Sonus Faber signum upgraden naar cremona auditor?

Gestart door redfox001, mei 26, 2007, 13:48:41

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

redfox001

Hallo Medeforummers,

Ik zit er ernstig over te denken om mijn Sonus Faber Signum monitoren te upgraden naar de Cremona Auditor.

Zijn hier liefhebbers die beide monitoren kennen en die iets kunnen vertellen over de verschillen? Ik vind het geluid van de Signum's betoverend mooi vooral in het midden is het ongeëvenaard maar wat mij opviel aan de Concertino's was een heel verfijnd haast etherisch hoog wat ik bij de Signum weer een beetje mis. In de Concertino's miste ik het laag dat de Signum's duidelijk zeer fraai neerzetten.

Is de Cremona Auditor een echte upgrade of gaat het dan om nauwelijks hoorbare verschillen en misschien zelfs een downgrade? Ik heb al wel een luisterafspraak gemaakt dus binnenkort weet ik meer.



redfox001

#1
Niemand met Sonus Faber of ben ik te berucht om mee te praten? ::)

Johnny_Bravo

Ik zou een PM sturen naar Bjorn....

Hij kan je hierin wel helpen.

royal d

Wellicht ook een optie om de concertino te ondersteunen met een velodyne..

redfox001

#4
Citaat van: Johnny_Bravo op mei 26, 2007, 18:03:53
Ik zou een PM sturen naar Bjorn....

Hij kan je hierin wel helpen.

Hoi Hans,

Ik heb al uitvoerig met Bjorn onderhandeld en hij heeft goede voorstellen gedaan ;D Ik ga ook luisteren binnenkort.

Maar het gaat weer om een boel geld en ik was daarom erg benieuwd naar de mening van anderen op dit gebied en of het echt mogelijk is dat de Cremona Auditor nog beter is dan de Signum. Misschien heeft de upgrade koorts me ook een beetje te veel te pakken, kan ik dit nog verantwoorden  ;D ;D


redfox001

Citaat van: D.E. Yirci op mei 26, 2007, 18:24:03
Wellicht ook een optie om de concertino te ondersteunen met een velodyne..

De Concertino staan al bij mijn ouders, die waren er heel blij mee. Bij mij staat nu de Signum.

El Nino

Linn Klimax - Solo | B&W 802 D3 in puur stereo | Crystal Cable Reference Diamond | Devialet Phantom

fca

De jongens van BBG doen ook Wilson benesch.
Ikzelf heb de arcs ik zou die ook maar is proberen.
Suk6.

Johnny_Bravo

Ik zou me wel juist laten adviseren (bij Bjorn ben je aan het juiste adres).

succes met de zoektocht :)


Citaat van: stagefreak op mei 26, 2007, 18:59:26
Hoi Hans,

Ik heb al uitvoerig met Bjorn onderhandeld en hij heeft goede voorstellen gedaan ;D Ik ga ook luisteren binnenkort.

Maar het gaat weer om een boel geld en ik was daarom erg benieuwd naar de mening van anderen op dit gebied en of het echt mogelijk is dat de Cremona Auditor nog beter is dan de Signum. Misschien heeft de upgrade koorts me ook een beetje te veel te pakken, kan ik dit nog verantwoorden  ;D ;D



bmateijsen

Citaat van: stagefreak op mei 26, 2007, 18:59:26
Maar het gaat weer om een boel geld en ik was daarom erg benieuwd naar de mening van anderen op dit gebied en of het echt mogelijk is dat de Cremona Auditor nog beter is dan de Signum. Misschien heeft de upgrade koorts me ook een beetje te veel te pakken, kan ik dit nog verantwoorden  ;D ;D



Je eigen oren kunnen je hier het beste in begeleiden ;).

Groet,

Bjorn

redfox001

#10
Citaat van: El Nino op mei 26, 2007, 19:24:16
Dat heb je snel geregeld.... ;D

Ik ben een beetje in de ban van Sonus vrees ik, dit is niet gezond meer. Ik kon eigenlijk niet geloven dat met een speaker dit muziek niveau gehaald kon worden. Echt muziek, ik had dat niet verwacht dat die Italianen dat kunnen (zou het toch in het italiaanse weer zitten of de laksoorten die ze daar gebruiken ? :-))

redfox001

Citaat van: bmateijsen op mei 26, 2007, 19:51:38
Je eigen oren kunnen je hier het beste in begeleiden ;).

Groet,

Bjorn

Je hebt gelijk een een groot stilzwijgen van het forum was eigenlijk het beste antwoord geweest  ;D

FrankB

#12
Zorg vooral ook dat je de Auditor's in je eigen ruimte beluisterd. Ik heb ze werkelijk fenomenaal gehoord, maar ook erg door de mand horen vallen (figuurlijk dan :D). Ze zijn erg gevoelig voor de ruimte waar ze in staan namelijk.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

redfox001

#13
Citaat van: FrankB op mei 28, 2007, 10:06:57
Zorg vooral ook dat je de Auditor's in je eigen ruimte beluisterd. Ik heb ze werkelijk fenomenaal gehoord, maar ook erg door de mand horen vallen (figuurlijk dan :D). Ze zijn erg gevoelig voor de ruimte waar ze in staan namelijk.

