurfen kijken is ook zo iets :D

Citaat van: papaleo op februari  6, 2022, 17:12:21
Ik neem aan dat je deze 'blauwe' kleur (temp) van de HivLux met een kalibratie (ter plaatsen) gewoon recht kan trekken...
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

papaleo

Citaat van: reza op februari  6, 2022, 17:15:02
Ik ga er van uit van wel Leo, elke dag naar de smurfen kijken is ook zo iets :D
Ooh..gelukkig dan maar  :tounge2:

Wellicht kan de NZ8 dan met dit doek op 6500K gekalibreerd worden ipv 7500K waar de meeste nu mee kijken.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Teejoo

Citaat van: papaleo op februari  6, 2022, 17:12:21
Ik neem aan dat je deze 'blauwe' kleur (temp) van de HivLux met een kalibratie (ter plaatsen) gewoon recht kan trekken...
Dat zal zeker, maar het lijkt me altijd beter als het doek van zichzelf al meer de juiste kleurtemp heeft toch?