Hoi Frank,

Goede tip, het is gelukkig wel zo dat ik van Thingman een aantal diffusers heb overgekocht die door de vorige eigenaar waren gebruikt samen met de Stradivari :) Bij mij staat op dit moment namelijk de linker Signum iets te dicht bij de muur maar daar heb ik op de eerste reflectie een diffuser, ook op te tegen overliggende muur hangen er twee. Vreemd genoeg weten maar weinig mensen dat diffusers (althans de Thingman versie) het ook erg goed doen in het midden tussen de speakers in, dus niet op een reflectie zone. O ja ik was bijna vergeten dat ik ook nog niet te zware tubes in de hoek heb staan. zonder die tubes gaat het toch wat galmen en boomen allemaal en het hoog blijft dan nog meer achter.

Maar om kort te gaan ik heb wat hulpmiddelen voor de ruimte maar het is wel een goed idee om dat zeker te weten voor ik zo'n bedrag uitgeef  ;)

Ik heb even een fototje van de diffusers en de tubes bijgevoegd, de diffusers staan nog los als ik definitef weet hoe ze moeten staan dan schroef ik ze aan de muur. Let niet op het audio rack :)

(Overigens als iemand interesse in de Signum heeft dan kan men contact opnemen natuurlijk, serienr 133 (vlak voor 2000 verkocht, onberispelijk met fraaie walnoten stands).

bmateijsen

Dat komt wel goed ;). Ik zou niet anders willen namelijk ;).

Citaat van: FrankB op mei 28, 2007, 10:06:57
Zorg vooral ook dat je de Auditor's in je eigen ruimte beluisterd. Ik heb ze werkelijk fenomenaal gehoord, maar ook erg door de mand horen vallen (figuurlijk dan :D). Ze zijn erg gevoelig voor de ruimte waar ze in staan namelijk.

redfox001

De Cremona Auditor gaat het wel zwaar krijgen. Zojuist met de nieuwe opstelling (dichter bij de achtermuur) en een stroomsnoer tweak klinkt vooral het vocale werk toch wel heel erg mooi. En toen ik Bob Dylan nog eens op de Concertino's draaide viel me op dat die met stemmen minder overweg kunnen dan de Signum. De Signum is denk ik vooral een monitor voor easy listening en buizen versterkers met een heel fraai ietwat layd back hoog, ikm oet eerlijk zeggen dat een bekken ook echt als een Paiste bekken klonk en niet als zo'n digitaal krijs geval :) Ben echt benieuwd hoe de Cremona Auditor zich hiertoe verhoudt. In ieder geval kan de evt nieuwe eigenaar van de Signum hem alleen onder voorbehoud krijgen dat de Cremona echt beter is...

garmtz

De Cremona Auditor is veel geraffineerder dan de Concertino. Is toch wel een oneerlijk vergelijk hoor... ;)  Ik weet wel het verschil tussen de Auditor en Signum, maar als ik dat uitleg dan zou ik je beinvloeden... ;)

FrankB

Citaat van: stagefreak op mei 29, 2007, 00:06:23
De Cremona Auditor gaat het wel zwaar krijgen. Zojuist met de nieuwe opstelling (dichter bij de achtermuur) en een stroomsnoer tweak klinkt vooral het vocale werk toch wel heel erg mooi. En toen ik Bob Dylan nog eens op de Concertino's draaide viel me op dat die met stemmen minder overweg kunnen dan de Signum. De Signum is denk ik vooral een monitor voor easy listening en buizen versterkers met een heel fraai ietwat layd back hoog, ikm oet eerlijk zeggen dat een bekken ook echt als een Paiste bekken klonk en niet als zo'n digitaal krijs geval :) Ben echt benieuwd hoe de Cremona Auditor zich hiertoe verhoudt. In ieder geval kan de evt nieuwe eigenaar van de Signum hem alleen onder voorbehoud krijgen dat de Cremona echt beter is...

Zoals Garmt ook al aangeeft kun je de concertino en de Auditor echt niet met elkaar vergelijken. Daar zit een wereld van verschil tussen. Maar ik ben erg benieuwd wat je ervan vindt!
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

redfox001

Prima, geen beïnvloeding  ;D

Maar ik las ergens dat ongeveer 30 cm van de achtermuur een richtlijn is voor de plaatsing van ook de Signum?

garmtz

Ik zou de Auditor meer de kamer in plaatsen, maar ik hou wel van een beetje diepte in het geluid. Het is uiteindelijk een balans van laagweergave en dieptebeeldweergave. Ik zou dus 50-70 cm aanhouden...

planeet

Persoonlijk (in mijn setup) vind ik dat je de CA minstens 80 cm van de achterwand moet kunnen plaatsen.
Mist goede en krachtige aansturing van de CA kan je echt veel (en kwalitatieve) bastonen verkrijgen ...

garmtz

Bij mij stonden ze ook NOG verder van de wand, inderdaad zo'n 90-100 cm...

redfox001

#22
Dan zal de verbetering die ik dacht te horen met de Signum wel weer psychoakoestiek of voodookoestiek zijn. Zal vanavond nog eens beter luisteren. Of zou doordat laag minder zwaar wordt hoog beter uitkomen als je ze dichter op de muur plaatst?

garmtz

Dichter bij de muur betekent MEER laag, dus lijkt me sterk als dan hoog beter uitkomt.

planeet

De CA's heb ik thuis iets meer dan 1 meter van de achterwand geplaatst. (en dit juist om het laag te temperen)

Ook staan ze ruim 1 meter van de zijwanden.

Een goede aansturing is zeker belangrijk !!!